Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:51:01
Bouw Br 44 002 DRG. door puntenglijder
Vandaag om 15:18:27
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 15:15:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:53:12
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Wim Vink
Vandaag om 14:46:34
US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 14:40:35
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 14:05:59
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:22:17
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Benelux795
Vandaag om 13:06:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 12:52:09
Vingeroefeningen door Edsko Hekman
Vandaag om 11:50:39
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door MathynK
Vandaag om 11:27:33
marklin 76372 en 76397 circuit boards, zijn die hetzelfde ? door frits959
Vandaag om 11:22:08
Modelbouw 1:1, de Blauwe Tram herleeft! door Jelmer
Vandaag om 11:11:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Jelmer
Vandaag om 11:07:09
NS 6000 (in schaal 0) door Stefan88
Vandaag om 11:05:46
Nachlösewagen decals, waar te plakken? door Ronald69
Vandaag om 11:05:37
PIKO 52462 NS2000 geluid door erbink
Vandaag om 10:58:20
Vandaag 50 jaar geleden door Jelmer
Vandaag om 10:57:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:53:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Jeronimos
Vandaag om 10:22:25
Zee. Land. door hervé
Vandaag om 10:02:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 09:49:56
Van Biervliet RFO 62 cabineverlichting werkt niet door bellejt
Vandaag om 09:38:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:45:01
bescherming voor op buro zon groene met die vakjes erop door djharry
Vandaag om 07:24:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door ES44C4
Vandaag om 00:14:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
17 July 2024, 23:29:15
Onshape cursus door Frank 123
17 July 2024, 23:17:46
Shapeways failliet ?? door FritsT
17 July 2024, 22:43:06
  

Auteur Topic: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70  (gelezen 2649 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
  • Twentelijn 1968-1980
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #15 Gepost op: 11 June 2024, 13:19:32 »
Ten aanzien van bedrijfsnummers van die grijsgele 1100: dat ligt er natuurlijk aan hoe streng je in de leer bent (als je ook al een B-rijtuig uit de standaardstam weglaat...) ;) Piko heeft nummer 1146 uitgebracht. Die is erg fraai. Een voor jou geschikt blauw exemplaar heeft die firma nog niet, maar je zou een 1157 (Tp.III) kunnen voorzien van vignetten. Ik heb dat gedaan, omdat ik dat voor begin jaren '70 nog wel verantwoord vond. En anders zit je voor een blauwe vast aan de in mijn ogen nèt iets minder fraaie Roco's (fractie te smal en "matige" frontseinverlichting).
Roco heeft ooit een startset uitgebracht met de laatste generatie Plan D (2xB, A en WRD) en een blauwe 1134. Je bent al een heel eind op weg als je die nog ergens op de kop kunt tikken. Die was destijds zo goedkoop dat veel mensen 'm kochten vanwege het rijdend materieel en de rest weer doorverkochten. Dat kon ook goed, want materieel en rails lagen elk gescheiden op een eigen tray in de doos, bovenop elkaar, en met de meegeleverde Multimaus van Roco (dacht ik) was dat best courant spul. Dat is ook een reden dat je regelmatig Plan D-rijtuigen zonder OVP ziet aangeboden worden. Die komen vaak uit zo'n startset.

Overigens kun je tegenwoordig ook nog vrij gemakkelijk aan een Artitec Plan E RD komen, maar daarmee schiet je je doel van dit draadje voorbij.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1560
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #16 Gepost op: 11 June 2024, 13:51:29 »
Ik zal eens een topic starten met al mijn treinen, voor het overzicht. Maar de korte lijn is. Ik heb recent best veel materieel weggedaan, om te focussen op echt 1:87, maar ook met kort koppelingen etc. Nu moet ik langzaam weer de collectie opbouwen, maar dat zal wel met een andere inslag zijn dan 25 jaar geleden  ;D.

De Plan E RD heb ik al, als deel van een stam plan E rijtuigen. Ik heb nu A, B en RD daarvan. Deze plan D RD was een bijvangst bij de aanschaf van een Roco 1145 met neus:



Ik heb bv al een (Roco) 1100 in het Turquoise met een bijpassende Plan D stam (AB, RD, B, B, B). Omdat ik wil kunnen kopmaken had ik een Roco Berlijns Blauwe 1100 zonder neus en logo's gekocht. Echter, die staat te koop op het forum om mijn overgang naar digitaal te supporten  ;).

Voor deze Plan D RD zoek ik dus nog een leuke toepassing. In deze kleur zijn de mogelijkheden wat beperkt merk ik nu, zeker voor mijn binnenlandse toepassing (klein kopstation). Dan is een stam plan D wel haalbaar tzt. Elke modeloplossing is een nabootsing van de werkelijkheid, echter nooit 100%. Een stam plan D rijtuigen kost gelukkig niet echt de kop.

Qua tractie heb ik nu een Piko 1152 (Berlijnsblauw met A frontsein) of een Roco 1142 (Geelgrijs met A sein). Beide vallen officieel af vanwege het A frontsein. De Piko 1146 is inderdaad erg fraai, maar pas in 1976 omgebouwd naar GeelGrijs. Een Blauwe 1100 zonder logo's kan officieel ook niet, wat ik begreep dat de RD's in 1970 de logo's kregen ipv de naam restauratie. Ik ga even puzzelen wat ik het minste erg vind  ;D.

Ik heb ook nog een Roco bolkop in het Berlijns Blauw (uiteraard zonder logo). Die heeft bij mijn weten tot 1970 gereden. Of die te combineren is met de Plan D RD? Helaas heb ik daar nog geen voorbeelden van gezien.....

Groeten,
Rogier


Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8887
  • Hengelooo 1:160
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #17 Gepost op: 11 June 2024, 14:52:02 »
Citaat
Roco heeft ooit een startset uitgebracht met de laatste generatie Plan D (2xB, A en WRD) en een blauwe 1134. 
Klopt, dat was in 2009, begin van de zomer.

Citaat
Die was destijds zo goedkoop dat veel mensen 'm kochten vanwege het rijdend materieel en de rest weer doorverkochten.
Heb ik ook gedaan, ik wilde alleen de rijtuigen, een kennis, de loc en weer een ander de Maus + rails. Tegelijkertijd verschenen de Plan D's (1x A, 1x RD en 2x B) ook als aparte artikelen in de winkel, maar dan met een ander rijtuignummer. Dat betekende dat ik mijn geliefde trein 2244/2247 Asd-Bad Harzburg (dit was NIET de Harz Expres) met verschillende rijtuignummers kon nabootsen.

Citaat
Je bent al een heel eind op weg als je die nog ergens op de kop kunt tikken.
Hiermee zou je dan, qua rijtuigsamenstelling (niet op nummerniveau), de gezelschapstrein te pakken hebben die ter afscheid van Plan D door NL reed op 9 oktober 1976. Daar stond dan wel een 1000 voor (1004). Samenstelling loc + B + RD + A + B. De B-rijtuigen waren 9-ramers en dus niet gedeclasseerde ex-A's (8-ramers).
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1560
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #18 Gepost op: 12 June 2024, 10:43:12 »
Het is inderdaad een fraaie startset. Helaas was ik destijds met hele andere dingen bezig (kleine kinderen, werk etc etc) en stond de hobby op een laag pitje (en de digitale hobby bestond nog niet  ;) ). Inmiddels heeft Piko ook fraaie 1100' en en heb ik nu de Piko NS1152 in het bezit.

Dat afscheids-stammetje is inderdaad wel een mooie om in model na te maken. Met een A en 2 B's heb ik al een fraaie stam dan.

Het liefste zoek ik dan bijpassende D rijtuigen uit dezelfde tijd, dit omdat er nogal wat kleurverschillen zijn tussen verschillende Plan D producties. Volgens de Roco site is mijn RD (44297) geleverd in een serie met andere RD;s (44242 (A), 44243 (B) en 44244 (B)). Weet iemand dit?

Groeten,
Rogier

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 320
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #19 Gepost op: 12 June 2024, 13:30:58 »
Ik heb zelf de A112-2, B117-9, B128-5, WRD111-0, alle uit dezelfde serie.
De B117-9 heeft 8 ramen, door de NS zijn in de 60er jaren 8 A's gedeclasseerd tot B8 en werden alleen in het binnenland ingezet (5084 28-37 = alleen 1,5 kV).
Verder heeft Roco het controlecijfer verkeerd, dit moet een -5 zijn.

Als ik me niet vergis heeft Roco later nog een serie plan D rijtuigen met andere rijtuignummers, maar onder dezelfde catalogusnummers uitgebracht.
In deze serie waren 44243 en 44244 allebei B9 rijtuigen.


Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8887
  • Hengelooo 1:160
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #20 Gepost op: 12 June 2024, 13:34:18 »
Er zit een klein beetje kleurverschil in het blauw tussen de generatie uit 1994 en 2009. De eerste is iets lichter, het NS-vignet is wat groter en de traptreden en bufferhulzen zijn grijs i.p.v. zwart.
Zo te zien is jouw RD uit 1994, kunje zien aan het rijtuigvolgnummer: dat moet dan 111 zijn. In die serie zaten ook nog een A, een B en een gedeklasseerde B (8-ramer), precies zoals Grossraum hierboven al vermeldt. De gedeklasseerde rijtuigen waren in 1974 al afgevoerd.

Ik heb de rijtuigen uit 1994 (1x A + 4x B) met zesdeurs Stalen D als trein 2247 uitgebeeld waarbij ik rijtuigen heb vernummerd en die uit 2009, eveneens 1x A + 4x B, met een vierdeurs Stalen D als tegentrein 2244 samengesteld.     
« Laatst bewerkt op: 12 June 2024, 13:36:16 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5272
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #21 Gepost op: 12 June 2024, 14:13:53 »
Onder de afscheidsrit Plan D georganiseerd door de NVBS op 1 oktober 1978. Hier achter de 1004 (Rotterdam - Den Haag Binckhorst - Gouda) bij Schiedam-Kethel. Naast de 1004 hebben voor die trein gestaan de SSN 23 023 (Gouda-Rotterdam), de 1110 (Tiel - Alphen - Gouda), de 1305 (Utrecht - Arnhem), de 1504 (Gouda - Utrecht, met de 1110 in opzending) en de 2308 (Arnhem - Tiel, met de 1110 in opzending). De rijtuigen waren de A 107, A 111, A 113, B 132, B 135, B 145 en WRD 112.


« Laatst bewerkt op: 12 June 2024, 14:15:34 door spoorzeven »
Groet, Frank

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1560
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #22 Gepost op: 13 June 2024, 09:54:18 »
Dank voor de reacties!

Mijn RD is inderdaad de 111, inderdaad met lichtgrijze buffers. Als ik het origineel bekijk (de RD van het SPM voor de revisie) dan is zwart de originele kleur, maar op de (kleuren)foto's die ik zie, is dit ook vaak als donkergrijs te zien:

https://www.spoorwegmuseum.nl/over/nieuws/restauratie-plan-d/

Het liefste heb ik bijpassende rijtuigen, dus @Grosraumwagen dank voor de juiste artikelnummers icm rijtuignummers! Die ga ik even opslaan. (Ik herinner mij nu dat Roco nog wel eens artikelnummers herbruikt, dat is voor ons als verzamelaars niet zo handig  ;). ). Aan de andere kant, een gedeclasseerde A past minder bij mijn tijd (medio jaren 70), dus dan sta ik voor de keuze:

1. 2 B's uit dezelfde productierun, maar dan met hetzelfde rijtuignummer
2. Dan toch een B uit een andere productierun toevoegen (en dus de door Mispoes kleine verschillen accepteren).

Met mijn turquoise stam heb ik beide eigenlijk in 1 stam. Alleen vallen de rijtuignummers wat minder op  ;D. Ik ga even puzzelen wat ik minder erg vind, maar denk dat ik dan toch voor een andere productierun ga. Kleurverschillen zal ook kunnen optreden tussen de loc en rijtuigen..... En in het echt was ook niet alles even blauw.

Groeten,
Rogier


Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5204
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #23 Gepost op: 13 June 2024, 10:02:23 »
Alleen was het NS vignet op alle rijtuigen wel even groot. Een andere afmeting van het vignet valt m.i. veel meer op dan een computernummer die toevallig hetzelfde is.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1560
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #24 Gepost op: 13 June 2024, 10:32:01 »
Dat zal ik eigenlijk eens moeten zien in het echt, maar je hebt mogelijk een punt. Dank voor het meedenken  (y)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8887
  • Hengelooo 1:160
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #25 Gepost op: 13 June 2024, 11:47:07 »
De bufferstempels van de rijtuigen uit 1994 zijn wel zwart.

Het kleurverschil in blauw is minimaal.
Ik heb een tweetal vergelijkingsfoto's gemaakt:


Boven: B uit 2009, geheel origineel
Onder: B uit 1994, vernummerd en met vernis overgespoten


Boven: RD uit 1994, geheel origineel
Onder: RD uit 2009, geheel origineel


Onder de afscheidsrit Plan D georganiseerd door de NVBS op 1 oktober 1978. Hier achter de 1004
De door mij aangehaalde rit in 1976 was, als ik het mij goed herinner, georganiseerd door tijdschrift HOV.
Dat twee keer over de 1004 uitverkoren was, zal wellicht te maken hebben gehad met het feit dat de 1004 de eerst in NL gebouwde 1000 was, althans op papier. De 1005 werd eerder in dienst genomen.
« Laatst bewerkt op: 13 June 2024, 11:49:03 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1560
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #26 Gepost op: 13 June 2024, 12:54:59 »
Hoi Frank,

Dank voor de foto's! Inderdaad, de bufferstempels zijn wel zwart, het grijs valt daardoor relatief mee.

Het verschil in logo is inderdaad wel aanwezig. Dan ga ik toch eens zoeken naar 2x hetzelfde B nummer. Misschien ooit eens omlabelen, maar dat smoelt (denk ik) wel fraaier dan een B uit een andere serie toevoegen.

Heren, dank voor jullie help in deze zoektocht  (y)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
  • Twentelijn 1968-1980
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #27 Gepost op: 13 June 2024, 13:13:12 »
Qua tractie heb ik nu een Piko 1152 (Berlijnsblauw met A frontsein) of een Roco 1142 (Geelgrijs met A sein). Beide vallen officieel af vanwege het A frontsein. De Piko 1146 is inderdaad erg fraai, maar pas in 1976 omgebouwd naar GeelGrijs. Een Blauwe 1100 zonder logo's kan officieel ook niet, wat ik begreep dat de RD's in 1970 de logo's kregen ipv de naam restauratie. Ik ga even puzzelen wat ik het minste erg vind  ;D.
Ik heb het 1100-boek van Van den Dool Sr. er op nageslagen. Op pagina 229 kwam ik een foto tegen van loc 1141, volgens het bijschrift gemaakt in 1971. Daarop had de loc nog geen NS-vignetten. Een 1100 zonder vignet zou dus in theorie ook nog begin jaren '70 kunnen. Wellicht geeft je dat nog een extra inzetmogelijkheid voor je vignetloze 1100.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1560
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #28 Gepost op: 13 June 2024, 15:58:12 »
Hoi,

Dat boek heb ik ergens op zolder liggen, leuk te weten! Ik ging er al vanuit dat NS echt niet alles in 1x had omgestickerd (al het materieel van logo's voorzien etc), maar waarschijnlijk icm onderhoud. Enige vrijheid had ik wel verwacht, maar 3 jaar is wel flink meer. Dat geeft wel weer mogelijkheden voor mijn huidige Roco Berlijnsblauwe loc inderdaad!

Groeten,
Rogier

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1617
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #29 Gepost op: 14 June 2024, 00:42:07 »
Maar wat is nu de juiste plek van opschriften en restauratie-pictogrammen op de RD?
Die van het model uit 1994 of 2004, of zijn die per rijtuig bij 1:1 ook verschillend.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums