Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Huup
Vandaag om 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
Vandaag om 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
Vandaag om 22:37:44
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
  

Auteur Topic: Ook de Wesp een miskoop?  (gelezen 8027 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #45 Gepost op: 21 februari 2024, 12:08:06 »
Ik trek geeneens een conclusie.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 800
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #46 Gepost op: 21 februari 2024, 12:22:24 »
Ik trek geeneens een conclusie.

Wat bedoel je dan met “en 3kV is het ook niet”?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #47 Gepost op: 21 februari 2024, 12:45:17 »
Je kunt thuis je huidige waterkoker ook niet zomaar ineens in een stopcontact drukken waar 460 volt op staat natuurlijk.
Zolang de steker past geen enkel probleem.
Maar of je waterkoker het fijn vindt is een ander verhaal  ;D ;D
Gr.
Eric

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #48 Gepost op: 21 februari 2024, 12:55:57 »
Wat bedoel je dan met “en 3kV is het ook niet”?
Het is een constatering dat de oplossing die we in Nederland bekijken in andere landen juist als niet toereikend wordt gezien (over België wordt in dit verband gek genoeg niet gesproken). Mijn conclusie zou zijn dat een ombouw naar 3000V in Nederland het beste is, 15 en 25 kV zijn te duur en te onhandig. In dat licht gezien is de ICNG een miskoop, deze is niet geschikt voor 3000V.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #49 Gepost op: 21 februari 2024, 13:47:58 »
Dat laatste lijkt me bezijden de waarheid. Tegenwoordig wordt door die piepende electronica een draaistroom aangemaakt waarmee de moderne draaistroommotoren worden gevoed.
Alleen die electronica omruilen maakt de ICNG geschikt voor 3000 Volt DC.
De eerdere opmerking over 400 Volt en een waterkoker klopt ook niet, tussen de 400 volt fases staat 230 volt!
Mvrgr

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #50 Gepost op: 21 februari 2024, 13:58:04 »
Zou wel jammer zijn van het museummaterieel, maar overgaan op 3000 volt levert toch bijna een verdubbeling van de capaciteit op. Modern materieel kun je idd vrij eenvoudig aanpassen lijkt me.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #51 Gepost op: 21 februari 2024, 18:00:32 »
En dan nog steeds zal je het gefaseerd moeten doen. De flirt krijg je wel omgebouwd, die is in verschillende configuraties leverbaar. Wellicht zal je oudere hardware opnieuw moeten laten produceren, maar voor 50 stuks is dat een business case is acceptabel te maken is. VIRM heeft ook ruimte voor een transformator voor 25 kV, die gaat ook wel mee verwacht ik, alhoewel dat ook afhangt van de noodzaak tot materieel. ICM gaat direct naar de schroothoop, dat is gewoon klaar. SNG is jong genoeg om er een acceptabele business case van te maken. ICNG laat zich ook wel ombouwen, al dan niet gedeeltelijk naar tricourant. SLT is jonger dan VIRM, maar bij mijn weten is er geen rekening met ombouw gehouden. Ligt dus aan de termijn en hoe dringend materieel nodig is.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #52 Gepost op: 21 februari 2024, 19:15:54 »
...tussen de 400 volt fases staat 230 volt!
Iets preciezer: tussen elke fase en de nul staat 230V, tussen de fasen onderling 400V

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #53 Gepost op: 21 februari 2024, 19:33:42 »
Leuk stukkie op NVBS over electrificatie.

https://www.nvbs.com/elektrificatie-nederlandse-spoorwegen/

Maar het gaat niet echt meer over de ICNG (Wesp).
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2024, 19:53:29 door Jeronimos »
Jeroen

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #54 Gepost op: 21 februari 2024, 19:46:14 »
Nou ja, de vraagsteller reageert verder ook niet, dus zo druk hoef je je niet te maken dat het wat off topic gaat.

Daarover gesproken: je bedoelt waarschijnlijk elektrificatie ipv rectificatie. ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #55 Gepost op: 21 februari 2024, 19:52:26 »
Yep. Verbeterd.

Dank Arjan.
Jeroen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #56 Gepost op: 21 februari 2024, 20:12:46 »
SNG is jong genoeg om er een acceptabele business case van te maken....SLT is jonger dan VIRM, maar bij mijn weten is er geen rekening met ombouw gehouden.
SNG is voorbereid op een ombouw naar 3000V, volgens Railwiki is SLT voorbereid op een ombouw naar 25 kV maar daar heb ik verder nooit iets van gehoord.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3858
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #57 Gepost op: 21 februari 2024, 20:36:54 »
De VIRM na de laatste vernieuwing ook niet meer.
Je kon het zien, een 1e klas bak stond wat hoger.
Deze zou op dezelfde hoogte komen met de 25kv installatie.

Maar nu gaat dat niet meer gebeuren.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #58 Gepost op: 21 februari 2024, 20:51:31 »
De voorbereiding was toch ook dat de ABv6-bak een meter langer is dan de andere tussenbakken, juist om ooit ruimte te hebben voor een transformator. Die bak is ook nu nog steeds een meter langer, dus in die zin in het stel nog steeds "ruimtelijk" voorbereid. Alleen heb je bij 3kV gelijkstroom dan weer geen transformator nodig, dus de ombouw van een treinstel kan dan vast ook een stuk compacter...

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2913
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #59 Gepost op: 21 februari 2024, 21:17:18 »
Met 3000 v lopen we gelijk mooi in de pas met onze zuiderburen... :)
********