Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 12:16:28
Frans/Belgisch H0e baantje door tothebeach
Vandaag om 12:11:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:23:53
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:20:51
RAL kleur Rail4Chem door RK
Vandaag om 11:18:02
De Stripwinkel door prutser
Vandaag om 11:02:27
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 10:35:33
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door momfer
Vandaag om 10:17:14
Haren, station of halte? door Ric
Vandaag om 09:48:20
ACTS containerwagens door Arjan6511
Vandaag om 09:45:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door 741230
Vandaag om 09:30:39
Motorpost ombouwen ? door Joz
Vandaag om 09:22:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:14:14
Welke stroomvoerende koppeling? door Ben
Vandaag om 08:03:42
Scandinavië getroffen door storm Hans door Loki
Vandaag om 07:57:17
Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn door 1200blauw
Vandaag om 07:28:25
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Cor--24
Vandaag om 05:35:27
US diorama in H0 door Wim Vink
12 april 2024, 23:42:46
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
12 april 2024, 23:34:29
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door Albert.H0
12 april 2024, 23:23:29
Station Roodeschool door MaraNCS
12 april 2024, 23:10:31
Flm Profigleis en Italiaans spoor... door phdirk
12 april 2024, 22:31:12
Les Billards du Vivarais door Hans1963
12 april 2024, 22:08:07
Rijeigenschappen messing modellen zoals Micro-Metakit? door puntenglijder
12 april 2024, 21:43:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
12 april 2024, 21:37:55
Een NS 5500 knutselen door janw
12 april 2024, 21:35:10
Laag-Baarlo door Klaas Zondervan
12 april 2024, 21:27:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door AP3737
12 april 2024, 20:55:16
Sudexpress 2024 door Falcon10
12 april 2024, 19:41:17
Aachenau West door puntenglijder
12 april 2024, 19:30:39
  

Auteur Topic: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa  (gelezen 1669 keer)

applor

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
« Gepost op: 23 februari 2024, 03:18:13 »
Hallo,

Er werd modelinformatie vrijgegeven (inclusief foto's voor sommige sets) van de LSM NMBS-wagens type I1 of I2 in EpIIIa-kleurstelling vóór de klassenhervorming.

Het lijkt er echter op dat geen van deze ooit is uitgebracht. Kan iemand voor mij bevestigen of hij/zij de volgende sets op de markt heeft of ooit op de markt heeft gezien?

LSM 42127 (I1 A2B6, I1 C11, I1 C11) 2010?
LSM 42128 (I1 A1B3C4, I1 C11, I1 C11) 2010?
LSM 42129 (I1 C11) 2010?
LSM 42105 (I2 A2B6, I2 A2B6, I2 C11) 2014?
LSM 42106 (I2 C11, I2 C11, I2 C11) 2014?
LSM 42107 (I2 A2B6, I2 A2B6, I2 C11) 2014?
LSM 42108 (I2 C11, I2 C11, I2 C11) 2014?
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2024, 03:28:16 door applor »

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2024, 10:00:44 »
Hallo,

De sets met I2 rijtuigen zijn ooit uitgeleverd, maar inmiddels uitverkocht.
Foto's zijn nog wel te zien bij Uli Reyer (reisezugwagen) en Naumann.

De I1 rijtuigen moeten nog steeds komen (al zo'n 15 jaar).

Enige mogelijkheid zijn de oeroude Fleischmann I2 rijtuigen, te kort, te hoog en te breed en ook verder nauwelijks gedetailleerd.
Bovendien heeft het 2e klasse rijtuig een nummer van een I1, de 2e klasse I2-B8 rijtuigen werden pas eind jaren 70 omgebouwd en dus voorzien van computernummer.
Voordeel is dat deze tweedehands goed verkrijgbaar zijn...



applor

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2024, 06:26:08 »
Bedankt dat is nuttig.

De I2-wagens moeten een zeer beperkte oplage zijn geweest om nergens verkrijgbaar te zijn en ik heb ze nog nooit op eBay of ergens anders gezien.

Wellicht kunt u ook mijn vragen over de door de NMBS gebruikte kleuren beantwoorden:

Vergeleken met set 42105 heeft set 42107 een heldergroene kleur voor de raamlijn. De hoofdkleur van het lichaam is ook anders groen vergeleken met de 42105-set. Waarom dit verschil? Is het een huishoudelijk kleurenschema?

Wat is de RAL-kleurcode van de NMBS-wagens (LSM 42105)?
Moet het dezelfde zijn als de NMBS-bagagewagen, Fleischmann 563001 B K?
Waarom zoveel verschillende kleuren voor dezelfde periode?

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
  • http://www.amsac.be/
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2024, 08:30:40 »
Eens op zoek gaan naar de Models World set met Ric bagagerijtig dacht er geen te vinden alsook geen ric bagagawagen
, eentje in 2dehands op de doos (kop) kunnen tikken nu heb ik beiden , oja tijdperk4
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2024, 08:32:44 door metpetergaathetbeter »

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
  • http://www.amsac.be/
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2024, 08:35:40 »
Ook I3 slaaprijtuig is na al die jaren niet beschikbaar.Belg.markt is een kleine markt dus gaat men liever Duits,Frans alsook Zwitsers produceren M4 missen wij ook al jaren⅘²

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2024, 08:58:04 »
De twee kleuren groen is de originele kleurstelling. Ook de vooroorlogse rijtuigen hadden aanvankelijk deze kleurstelling.

Blijkbaar is men daar in de jaren 50 van afgestapt en heeft men de wagens in één kleur groen geschilderd.
De sets met één kleur groen hebben nog 3e klasse dus ook van voor 1956. De binnenlandse rijtuigen K3 uit 1955 waren van begin af aan in één kleur groen.
De tweekleurenversies hebben waarschijnlijk maar kort zo gereden.

Volgens mij is de kleur groen bij de eenkleurige versie dezelfde als de donkere tint van de tweekleurenversie. Als er verschil te zien is komt dit mogelijk door de lichtval.

De sets zijn zelden tot niet te vinden, maar als ik mij niet vergis staat de L van LSModels voor Limited...



applor

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2024, 13:01:35 »
Ik ben het ermee eens dat het mogelijk is dat de kleur van de carrosserie van beide series hetzelfde is en dat het verschil alleen op de foto te zien is.
Weet jij in welk jaar de tweekleurige kleur in de jaren vijftig werd verlaten?
Ik dacht dat het NMBS-groen overeenkwam met de RAL-code, maar ik vond dit draadje dat suggereert van niet:
https://www-1zu160-net.translate.goog/scripte/forum/forum_show.php?id=809567&_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=sc

De reden dat ik het vraag is omdat ik deze trein probeer in elkaar te zetten:

01 096 (Bw Frankfurt/M-1) leidt de F 52 "Oostende-Wien-Express" met doorgaande rijtuigen vanuit Londen nabij Partenstein in de Spessart. (6 juli 1952) Foto: Carl Bellingrodt



De enige wagons die ik nodig heb zijn de NMBS-bagage en de laatste twee die nauwelijks zichtbaar zijn maar overeenkomen met het treinplan als NMBS AB en een C die ofwel de 42105 ofwel de 42107 LSM-set betekent.
De foto is van juni 1952, dus afhankelijk van in welk jaar de NMBS afstapte van de NMBS, zullen twee toonkleuren bepalen welke wagons correct zijn.
Hoewel het vinden ervan een andere vraag is, maar als LSM de I1-serie uitbrengt, weet ik tenminste welk kleurenschema.
En wat betreft de verfkleur: de NMBS-bagagewagon op de foto lijkt overeen te komen met de Fleischmann 563001 B K, die ook niet beschikbaar is, maar een DB Pw4üs-37 is in de NMBS-kleurstelling, dus ik ben van plan een van de andere identieke varianten te kopen en gewoon opnieuw te kopen -spuiten en dan heb ik alleen nog het logo en wagonnummer nodig...

Ik heb de rest van de wagons nodig, dus de vraag is alleen de ontbrekende 3 van de NMBS.

Hartelijk bedankt voor uw hulp!
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2024, 04:49:33 door applor »

caspervt

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
    • IN2N
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
« Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2024, 15:15:28 »
Goedenmiddag,
Ik heb me voor spoor N redelijk veel in deze rijtuigen verdiept en heb een eigen kit ontworpen voor zowel I1 als I2. Ik kom na veel studie tot de conclusie dat LS models drie verschillende kleuren groen hanteert. Het donkere blauw-groen uit de jaren 40-50 wat gecompineerd werd met een mintgroene raampartij en zwarte biezen  Dan volgt een donker groen in de fase waar de daken nog antraciet/zwart zijn. Tot slot volgt een lichtere kleur groen die vanaf eind jaren 60 toegepast wordt op de hele rijguitbak en dak. Maar goed, ik kan er naast zitten...

Voor plaatjes: https://www.in2n.nl/tr-001-nmbs-i2-rijtuig-in-n-spoor/

en

https://www.in2n.nl/tr-002-nmbs-i1-rijtuig-in-n-spoor/

Wat betreft identificeren van de rijtuigen: het rijtuig direct na de bagage herken ik niet. Misschien dat dit een voorserie I1 was. Voor de definitieve aanbesteding hebben verschillende fabrikanten een concept I1 geleverd aan de NMBS die ook allemaal in dienst zijn gebleven. Wat ik aan dit rijtuig niet herken is de verlaging van de wand/bak tussen de draaistellen.
De tweede na het bagagerijtuig is vrij zeker een I2 AB, in tweekleurig groen aangezien die net in 1951 afgeleverd waren.

Met groet, Casper
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2024, 15:19:42 door caspervt »

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2024, 20:14:46 »
De K2 uit 1950 en I2 uit 1952 waren nog tweekleurig, de K3 uit 1955 in een kleur groen.
In de tussenliggende tijd moet de wisseling hebben plaatsgevonden, iig bij nieuwe schildering.
Wrs hebben tweekleurige rijtuigen ook nadien nog wel rondgereden.

Het bagagerijtuig op de foto is een een 18m RIC-bagage met zijgang.
De Fleischmann is een ex DRG rijtuig dat na WO2 in België is achtergebleven. Er was er maar één van, en dat is niet de wagen op de foto.

Het rijtuig direct achter de bagage is wrs een Schürzenwagen, DB, ÖBB of iets anders is moeilijk te zien.
Wat er verder achter zit is niet goed herkenbaar.

applor

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
« Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2024, 00:46:50 »
Bedankt voor de antwoorden.

Het lijkt erop dat de tweekleurige kleur dan de juiste kleur is voor de laatste twee wagons. Dat deed me ook beseffen dat de bagagewagen ook tweekleurig groen is, wat ik had uitgesloten omdat ik dacht dat de Fleischmann-wagen dezelfde was.

Ik had de treinopbouw met de foto moeten posten, hier is hij:

WLAB typ-Z CIWL Oostende - Wenen
C4ü-26 Köl Oostende - Wenen
Pw4üs NMBS Oostende - Wenen
BC4ü-39 Hmb Köln-Wien
ABC4ü-35 b) Köl Oostende - Wiesbaden (-Triëst)
Post4 Frankfurt-Würzburg
C4ü I1 of I2 NMBS Oostende - Wien
AB4ü I1 of I2 NMBS Oostende - Wien


De bagagewagon is interessant omdat de deuren en ramen exact overeenkomen met de ex DRG Pw4üs-37 die ik heb gepost, de enige discrepantie die ik kan zien is dat de koepel er op de foto misschien wat smaller uitziet?

Indien dit niet de ex DRG Pw4üs-37 is, heeft u dan verdere informatie over de 18 meter lange RIC NMBS-bagagewagen die u noemt?
Ik heb niets gevonden en twijfel daarom of er een model beschikbaar is. Gezien de overeenkomende kenmerken met de Pw4üs-37 is het voor de meesten acceptabel om in plaats daarvan het model van die wagen te gebruiken en ik kan hem dan opnieuw schilderen in twee toonkleuren.
Heeft iemand een foto van deze bagagewagen?
Ik vind het zeer verrassend dat het model van de NMBS ex-DRG Pw4üs-37 geen labels heeft behalve het logo en wagonnummer. Zoals je kan zien:
https://www.jagermodelspoor.nl/a-49557524/personenrijtuigen/fleischmann-563001-b-k-in-ovp

Ik gebruik een donor ex-DRG Pw4üs-37, maar zal de mijne in twee tinten groen schilderen en indien nodig zelfs de koepel vervangen.
Ik ben momenteel bezig met het organiseren van een set stickers voor dit doel, dus als er nog meer stickers zijn die ik moet laten afdrukken, afgezien van het logo en het wagonnummer, zou ik de hulp op prijs stellen.
Het zou ook enorm helpen als iemand de afmetingen van het 'B'-logo heeft en welke wagonnummers er waren voor de 18m RIC NMBS-bagageserie. Ik wil de wagen zo dicht mogelijk bij het origineel maken.

Ik waardeer je hulp enorm!


grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2024, 11:05:05 »
Hier is eea te vinden over de Belgische bagagerijtuigen.
https://mmfl58.be/RollendMaterieel/Rijtuigen/PW/Pakwagens.html

Wat vooral opvalt zijn de dubbele deuren bij het DRG rijtuig en de enigszins gestroomlijnde kopvorm met schortplaten (wings), terwijl de NMBS wagen enkele laaddeuren heeft en verder vrij rechthoekig is. Ook de kansel is echt anders. De NMBS rijtuigen waren geklonken, terwijl de DRG rijtuigen gelast waren.

De 18m bagagerijtuigen zijn voor zover mij bekend nooit als model geweest.
De kortere 15m RIC-bagagewagens zijn er van Modelsworld (alleen in set) en enkele kleinseries van Bonge en MTE (niet te verwarren met ModelTreinExpress).
https://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new1.php?type=HKV#Fourgon%20RIC%20court

De Fleischmann is op dit moment het best haalbare compromis. De wagen is ook van Liliput (Austria) in model geweest als 839.90.
Weliswaar is het model van Fleischmann mooier maar met het nummer 47404 uit 1945-1946. Het Liliput model heeft het nummer 87405 uit de periode 1946-1956, dus theoretisch passend in de trein uit 1952.
Daarna werd het rijtuig omgebouwd tot pakketrijtuig (CP) met weer een ander nummer en niet meer internationaal ingezet.

Het rijtuig direct achter de bagage lijkt me geen BC4ü-39. Ik meen 9 gelijke ramen te kunnen onderscheiden. Het meest waarschijnlijk is een C4ü-39 van DB of BBÖ. Laatste ooit in model 833.13. Daarachter lijkt een I1, evt een A1B3C4 om toch weer mof meer aan de oorspronkelijke samenstelling te voldoen. 20 stuks I1-A1B3C4 zijn in 1952 omgebouwd uit I1-A2B6 rijtuigen.

Daarachter meen ik een rijtuig met een gele streep te herkennen, WL of WR van CIWL?

Hier nog wat samenstellingen van F51/F52 door de jaren: http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/uploads/1/4/2/6/14265436/f_51_oostende-wien-express.pdf.

Veel succes!













applor

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
« Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2024, 03:28:06 »
Hartelijk dank voor het delen van de informatie over de Belgische PW-Ds 18m. Het is geweldig om een gedetailleerde foto van dichtbij te zien. Ook de nummering van de wagons is een grote hulp.
Het was moeilijk te zien vanaf de originele foto, maar met een goede foto van de PW-D's is het duidelijk een van die en niet de Pw4u-37, maar ik zal me eraan moeten houden - omdat het, zoals je zegt, de beste optie is.
Ik moet alleen nog een kleur vinden die goed aansluit bij het tweekleurige kleurenschema van de NMBS, donkerblauwgroen en mintgroen, zoals beschreven.
Misschien zoiets als:
Vallejo 71.241
Vallejo 71.310

U heeft ook de vraag gesteld over de andere wagons.
Ik verwelkom discussies hierover en ik ben blij als mijn ongelijk wordt bewezen als er een plausibeler suggestie is.

Ja, ik ben bekend met de Welt-der-Modeleisenbahn en ik controleer daar altijd of ze een bijpassend treinplan hebben.
Het treinplan kunt u hier downloaden:
http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/uploads/1/4/2/6/14265436/f_51_oostende-wien-express.pdf
en kijk naar het F 52-plan voor 1953 (de trein is juni, dus de zomerdienstregeling van 1953 is van kracht)

De foto is gemaakt nabij Partenstein, relevant voor het bepalen van de samenstelling. Het fotobijschrift heb ik voor je in mijn oorspronkelijke bericht aangepast.

Als reactie op jouw bericht:

Achter de bagage staat beslist een DB-schortwagon, er staat geen Oostenrijker op het treinplan.
De BC4ü-39 heeft min of meer vergelijkbare raamformaten, eventuele afwijkingen zijn op de foto niet te zien om een duidelijk oordeel te kunnen vormen.
Het aantal ramen is moeilijk te zeggen, het zou in plaats daarvan een C4ü-38 kunnen zijn.
Ik ben met de BC gegaan omdat deze overeenkomt met het treinplan en ook vanwege een andere foto van de F 52 binnen een maand, maar dan uit een ander gebied waar een BC-schortwagon stond.

Toen ik de wagen daarna controleerde, die ik vermeldde als ABC4ü-35, realiseerde ik me dat ik een fout had gemaakt met de notatie en dat de ABC buiten de periode van de genomen foto lag.
Het zou in plaats daarvan een BC4ü-35 kunnen zijn.
Het hangt ervan af welke wagons eventueel zijn doorgegaan naar de optionele uitbreiding, er zijn 3 verschillende opties. in dit geval Triëst:
a) C4ü Oostende-Wiesbaden (-Triëst) Köl
a) AB4ü Oostende-Wiesbaden (-Triëst) NMBS
Of in dit geval door naar München, dan komt de BC4ü-35 overeen:
BC4ü Aken- Wiesbaden (-München) Mü

En als deze wagen ook een NMBS I1 zou zijn, dan zou ik verwachten dat hij de tweekleurige lak zou hebben die hij niet lijkt te hebben.

Achter die wagen had ik er nooit bij stilgestaan dat dit een gele streep zou kunnen zijn; bij mij dacht ik dat het gewoon de boom was en ik denk nog steeds dat het waarschijnlijk is.
Het kan geen CIWL WR zijn, want de eerste vertrekt in Herbesthal en een ander stapt in Neurenberg in de trein.
Op het treinplan staan 3 CIWL-dwarsliggers vermeld.
Eén bevindt zich aan de voorkant van de trein en maakt deel uit van de kern.
Een andere eindigt in Wiesbaden/Frankfurt.
Die laatste loopt van Aken naar Wiesbaden, vóór de fotolocatie maar heeft wel de mogelijkheid om door te lopen naar München.

Als het echter een CIWL-slaapwagen is, zou de postwagen ontbreken die van Frankfurt-Würzburg rijdt. De laatste twee wagons zijn duidelijk geen postwagens en komen overeen met de AB- en C-wagens van de NMBS volgens mijn oorspronkelijke bespreking. Dat betekent dus dat de op twee na laatste wagon de postwagen moet zijn.

Niets van dit alles kan echter worden bewezen, omdat treinplannen vaak heel anders zijn met ongeplande vervangingen enz.

Daarom is het voor de overeengekomen wagons mogelijk dat de trein als volgt is opgebouwd:

WLAB typ-Z CIWL Oostende - Wenen
C4ü-26 Köl Oostende - Wenen
PW-Ds (18m) NMBS Oostende - Wenen
C4ü-38 Hmb Keulen-Wenen
BC4ü-35 Mü Aken- Wiesbaden (-München)
Post4 Frankfurt-Würzburg
C4ü I1 of I2 NMBS Oostende - Wenen
AB4ü I1 of I2 NMBS Oostende - Wenen
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2024, 06:45:21 door applor »

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
  • http://www.amsac.be/
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
« Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2024, 10:53:25 »
lees een het mailtje misschien de hulp op zoek naar .........

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
  • http://www.amsac.be/
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
« Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2024, 11:04:49 »
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,34841.msg510693.html#msg510693 of hier soms eens kijken geregeld nieuw zaken,prijzen bespreekbaar