Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

Märklin M2 BDx (43536) Digitaliseren

(1/1)

Sikko:
Ik ben mijn Märklin M2 BDx stuurstand (43536) aan het digitaliseren met behulp van een ESU Lokpilot 5 basic. Alleen nu ben ik tegen een muurtje opgelopen waar ik met m'n beperkte electronica kennis niet helemaal uitkom. Hopelijk heeft er iemand een gouden tip.

In stuurstand zit een eenvoudig lichtprintje voor de front- en sluitverlichting:

Als ik het goed bekijk heeft dit printje een gemeenschappelijke min en wordt de rijrichting met de plus geschakeld. Dat botst natuurlijk met de ESU die precies andersom werkt met een gemeenschappelijke plus en schakeling via de min. Daar houden de ledjes op dit printje natuurlijk niet zo van.  :-X

Dus dat gaat natuurlijk niet werken, maar verlichting zout toch wel leuk ziin Kan ik dit nog op een andere manier oplossen, of zit er niks anders op de boel helemaal zelf opnieuw te bouwen?  ???

ceuleer:
Ik denk dat je een functie decoder ipv een lokpilot gaat moeten gebruiken, want er zit geen motor in de stuurstand.
Met de aansluiting kan ik u niet verderhelpen.

Sikko:
Een ESU functiedecoder is duurder dan deze basic lokpilot  ;)
Enige verschil is verder het ontbreken van de motorsturing.

henk:
Ik neem aan dat er aan de andere zijde van het printje nog een baan loopt?
En waar zitten de voorschakelweerstanden?

Heb je het al geprobeerd, hopelijk met weerstand?

Als het echt zo is dat het printje uitgaat van een gemeenschappelijke min, dan kan je de aansluitingen omdraaien. Dus blauw aansluiten op de twee soldeereilandjes rechts. Links de verbinding tussen de twee leds verbreken (rood streepje) en dan daar geel en wit zien aan te sluiten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie