Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule

(1/9) > >>

bask185:

--- Citaat ---Dat is zo snel dat de kortsluitstroom niet schadelijk hoog kan worden.
--- Einde van citaat ---
Die stroom is sws niet schadelijk hoor :P. Ik zou eerder het woord 'hinderlijk' toepassen omdat je niet je treinen ziet knipperen en je centrale niet afschakelt. Maar je hebt gelijk, hij schakelt zeker snel genoeg. Dat is 1 ding wat zeker is.

Naar aanleiding van dit draadje heb ik toch mijn thru-hole DIY design ver-SMD'd en besteld voor de test. Volgens de printenboer zijn ze al in de maak. Lichtsluizen FTW!

Absoluut bare mininum en total kiss ontwerp.. alles wat je nodig heb.

Omdat er blijkbaar wel eens vraag naar is, komt er ook nog een 2e versie die je kan koppelen aan bestaande current sense terugmelders. Die 50 centjes aan extra spulletjes  ::). Hoeft er ook geen microprocessor en loconet op de keerlus module.

Ik weet zeker dat mensen echt niet meer dan ~€7,50 hoeven te besteden aan zo iets simpels als een keerlus module.

Bas

Klaas Zondervan:

--- Citaat van: bask185 op 05 februari 2024, 10:24:15 ---Ik weet zeker dat mensen echt niet meer dan ~€7,50 hoeven te besteden aan zo iets simpels als een keerlus module.

--- Einde van citaat ---
Helemaal mee eens. Maar het hangt er maar vanaf welke benadering je gebruikt. Als je b.v. de LK200 wil nabouwen, dan wens ik je veel geluk met die € 7,50.

bask185:
Ik wil de Sharps IS471 IR sensoren toepassen.

--- Citaat ---Als je b.v. de LK200 wil nabouwen
--- Einde van citaat ---
Wel een leuke uitdaging  ::). Ik zou zelf een optocoupler met een tweetal zeners over de voedingsspanning van de keerlus zetten. Wanneer de spanning onder de 10V (zener afhankelijk) valt die direct af. Welliswaar iets trager dan die van Lenz met die toroide van ze.. maar nog steeds snel genoeg. Volgens mij is die van Lenz echt 100x sneller dan strikt noodzakelijk is ofzo  ::)

Had jij niet dat schema van dat ding reverse engineered? Ik meen me te herinneren dat je had vast gesteld hoe ze met 8 mosfets de sectie schakelen. Had je dat circuit naar hoe ze mosfets aansturen ook nog uitgevogeld? Die 8 mosfets kosten namelijk aanzienlijk minder dan zo'n relais en sharps lichtsluisje.

Bas

Klaas Zondervan:

--- Citaat van: bask185 op 05 februari 2024, 11:20:26 ---Volgens mij is die van Lenz echt 100x sneller dan strikt noodzakelijk is ofzo  ::)
--- Einde van citaat ---
De LK200 is 1000 keer sneller dan de LK100 (5 microseconden tegen 5 milliseconden) De LK100 blijkt snel genoeg te zijn, dus de LK200 is dat zeker.

Ik zou even moeten zoeken of ik het schema nog ergens heb. Staat me vaag iets van bij dat ik het niet helemaal kon doorgronden. Het cruciale onderdeel is een speciale transformator die de kortsluiting vaststelt. Die kijkt niet alleen naar de grootte van de kortsluitstroom, maar ook naar de asymmetrie. Je hebt op de overgang nl. in beide spoorstaven een scheiding, en zelfs als die precies haaks tegenover elkaar liggen ontstaan de twee kortsluitstromen niet precies tegelijk. Dat is volgens mij de belangrijkste oorzaak waardoor het ding zo snel schakelt.

MartinRT:
Heb je iets aan een foto ?
Als je hier uit zou komen dan kun je meteen denken aan ingebouwde bezetmelding.  Wel universeel natuurlijk, dus voor diverse bussen.
En dan kun je meteen meenemen voor verdere ontwikkeling:  "BM3" 's, maar dan jouw versies, voor in een keerlus.
Ik heb daar geen ervaring mee, maar Lenz heeft daar een aparte versie voor.  En dat snap ik eerlijk gezegd niet, waar is dat voor nodig ?   Kom ik niet uit met de info van Lenz.  Zou bij een andere opzet (jouw opzet ?) waarschijnlijk niet nodig zijn.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie