Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door 741230
Vandaag om 18:09:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door klusser
Vandaag om 18:07:37
US diorama in H0 door Paul1969
Vandaag om 17:33:26
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 17:17:02
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 17:08:42
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 17:03:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 16:55:06
Grootte van mijn baanplan door marco
Vandaag om 16:54:31
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:43:28
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door piksov
Vandaag om 16:35:35
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 16:31:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 16:25:00
Metaalplaat haaks vouwen door Pauldg
Vandaag om 15:48:40
Roco Wissel herstellen door Cor--24
Vandaag om 15:44:44
Programmer problemen en vragen door ronaldvd2000
Vandaag om 15:20:58
Privé smalspoorbaan in de tuin door Sven
Vandaag om 15:05:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 14:56:41
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door Pauldg
Vandaag om 14:45:35
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door MvGestel
Vandaag om 14:36:36
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 14:35:43
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 14:23:32
Robula: Na 60 jaar 3-Rail stap ik over op 'die kleine Rote' door R.C.Grootveld
Vandaag om 13:49:59
Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor door Jelmer
Vandaag om 13:02:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MaraNCS
Vandaag om 12:08:27
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door MichielB
Vandaag om 12:02:03
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:35:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 11:16:29
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Dave.......
Vandaag om 10:56:21
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door Ronald Halma
17 September 2024, 23:49:14
10de Modelspoor Expo 2024 (28 en 29 September te Wieze) door Frans Peeters
17 September 2024, 23:36:41
  

Auteur Topic: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.  (gelezen 20145 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 16323
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #195 Gepost op: 04 September 2024, 22:35:39 »
 (y) (y) (y) (y) (y)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 4243
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #196 Gepost op: 05 September 2024, 08:18:55 »
Mooie mijlpaal, ziet er goed uit  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2603
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #197 Gepost op: 05 September 2024, 09:16:51 »
Mooi mijlpaal maar ,t ziet er ook strak uit

Cor

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1762
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #198 Gepost op: 05 September 2024, 12:20:23 »
Ik ontdek je draadje nu pas. Gezien je ruimte een mooi en interessant sporenplan en erg netjes gebouwd  (y)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2530
  • Aachenau West
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #199 Gepost op: 05 September 2024, 16:54:10 »
Mooi moment (y)

Groet, Bas

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 578
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #200 Gepost op: 05 September 2024, 17:28:41 »
Dank voor de aardige reacties!

Even zien of ik vandaag nog het andere spoor af krijg, dan kan de baan formeel geopend worden.
Groet!
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 578
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #201 Gepost op: 05 September 2024, 17:37:51 »
Zorg dat de koppen van de rails netjes zijn en gebruik daarvoor een railgom. Die gaat de kop min of meer polijsten en je zal merken dat die even mooi gaat glimmen als de nieuwe rails.

Was al enige tijd geleden maar de tip inmiddels opgevolgd. Poetsen met wasbenzine was geen onverdeeld succes. Met railgom van Roco krijg ik prima de oude gecorrodeerde rails weer goed:


Groet!
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 578
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #202 Gepost op: 05 September 2024, 20:40:54 »
Het andere deel van het dubbelspoor ook kunnen leggen:


 
Helaas waren de ringetjes op die ik voor de positionering gebruik, dus heb de voorste flexrails niet goed kunnen uitrichten. Bijna klaar, en 10 ringetjes tekort  :(. Gezien wat ik heb gekocht zitten er dus al 200 in de baan verwerkt, dat is meer dan ik dacht.

Maar wel blij! Nu stationsporen afbouwen en de volgende fase in.
Groet!
Michiel.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 23471
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #203 Gepost op: 06 September 2024, 10:26:48 »
Heerlijk al die lange rechte stukken rails!
Met vriendelijke groet,
Wim

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 578
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #204 Gepost op: 06 September 2024, 14:29:52 »
Zo is dat!

Zal niet veel meer gebouwd worden de komende dagen, station komt later wel. Eerst maar eens zorgen dat er gereden kan worden. De Ecos al provisorisch bevestigd.


Groet!
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 578
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #205 Gepost op: 06 September 2024, 14:57:43 »
Nu alles zo'n beetje op z'n plek komt eerst eens wat opruimen, qua constructie van de onderbouw zal er niet veel meer gebeuren. Iets over de techniek:

Alles op de baan gaat digitaal worden aangestuurd met DCC, zowel de treinen als de wissels en verlichting en dergelijke. Ik heb daar een ESU Ecos controller voor gekocht; al een en ander mee uitgeprobeerd en dat systeem werkt goed voor mij.  Heb ruim twintig jaar geleden zelf een DCC-systeem ontworpen en alle elektronica en voedingen etc. zelf gebouwd en de software ervoor zelf geschreven. De toenmalige systemen waren vrij duur en ik vond dat leuk om te doen. Nu gebruik ik uitsluitend commerciële producten omdat ik de beperkte tijd die ik heb liever aan de baanbouw besteed dan aan alle elektronica ook nog eens  zelf ontwerpen en bouwen. De commerciële producten die ik nu zie zijn ook nog eens goed en relatief goedkoop. Inbouw decoders en dergelijke doe ik meestal zelf.

Voornaamste is nu nadenken over hoe ik de bedrading precies wil en alles op een nette manier gaan aansluiten. Alle wissels worden met Roco magneetspoelen bediend, die worden aangestuurd met ESU decoders. Voorlopig zullen die met de Ecos bediend worden, heb nog geen intenties om automatisch rijden te implementeren. De bediening van de wissels zal in een later stadium waarschijnlijk via een ander systeem gebeuren (liefst schakelpaneel); de ESU kan dat wel maar er zijn handigere oplossingen. Voor de voeding van de decoders heb ik een aparte trafo. De decoders (voor ieder acht wissels) komen decentraal op de plek waar de meeste wissels ztten om de draden zo kort mogelijk te kunnen houden.

De baan is in secties verdeeld voor o.a. toekomstige bezetmelders maar daar ga ik voorlopig niets mee doen. Vanuit de Ecos wordt een twee-aderig snoer aangelegd naar zo'n drie/vier verdeelpunten, uitkomend op de plekken waar de meeste sporen aangesloten worden. Op de verdeelpunten schroef ik simpele verdeelprintjes waar met kroonsteenjes alles aangesloten wordt. Over wel/geen ringleiding of ster of lus maak ik me niet druk, ook niet over een eventueel Skin-effect. Heb er van alles over gelezen maar vind het (in ieder geval voor mijn baan) niet relevant. De Ecos kan 6A leveren dus een booster is denk ik ook niet aan de orde.

Wil wel iets van een paneeltje maken waarop ik de dcc-spanning en -stroom kan meten en de spanning/stroom voor de overige voorzieningen. Heb hier wel wat van die spanningsmeetblokjes liggen maar die gaan niet werken voor een DCC-blokspanning. Maar dat is vast wel ergens te vinden hoe je dat het handigst kan doen.

Tot zo ver de techniek. Tegelijkertijd ook het plan voor het lokdepot ontwerpen. Hoop er een draaischijf in te passen, maar wordt krap. We zien wel!
Groet!
Michiel.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 23471
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #206 Gepost op: 06 September 2024, 15:07:31 »
En ik zie zo'n fraaie Brawa trafotransportwagen  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 4243
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #207 Gepost op: 06 September 2024, 16:11:11 »
Lekker veel rijden nu, alles goed uittesten zou ik zeggen (en genieten van het eerste resultaat).

Neem aan dat ik je niet hoef te vertellen dat de ECOS ook een ingebouwde monitor heeft voor het totale (digitale) vermogen gevraagd?

En je weet ongetwijfeld ook van het grafische schakelbord, zeker bij handmatig rijden kan ik in een klap alles goed zetten op mijn pendelbaantje. Paneel vind ik ook heel mooi, maar daar ontbreekt nu even de energie voor om daar naar te kijken (heb wel heel goed gekeken naar de oplossing van Eric van C).

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1421
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #208 Gepost op: 06 September 2024, 17:56:23 »
Tijd voor een filmpje? Gefeliciteerd met de mijlpaal.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 578
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #209 Gepost op: 06 September 2024, 19:49:59 »
En ik zie zo'n fraaie Brawa trafotransportwagen  (y)

Ja dat is die waarvan de draaistellen te strak op elkaar zitten zodat die geen bochten kan rijden. Kreeg op het forum al de tip dat je de draaistellen wat verder uit elkaar kan zetten, maar dat moet ik nog doen.
Groet!
Michiel.