Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:16:38
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:00
Modelspoorbaan van Einte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:03:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:00:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bor de Wolf
Vandaag om 00:49:24
Aachenau West door MichielB
06 November 2024, 23:44:31
Diorama Daarhuizen door HenkN
06 November 2024, 23:35:07
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MichielB
06 November 2024, 23:33:58
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
06 November 2024, 22:52:16
De 3737 die gaat rijden... (replica in Nienoord) door Jeroen Vreeken
06 November 2024, 22:39:50
ACTS containerwagens door Kees-Jan
06 November 2024, 22:38:14
Bouw van een modelbaan in het 3de tijdperk met Nederlandse aspecten. door xanders0907
06 November 2024, 22:33:54
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
06 November 2024, 22:20:43
Haandrecht materieel door orientexpress
06 November 2024, 22:09:10
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
06 November 2024, 22:01:13
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
06 November 2024, 21:58:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
06 November 2024, 21:55:41
Maasmuiden Haven door Dennis.
06 November 2024, 21:28:02
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Peter Kleton
06 November 2024, 21:23:55
Exact-train 2024 door Corné81
06 November 2024, 20:37:05
Loksound 58928 door Marcel112
06 November 2024, 20:15:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 November 2024, 19:42:52
Grote ronde penselen door Biessendorf
06 November 2024, 19:20:14
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
06 November 2024, 18:11:39
Eerste treinbaan met mijn zoontje van 5 door AlbertG
06 November 2024, 17:53:46
Kalkwagens van NS door MOVisser
06 November 2024, 17:29:31
Rondom Charlois door Alewijn
06 November 2024, 16:24:23
Gewoon wat busfoto's door R1954
06 November 2024, 14:41:39
Zee. Land. door NS264
06 November 2024, 14:28:45
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door Mitchell
06 November 2024, 14:28:33

Auteur Topic: Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)  (gelezen 4864 keer)

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
« Reactie #15 Gepost op: 13 April 2024, 01:05:38 »
Als je alleen op positie rijdt, en het spoor is vies dan werkt dat toch niet, dan weet je toch nooit dat de trein ook daadwerkelijk zijn eindpositie bereikt heeft?

Precies. En in mijn schaduwstation heeft dat al voor schade gezorgd verleden jaar. Vandaar dat ik in het schaduwstation uitsluitend op melder rijdt en niet op positie.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #16 Gepost op: 13 April 2024, 09:01:57 »
Uhlenbrock IB II

Heb de IB II toegevoegd, wat ik uit de handleiding kan opmaken werkt de USB verbinding als een virtuele seriele poort met 115200 baudrate. LocoNet fastclock wordt ook ondersteund zo te zien. Ben er van uit gegaan dat ook alle 119 slots beschikbaar zijn voor loks (op de oude IB's zijn er namelijk maar 32).

Doe je in iTrain nog speciale instellingen voor de IB II?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 13 April 2024, 09:11:43 »
Je kan een iTrain trial licentie nemen en alle interfaces met diens settings bekijken?  ::)

Wat betreft beveiligen van wisselstraten. Ik zou zelf gaan kijken of je de wisselstraten in zijn geheel kan detecteren om ze te vergrendelen wanneer er iets op rijdt.

Niks vervelenders dan schakelende wissels onder je treinen.. behalve botsingen dat is erger  ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

momfer

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 13 April 2024, 10:17:14 »
Het Dinamo systeem zou wel een mooie toevoeging zijn.
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #19 Gepost op: 13 April 2024, 12:27:57 »
Je kan een iTrain trial licentie nemen en alle interfaces met diens settings bekijken?  ::)
Heeft iTrain ook zn systeem met presets voor verschillende centrales?

Wat betreft beveiligen van wisselstraten. Ik zou zelf gaan kijken of je de wisselstraten in zijn geheel kan detecteren om ze te vergrendelen wanneer er iets op rijdt.

Niks vervelenders dan schakelende wissels onder je treinen.. behalve botsingen dat is erger  ;D
Zeker! Meest ideaal is overal melders, onder wisselstraten wil ik er sowiso in, dan kun je op een veilige manier de wisselstraat vrijgeven. Enige is dat iets buiten de software om ook een wissel kan omzetten, in dat geval zou je em snel kunnen terug zetten en/of de trein die er rijd te (nood)stoppen.

Het Dinamo systeem zou wel een mooie toevoeging zijn.
Zeker, daar heeft Traintastic nog geen support voor helaas. Omdat het een blok gestuurd systeem is gaat dat in software ook nog eens anders. Eerst maar automatische rijden met een "gewoon" digitaal systeem, daarna Dinamo (en evt. andere blok systemen). Heb nog niemand in mn omgeving die met Dinamo rijdt en dus ook geen test omgeving.

Reinder

bask185

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 13 April 2024, 12:32:15 »
Niet iedereen is natuurlijk zo gek dat ze vrijwillig €500,- aan elektronica op de post doen naar iemand die ze nog nooit ontmoet hebben  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

momfer

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 13 April 2024, 13:51:04 »
Als de bloksturing in Traintastic zou komen, dan zou datzelfde principe samen met DCC-EX ook analoge en digitale treinen door elkaar heen kunnen sturen.

Just saying ;)

Volkomen begrijpelijk dat je met traintastic eerst de pijlen richt op de meer gangbare systemen. Ik volg de voortgang nog steeds met grote interesse!

Overigens zijn er vast clubs waar je welkom bent om eens te spelen met Dinamo.
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #22 Gepost op: 13 April 2024, 23:57:32 »
Niet iedereen is natuurlijk zo gek dat ze vrijwillig €500,- aan elektronica op de post doen naar iemand die ze nog nooit ontmoet hebben  ;)

Hehe nope, niet iedereen, maar jij wel :) Thx! (Geef wel ff een gil als je de CS2 nodig hebt, dan doe ik hem op de post.)

Als de bloksturing in Traintastic zou komen, dan zou datzelfde principe samen met DCC-EX ook analoge en digitale treinen door elkaar heen kunnen sturen.

Just saying ;)

Volkomen begrijpelijk dat je met traintastic eerst de pijlen richt op de meer gangbare systemen. Ik volg de voortgang nog steeds met grote interesse!

Overigens zijn er vast clubs waar je welkom bent om eens te spelen met Dinamo.

Ik heb nog niet gekeken hoe dat zit in DCC-EX, ik moet eerlijk bekennen dat ik dat project niet op de voet volg. Ik weet dat Turntable-EX ook bestaat, zeker ook interessant, maar draaischijven/rolbruggen schuif ik nog ff naar de toekomst, eerst de basis dingen :)

Reinder

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #23 Gepost op: 18 April 2024, 23:02:30 »
Heb laatst wat aanpassingen gedaan aan het instellen van adressen voor wissels en seinen etc.

Voorbeeld van de wissel en sein instellingen:

Nu vroeg ik me af voor 3 weg, Y, single/double slip wissel, zijn daar ook semi standaard instellingen voor? Het zou namelijk mooi zijn als de meest gebruikte aansluiting alvast ingesteld staat :)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 19 April 2024, 22:27:47 »
Niet dat ik weet, elk ding is anders. Het is meestal gewoon een kwestie van 2 adressen en standen invoeren.

Ik weet wel van ervaring in iTrain dat een Engels wissel daar soms best ingewikkeld is om in te stellen. Telkens als je denkt dat je hem hebt... no bueno.

Ik denk ook niet dat het zozeer aan iTrain ligt. Met zoveel verschillende merken engelse wissels, is gewoon elke combinatie mogelijk. Als je het simpeler kan krijgen, zou dat natuurlijk mooi meegenomen zijn.

Wat ik denk ik zou doen, is om voor de verscheidene type engelse wissels een optie te maken. Dan geef je op wat voor soort je hebt en dan moet het instellen makkelijker zijn.

Je hebt Engelse dingen met 1 aandrijving en met 2 aandrijvingen. De tongen kunnen of parallel bewegen of naar elkaar toe/van elkaar af.

Drieweg lijkt me niet zo moeilijk.
Wat seinen betreft, zou ik plaatjes willen zien van de aspecten zodat je kan zien wat je aan het doen bent, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht  ::)

En als iemand die zelf seindecoders ed fabriceert. Een mogelijkheid voor mij en andere decoderbouwers om een soort lijst te geven van aspecten en type seinen ed zodat jij dat zelf niet hoeft in te voeren. Het idee is dat je bij het aanpassen van een sein kan opgeven welke decoder er aan hangt en als er dan van die decoder een lijstje bestaat met van alles en nog wat, dan kan je meteen goede defaults laden die goed samen gaan met die decoder. Anyways deze brainwave kwam tot me tijdens het tikken  ;D misschien heb je er iets aan, misschien niet.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 20 April 2024, 20:55:21 »
Geen idee hoe Traintastic werkt maar om een idee te geven:
In Koploper en nog enkele programma kijken ze per blok naar welk blok de trein naar toerijden kan rijden.

Bij een test in iTrain kwam ik er achter dat daar de treinen van Station naar Station rijden.
Mijn baanontwerp is dat een trein halverwege de rit moet bepalen naar welke kant van het schaduwstation moet.
In Koploper werkt het uitstekend in iTrain liep het schaduwstation aan een kant vol en stonden de treinen te wachten terwijl er aan de andere kant nog ruimte was.

Als je daar een opmerking over maakt dan krijg je als antwoord het is geen vrachtwagen waar de chauffeur bepaald welke weg hij neemt, bij de treinen doet dat de treindiensleiding.

Maar laten we eerlijk zijn wie is de treindienstleiding het computerprogramma of wij als hobbyisten die het programma gebruiken als beveiliging.

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #26 Gepost op: 21 April 2024, 12:43:26 »
Wim,

Ik ben het helemaal met je eens dat je ook mogelijkheden moet hebben om treinen naar verschillende blokken en zelfs van verschillende inrijdkanten naar een blok zou moeten kunnen laten rijden.
Ik wil geen discussie over treinbesturingsprogramma's uitlokken hoor.
Ieder zijn voorkeur en een pakket wat past bij zijn/haar behoeften.

Maar jouw bijdrage aan dit draadje bracht me er wel toe deze RocRail-bijdrage aan ons kennisdomein als modelbaanbouwers toe te voegen. ;D

In RocRail (mijn voorkeur dus) zijn daar mijn inziens veel mogelijkheden voor gecreëerd.
Daar bestaan de concepten van blokken, virtuele blokken, locaties en dienstroosters.
In de video's van Albert den Akker vind je die zaken nader toegelicht. :)
https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker/videos

Het is in RocRail mogelijk om zowel naar blokken, virtuele blokken (die uit meerdere blokken bestaan) als naar locaties te rijden.
Locaties bestaan uit een zelf samengestelde serie, veelal parallel gelegen, blokken (veelal stations of opstelsporen dus) waar je naar toe kan rijden.
Rocrail kiest dan (als je de FINDER inzet in automatisch bedrijf) het vrije spoor op de locatie in combinatie met de vrije rijweg voor je.

Je kunt in RocRail zowel van blok naar blok als van blok naar locatie of locatie naar locatie rijden.
Rocrail kiest dan (als je de FINDER inzet in automatisch bedrijf) de vrije rijweg voor je.

(in dit voorbeeld wil je kunnen bepalen vanaf welke kant een trein blok 2 en/of blok 3 in rijd)  ;)

Is je dat niet genoeg, dan heb je ook nog dienstroosters waarmee je de route vooraf in zowel blokken als locaties kan programmeren.
Die kun je ook inzetten op die cruciale wisselpunten waar jij het over had.

Ik heb in mijn baanplan meerdere van dergelijke cruciale wisselpunten (zie onder)

Zijn er meerdere rijwegen mogelijk dan kies je vanaf dat wisselpunt het specifieke dienstrooster naar de volgende locatie.
Met dienstroosters kan je trouwens ook zelf de rijweg en dus de inrijdzijde van een blok bepalen.

Door naar keuze gebruik te maken van de opties Automatisch, half automatisch en manueel spoorbedrijf kan je zelf de rol van machinist en treindienstleider invullen.

Ik wilde daar ook een treindienstleider CTC-paneel bij hebben.
Die zijn ook te koop maar zelf maken heeft mijn voorkeur.

RocRail biedt, net als andere programmas voor treinbesturing, een spoorplan weergave voor de treindienstleier op een beeldscherm voor.
Daarop worden de sein- en wisselstanden en de gezette, geblokkeerde en bezette rijwegen weergegeven.
Zo kun je zien welke trein zich waar bevindt en waar deze naar toe gaat.
Bediening verloopt veelal via de muis en/of toetsenbord.

Automatisch (Rocrail neemt de rol van treindienstleider én machinist van je over)
Half automatisch (Rocrail neemt de rol van treindienstleider over én  zelf ben je met je handregelaar de machinist van de gekozen lokomotief/trein)
Manueel (Rocrail laat de rol van treindienstleider én machinist aan jou)

Buiten dienst blokken gebruiken is ook een optie ihalfautomatisch bedrijf wanneer je wilt rangeren e.d.
Je schakelt dan één of meerdere blokken buiten dienst voor Rocrail (die doen niet mee in het automatische bedrijf) en daar rijd je zelf manueel

De laatste ontwikkeling in RocRail is dat een fysiek rijweggestuurd CTC-paneel kan worden geïntegreerd in de besturing.
De treinbesturing en controle op het voorkomen van ongelukken blijft bij RocRail.
Maar je krijgt (als je wilt) ook de mogelijkheden om op het CTC-paneel (gesynchroniseerd met de beeldschermweergave en bediening) wissels, seinen te bedienen.
Maar ook rijwegen te zetten in termen van startblok naar eindblok.
Die worden ingepast en gesynchroniseerd met de besturing van de treinen door RocRail op dezelfde manier als wanneer je dat op het beeldschem zou doen.

Dat is wat ik nastreefde en ben dus druk doende een CTC paneel te bouwen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107778.150#lastPost

Reinder, Ik hoop dat je wat aan deze kennis hebt om in Traintastic te verwerken.

Eric

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 21 April 2024, 15:05:12 »
Eric,
Ik lees dat Reinder een simpel programma wil maken.

Wat ik, en vermoedelijke velen met mij, zouden willen is een flexibel systeem dat rijdt van blok naar blok.
In zo'n systeem kan je bijvoorbeeld ingrijpen als treindienstleiding om een trein een andere blok te laten kiezen, zelfs simpel door het blok wat de trein niet mag kiezen te blokkeren, maakt niet uit hoe je die blokkeert (op het scherm, extern bedieningstableau, acties etc.

Maak je iets wat rijdt van station naar station dan heb je een vrij star systeem waarbij je geen mogelijkheden hebt om bijvoorbeeld een blok te blokkeren of in te grijpen. De trein wil dan perse naar dat blok en geeft de melding blok bezet en gaat wachten of stopt.
Een dergelijke manier van opzet ga ik nooit voor kiezen, al krijg ik geld toe.

Helaas zal je de manier van werken niet vinden in een handleiding en kom je er achter na testen.

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #28 Gepost op: 21 April 2024, 18:01:29 »
Maak je iets wat rijdt van station naar station

Wat is dan volgens jou een station?
(In Rocrail heb je een locatie (lees: station) van minimaal 2 blokken. Rocrail kiest het vrije blok tenzij je zelf daar beperkingen aan geeft. Op basis van bloktype en treintype kun je zelf bepalen of de trein ook moet stoppen.)

Het is niet mijn bedoeling de mogelijkheden van Rocrail hier te bespreken, dit topic gaat over Traintastic. Maar als je kijkt naar mogelijkheden vergelijk ik het toch met Rocrail want dat is het enige programma dat ik ken.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Bert V

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 21 April 2024, 19:09:49 »
Eric,
Ik lees dat Reinder een simpel programma wil maken.

Wat ik, en vermoedelijke velen met mij, zouden willen is een flexibel systeem dat rijdt van blok naar blok.
In zo'n systeem kan je bijvoorbeeld ingrijpen als treindienstleiding om een trein een andere blok te laten kiezen, zelfs simpel door het blok wat de trein niet mag kiezen te blokkeren, maakt niet uit hoe je die blokkeert (op het scherm, extern bedieningstableau, acties etc.

Maak je iets wat rijdt van station naar station dan heb je een vrij star systeem waarbij je geen mogelijkheden hebt om bijvoorbeeld een blok te blokkeren of in te grijpen. De trein wil dan perse naar dat blok en geeft de melding blok bezet en gaat wachten of stopt.
Een dergelijke manier van opzet ga ik nooit voor kiezen, al krijg ik geld toe.

Helaas zal je de manier van werken niet vinden in een handleiding en kom je er achter na testen.
Wim, je doet het programma hier wel ernstig tekort want wat je zegt is niet helemaal juist. Bij automatisch rijden rijd je bij iTrain inderdaad van station naar station. Daar is ook niets onlogisch aan want waar zou een trein anders moeten starten en stoppen? Ook in iTrain kun je daarnaast echter gewoon van blok naar blok rijden en kun je overal op ingrijpen naar believen.
Realiseer je dat wanneer een programma niet aan je verwachtingen voldoet er 2 oorzaken kunnen zijn: het programma schiet tekort of je kennis van het programma schiet tekort. In het laatste geval moet je dan geen onjuistheden over het programma gaan vermelden natuurlijk.
Maar om het topic niet verder te vervuilen zal ik er maar niet verder op doorgaan want het gaat hier over een nieuw te ontwikkelen programma van Reinder.

Groeten,
Bert