Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:23:53
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:20:51
RAL kleur Rail4Chem door RK
Vandaag om 11:18:02
De Stripwinkel door prutser
Vandaag om 11:02:27
Frans/Belgisch H0e baantje door tothebeach
Vandaag om 10:45:58
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 10:35:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 10:31:11
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door momfer
Vandaag om 10:17:14
Haren, station of halte? door Ric
Vandaag om 09:48:20
ACTS containerwagens door Arjan6511
Vandaag om 09:45:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door 741230
Vandaag om 09:30:39
Motorpost ombouwen ? door Joz
Vandaag om 09:22:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:14:14
Welke stroomvoerende koppeling? door Ben
Vandaag om 08:03:42
Scandinavië getroffen door storm Hans door Loki
Vandaag om 07:57:17
Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn door 1200blauw
Vandaag om 07:28:25
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Cor--24
Vandaag om 05:35:27
US diorama in H0 door Wim Vink
12 april 2024, 23:42:46
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
12 april 2024, 23:34:29
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door Albert.H0
12 april 2024, 23:23:29
Station Roodeschool door MaraNCS
12 april 2024, 23:10:31
Flm Profigleis en Italiaans spoor... door phdirk
12 april 2024, 22:31:12
Les Billards du Vivarais door Hans1963
12 april 2024, 22:08:07
Rijeigenschappen messing modellen zoals Micro-Metakit? door puntenglijder
12 april 2024, 21:43:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
12 april 2024, 21:37:55
Een NS 5500 knutselen door janw
12 april 2024, 21:35:10
Laag-Baarlo door Klaas Zondervan
12 april 2024, 21:27:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door AP3737
12 april 2024, 20:55:16
Sudexpress 2024 door Falcon10
12 april 2024, 19:41:17
Aachenau West door puntenglijder
12 april 2024, 19:30:39

Auteur Topic: ICR's als museumtrein  (gelezen 6116 keer)

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
Re: ICR's als museumtrein
« Reactie #60 Gepost op: 24 februari 2024, 19:04:35 »
Ik vind het wel sneu voor die bolkoppen al waren die al jaaaaren uitgefaseerd voordat ik mijn eerste treinrit ooit maakte.

Ik heb ze wel meegemaakt, in 1975 met name Plan K als versterking van een sneltrein die in de ochtendspits om 6,52 stopte op Culemborg Centraal richting Utrecht (waar ik toen in het inmiddels al jaren niet meer bestaande Overvecht Ziekenhuis werkte). Zat geweldig en als er geen zitplaatsen meer waren blijf je hangen tegen een coupéwand in het gangpad… those days :angel: :angel: :angel: 

En ja, ik vind het ook doodzonde dat er een heel regiment van die Bolkoppen staan weg te kwijnen op de Veluwe. Zal ongetwijfeld een kwestie van prioriteiten zijn…
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

henk

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 24 februari 2024, 19:51:06 »
En iets is al snel subsidie. Wanneer bijvoorbeeld een gemeente een pand verhuurd aan een museumorganisatie onder de marktprijs dan heet dat ook al subsidie. Wat strikt genomen natuurlijk gewoon klopt.

Vrijwel alle museumbedrijven krijgen een vorm van subsidie van overheden en/of vaste partners als loterijen, fondsen etc. Soms zijn het doelsubsisides, maar ook die staan vaak jaren achtereen ieder jaar weer op de begroting. Helemaal goed wat mij betreft.

Het Spoorwegmuseum is een goed voorbeeld. Krijgen al jaren een fikse bijdrage van Prorail, NS en de Vriendenloterij. Zie het laatst verschenen jaarverslag 2022.
https://publicaties.spoorwegmuseum.nl/jaarverslag-2022/financien-en-bedrijfsvoering

Een paar maanden geleden was hier nog opwinding over de MBS die de gemeentelijke subsidies zou kwijtraken. De aanleiding was een opgeduikeld bericht van anderhalf jaar eerder.  ;D In werkelijkheid werd de subsidie voor de komende jaren ruimschoots verdubbeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 24 februari 2024, 20:09:21 »
Er gaan niet veel mensen over 20 jaar janken dat er geen ICR-stam bewaard is gebleven.
dat betwijfel ik toch, ik persoonlijk zou het erg jammer vinden. Deze rijtuigen zijn voor mij beeldbepalend geweest voor het Nederlandse spoor en zeker wat getrokken reizigerstreinen betreft en ik zal vast niet de enige zijn die er zo over denkt. De vraag is of het realistisch is, tenslotte zijn we in Nederland erg goed in het slopen van ons spoor erfgoed.
Niet iedere spoorliefhebber is een fan van (Duitse) stoom.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 24 februari 2024, 22:48:06 »
Wat Tim schrijft is nu precies de spijker op zijn kop! Zes museumclubs met elf 2200’n. Daar zou je er dus ook vijf van weg kunnen doen, want naast deze 2200’n zijn er ook nog 2400’n, een 2530, Locomotoren en Bakkies en twee 2000’n (nog niet rijvaardig geloof ik). Er zijn dus echt diesels zat om mee te rangeren en op rustige dagen mee te rijden. Als je van de ene locserie landelijk gezien wat minder bewaard, hou je tijd en geld over om van een andere locserie ook een exemplaar in stand te houden.
Er zijn Sikken in alle uitvoeringen incl. een oersik, de 162, de 451, (tenminste) zes bakkies, vijf 2200'n, vier 2400'n inclusief de 2530 rijvaardig. Alleen een 2000 moet nog, maar ik denk dat ze dat op de Veluwe nog wel een keer gaan doen. Dus van welke locserie wou je nog een exemplaar in stand houden? Zelfs de omC is inmiddels weer tot leven gekomen. Elektrische locs zijn wat schaarser omdat je daar bijna niks meer mee kan, maar ook in overvloed bewaard. Rijtuigen zijn wat lastiger, voor museumlijnen zijn balkonrijtuigen helaas interessanter. Dan heb ik het nog niet eens over asbest. Kijk echter naar de interessante collectie in Goes waar ze nu zelfs met een C12c zijn begonnen.

Citaat
De organisaties schermen steeds met te weinig handjes, maar ze beseffen niet dat ze met elkaar ontzettend inefficiënt bezig zijn. Precies de reden waarom ik met dat vrijwilligerswerk gestopt ben. Door dat inefficiënte werk hebben we nu geen ruimte, tijd en geld voor een stammetje ICR en over 20 jaar lopen we te janken dat we geen ICR stammetje meer hebben. Maar we hebben dan wel 11 2200’n, 4 2400’n, 3 Plan U’s, etc…….
ICR is voor geen museumlijn interessant, dus moet het komen van de weinige clubs die nog op de hoofdlijn rijden. En ook daar geldt dat diesel veel flexibeler is (roestrijden, anyone?). Dus het een heeft weinig te maken met het ander.

Teveel loks van een type?  Zie ze deels als rijvaardig (te houden) en een deel als onderdelenleverancier voor de toekomst en het plaatje wordt ineens heel anders. ;)
Dat er veel loks bewaard zijn ?  Er zijn ook veel verschillende types geweest... En met een rijtuig kan je rijden , maar dan moet er wel iets voor.  :) Ook als je ergens een wagen op gaat halen, naar je collega's gaat met een treinstam of roest gaat rijden , het begint met tractie.
Maar bijna elk museum, in welke vorm dan ook, is een bedrijf dat geld moet binnenhalen voor haar voortbestaan. Je bent dus afhankelijk van subsidies, giften en betalende bezoekers. En die willen vaak heel andere dingen ervaren dan jij en al die andere vrijwilligers. Een simpel verhaal van vraag en aanbod. Marktonderzoek en nieuwe concepten verzinnen om in te spelen op de vraag van het moment en die van morgen.

Het heeft weinig zin om iets op te knappen als het niet op een of andere manier zijn geld terug kan verdienen of in ieder geval de kosten van het onderhoud dekt. Dus je gaat er mee rijden of zet het neer als toegevoegde waarde in een ( statische ) collectie. Iets wat men interessant vindt, voor wilt betalen om het te zien.
Lukt het je om te voldoen aan de vraag , dan blijft er misschien wat geld over voor die ene lok ,wagen ,rijtuig, of loods waar jij en je collega's van dromen.

Als je op een andere manier naar dingen kijkt.. dan is de NSM stam van Plan D, K, E en W  geen allegaartje , maar een mooi verhaal over spoorwegbouw in Nederland , veranderingen in comfort, bouwtechniek en kleur .

Er wordt veel meer samen gewerkt dan de hier getoonde foto's ( smullen toch, die combinaties) laten zien.  Materieel , kennis en onderdelen worden uitgewisseld. En personeel en treinen gaan heel Nederland door om elkaar te helpen bij evenementen. Dat het niet zou leven bij de jeugd...  Elke keer als ik bij de VSM binnenloop zie ik nieuwe gezichten, de volgende generatie met de zelfde liefde en inzet voor museumspoor.
Exact, zo is het. Er wordt overal veel werk verzet om mooie spullen te bewaren, maar een landelijke collectie is nu eenmaal niet haalbaar. Gelukkig wordt er desondanks veel naar elkaar gekeken, inspiratie opgedaan, samengewerkt en aangevuld.
En ICR is in de oude uitvoering nog wel aardig, maar gemoderniseerd kun je er eigenlijk weer weinig mee in historisch opzicht. Dus ik vrees dat dat tegen gaat vallen. Een ICM zal daarentegen wel bewaard blijven.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 24 februari 2024, 22:49:21 »
Vrijwel alle museumbedrijven krijgen een vorm van subsidie van overheden en/of vaste partners als loterijen, fondsen etc. Soms zijn het doelsubsisides, maar ook die staan vaak jaren achtereen ieder jaar weer op de begroting. Helemaal goed wat mij betreft.
Doelsubsidie voor de restauratie van materieel e.d. lukt nog weleens, maar structurele steun is bij veel clubs niet aanwezig hoor. En dat maakt het ook zo moeilijk om bepaald materieel te restaureren, omdat je aan het einde toch echt moet zorgen dat je overeind blijft.

Priegelman

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 24 februari 2024, 22:57:17 »
... Deze rijtuigen zijn voor mij beeldbepalend geweest voor het Nederlandse spoor en zeker wat getrokken reizigerstreinen betreft en ik zal vast niet de enige zijn die er zo over denkt.
...
Dat er een draadje over is gestart, en de reacties daarin, geven aan dat je inderdaad niet de enige bent. ICR is nu misschien niet heel interessant maar geef het wat tijd, net als plan e.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #66 Gepost op: 26 februari 2024, 08:54:29 »
Het lijken er misschien veel, al die vele 2200'en, 2400'en, sikken en hippels die bewaard zijn, maar dit zijn voor veel clubs de basis van hun "werkmaterieel'. Voor onderhoud aan de lijn, een overbrenging over de eigen lijn of zelfs over de hoofdlijn, daarvoor is dit materieel onontbeerlijk. Dat zelfs de SHM uiteindelijk 2 sikken in hun collectie heeft opgenomen, zegt wel genoeg. Ze hebben dit jaren lang afgehouden, want het spul paste niet in het jaar 1926 (het jaar dat ze uit willen beelden).

Het voordeel van bovengenoemde materieel is dat het ook nog eens historisch is. Dus gelukkig geen V100 oid, maar een originele NL dieselloc. Dus zowel historisch als bruikbaar. En misschien zijn er wat veel bewaard, maar denk ook even aan onderdelen? Een loc is een erg praktische opbergkast voor reserveonderdelen (compact en je weet precies waar je moet zoeken  ;D).

Kortom, de tijd en aandacht voor die diesels is noodzakelijk. Dat zie je wel dat bv de ZLSM nu de 2200 van het SPM leent/huurt.

Het nadeel van ICR is dat de inzetbaarheid als en met museummaterieel beperkter is. Het is geen treinstel, dus kopmaken is lastiger. Ik vraag me af of dat uberhaupt nog mogelijk is in NL aangezien vele wissels gesaneerd worden. En ICR is alleen historisch verantwoord inzetbaar met een 1100/1200/1300/1500/1600/1700 of 1800. Daarvan heeft alleen het SPM (rijvaardige) exemplaren. Diesel (zoals bv plan E nog heeft gereden) of stoom (idem) past niet bij ICR, helaas.

Ik zou het jammer vinden als ICR verdwijnt, maar ik snap het helaas wel.

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 26 februari 2024, 08:57:44 »
Ik.meen me te herinneren dat de ICR ook een enkele keer met een 6400 gereden heeft

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #68 Gepost op: 26 februari 2024, 08:59:19 »
Klopt, tussen Utrecht en Hilversum. Sandwich van loks, plus een lok voor energievoorziening.

EDIT: beeldmateriaal gevonden:

https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/3696526139

https://www.flickr.com/photos/33230154@N08/10930162064

Wat verdere informatie in bijschrift en de reacties daaronder.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2024, 09:27:05 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #69 Gepost op: 26 februari 2024, 09:06:43 »
Ok, dat is leuk te weten. Maar er zijn nog geen 6400-en museaal bewaard. Kortom, er moet meer dieselmaterieel bewaard worden?  ;D

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #70 Gepost op: 26 februari 2024, 11:42:22 »
Een paar 6400 kunnen (konden?) ook als generator gebruikt worden om oa ICR te voorzien van stroom voor leuke zaken zoals verwarming. Daarom dat je aan een zijde ook 2 loc's ziet. In gebruik als generator kon deze geen tractie leveren als ik mij niet vergis.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #71 Gepost op: 26 februari 2024, 14:56:54 »
Misschien is het een idee om de ICR rijtuigen, die terzijde worden gesteld en niet tot museumstam worden bevorderd, als tijdelijke woning te gebruiken in deze tijd van woningkrapte. Dit is in de jaren 50 van de vorige eeuw ook op redelijke schaal gebeurd en volgens mij zijn er geen schadelijke isolatiematerialen (zoals asbest) in verwerkt. Ook een ventilatiesyteem is in ieder rijtuig al aanwezig...  :D. Als ik grofweg de binnenmaten neem (24,5 x 2,75 m), dan kom ik op een bruikbare ruimte van 67,375 m2). Toch best een aardig oppervlak om in te leven...

Rob

Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Noud

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 26 februari 2024, 15:50:14 »
En terzijde gestelde elocs 1600/1700/1800 als “hothopper” voor de rijtuigen……

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #73 Gepost op: 26 februari 2024, 17:12:08 »
Misschien is het een idee om de ICR rijtuigen, die terzijde worden gesteld en niet tot museumstam worden bevorderd, als tijdelijke woning te gebruiken in deze tijd van woningkrapte. Dit is in de jaren 50 van de vorige eeuw ook op redelijke schaal gebeurd en volgens mij zijn er geen schadelijke isolatiematerialen (zoals asbest) in verwerkt. Ook een ventilatiesyteem is in ieder rijtuig al aanwezig...  :D. Als ik grofweg de binnenmaten neem (24,5 x 2,75 m), dan kom ik op een bruikbare ruimte van 67,375 m2). Toch best een aardig oppervlak om in te leven...

Rob
Op zich een aardig idee, maar ook tijdelijke woonruimte moet aan eisen voldoen. Ik verwacht dat de ICR daar niet zomaar aan voldoet zonder er flink in te verbouwen en er zijn kant en klare oplossingen die er wel aan voldoen. Dan is het goedkoper om die toe te passen.

Noud

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 26 februari 2024, 17:37:48 »
Er zit al dubbel glas in😎, maar als er allemaal extreme eisen aan een noodvoorziening gehangen moeten worden, dan komt er in dit land nooit wat van de  grond.