Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
08 September 2024, 23:43:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door D_Loc
08 September 2024, 23:12:29
IBII-neo, hoe softwaere updaten door saskia
08 September 2024, 23:10:11
Kleur ex USATC wagens bij NS door grossraumwagen
08 September 2024, 22:51:53
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
08 September 2024, 22:51:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
08 September 2024, 22:41:18
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
08 September 2024, 22:39:19
7 en 8 september terug naar toen door MaraNCS
08 September 2024, 22:29:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MaraNCS
08 September 2024, 22:24:38
PB Models, ICR-rijtuigen door StefanNL_Plays
08 September 2024, 22:11:25
Langstraatspoorlijn modulebaan door Robkop
08 September 2024, 22:09:18
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 September 2024, 22:01:49
Dubbele Engelse wissel configureren in YD7010 door Bert_Apd
08 September 2024, 21:55:25
Frans loodsje et cetera door Noordernet
08 September 2024, 21:50:55
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Thom
08 September 2024, 21:40:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
08 September 2024, 21:35:43
Haandrecht zolderdam H0 door gdh
08 September 2024, 21:30:55
Bauarbeiten im gange door 741230
08 September 2024, 21:12:13
Mijn verzameling door Niels B
08 September 2024, 21:02:21
Welke kwastjes zijn nou niet ruk? door p-kokkie
08 September 2024, 20:36:29
Raadplaatje door Cc72000
08 September 2024, 20:32:26
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door Stootjuk
08 September 2024, 20:28:07
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
08 September 2024, 19:01:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door ex-DR V100
08 September 2024, 18:53:12
Overstap naar HTM? door Hollandserhbfan
08 September 2024, 18:15:18
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
08 September 2024, 17:24:50
Loco Engineering- ESP32 zelfbouw DCC Accessoire decoder door AlbertG
08 September 2024, 17:00:49
Marklin/Trix koploper door DutchModelRailroads
08 September 2024, 16:29:37
Minol, een micro baantje in TT door aad52
08 September 2024, 15:23:42
Welke pers.wagens achter de SBB/ Ae 3/61 door Gerard
08 September 2024, 15:20:58
  

Auteur Topic: Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0)  (gelezen 1894 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8900
  • Hengelooo 1:160
Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0)
« Gepost op: 19 August 2024, 12:01:18 »

Foto: Opelforum

Na jaren van voorbereiding zal ik hier nu maar eens mijn plan voor een diorama in 1:43 tonen. Ik weet nog niet wanneer ik kan beginnen met de bouw. Eerst moet een aantal hoge kasten in mijn hobbykamer leeggehaald en verwijderd worden. Hierna kan het schaduwstation Oost worden aangelegd, en als dat gerealiseerd is, kan de plaat voor het diorama er overheen gelegd worden, ik denk dat we dan wel zo'n jaar of vier, vijf verder zijn. Het schaduwstation Oost is onderdeel van het N-spoor project Kassenberg. Er komt een oppervlakte van 890 bij 2250 mm vrij waarop het diorama geplaatst kan worden. Ik ben al langer met dit project bezig dan met mijn N-spoorplan. Nog net in 2019 kocht ik mijn eerste modellen voor dit diorama: een Opel Monza, Senator, Commodore en Rekord. Twee weken later kocht ik mijn eerste en tot nu toe enige spoor 0 spoormodel: een NS-koelwagen van Brawa.



Het thema is een Opel dealer in 1979, ik zet de tijd stil op vrijdag 7 september 1979, aan het begin van de avond om precies te zijn. De dan nieuwe Kadett D is net in die week geïntroduceerd. Terwijl de showroom nog vol staat met fabrieksnieuwe Kadett C2-modellen, is de eerste D Kadett op een draaiplateau te zien in dezelfde ruimte. Mijn eerste wagen was een Opel Kadett D, maar ik heb een zwak voor de Kadett C2, vandaar dit overgangsmoment. Onze eerste nieuwe auto was een oranjerode Kadett C2 die wij in september 1977, twee jaar eerder dus, op een vrijdagavond, zo tegen 19.00 uur op konden halen, dat deden we met het hele gezin. Ook in de aanloop naar de bestelling was ik van de partij. Als 9-jarige maakte dat allemaal bijzonder veel indruk. Ik zie mij nog lopen in de showroom van Autobedrijf Hartgerink in Haaksbergen en snoof een geur op die ik nog niet kende: die van Tectyl. Een aardolieproduct dat als roestwerend middel werd aangebracht aan de onderzijde en op de binnenzijde van de wielkasten. Ruim twee jaar later haalden we daar onze volgende wagen op: onze eerste D Kadett. Buiten staan drie demo’s van de D Kadett die al een paar dagen lang de hele tijd af en aan rijden om de potentiële klanten te overtuigen. Morgen wordt een drukke dag voor de verkoop, vandaag staat er in de dagbladen een grote advertentie waarin de nieuwe Kadett wordt aangeprezen. Elke Opel dealer heeft deze week enkele modellen van de nieuwe Kadett binnengekregen: de kleinere dealers hebben twee wagens gekregen, de grotere drie of vier. Sarink is blijkbaar groot genoeg om er vier te hebben ontvangen. Volgende week komt een nieuwe lading modellen D’s die de C2’s grotendeels uit de showroom zullen verdrijven. De prachtige modellen van de Opel Kadett C2 van het miniatuurmerk Minichamps liggen aan de basis van het plan deze te verzamelen.


C2-toren van Minichampsmodellen, ervoor een 4-deurs sedan van een onbekend merk, maar net zo fraai.

Het feit dat van andere Opel modellen uit dezelfde periode ook fraaie modellen zijn geproduceerd, met name door Schuco, maakte het mogelijk om een heuse autodealer uit die tijd na te booten. Ik heb het dan over de Ascona B, Manta B, Rekord E, Commodore C, Senator A en Monza A. De vier door mij aangeschafte modellen van de D Kadett zijn ook van Schuco. Deze vind ik net iets mooier dan die van Minichamps, maar nog belangrijker: Schuco heeft de oorspronkelijke versie weergegeven, die zonder handgreep op de achterklep en laag slot.
   
De herinneringen aan die garage worden gecombineerd met een andere herinnering, die van een paar jaar later. Toen ik op de MAVO zat, hadden we af en toe ook les in een bijgebouw dat was gevestigd in een oude vestiging van Philips aan de Boddenkampstraat in Enschede. Bij dit bijgebouw lag het laatste stukje spoor van Enschede Noord naar Lonneker. Het opbreken van het spoor naar Lonneker vond plaats in 1975, maar het stukje tot aan het Philipsgebouw (en de coöperatie aan de andere kant) bleef nog even gespaard. Helaas heb ik in die tijd nooit de tegenwoordigheid van geest gehad om dit stukje spoor met het stootjuk op de foto te zetten. Hoe vaak ik hier wel niet langs ben gekomen (met name in 1985) met het fototoestel in de hand, op weg naar het station van Enschede om een rode DE1 of DE2 op de foto te zetten… Heel jammer, maar goed, het gaat mij nu niet meer lukken, want waar ooit dit spoortje lag, ligt nu een busbaan. Ik zet deze herinnering daarom maar om in het maken van dat kopspoortje met die felrode houten spoorbiels. Het spoortje van slechts 574 mm heb ik rechts achter op het diorama gepland. Het lijkt wat weggemoffeld, toch is er goed zicht op. De garage heb ik de naam gegeven van een leraar in het bijgebouw. Hij doceerde wiskunde en hoewel het niet mijn eigen leraar was, gaf hij mij in zijn vrije tijd wel eens bijles, als ik ergens moeite mee had. Bijzonder aardige man die Sarink…



De plattegrond is niet meer op schaal nadat er van de beschikbare ruimte iets van de breedte af is gegaan en deze een flink stuk dieper is geworden. Allemaal het gevolg van het gepland plaatsen van het schaduwstation  op die plek.
Blikvanger wordt natuurlijk de showroom van ca. 465 x 800 mm. waarin talloze nieuwe modellen worden gepresenteerd. Het begint linksonder met het goedkoopste model: de Kadett C2 (de 2 staat voor 2e versie die in 1977 het levenslicht zag), een aantal varianten (City, 2-deurs Sedan, 4-deurs Sedan, Caravan en Coupé) komen aan de linkerkant te staan, langs de achterwand vinden een paar Ascona’s , een Manta en Rekords een plek. Daarna komt het kantoortje waar dhr. Sarink, directeur/eigenaar zit. De rechterwand is gereserveerd voor de luxe modellen als Commodore,  Senator en Monza. Je zou er het politieke spectrum uit die tijd in terug kunnen zien: van links naar rechts begint een rode Kadett City en eindigt een blauwe Monza. Er is evenwel geen sprake van opzet, dit kwam toevallig zo uit. In het midden is nog plek voor een zitje, een drietal sportievere modellen (Kadett GT/E, Ascona SR en Manta GT/E) en het hoofdpodium waarop de nieuwe D Kadett. Deze komt op een draaiplateau dat ik kan laten draaien. Bij IKEA heb ik een goedkoop klokje gevonden met een traploze secondenwijzer. Het heeft in een proefopstelling drie volle dagen probleemloos gedraaid, ondanks het extra gewicht van 70 gram, ik heb de proef als geslaagd beschouwd. In deze showroom vinden totaal 17 wagens een plek die een beetje speels zijn opgesteld.

Daarna volgt een ruimte van 365 bij 500 mm waarin de showroom voor jonge gebruikte Opels die nog geen 2 jaar op kenteken staan. Er is plek voor 2x 7 auto’s die wat strakker opgesteld staan. Deze ruimte moet verder worden gedeeld met de balie en een kleine keuken en toilet. Er naast een kleine werkplaats met magazijn en een kleine kantine op een oppervlakte van 365 x 350 mm.
Rechts naast de werkplaats is het “wrakkenveldje” te zien met spooraansluiting. Dit stuk grond van 365 x 580 heeft nogal wat historie. Het is tot 1974 van een grote groente- en fruithandelaar geweest die is in dat jaar naar een grotere locatie verhuisd. In 1972, vlak voordat het goederenvervoer werd gestaakt, gebeurde er wat merkwaardigs bij deze groenteman. Er werd een koelwagen met bananen aangevoerd, toen men de wagen wilde lossen kropen er talloze bananen- en vogelspinnen uit. Men heeft de wagen snel weer gesloten en sindsdien is de wagen daar blijven staan. De goederenlijn waaraan dit raccordement lag, werd gesloten en de koelwagen is door iedereen vergeten, temeer daar de huur van dit type koelwagens door Chiquita was opgezegd. In 1977 zijn de rails van de goederenlijn opgebroken, behalve het stukje waar de koelwagen opstaat. Twee jaar eerder, begin 1975, heeft een schroothandelaar het stukje grond gekocht die kantoor hield in een vieze caravan. De scharrelaar was een tijdje vaste klant bij de fa. Koek in Mijdrecht, maar hij betaalde geen rekeningen, daar deed hij niet aan en al gauw werd het smoezelige bedrijfje, waarvan de naam is vergeten, failliet verklaard. In het voorjaar van 1979 heeft Sarink het gekocht om daar de auto’s te kunnen stallen die te oud zijn om nog onder eigen naam met garantie te verkopen. Deze wagens wachten op klanten die het aandurven om zonder garantie een goedkope wagen te kopen. Als de toestand van de auto te slecht is, zoals een blauwe Simca 1100, wordt de vaste autosloper gebeld: Jacques Taart uit Neede.



Sarink is er nog niet aan toegekomen het terrein opnieuw in te richten, eerst moeten de koelwagen en het spoor weg. Om verlost te worden van de koelwagen heeft Sarink al wel contact gezocht met NS en Chiquita, maar die wezen naar elkaar, het is nog lang niet rond. Jacques Taart heeft al aangeboden om de koelwagen en het spoor te slopen, maar dat durft Sarink nog niet aan. De koelwagen is een fraai spoor 0-model van Brawa en moet nog flink vervuild worden, deze staat al ruim zeven jaar op deze plek. Ik heb al wat mooie voorbeelden gezien van vervuilde koelwagens op diverse fora en anders schakel ik gewoon Sanders Smeerboel in.

Er ligt overigens ook nog wat verroest oud ijzer bij het spoortje dat duidelijk afkomstig is uit Mijdrecht… De caravan staat er ook nog steeds: een klassiek model Polar uit Zweden met de typische spitse koppen. Ik vermoed dat het origineel stamt uit medio jaren zestig. Mooi modelletje 1: 43 van Cararama voor rond een tientje, eigenlijk zonde om er een troep van te maken.



Er komt ook nog een totaal uitgewoond autowrak bij te staan, eveneens een erfenis van die kleine krabbelaar. Het terrein is al wel in gebruik genomen door Sarink, achter het rijtje auto’s zonder garantie worden ook geregeld splinternieuwe auto’s gestald die net zijn afgeleverd door de fabriek, uitsluitend Opels uiteraard. Als alles heringericht is, wordt er een groot bord met  ‘Auto Supermarkt’ boven het hek geplaatst. Aan de voorkant van het hek parkeert het personeel overigens hun auto. Ik zit er nog aan te denken om een kleine tankgelegenheid te plaatsen van Shell met die mooie rode (super), gele (normaal) en zwarte (diesel) tankkasten met grote glasplaten die dateren van zo rond medio jaren zeventig, maar dat is nog niet zeker.
Op het buitenterrein staan over bijna de volle breedte talloze occasions tot maximaal 7 jaar oud van Opel en andere merken.

In de komende tijd plaats ik onregelmatig berichten met foto’s van zojuist of al langere tijd geleden aangeschafte modellen en evt. het verhaal er achter.
« Laatst bewerkt op: 19 August 2024, 13:54:19 door Mispoes. Reden: paar slecht lopende zinnen gecorrigeerd »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
    • DV modelspoor
Re: Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0)
« Reactie #1 Gepost op: 19 August 2024, 12:33:37 »
Fantastisch verhaal en idee Frank, ik ga je volgen (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1726
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0)
« Reactie #2 Gepost op: 19 August 2024, 13:15:21 »
Leuk idee  (y)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 4188
Re: Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0)
« Reactie #3 Gepost op: 19 August 2024, 13:42:56 »
Het verhaal is al helemaal top!  (y)

Ben benieuwd naar de omzetting.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8900
  • Hengelooo 1:160
Re: Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0)
« Reactie #4 Gepost op: 19 August 2024, 13:59:24 »
Dank u allen! :)


Ben benieuwd naar de omzetting.
Ja, dat is een ander verhaal, ideeën zat, maar uitvoeren, ho maar! :-\  Ik ga wel alvast met wat kleine klusjes aan de slag, zoals het wijzigingen aanbrengen aan de modellen. :angel: Zo moet er van een oude C-Rekord Caravan nog een servicewagen gemaakt worden en moet een blauwe Simca 1100 heel veel roestplekken krijgen.

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5310
Re: Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0)
« Reactie #5 Gepost op: 19 August 2024, 14:34:32 »
Voor die roestplekken moet jij veel moeite doen, ging vroeger vanzelf...
Groet, Frank

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10635
Re: Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0)
« Reactie #6 Gepost op: 19 August 2024, 15:52:34 »
Interessant weer-eens-wat-anders-dan-anders plan!   (y)
Wordt dit digitaal?  8)
 
No dress rehearsel, this is our life.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8900
  • Hengelooo 1:160
Re: Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0)
« Reactie #7 Gepost op: 19 August 2024, 18:10:40 »
Jazeker, het draaiplateau aansturen met de Profi-Boss lijkt mij wel wat... ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8479
Jeroen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21855
Re: Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0)
« Reactie #9 Gepost op: 19 August 2024, 21:10:50 »
Dank u allen! :)

Ja, dat is een ander verhaal, ideeën zat, maar uitvoeren, ho maar! :-\ 

Ik citeer: “weddenschappen zijn afgesloten”.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1726
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0)
« Reactie #10 Gepost op: 20 August 2024, 08:34:23 »
@Frank,

het spoor is nog niet helemaal verdwenen.

https://indebuurt.nl/enschede/genieten-van/mysteries/he-een-stukje-spoor-in-roombeek-dit-is-het-verhaal-erachter~131091/

Je hebt gelijk, dat is deze spoorlijn. Ik dacht dat de eerder door Frank aangehaalde spoorlijn richting Zuiderval ging, maar de Boddenkampstraat ligt inderdaad richting het noorden. Weer wat geleerd  (y).

Ik heb een aantal jaar (studie in Enschede) gewoond, helaas was toen het spoor al weg. Er kwam wel wat spoor bij, namelijk de ingebruikname van de spoorlijn naar Gronau.

Groeten,
Rogier

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8900
  • Hengelooo 1:160
Re: Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0)
« Reactie #11 Gepost op: 24 August 2024, 20:54:31 »
Ik citeer: “weddenschappen zijn afgesloten”.  :)
Dat zijn de teksten... 8)


het spoor is nog niet helemaal verdwenen.

https://indebuurt.nl/enschede/genieten-van/mysteries/he-een-stukje-spoor-in-roombeek-dit-is-het-verhaal-erachter~131091/
Dat is interessant! Dit kende ik nog niet. Wat ik wel ken, is een ander stukje straatspoor, dichterbij de plek waar vroeger het stootjuk stond. Het ligt vlakbij de Hengelosestraat, zie gele pijl:



Er is de afgelopen week weer wat aangekocht, 4x zandgele Opel Rekord E Caravan:


De vijfde (bovenop) had ik al, deze was (en is nog steeds) voor de showroom bestemd. De vier nieuwe exemplaren komen als net afgeleverde exemplaren op het wrakkenveldje te staan. Deze wagens zijn voor leesportefeuillebedrijf 'Twentse Leesvrienden'. Er zat aan de Boddenkampsingel (niet straat) te Enschede aan het begin van de jaren '80 een leesportefeuillebedrijf. Op zondag reden we daar vaak langs, op weg naar familiebezoek. Er stonden daar aan de straat een stuk of zes zandgele D-Kadettjes.

In mijn geval zijn het dus Rekords E. Het verhaal is dat dit viertal vier Rekords D Caravan gaat vervangen die in 1975 zijn aangeschaft en economisch zijn afgeschreven. Op proef is begin dit jaar al een 'D' ingeruild voor een 'É' omdat men over wou gaan op driedeurs i.p.v. vijfdeurs. Dat beviel kennelijk goed, want er zijn vier nieuwe driedeurs nabesteld. De wagens worden volgende week afgeleverd. 

Het toeval wil dat ik een paar jaar geleden al een zandgele Rekord D Caravan had aangeschaft voor de occasionafdeling ouder dan 2 jaar. Deze wagen is dus de eerder ingeruilde...

     
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8479
Re: Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0)
« Reactie #12 Gepost op: 25 August 2024, 10:42:56 »
Zou 't kunnen zijn, Frank, dat ongeveer op de plaats van het juk nu een wissel ligt als monument?

https://www.1twente.nl/artikel/1972521/enschede-plaatst-wissel-als-herinnering-aan-vroegere-spoorlijn
Jeroen

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8900
  • Hengelooo 1:160
Re: Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0)
« Reactie #13 Gepost op: 25 August 2024, 21:48:55 »
Ongeveer wel... Het juk moet m.i. op de busbaan hebben gelegen, dit was het vroegere spoor naar Lonneker. Ik kwam het wisseldeel vorig jaar ineens tegen. 

In 'mijn' tijd lag er geen wissel meer.


Ik heb een paar jaar geleden op miniatuurbussen.nl een vage foto gevonden, ik vermoed uit de tweede helft jaren '70. Het Philipsgbouw (P) en het juk zijn hierop te zien. Aan de hand daarvan heb ik de plaats bepaald waar op de busbaan het juk moet hebben gestaan:


Hans Wiskerke heeft in 1973 een foto gemaakt vanaf de Hengelosestraat, hierop is nog wel een wissel te zien. Het goederenvervoer naar Lonneker was al een jaar eerder gestaakt. Rond 1975 zijn de rails opgebroken en is de situatie ontstaan die ik nog ken.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.