Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door BrightonBelle
Vandaag om 18:00:46
7 en 8 september terug naar toen door Arjan6511
Vandaag om 17:52:23
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door MikeMike
Vandaag om 17:27:04
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:15:20
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 17:04:50
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 17:00:07
NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 16:58:11
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 16:54:36
Pfarrerwinkel bahn door HuubvG
Vandaag om 16:38:34
Minol, een micro baantje in TT door Frank Bunnik
Vandaag om 16:36:30
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 16:34:58
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:32:16
Maasmuiden Haven door Dennis.
Vandaag om 16:29:16
Ervaringen van een beginner door _Sjors_
Vandaag om 16:09:51
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald Halma
Vandaag om 15:59:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
Vandaag om 15:47:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:45:04
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Hendrik Jan
Vandaag om 15:40:47
De vergeten AFB/NOHAB Bullnose diesellocomotief door Bahn-AG
Vandaag om 15:37:04
opendag Delftse modelbouw vereniging 19 0ktober 2024 door Pauldg
Vandaag om 13:44:31
Kleur ex USATC wagens bij NS door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:01:22
Mijn verzameling door Martijn HITV
Vandaag om 11:20:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 10:52:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 09:50:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:45:02
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Remunj
Vandaag om 09:39:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 08:48:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:15:57
Raadplaatje door henk
Vandaag om 08:10:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 07:17:38

Auteur Topic: Silberthal in H0e voor Dick Schuurman  (gelezen 3489 keer)

Frank 123

• Offline Offline
Re: Silberthal in H0e voor Dick Schuurman
« Reactie #30 Gepost op: 26 July 2024, 06:36:25 »
Mooi heren  (y) (y)

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
« Reactie #31 Gepost op: 26 July 2024, 13:34:50 »

Dick had al in een vroeg stadium aangegeven dat er vooral veel bomen op het baantje moesten komen. Een stuk of 20 MBR bomen gaat echter al stevig in de papieren lopen, en toevallig kreeg ik een doos zeeschuim bij aankoop van 15 stuks Anita Decor bomen voor vrijwel nop, dus de keus qua bomen was snel gemaakt. In zo'n doos zitten ongeveer 50 stammetjes die je eerst moet uitpluizen op zaadjes en blaadjes, daarna een mooi kleurtje spuiten (tenzij je toevallig een fetish hebt op bleek beige  ;D) dus dat werd olijfgroen uit een spuitbusje van Tamiya. En daarna natuurlijk bevlokken, ook zo'n dingetje...

Hier hangen de bomen-in-spé na een gedeeltelijke verfbeurt te drogen aan een geïmproviseerde waslijn achter in de tuin. Twee uur later zijn ze min of meer opgedroogd en kunnen we verder..

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #32 Gepost op: 26 July 2024, 13:58:22 »

Na het verfbeurtje van de stam en onderste takken volgt een gedegen spuitbeurt met Noch spuitlijm. Volgens de beschrijving is de geur neutraal maar mijn ega dacht daar anders over. Ik moest helaas wel binnen werken want buiten kwam het weer met bakken naar beneden...  :(
De onderste takken en bij de stam werd vervolgens met Noch flock ultrafine donkergroen bewerkt. Dit is in feite heel kort statisch gras met een loof mengsel erin verwerkt, dus tussen duim en wijsvinger uiterst delicaat verspreiden over de takken. Direct daarna met Noch loof middelgroen de hele boom bevlokt. Daarna nog een vluchtige spuit eroverheen om het loof vast te zetten en een besprenkeling met Noch lichtgroen over alle delen die nog niet geraakt zijn. En vervolgens te drogen zetten.

Nu spuit ik boven een kartonnen doos om ook de overtollige lijm op te vangen. Achteraf bezien was een mondmasker en veiligheidsbril ook geen overbodige luxe geweest. De volgende keer dus beslist buitenshuis aanklooien..

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #33 Gepost op: 26 July 2024, 14:07:05 »

En dan gaan bomen plaatsen. Eerst een beetje uitproberen qua hoogte en breedte, gaatje prikken (reuze handig in 3 cm piepschuim), dotje lijm op het gaatje en planten maar. En daarna wat los loof over de resterende lijm strooien om de stam te camoufleren. Al met al gaat zoiets best snel, vooropgesteld dat alles onder handbereik ligt.

Hier is de linkerzijde van 3 lagen boompjes voorzien, en daarna is de achtergrond aan de beurt. Het liefst werk ik van links naar rechts, van achteren naar voren. Op die manier hoef je naderhand niet meer achterin langs objecten te buigen met het risico iets te beschadigen, dus een beetje vooraf plannen wat waar komt en gereed leggen voor plaatsing. Dat werkt soepel en snel, en na 7 modulaire banen van scenery voorzien te hebben in de afgelopen jaren krijg ik er ook handigheid in.

Natuurlijk komen hier nog struikjes en pollen gras voor, maar alles op z'n tijd..

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #34 Gepost op: 26 July 2024, 14:15:58 »

De rechter achterzijde van een rijtje bomen voorzien. Het berghutje is een tweedehandsje dat ik voor 50 cent bij een Open Dag van Schiespoor bemachtigde, opnieuw geverfd en dus weer fris en fruitig. Dat model is zéker al 60 jaar oud, zoniet al ouder. Dat kocht je vroeger in een zakje met plastic in-elkaar-te-steken-naaldboompjes erbij voor het sfeertje, iets van 60 cent ofzo, inmiddels voor een veelvoud daarvan, dus als er een beurs is struin ik altijd op en onder de tafels naar goedkoop spul wat hergebruikt kan worden. Nieuw kopen kan altijd nog..

Ervoor staat een informatiebord over de zilvermijn. Dat stukje tekst met foto's is een verkleind exemplaar van een soortgelijk info bord ergens in de Alpen, gedownload als JPG bestand, even uitproberen qua verkleining en vervolgens uitknippen en opplakken en we hebben iets origineels op de baan. Ervoor een picnic bank met dito tafel uit een Auhagen houtzagerij kitje waarvan de zagerij op Niemendahl (2016) staat en de voorraad gezaagde plakken 8 jaar later op Silberthal gebruikt gaat worden..

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #35 Gepost op: 26 July 2024, 14:25:18 »

En tenslotte het panorama op het stuwmeer met dorpje. Hier lag een stuk platgeslagen statisch gras (daar had ik per ongeluk een potje verf opgezet pal na het begrassen, dus die vezels krijg je nooit meer fatsoenlijk rechtop).. Met Martin Welberg struiken in basisbruin, uit elkaar getrokken en bijgeknipt aan de achterzijde ontstaat er vervolgens een rommelig sfeertje.
Met spuitlijm de basis ingespoten (stripje karton erachter om de achtergrond schoon te houden !) en bevlokt met hetzelfde loof als voor de bomen, aangevuld met wat wit poeder (Heki geloof ik, ook al stok-oud) om witte bramen bloemetjes te imiteren. Eigenlijk heb je heel weinig nodig, alleen fantasie en inlevingsvermogen, om zo'n compositie te maken.

Zodra de Feldbahn hier bevestigd is komen er nog struiken en bomen op de voorgrond; het doorkijkje naar dit tafereel houden we intact..

Goed weekend !
Marco

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 29 July 2024, 11:23:56 »
Dag Marco,

Erg mooie bomen. Zeeschuim is inderdaad erg geschikt voor de bouw van bomen. Ik heb er struiken van gemaakt, dat geeft ook een prima resultaat. Je baan wordt erg mooi en natuurgetrouw.
Veel plezier bij de verdere bouw.

Groet Aad
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid: https://www.flickr

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #37 Gepost op: 30 July 2024, 13:04:13 »
Bedankt Aad !

De bouw gaat voorspoedig, ondanks het mooie zomerweer.. We hebben buren die het "leuk" vinden om met mooi weer de muziek knetterhard te zetten en als ik ergens niet tegen kan is het lawaai. Dus zit ik met het mooie weer op de hobbykamer te knutselen. Punt is natuurlijk ook dat ik het af wil hebben, Port MacArthur staat eind augustus in Valkenburg en er moet nog een achtergrond op plus kleine details...en heel misschien kan ik de 4e module nog van scenery voorzien..

Afijn:

Het mijnspoortje heeft nu een lokje en wagentjes. Blijkbaar is er iets mis want het personeel discussieert en bezoekers staan er omheen.

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #38 Gepost op: 30 July 2024, 13:07:12 »

De halte is ook af, bordjes geplaatst (een download van Floodland wat ik via een Duits forum kon bereiken). De railbus is een 3D print met een Kato 103 chassis met Panier decals; de rongenwagen is een Roco öBB model.

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #39 Gepost op: 30 July 2024, 13:11:15 »

Op de site van Modellbau Kreativ kwam ik sneeuwhekken tegen, die zorgen dat stuifsneeuw de baan niet bedekt, in dit geval het wissel en de tunnel. Eenvoudig gemaakt van de (plastic) houten planken van Auhagen's zagerij, op maat gesneden, geverfd in 2 tinten bruin en met een druppeltje tacky glue vastgezet op de baan.
Naar verluidt worden die hekken zomers ook gebruikt om het hooi te laten drogen.. multifunctioneel dus edoch zelden te zien op een modelbaan.

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #40 Gepost op: 30 July 2024, 13:16:21 »

Een omgebouwde Weense tram (uit de souvenirshop met een Kato 103 chassis eronder) fungeert als diesel motorwagen in deze opname.
De verschillende lagen in het landschap creëeren een aanzienlijke diepte die er eigenlijk niet is.
Wat ik zelf mooi vindt, zijn de gelaserde klinknagels in de Joswood brug. Super filigraan en toch best stevig.

Vanavond wordt Silberthal naar Dick Schuurman gebracht en is de werkbank weer vrij voor het volgende project..  :D

Lucien

• Offline Offline
  • narrow minded and proud of it
« Reactie #41 Gepost op: 30 July 2024, 13:23:06 »
Prachtig project Marco, mooi uitgevoerd en gedocumenteerd!
Ik hoop dat Dick er blij mee is.
Lucien

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #42 Gepost op: 06 August 2024, 11:41:54 »
Wow, je hebt het tempo erin. Fraai hoor  (y)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #43 Gepost op: 06 August 2024, 13:54:36 »
En niet alle bomen in 1 keer gekocht,  hoor. Maar ja je kunt er wel wat loks van kopen idd.

Of je draait het om; je kunt ipv 1 lok heel wat bomen kopen!  :)

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 07 August 2024, 10:08:06 »
Dag Ronald,

Klopt, heb ik ook zo gedaan, gewoon een lok minder.  ;D

Groet Aad
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid: https://www.flickr