Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door PeterC
Vandaag om 22:44:19
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
Vandaag om 22:37:44
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:22:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:06:32
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27

Auteur Topic: ICR's als museumtrein  (gelezen 6166 keer)

Eelco Storm

• Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re: ICR's als museumtrein
« Reactie #15 Gepost op: 20 februari 2024, 19:08:48 »
"We" gaan ze pas missen als alles weg is. Helaas zit de nieuwe generatie over het algemeen niet op "oude troep" te wachten - alles moet nieuw (en liefst mooier dan wat anderen hebben). Bij die mentaliteit past dingen bewaren niet. En daar ben je wel van afhankelijk: als genoeg mensen willen bijdragen in de kosten blijven spullen bewaard en anders niet, c'est ça.

Nou nou nou, beetje meer vertrouwen in de jeugd hoor  :)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #16 Gepost op: 20 februari 2024, 21:22:28 »
Ook nog een uitdaging is het om de correcte deelbare ramen en de BKD deuren erbij te zoeken om ze in de oorspronkelijke toestand te brengen. Je kunt er natuurlijk ook 1 in gemoderniseerde uitvoering tussen zetten, dat misstaat niet.
En het interieur of zou dat ergens opgeslagen zijn?

Maar.... welke club zou interesse hebben bij ICR? Ik denk niemand.....
Alleen het NSM heeft e-locs om ermee te rijden, met stoom of diesel kan je er weinig mee.

Ik bedoelde meer "overdekt" opstellen. Wat er gebeurt met museummaterieel dat noodgedwongen buiten staat, daar zijn veel schrijnende voorbeelden van te vinden...
Waar moet men over dertig jaar een Eurostar van 400 meter kwijt?  :P

Geloof het of niet, ze stonden er vandaag hoor!
Wie, waar?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

1200blauw

• Offline Offline
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
« Reactie #17 Gepost op: 20 februari 2024, 22:35:53 »
Nou nou nou, beetje meer vertrouwen in de jeugd hoor  :)

Ik maak het van nabij mee. Ook: als het niet op een schermpje past is het niet interessant.

Priegelman

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 20 februari 2024, 23:27:02 »
En waar blijven hier de financiële voorstellen met onderbouwing. Je kunt zoveel willen.
Van de andere kant gezien; wat zou het moeten kosten? Er zullen vast mensen een bijdrage willen doen voor de aanschaf.

... De huidige musea hebben al veel ruimte tekort en ICR is voor de meeste musea veel te modern. ...
Ik zie 2454 crew er wel voor aan. Die hebben ook al een plan v, plan u en een mat '24 motorwagen. Het begint een beetje een NS-geel museum te worden daar, leuk wel. Enige wat dan nog mist is een 1600 of zo maar die zal voor hun commerciële activiteiten ook wel eens handig kunnen zijn. Het zou mij niet verbazen als die er toch wel een komt.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2024, 23:34:16 door Priegelman »

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 20 februari 2024, 23:38:35 »
Ik vind het best confronterend dat dingen die ik nog hagelnieuw heb zien binnenlopen in het rijtuigenpark nu een museale status krijgen. Het NSM daar stonden altijd dingen die ik als kind nog net had meegemaakt en anders de herinneringen van vaders, moeders en de generatie daarvoor. De tijd, zij schrijdt voort....
Boomshanka!

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #20 Gepost op: 21 februari 2024, 08:07:01 »
Zo lang we in dit land niet eens in staat zijn om het huidige museummaterieel fatsoenlijk te bewaren en er regelmatig mee te rijden, zie ik geen toekomst weggelegd voor een museale ICR stam.

Hoeveel Plan K en Plan D staat er niet weg te rotten bij de VSM?

Waarom rijden de rijvaardige museumtreinen van het NSM zelden / nooit?

Waarom zien we de ooit rijvaardig opgeknapte DE-2 186 nooit meer?

En zo kan ik nog een hele lange waslijst maken. Zolang er allemaal kleine clubjes, stichtingen en verenigingen zijn, elk vast met de beste bedoelingen, wordt er van het ene treintype teveel bewaard en van het andere te weinig of niets.

De krachten bundelen is de sleutel, maar dat is in dit land helaas ondenkbaar.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 21 februari 2024, 08:49:12 »
Grote kans inderdaad dat, als dit al lukt, er op een gegeven moment een morsige, roestige stam ICR ergens staat. Met zo"n muffe museumlucht en mosgroei aan de binnenkant. Eens per twee jaar is er een rit getrokken door een turquoise locomotief.

Museummaterieel heeft vaak twee standen. Of totaal vervallen of gerestaureerd en geschilderd in een staat die het in actieve dienst nooit heeft gehad. En dan een flinke dot valse nostalgie er bij.... gewoon een doorsnee tijdsbeeld neerzetten is vaak het ingewikkeldste, maar dat allemaal terzijde.
Boomshanka!

StefanNL_Plays

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 21 februari 2024, 09:46:31 »
Ook nog een uitdaging is het om de correcte deelbare ramen en de BKD deuren erbij te zoeken om ze in de oorspronkelijke toestand te brengen.

Ik ben bang dat de BKD deuren hoogstwaarschijnlijk er niet meer zijn, bij de ombouw van BKD naar BDs is er een aantal meter kop ervanaf gegaan (inclusief het stuk met schuifdeur), bij Bf/BD zullen ze waarschijnlijk er ook gewoon uitgesloopt en weggegooid zijn.
Groetjes, Stefan :3

Seinhuis

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 21 februari 2024, 12:41:19 »
Er wordt een ICR bewaard voor het nageslacht.
Namelijk de SR-10.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #24 Gepost op: 21 februari 2024, 13:46:10 »
De krachten bundelen is de sleutel, maar dat is in dit land helaas ondenkbaar.

Dat is niet helemaal waar, er zijn zeker wel initiatieven om materieel te ruilen, samen te werken etc. Zo heeft de VSM inmiddels meerdere locs vanuit de SSN overgenomen, beschikt de ZLSM over VSM locs. Rijdt de NSM stam vaak mee met TnT etc. Ik ben het met je eens, het kan beter, maar er wordt (ook binnen HRN) wel degelijk samengewerkt. Volgens mij werkt HRN bv samen met Prorail om te kijken naar overdekte stallingsruimte in Nederland. Dat zijn natuurlijk lastige projecten, die veel tijd kosten.

Wat wel zo is, materieel moet vaak wel een functie hebben. De Bolkoppen bij de VSM zijn prachtig, maar de kleine Oosterijkers voldoen momenteel prima voor het grote publiek. Nog een trein de baan op krijgen is dan een hele opgave voor een kleine organisatie.

Laat staan een stam ICR, wat weinig praktisch is voor de meeste Railmusea?

Groeten,
Rogier

Eelco Storm

• Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #25 Gepost op: 21 februari 2024, 14:57:44 »
Zo heeft de VSM inmiddels meerdere locs vanuit de SSN overgenomen, beschikt de ZLSM over VSM locs.

Ook dat is niet helemaal waar. Dat betreft vooral locs die in particulier eigendom zijn, en dus geen eigendom van VSM/SSN/ZLSM.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #26 Gepost op: 21 februari 2024, 15:37:42 »
Dat is niet helemaal waar, er zijn zeker wel initiatieven om materieel te ruilen, samen te werken etc. Zo heeft de VSM inmiddels meerdere locs vanuit de SSN overgenomen, beschikt de ZLSM over VSM locs. Rijdt de NSM stam vaak mee met TnT etc. Ik ben het met je eens, het kan beter, maar er wordt (ook binnen HRN) wel degelijk samengewerkt. Volgens mij werkt HRN bv samen met Prorail om te kijken naar overdekte stallingsruimte in Nederland. Dat zijn natuurlijk lastige projecten, die veel tijd kosten.

Wat wel zo is, materieel moet vaak wel een functie hebben. De Bolkoppen bij de VSM zijn prachtig, maar de kleine Oosterijkers voldoen momenteel prima voor het grote publiek. Nog een trein de baan op krijgen is dan een hele opgave voor een kleine organisatie.

Laat staan een stam ICR, wat weinig praktisch is voor de meeste Railmusea?

Groeten,
Rogier

Deze kleinschaligheid van samenwerken bedoel ik niet. Ik bedoel het groots. Waarom moeten over de verschillende organisaties heen minstens 7 2200’n bewaard worden? Waarom minstens 3 Plan U’s? Etc. De bolkoppen zijn voor de VSM misschien niet interessant, maar voor de SSN en NSM voor hoofdlijnritten wel.

Maar ook met Mat’36 en ‘46: waarom beide treinstellen in hetzelfde kleurenschema. Nu hebben we bijna twee identieke treinstellen (voor de niet puristen), maar het grasgroen met reclamebanen is in den lande nergens vertegenwoordigd….

Men moet stoppen met ‘ieder voor zich’ , maar juist intens samenwerken. Wissel materieel met elkaar uit. Een NSM 1200 kan toch prima een hoofdlijnrit rijden met een VSM bolkopstam? Zo kan een 1600 vsn de ene club ook prima een rit rijden met ICR van een andere club. Bewaar landelijk gezien van elk materieeltype minder,  dan kun je met elkaar samen meer bewaren, onderhouden en ermee rijden!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Martijn HITV

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 21 februari 2024, 15:46:38 »
"We" gaan ze pas missen als alles weg is. Helaas zit de nieuwe generatie over het algemeen niet op "oude troep" te wachten - alles moet nieuw (en liefst mooier dan wat anderen hebben). Bij die mentaliteit past dingen bewaren niet. En daar ben je wel van afhankelijk: als genoeg mensen willen bijdragen in de kosten blijven spullen bewaard en anders niet, c'est ça.

niet volledig nieuwe generatie als 22 jarige. hoewel ik wat meer interesse heb ik nieuwer materieel. vind ik het oude materieel veel mooier. heb zelf ook een relatief uitgebrijde collectie aan treinen van 1946 tot heden. om de hele nieuwe generatie aan een kant te scheren vind ik niet zo netjes.
-Martijn

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #28 Gepost op: 21 februari 2024, 17:04:35 »
Deze kleinschaligheid van samenwerken bedoel ik niet. Ik bedoel het groots. Waarom moeten over de verschillende organisaties heen minstens 7 2200’n bewaard worden? Waarom minstens 3 Plan U’s? Etc. De bolkoppen zijn voor de VSM misschien niet interessant, maar voor de SSN en NSM voor hoofdlijnritten wel.

Maar ook met Mat’36 en ‘46: waarom beide treinstellen in hetzelfde kleurenschema. Nu hebben we bijna twee identieke treinstellen (voor de niet puristen), maar het grasgroen met reclamebanen is in den lande nergens vertegenwoordigd….

Men moet stoppen met ‘ieder voor zich’ , maar juist intens samenwerken. Wissel materieel met elkaar uit. Een NSM 1200 kan toch prima een hoofdlijnrit rijden met een VSM bolkopstam? Zo kan een 1600 vsn de ene club ook prima een rit rijden met ICR van een andere club. Bewaar landelijk gezien van elk materieeltype minder,  dan kun je met elkaar samen meer bewaren, onderhouden en ermee rijden!

Jeroen

De reden hiertoe is (denk ik) dat elke club/stichting/vereniging nog zichzelf moet bedruipen. Daardoor maakt men misschien afwegingen die op het totaal minder interessant zijn. Die 7 2200en zijn verrekte nuttige werkpaarden. Ik vermoed dat de STAR niet zonder kan, want je kan niet voor elke rit een stoomloc opstoken. Idem geldt voor de ZLSM. Beide clubs hebben relatief laat een 2200 in de collectie opgenomen, omdat daar behoefte voor was. Aan de andere kant, misstaan die locs ook niet op de genoemde lijnen. Win-win dus.

Het zou zeker mooi zijn als er meer centraal wordt afgestemd en daar zijn we nog niet. Het feit dat locs van de ene club naar een andere club gaan (ookal is het particulier bezit) is daar naar mijn idee wel een voorbeeld van. Overigens zijn daar meer voorbeelden van (bv de stoomloze loc naar de STAR en vorige maand nog de ruil van 2 smalspoorlocs tussen Rijssen en Heteren (zie https://smalspoor.nl/). Ook qua goederenmaterieel en personenrijtuigen zijn de afgelopen jaren diverse ruils of verkopen geweest.

Ik merk in elk geval dat het ieder voor zich denken afneemt en het denken aan het grotere plaatje toeneemt. Daar zijn we vast nog niet, maar er wordt meer samengewerkt en dat is denk ik goed. Denk bv ook aan initiatieven voor gezamelijke inkoop van kolen en het samenwerken op het gebied van wet- en regelgeving. Alleen is dat minder zichtbaar dan een loc of trein die ergens anders heen gaat.

Om terug op topic te komen, naar mijn mening zijn er bar weinig elocs bedrijfsvaardig, eigenlijk alleen bij het NSM. Daar wordt het geld niet verdiend met rijvaardig materieel, het is botweg eerder een kostenpost. Een stam ICR is dus niet handig/gewenst (er is immers al een stam rijtuigen beschikbaar) en voor het tijdsbeeld is 1 rijtuig ICR bewaard. Ik vind dit ook erg jammer, maar ik snap de keuze. En om nu zelf 3 rijtuigen aan te schaffen en weer een club te beginnen......

Groeten,
Rogier

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 21 februari 2024, 17:15:23 »

Een mat'46 in grasgroen zou geweldig zijn. Alleen wanneer het bij de Hondekop van het NSM moet passen dan wordt hij waarschijnlijk hetzelfde fluorescerende intergalactisch schildpaddengroen. Laat dan maar zitten.... :)
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2024, 07:13:28 door Pauldg »
Boomshanka!