Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Stripwinkel door MarcoTrix
Vandaag om 10:48:38
Frans/Belgisch H0e baantje door tothebeach
Vandaag om 10:45:58
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 10:35:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:32:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 10:31:11
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door momfer
Vandaag om 10:17:14
Haren, station of halte? door Ric
Vandaag om 09:48:20
ACTS containerwagens door Arjan6511
Vandaag om 09:45:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door 741230
Vandaag om 09:30:39
Motorpost ombouwen ? door Joz
Vandaag om 09:22:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:14:14
Welke stroomvoerende koppeling? door Ben
Vandaag om 08:03:42
Scandinavië getroffen door storm Hans door Loki
Vandaag om 07:57:17
Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn door 1200blauw
Vandaag om 07:28:25
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Cor--24
Vandaag om 05:35:27
US diorama in H0 door Wim Vink
12 april 2024, 23:42:46
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
12 april 2024, 23:34:29
RAL kleur Rail4Chem door Dennis1984
12 april 2024, 23:23:39
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door Albert.H0
12 april 2024, 23:23:29
Station Roodeschool door MaraNCS
12 april 2024, 23:10:31
Flm Profigleis en Italiaans spoor... door phdirk
12 april 2024, 22:31:12
Les Billards du Vivarais door Hans1963
12 april 2024, 22:08:07
Rijeigenschappen messing modellen zoals Micro-Metakit? door puntenglijder
12 april 2024, 21:43:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
12 april 2024, 21:37:55
Een NS 5500 knutselen door janw
12 april 2024, 21:35:10
Laag-Baarlo door Klaas Zondervan
12 april 2024, 21:27:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door AP3737
12 april 2024, 20:55:16
Sudexpress 2024 door Falcon10
12 april 2024, 19:41:17
Aachenau West door puntenglijder
12 april 2024, 19:30:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Ferdinand Bogman
12 april 2024, 18:56:02

Auteur Topic: Station Baarn HIJSM  (gelezen 4726 keer)

N-Sven

• Offline Offline
  • Puf!
Re: Station Baarn HIJSM
« Reactie #15 Gepost op: 03 maart 2024, 19:27:06 »
Doe je voor je volgende project dan Boekhandel Den Boer? Daar kan je je ook suf tellen aan de bakstenen.

MaraNCS

• niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 04 maart 2024, 00:04:34 »
Zeker weten Sven. Maar dit duurt nog ff vrees ik. Trouwens wel een mooi gebouw maar van latere datum, toen onze woonplaats al wat groter was.
Wel zitten pielen met erg dunne stukjes karton vanmiddag. 4 laagjes op elkaar geplakt. 2 van 2 mm op elkaar en 2 van 1 mm aan beide kanten hiervan. Snap ik dit nog?
Nou ja morgen in de grondverf, in de hoop dat het karton dan niet erg kromtrekt. Dus dun verven en zeker niet te nat.
Lukt het niet dan is er niks verloren, slechts de verpakking van een doosje crackers.
Het is meer een poging om te verbeelden dat het niet vierkant of rond is in doorsnede.
Morgen maar eens een wandje uitsnijden...of meer. We moeten tenslotte geen perronpalen, zelfs geen perron of overkapping maar een station maken.
En ondertussen toch maar weer eens de tutorials van FreeCad bekijken  :D
Gegroet, Mara
Station Baarn HIJSM

defender

• Offline Offline
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #17 Gepost op: 04 maart 2024, 21:04:43 »
Leuk een compleet station van hergebruikt materiaal! Ben benieuwd naar het vervolg (y)

Mvg Koen

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 07 maart 2024, 22:08:34 »
Het lijkt bouwvak hier maar dat is maar schijn. Ik ben bezig met de tekening (bestek nr 21 bv) om te zetten naar een bouwtekening op schaal.
Dat is nog best een klus. Er zijn niet veel foto's van de originele staat van het station en in de loop van de jaren is er veel veranderd, zeker ook aan de buitenkant.
Uit de bestektekening is niet goed duidelijk wat ramen en wat deuren zijn. Het staat niet aangegeven, ook niet op een bouwkundige manier.
Ik ga er nu maar vanuit dat afgezien van de 2 nog bestaande kleine ramen in het koninklijke deel verder alles deur is (geweest).
Iemand die het beter weet? Ik was er niet bij in 1874  :D
Verder vandaag ff naar Hilversum voor een potje verf. Waarom worden leuke fysieke winkels met prima gastheer ingeruild voor webwinkels? Ja natuurlijk omdat het goedkoper is, de winkelier niet de hele week "open" hoeft te zijn en er minder mensen die winkels bezoeken. Toch jammer. Over iets meer dan 4 maanden gaat deze sluiten helaas.
Kwam thuis met verf (dat gelukkig nog wel) 5 zakjes E. styreen en een heel goedkoop zakje met postkoetsjes. Van die laatste ga ik wellicht vooral de wielen gebruiken en de 2 paarden. Het is tenslotte nog de tijd van de koetsen.
Gisteren ook nog even verder geknutseld aan de perronpalen. Wat een gepiel, ben nog net niet gek geworden (denk ik zelf).
Tot snel.
Mara
Station Baarn HIJSM

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 20 maart 2024, 14:17:03 »
En jullie maar denken, daar heb je weer zo'n beginner die druk post en er na een paar dagen mee ophoudt?
Nou, echt niet. Ondertussen een schaalmodel van karton gemaakt, uiteraard zonder details.
Leermomentje wat jullie natuurlijk allemaal al lang weten:
a Bepaal vooraf welke zijde waar aansluit op de volgende wand, en trek de dikte van het bouwmateriaal af van de lengte.
b Bij een hoger model. Bepaal of je de hoogte in delen bouwt of er 1 geheel van maakt.
Baarn is 13,5 meter hoog. Met begane grond, verdieping en "zolder". Maak ik alles in 1 stuk (voor- en perrongevel, en zijkanten van het middendeel) dan is dat natuurlijk het meest stevig en stabiel. De ornamenten (sorry de bouwtermen ken ik NOG niet) zouden dan met strips kunnen worden aangebracht. Maar dan heeft een indeling of interieur geen zin.

Gezien de voortgang ga ik nu dat laatste maar doen. "gewoon" 1 stuk, en niks geen leuke details van binnen. Waarschijnlijk kom ik veel problemen tegen, dat worden dan leermomenten voor een andere versie, zeg ik nu. Kennen jullie dat filmpje van Wim de Bie die een modelvliegtuigje bouwt. Zo niet ga dat vooral opzoeken, maar zo wil ik niet eindigen (ik en station).

Wordt vervolgd
Mara
Station Baarn HIJSM

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #20 Gepost op: 20 maart 2024, 19:54:42 »
Je heb er een volger bij hoor  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Zaandam-Zuid

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 20 maart 2024, 21:35:27 »
Ow ja @ Geert. De wereld ziet er na jouw opmerking over het metselwerk nooit meer hetzelfde uit! Ik kijk nu behalve naar waar ik loop vooral naar gevels en bakstenen. Enne bedankt! Gisteren toen ik de palen aan het opmeten was nog goed gekeken: kruisverband dus!

Ik heb ooit een programma geschreven om velletjes baksteenpapier te kunnen printen. Daar kunnen 23 verschillende metselverbanden mee gemaakt worden!

Groeten,
Peter

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 20 maart 2024, 21:43:21 »
23 verschillende! Zo leer je nog wat op je (mijn) oude dag.

Mijn tekenprogramma wil niet bar meewerken vanavond.
Normaal gesproken laad ik de mastertekening in, en teken dan op een andere laag het gewenste object. Zeg maar ouderwets overtrekken.
Op die manier wilde ik de deuren (vooral) en de paar ramen in de gevel zetten. Ik vrees dat de Pc het wint van m'n geduld vanavond.
2 keer crashen en 1 uur verder heb ik het ff gezien.
Station Baarn HIJSM

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 20 maart 2024, 21:57:30 »

De perronoverkapping-paal in de maak. Fixeren gaat met een druppel houtlijm.
Station Baarn HIJSM

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 21 maart 2024, 13:02:20 »

Voorbereidingen voor het uitsnijden van het station. Als ik de (niks geen mooie nieuwe) rails gebruik (hoogte ~ 3 mm) en dan de 0.18 cm verval van het perron daarbij tel kom ik op ongeveer een halve cm. Die halve cm tel ik op bij de totale hoogte van het station, daar begint dus het zichtbare deel (oa de rand en de steenlaag).
Nu eerste een "mal" maken voor het instrepen van steentjes, in elk geval de horizonale strepen (voegen) Dat moet overal op dezelfde hoogte.
See you, ik ben wel even onder de pannen (oh nee dak komt pas later en zijn geen pannen).
Mara
Station Baarn HIJSM

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #25 Gepost op: 22 maart 2024, 23:26:05 »
Een goede voorbereiding is het halve werk  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 22 maart 2024, 23:33:07 »
Vandaag niet veel gedaan. Een niet gelukte poging een mal te maken (gewoon wat lijntjes op papier, hoe moeilijk kan het zijn).
Straks heb ik geen gebouw maar heb m'n tekenenprogramma en pc een stuk beter leren kennen. Nu nog africhten die dingen...
Wel de eerste groene verflaag voor de perronpalen van de overkapping.
Wel wat voorbarig wellicht, geen station, geen overkapping maar wel palen. Beetje zielig eigenlijk.
Morgen echt verder.
Station Baarn HIJSM

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 23 maart 2024, 21:43:17 »
De Pc en printer staan nog binnen maar het scheelde niet veel of ze lagen beide in de tuin.
Proefstukje gemaakt met 3 afmetingen lijntjes patroon.
1 op schaal H0: hoogte stenen incl 1 voeg = 6 cm dat is dus 0.689 mm (heel realistisch maar onwerkzaam, tenzij gelasered)
1 met 10 lijnen op 1 cm eigenlijk de beste optie. Nog net te doen met de hand.
1 met 8 lijnen op 10 cm, mooi maar dan zijn ze ook echt te groot.
Probleem is dat de lijntjes zo dicht bij elkaar staan en de lijndikte echt klein moet zijn, dat ze niet goed uit de laserprinter komen. Zinloos dus.
Bij het zelf graveren van de steenlagen is het essentieel dat de afstand tussen de lijnen goed is, je moet dus echt een mal gebruiken en geconcentreerd werken.
Bovendien moet je de lijnen markeren, zeker bij grotere afstanden muur. Het muurgedeelte ligt bovenop het papier, bij grotere afstanden is de geringe afwijking niet snel te zien als je werkt.
Uiteraard later wel. Hier moet ik dus nog over nadenken.
Wel 2de laagje verf voor de palen.
Station Baarn HIJSM

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 24 maart 2024, 23:06:35 »
Vandaag wat positiever bouwnieuws.
Nog een proefstukje stenen gemaakt. Dat begint ergens op te lijken. Uit de hand maar best te doen voor een stukje straat.
Wel wat geleerd trouwens, stratenmaker of bouwvakker zal ik niet worden. Die mal met zowel horizontale als vertikale hulplijnen is echt noodzaak.
Foto zal pas volgen als er verf op zit, de grijze grondverf is niet fotogeniek.
Als proefgebouwtje met kleinere wanden ga ik eerst de bierhal proberen. Daar zit alles in. Stenen, deuren en "moeilijk" dak.
Voordeel is dat het te behappen is en een mooi leerproject.
Morgen verder.
Station Baarn HIJSM

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 26 maart 2024, 12:39:16 »

Eindelijk de mal klaar. Er blijkt een soort spaarstand (standaard) ingesteld in de printersoftware. Bij mijn printer is de standaard -4, die heb ik nu op 1 gezet en Voila, probleem weg.
Dankzij een collega bouwer (zie eerdere post) ben ik gewezen op het metselwerk en als je toch maakt (scratchbuilding in goed nederlands) kun je het net zo goed goed doen.
Eerste foto de mal, een fout proefstukje en de wanden van de bierhal.
Op dat proefstukje zie je dat het verband ontbreekt, de maten van de "hele" stenen zijn te klein. De hele stenen moeten 4 keer de hoogte van de steen zijn. Ik heb de hoogte op 1 mm gezet (moet eigenlijk 0.6 mm zijn + de voeg) maar dat wordt teveel gepriegel. De mal moet voor de juiste positie van de kerven in het styreen zorgen en vooral de juiste positie van het mesje bij de vertikale voegen. Als je rechts bent heb je de neiging om de snede iets naar links aan te brengen. Dat moet uiteraard loodrecht op de horizontale groeven komen. (bedankt Geert!  :D)
Bij die bierhal zal dat allemaal minder opvallen omdat het dak behoorlijk ver over de wand valt. Mooi om te proberen dus.
Op de onderste foto (sorry beetje donker) de muur spanten (?) van hout die ik eigenlijk wilde gebruiken. Maar dat is de echte lengte en dus onbruikbaar omdat daar aan de buitenkant het styreen nog tegenaan komt. (bijna 3 mm, dus in totaal zou dat 6 mm te groot worden...nee dat gaan we niet doen)
Omdat aan de Hilversumse kant een aantal goederenloodsen stonden (vast niet gelijk in 1874!) komen die daarvoor nog wel van pas.
Ook gisteravond een proefstukje gemaakt van een deur (moet ik 14!!!! van maken??) Ik ben erg benieuwd hoe zo'n styreenwand zich houdt. De onderkant is 1 geheel en valt in de grond.
Dat lijkt me een wijs besluit,want op deze manier blijft er nog een beetje verband zitten in de wanden.
Wordt vervolgd, Mara
En tot zaterdag iedereen trouwens.

Ow ja geheel buiten dit draadje om, ik zal een eerder bouwprojectje toevoegen, niet geheel op z'n plaatst hier overigens, maar speciaal voor Wim.

Ik zie dat het dak (onder de loopplank op het dak) niet netjes geschilderd is. En er ontbreekt veel waaronder natuurlijk decals en deurbeslag.
Maar afgezien van de Kadee-koppelingen en wielen wel helemaal scratchbuild. Ook nog een veewagen (hout) en oude ertswagen gemaakt. Tijdje geleden alweer.
En ooit ook nog een paardetramwagen gemaakt die kan in een later leven van Baarn nog op de baan.
Station Baarn HIJSM