Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 01:25:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:58
Doornvliet door Robkop
20 July 2024, 23:21:20
Gebruikt iemand de photon workshop slicer van anycubic? door MOVisser
20 July 2024, 23:05:40
Raadplaatje door Benelux795
20 July 2024, 22:55:29
PB Models DH1 hapert/valt stil in één richting door Ronald Halma
20 July 2024, 22:54:25
Ronald bouwt een 2-turnout Inglenook door Ronald Halma
20 July 2024, 22:47:08
Ik loop vast, maar er zit beweging in door Bahn-AG
20 July 2024, 22:42:23
functie decoder door NS 1607
20 July 2024, 22:39:26
Mafen NS sein met cijferbak - aansturing door MarkSpoor
20 July 2024, 22:30:41
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
20 July 2024, 22:24:02
Etra ketelwagen door ES44C4
20 July 2024, 22:22:18
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
20 July 2024, 22:15:57
23/25 juli Venice Simplon-Oriënt-Express door Thom
20 July 2024, 21:58:32
Koninklijke trein met pensioen door Thom
20 July 2024, 21:53:21
19 Toen door Willem1951
20 July 2024, 21:09:06
Verf aanschaffen modelbouw door defender
20 July 2024, 20:49:37
BNLS Module “Wijhe” door Hans van de Burgt
20 July 2024, 19:51:52
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
20 July 2024, 19:33:43
PIKO 52462 NS2000 geluid door erbink
20 July 2024, 18:37:15
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
20 July 2024, 17:03:29
Overstap naar HTM? door Jeronimos
20 July 2024, 16:14:34
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 July 2024, 16:04:29
Resinprinter; welke zou je nu kopen? door Reinout van Rees
20 July 2024, 15:55:46
VERPLAATST: Ronald is een Tester! door Reinout van Rees
20 July 2024, 15:51:11
NS-6000 in Spoor-1 door Stefan88
20 July 2024, 14:46:58
Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961 door spoorfan
20 July 2024, 13:56:50
Al mijn goede ideeën... door bask185
20 July 2024, 13:44:20
Baureihe 52 001 in de Reichsbahn tijd (en 50 377) door Stefan88
20 July 2024, 11:55:23
Onshape cursus door Henk de Vlaam
20 July 2024, 11:39:32
  

Auteur Topic: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn  (gelezen 4287 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8888
  • Hengelooo 1:160
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #15 Gepost op: 11 April 2024, 15:28:06 »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #16 Gepost op: 12 April 2024, 11:12:31 »
Er reed vanuit Enschede een stammetje Plan E naar Zwolle. Tussen Enschede en Wierden gebeurde dat over de Twentelijn. Misschien wel aardig daar wat van te laten zien, hoewel het voor de meeste lezers geen schokkende verrassingen zal opleveren.



Trein 7947 Zwolle - Enschede zomer 1973 ma v.15.05 a 16.18 (stoptrein)
4540 Zl
B9bB9bA2B7B9b
Es 7966
223 (DE)|53 (DE)

Mijn interpretatie:

loc + B (Plan E DE) + B (Plan E DE) + AB (Plan E DE) + B (Plan E DE)



Trein 7966 Enschede - Zwolle zomer 1973 ma v.17.15 a 18.27 (stoptrein)
7947 Es
B9b1)B9bA2B7B9b
3.8024
223 (DE)|53 (DE)

1) = Laatste balcon ger. voor PTT

Mijn interpretatie:

loc + B (Plan E DE) + B (Plan E DE) + AB (Plan E DE) + B (Plan E DE) + loc

Alle rijtuigen zijn door Artitec geproduceerd onder de naam "Klompentrein". Als tractie kan worden gekozen voor 2200's van Piko of Roco in bruin of grijs/geel, met NS-vignet en seinbeeld omgekeerd L.

Deze samenstelling heb ik als voorbeeld op maandag laten zien, maar hij reed op alle werkdagen en niet in het weekend. Op dinsdag werd hij niet afgerangeerd als trein 3.8024, maar werd er onderhoud gepleegd in Zwolle. Het is in 1973 de enige trekduwdienst die in de VRM wordt genoemd tussen Zwolle en Enschede vv, waaruit de conclusie mag worden getrokken dat het ook de enige is voor dienstregeling Zomer 1973. De overige diensten op dit traject werden afgehandeld door DE-treinstellen of motorwagens. Trekduwtreinen zijn in 1973 dus een uitzondering op deze verbinding.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #17 Gepost op: 12 April 2024, 12:10:39 »
Dat roept herinneringen op. Als ik weer van mijn vakkenvulsalaris van Appie een retourtje Hengelo-Zwolle vv deed. Ik kan me niet herinneren of de locs met de huif tegen de wagens waren gekoppeld, maar voor het zicht lijkt me dat logisch. Maar de kwetsbaarheid voor de machinist was dan wel groter. 's Winters hadden ze een verwarmingswagentje achter tussen de laatste/eerste wagon en de loc.
Mooi hoor.
« Laatst bewerkt op: 12 April 2024, 12:14:54 door JoopSpoort. Reden: Tiepvaud »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #18 Gepost op: 13 April 2024, 07:28:25 »
Doorgaans werd de cabine voor geplaatst, maar andersom kwam ook wel voor. In de zomerdienstregeling was de verwarmingswagen niet opgenomen.

Ik blijk helaas òòk niet onfeilbaar te zijn, want er is door een oplettende lezer een paar foutjes ontdekt (y)

- Trein 425 rijdt van Amsterdam naar Enschede ipv andersom;
- "Trein 436 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.9.26 a 11.34 (intercity)" moet zijn "Trein 436 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.10.26 a 12.34 (intercity)". Een trein kan immers niet vertrekken vòòr hij aangekomen is. De samenstelling is wel correct.
« Laatst bewerkt op: 13 April 2024, 12:22:12 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #19 Gepost op: 13 April 2024, 16:09:22 »
Ook wel een interessante oploop is nummertje 69. Daarin is namelijk het treinenpaar 1519/1530 opgenomen. Mijn dienstregeling geeft aan tot Hannover, maar goed mogelijk dat de trein daarna doorreed naar Braunschweig (ivm met dit treinenpaar vaker genoemd als eindbestemming). De aanwezigheid van een Plan E/L postrijtuig is wel opmerkelijk. De laatste postrijtuigen Plan E/L waren in 1972 uit de reizigersdienst gehaald op de Twentelijn. Er zijn bovendien DB-rijtuigen opgenomen in de binnenlandse treinnummers. In de VRM is niet helemaal duidelijk of dat (A)Bm- of (A)Bn-rijtuigen moeten zijn, omdat de kleine letter is dichtgelopen. Afgaande op fotomateriaal van trein 1519/1530 uit die tijd ga ik ervan uit dat het (A)Bn moet zijn. Meningen daarover zijn welkom.



Trein 421 Amsterdam - Hengelo ma v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
RDzBnABnBn 1)ABnBn
Hgl 238|Hgl 1519
148|69
1) = alleen ma +di van 11/6 t/m 4/9

De RDz wordt in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel, doorgaans een Br.220 naar ik aanneem, meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat weet ik niet.

Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel (Br.220), als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.

Trein 476 Hengelo - Amsterdam ma v.20.34 a 22.43 (intercity)
239 Hgl|1530 Hgl
RDzBnABnABnBn
Asd 30.476
148|69

De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11).

Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)



De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dagen (dinsdag t/m donderdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.

Trein 421 Amsterdam - Hengelo di-do v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
(o)PRDzBnABnBn 1)ABnBn
Hgl 762443|Hgl 238|Hgl 1519
307|148|69
1) = alleen ma +di van 11/6 t/m 4/9

Opmerkelijk hier is natuurlijk het postrijtuig. Dat wordt in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. Daarvan heb ik de samenstelling. Die zal ik binnenkort ook hier plaatsen. De RDz wordt in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat weet ik niet.

Mijn interpretatie:

P (Plan E/L) + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.

Trein 476 Hengelo - Amsterdam di-do v.20.34 a 22.43 (intercity)
239 Hgl|1530 Hgl
RDzBnABnBn 1)ABnBn
Asd 30.476
148|69
1) = alleen do + vr van 7/6 t/m 31/8

De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is weer afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11).

Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)

Aangemerkt dus dat de middelste Silberling ook weggelaten kan worden voor een realistische samenstelling.



De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (vrijdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.

Trein 421 Amsterdam - Hengelo vr v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
(o)PRDzBnABnABnBn
Hgl 762443|Hgl 238|Hgl 1519
307|148|69

Het postrijtuig wordt weer in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. De RDz wordt andermaal in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat blijft voor mij onduidelijk.

Mijn interpretatie:

P (Plan E/L) + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.

Trein 476 Hengelo - Amsterdam vr v.20.34 a 22.43 (intercity)
239 Hgl|1530 Hgl
RDzBnABnBn 1)ABnBn
Asd 30.476
146|69
1) = alleen do + vr van 7/6 t/m 31/8

De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is weer afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11). Ditmaal is het omloopnummer 146.

Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)

Aangemerkt weer dat de middelste Silberling ook weggelaten kan worden voor een realistische samenstelling.



De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (zaterdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.

Trein 421 Amsterdam - Hengelo za v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
(o)PBnABnABnBn
Hgl 762443Hgl 1519
307|69

Het postrijtuig wordt weer in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. Er is geen RDz aanwezig. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat blijft voor mij onduidelijk.

Mijn interpretatie:

P (Plan E/L) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476. Een Plan D en Plan K worden in opzending meegegeven uit leeg materieeltrein 99552 (uit Enschede). Beide waren op vrijdag als versterking van trein 461 aangekomen en in Enschede achtergebleven.

Trein 476 Hengelo - Amsterdam za v.20.34 a 22.43 (intercity)
99552 Hgl|1530 Hgl
(o) A3B5(o) A9BnABnABnBn
Asd 30.476
117|195|69

Mijn interpretatie:

loc + A3B5 (Plan K) + B (Plan D) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)



De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (zondag) aangerangeerd voor de volgende dienst.

Trein 421 Amsterdam - Hengelo zo v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
BnABnABnBn(o) D
Hgl 1519|Hgl 1523
69|624

Het postrijtuig is ditmaal afwezig, evenals de RDz. Wel is er een Stalen D aanwezig in deze trein, in opzending, ten behoeve van trein 1523 naar Bad Harzburg. Normaal gesproken ontstaat trein 1523 uit binnenlandse trein 441, maar die staat voor zondag niet in de VRM. Trein 1523 staat wèl in de internationale dienstregeling vanaf Hengelo voor zondag, dus neem ik aan dat trein 1523 op zondag om 14.11u vertrok vanuit Hengelo, met Duits materieel en de Stalen D uit onze trein 421.
De Silberlinge uit trein 421 worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. In 1972 schijnt treinenpaar 1519/1530 gereden te hebben met Plan D en startpunt Hengelo, maar anno 1973 is dus dit Duitse materieel ingezet. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat blijft voor mij onduidelijk.

Mijn interpretatie:

B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + Stalen DIV + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476. Een Stalen D, Plan D en Plan K worden in opzending meegegeven uit leeg materieeltrein 99552 (uit Enschede).

Trein 476 Hengelo - Amsterdam za v.20.34 a 22.43 (intercity)
99552 Hgl|1530 Hgl
D(o) A3B5(o) A9BnABnABnBn
Asd 30.476
626|117|195|69

Mijn interpretatie:

loc + Stalen DIV + A3B5 (Plan K) + B (Plan D) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #20 Gepost op: 13 April 2024, 16:57:26 »
Opmerkelijk hier is natuurlijk het postrijtuig. Dat wordt in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. Daarvan heb ik de samenstelling. Die zal ik binnenkort ook hier plaatsen.

Laten we dat dan maar meteen doen, toch? :D

Vooropgesteld: ik heb geen idee welke loc hier voor zou kunnen hebben gestaan, omdat ik de locomotiefomlopen niet tot mijn beschikking heb. Daarom heb ik er maar "willekeurig" eentje voor gezet. Mocht iemand die info wel hebben, dan graag een reactie. Dat geldt ook voor de betekenis van v na "Es 151172".



Trein 76443 Hengelo - Enschede ma v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421za Hgl
P
Es 151172v
308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

P (Plan E/L) + loc



Trein 76443 Hengelo - Enschede di v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421 Hgl
P
Es 151172v
308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

P (Plan E/L) + loc




Trein 76443 Hengelo - Enschede wo v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421 Hgl
B9B9P
Es 460vr|Es 99523vr|Es 151172v
192|195|308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

B (Plan D) + B (Plan D) + P (Plan E/L) + loc



Trein 76443 Hengelo - Enschede do v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421 Hgl
A3B5P
Es 460vr|Es 151172v
113|308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

AB (Plan K) + P (Plan E/L) + loc



Trein 76443 Hengelo - Enschede vr v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421 Hgl
A3B5A3B5P
Es 460Es 99523|Es 151172v
116|118|308

Opmerkelijk is dat die tweede Plan K kennelijk in Enschede weer aan een leeg materieeltrein werd toegevoegd (99523).

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

AB (Plan K) + AB (Plan K) + P (Plan E/L) + loc



Trein 76443 Hengelo - Enschede za v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421 Hglza
DP
Es 99523|Es 151172(v)
624|308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

Stalen DIV + P (Plan E/L) + loc



Volgens mij kunnen we hier de VRM op een inconsistentie betrappen. Zoals we eerder hebben kunnen concluderen brengt trein 421 gedurende de week vijf keer een postrijtuig naar Hengelo. Zoals we in dit berichtje kunnen lezen wordt er zes keer een postrijtuig naar Enschede gereden met deze leeg materieeltrein. Dan komt er eentje uit de lucht vallen iedere week zou ik zeggen :-\
Bovendien wordt op zaterdag een Stalen D vervoerd. Die zou uit trein 421 afkomstig moeten zijn, maar daar zit er enkel op zondag eentje in. Wie het weet mag het zeggen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7626
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #21 Gepost op: 14 April 2024, 10:45:11 »
Dus als ik het goed begrijp rijdt de postwagen van Asd nr Es in opzending. Wat doettie dan na Es?

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #22 Gepost op: 14 April 2024, 11:07:11 »
Goede vraag. Om die te kunnen beantwoorden zou je de omlopen / dienstregelingen van de mP's moeten kunnen inzien, want ik vermoed dat die Plan E/L achter zo'n apparaat terug ging richting westen, treinnummer 151172.
Voor de goede orde: de Plan E/L rijdt Asd-Hgl in opzending met trein 421 en daarna als leeg materieel Hgl-Es. Beide vind ik trouwens zeer smakelijke treintjes om in model rond te laten rijden, maar dat terzijde.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #23 Gepost op: 11 June 2024, 11:57:44 »
Dank voor het uitzoekwerk, erg interessant. Niet alleen ivm de plan D RD, maar ook te zien dat Plan D regelmatig nog als versterkingsrijtuig werd ingezet van/naar Twente.

Groeten,
Rogier

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8460
Jeroen

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5204
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #25 Gepost op: 18 June 2024, 11:31:36 »
Dankzij dit interessante draadje heb ik voor Ermehuizen eindelijk een knoop doorgehakt:

Ik heb een DB BR 220 met een stam Duitse rijtuigen die trein 1526 Hildesheim - Hengelo nabootst. Bij deze loc heb ik ik ook een wisselstam Plan D voor de trein Bad Harzburg - Amsterdam CS. Maar ik hou niet van het wisselen van treinen op mijn baan, dus ik loop al een tijdje met de gedachte om de Plan D stam permanent in te gaan zetten. Dit draadje hielp daar perfect bij, want ik heb de Stalen D inmiddels gewisseld voor een Plan E RD, zodat ik nu een binnenlandse stam heb Amsterdam CS - Enschede.  (y) (y)

Naar aanleiding daarvan één opmerking en een vraag:

Opmerking: Het valt me op dat in de Plan D treinen tussen Amsterdam en Enschede de 1e klas bijna in het midden van de trein rijdt, terwijl de 1e klas bij de Plan E stammen op deze dienst aan het uiteinde van de trein zit.

Vraag: Zijn de samenstellingen van 1973 één op één te kopiëren naar 1974? Het gaat me dan expliciet om de standaard Plan D en Plan E stammen van Amsterdam - Enschede v.v.


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #26 Gepost op: 20 June 2024, 21:40:26 »
Antwoord: Daar durf ik geen zinnig woord over te zeggen. Plan D liep in die jaren op zijn eind. Het ligt daarom naar mijn bescheiden mening voor de hand dat die geleidelijk aan werden vervangen door ander materieel. Hoe dat precies verlopen is heb ik (nog) niet in beeld*. Eind jaren '70 was er in ieder geval geen Plan D meer te vinden.

*Dat inzicht hoop ik nog wel te krijgen.

Zou trein 1526 uit louter Silberlinge bestaan, dan zou je die met diezelfde Plan E RD dus ook als binnenlandse trein kunnen inzetten met een NS Eloc ervoor. Op die manier zou je kunnen afwisselen met het Plan D-stammetje en de Br.220. Ik houd ook van variëren, dus zo doe ik dat nu zelf ook, de Silverlinge zelfs naast de RD ook het postrijtuig erbij in opzending.

Opmerking: Het valt me op dat in de Plan D treinen tussen Amsterdam en Enschede de 1e klas bijna in het midden van de trein rijdt, terwijl de 1e klas bij de Plan E stammen op deze dienst aan het uiteinde van de trein zit.
Even een kleine correctie: er is geen sprake van een Plan E-stam, maar van een Plan W-stam (enkel de B-rijtuigen dus). De A en RD zijn een andere omloop. Dat in tegenstelling tot de Plan D-stam, waarvan de A wèl deel van uitmaakt (en de RD òòk niet) en "dus" meer in het midden kan zijn geplaatst.
« Laatst bewerkt op: 20 June 2024, 21:46:41 door 1200blauw »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5204
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #27 Gepost op: 21 June 2024, 14:01:59 »
Oh ja, het ging hier om gecombineerde Plan W / Plan E treinen. Reden er ook volledige Plan E stammen op de Twentelijn? Is daar de samenstelling ook van bekend?

Mijn 1526 bestaat uit twee Silberlinge, twee Eilzugwagen en een bagagerijtuig. Dat setje laat ik dus maar mooi achter de V200 hangen  :P

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #28 Gepost op: 21 June 2024, 20:09:47 »
Reden er ook volledige Plan E stammen op de Twentelijn? Is daar de samenstelling ook van bekend?
Dat is ongetwijfeld ergens bekend, maar niet bij mij. Ik hoop dat inzicht nog wel te krijgen, want er staan hier nog een stelletje Plan E B's werkeloos te wezen. ;)

Mijn 1526 bestaat uit twee Silberlinge, twee Eilzugwagen en een bagagerijtuig. Dat setje laat ik dus maar mooi achter de V200 hangen  :P
Ook prima natuurlijk. Baas op eigen baan ;) Mocht je ooit nog eens geschikt tegen twee Silberlinge aan lopen, dan zou het een optie kunnen zijn.  (y)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #29 Gepost op: 09 July 2024, 19:58:32 »
Tijd voor een vervolg. Ik heb besloten niet meer te noemen welke modelspoorfabrikanten de genoemde rijtuigen maken. Dat moge inmiddels genoeglijk bekend zijn. Wellicht is het in dit verband zinvol het aanbod van ExactTrain in de gaten te houden, aangezien men heeft aangekondigd nog dit jaar met een oplage Plan K modellen op de markt te komen. Ook ben ik wat minder creatief in het verzinnen van de tractie. Ik weet niet wat ervoor stond, dus het zou puur speculeren zijn. Daarom kies ik nu voor maar één loctype, een 1200, maar dat zou dus even goed een 1100 of 1300 kunnen zijn geweest, in blauw of grijs/geel.

Ik ben dit draadje gestart met een stammetje Plan D (omloop 66/67/68) dat behalve binnenlandse inzet ook met enige regelmaat de grens over ging. Binnen omloop 66/67/68 was nòg een stammetje Plan D actief. Die inzet van dat stammetje begon op zondag in Hengelo, als trein 1523 naar Hannover en verder. Normaal gesproken startte deze stam als binnenlandse trein 441 uit Amsterdam, maar niet op zondag.
Deze trein komt op maandag weer terug in Hengelo onder nummer 1528 en neemt dan als trein 452 deel aan de binnenlandse dienst. In Hengelo worden een Plan D, Plan K en Plan E RDz aangekoppeld als versterking.

Trein 452 Hengelo - Amsterdam ma v14.34 a 16.34 (intercity)
99523 Hgl441 Hgl1528 Hgl
B9A3B5RDzDB9A8B9B9B9
|Asd 461
193|115|145|625|67


Mijn interpretatie:

loc + B (Plan D)  + AB (Plan K)  + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)



Trein 461 Amsterdam - Enschede ma v16.58 a 19.06 (intercity)
452 Asd
B9A3B5RDzDB9A8B9B9B9
Es 424|Es 420|Es 432
193|115|145|625|67


Mijn interpretatie:

B (Plan D)  + AB (Plan K)  + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + loc



De trein overnacht in Enschede en vertrekt de dinsdag naar Amsterdam. Daarbij worden de versterkingsrijtuigen Plan D en Plan K achtergelaten en de RDz (Plan E) aan de achterzijde van de stam geplaatst.


Trein 432 Enschede - Amsterdam di v09.26 a 11.34 (intercity)
461 Es|461 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Asd 441
di+do:625,wo:626|66|145


Mijn interpretatie:

Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + RDz (Plan E)



Trein 441 Amsterdam - Hengelo di v11.58 a 13.57 (intercity)
432 Asd
DB9A8B9B9B9RDz
Hgl 1523|Hgl 452
di+do:625,wo:626|66|145


Mijn interpretatie:

Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + RDz (Plan E) + loc



In Hengelo werd de loc vervangen door een Br220 van de DB en de RDz (Plan E) ging er ook af. Reizigers naar Enschede moesten in Hengelo overstappen op stoptrein 2941. Dat was destijds een rechtstreekse verbinding zonder tussenstops, omdat Enschede Kennispark nog niet bestond. Terwijl ons stammetje naar Duitsland vertrok werd de afgerangeerde RDz bijgeplaatst in de binnenlandse tegentrein 452 die als 1528 in Hengelo aan was gekomen uit Duitsland.
Na de trip bij onze oosterburen kwam ons stammetje een dag later, woensdag dus, weer in Hengelo aan, eveneens als trein 1528. Ook hier werd het kunstje met de RDz weer uitgehaald: die kwam direct uit tegentrein 441. Er werd versterking bijgeplaatst in de vorm van twee Plan K's en een Plan D. De binnenlandse reis ging verder onder treinnummer 452.

Trein 452 Hengelo - Amsterdam wo v14.34 a 16.34 (intercity)
99523 Hgl441 Hgl1528 Hgl
A3B5B9A3B5RDzDB9A8B9B9B9
Asd 461
115|193|117|145|di+do:625,wo:626|67


Mijn interpretatie:

loc + AB (Plan K)  + B (Plan D)  + AB (Plan K)  + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)



Trein 461 Amsterdam - Enschede wo v16.58 a 19.06 (intercity)
452 Asd
A3B5B9A3B5*RDzDB9A8B9B9B9
di+wo:Es 420|di+wo:Es 424|Es 432|Es 432
do:Es 456|do:Es99523||
115193|117|145|di+do:626,wo:625|67

* Gedeclasseerd


Mijn interpretatie:

AB (Plan K)  + B (Plan D)  + AB (Plan K)  + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + loc


« Laatst bewerkt op: 10 July 2024, 13:08:41 door 1200blauw »