Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

voeding

(1/1)

janHO:
als herintreder  begint mijn spoorbaan op rolletjes te lopen  en begin ik al te denken aan lampjes en ledjes.
de trein is van Marklin dus wisselstroom en om niet telkens met diodes te hoeven werken werken (seinpalen , leds) dacht ik de huisjes en andere verlichting met of bij  verlichting (leds) apart met een gelijkstroom trafo aan te sluiten .
zoals iedereen heb ik veel AC trafo's in huis  bv 12V/ 1,0 A of 12V 1,2 /A of 9V/1,0 A of moet  ik die met lagere ampère gebruiken?

bellejt:
gelijkrichters bruggetje gebruiken en condensator of simpel bij ali een AC DC omvormertje kopen.De amperage sterkte is niet zo belangrijk en leds verbruiken weinig.Je kan altijd extra zekeringen gebruiken in kringetjes.

Bert55:
Een ledje gebruikt maar 2-5 mA ongeveer, dus op een voeding van 1A kun je er minimaal 200 aansluiten, denk zelf eerder in de richting van 500 stuks. Dus elke voeding is wel ok. Je moet er wel een DC spanning van maken  of een DC adapter gebruiken. Zelf pas ik Meanwell voedingen van 5V en 12V toe op onze baan.

Uiteraard moet je wel voorschakelweerstanden gebruiken bij de leds, zelf kies ik afhankelijk van de kleur led vaak voor 1K-2K

Klaas Zondervan:
Of je haalt in de kringloop een adapter. Gangbare prijzen zijn 1€ of 2€.
Wel opletten dat de uitgang gelijkspanning is.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie