Doel:€250.00
Donaties:€154.00

Per saldo:€-96.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICM 4011 klaar voor de toekomst door Edwin2121992
Vandaag om 09:39:56
Brawa E42 : de behuizing van de loc zit los op het onderstel door Quinzeedied
Vandaag om 09:32:16
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 09:17:14
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door Peter Kleton
Vandaag om 09:13:26
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:57:11
decal, transfer, sticker door Falkenberg
Vandaag om 08:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 08:30:47
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 08:02:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:50:44
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 00:40:35
EifelBurgenBahn door bask185
Vandaag om 00:32:27
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 00:27:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 00:09:42
Van APC naar EXXON Mobil in Model door hervé
26 mei 2024, 23:38:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
26 mei 2024, 23:38:02
Leopold Halling modeltrams stopt. door Smalspoorfan
26 mei 2024, 23:28:44
Bf Kibronn door Priegelman
26 mei 2024, 23:22:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
26 mei 2024, 23:14:55
Sneeuwruiming op de Dampbahn Furka Bergstrecke 2024 door BrightonBelle
26 mei 2024, 23:02:18
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Husky
26 mei 2024, 22:22:14
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
26 mei 2024, 20:57:16
Piko Br 78 door willem2
26 mei 2024, 19:52:07
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
26 mei 2024, 18:47:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
26 mei 2024, 18:20:50
Bahnstrecke 5867 door basjuh1981
26 mei 2024, 18:19:39
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
26 mei 2024, 17:51:18
Ik loop vast met baanplan rijwegen door Ronnor
26 mei 2024, 17:48:32
Meedhuizen in H0 door einte
26 mei 2024, 16:58:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
26 mei 2024, 16:28:23
  

Auteur Topic: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen  (gelezen 1019 keer)

f2hsmitsn

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Gepost op: 18 maart 2024, 15:23:14 »
Dag Forummers,

Op mijn nieuw te ontwerpen baan wil ik de bediening van wissels eenvoudig houden. Ik wil ze met de hand kunnen omzetten zonder me in allerlei bochten over de baan te hoeven buigen. Die wens bracht me op een oplossing die ik wel eens op tentoonstellingen heb gezien, n.l. het omzetten van wissels d.m.v. trekstangen die met een trek/schuifknop aan de voorzijde van de baan worden bediend. Maar hoe pak ik dat aan? De schuifbeweging van de wissel naar de knop aan de voorzijde moet mechanisch tot stand worden gebracht. Ook moet de wisselstand geborgd worden zodat geen ontsporingen plaats vinden tijdens het berijden door de trein van het wissel. Al met al komen daar, naar mijn idee, mechanica en werktuigbouwkunde om de hoek kijken maar op die gebieden ben ik een leek. Of zie ik het te somber in? Wie heeft tips en ideeën over de vraag, hoe ik dit kan aanpakken?

Hartelijk dank voor jullie bijdragen!

Met vriendelijke groeten,

Niek

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4127
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2024, 15:40:46 »
Ik been geen WTB'er dit idee heb ik ontleend uit de metalen marklin wissels..

Het hendeltje kan je vergrendelen met een veertje of elastiekje die de hendel aantrekt naar een van de twee uiterste standen.

Met een drijfstang van messing of verenstaat kan je dan de tongen bedienen. Ik denk dat ik er wel een knik in de aandrijf stang zou zetten om een beetje speling te creeeren.
En de verbinding naar de wissel, ik zou dat met een kroonsteentje of iets met een verstelbaar schroefje uitvoeren zodat je de exacte positie kan finetunen.


En ik zou er goed op letten dat de tongen de juiste kant op bewegen. Wellicht dat je ze onder het draaipunt van de hendel moet monteren. Het is vervelend voor je hersens als die dingen precies contra bewegen.

Als alternatief kan je misschien een minitature toggle switch proberen en dan in de hendel een gat te boren. Dat is wat tricky omdat ze rond zijn. Deze schakelaars locken uit zichzelf. En je kan evt de schakelaar nog gebruiken voor punstuk polarisatie hoewel ik niet weet of dat een ding is bij jou?



Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
    • Dwangrail.nl
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2024, 15:41:09 »
Hierbij een mooi voorbeeld hoe de mechanische bediening te maken is.
http://hamsart.blogspot.com/2013/06/mechanische-wisselsturing.html

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3398
    • modulebaan.nl
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2024, 16:04:59 »
Ik heb het zo opgelost:
Stangen zijn fietsspaken, de stangetjes naar de stelbalk van de wissel zijn verenstaal.
De schakelaars zijn schuif schakelaars waar ik een gaatje in het plastic schijfje heb geboord. De schakelaars zijn voor het schakelen van het puntstuk, en als eindaanslag voor de stangen.




Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3045
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2024, 18:59:57 »
Ik gebruikte fietsspaken (van beide kanten), tuimelaars uit aluminium strip en gestrekt (met de boormachine in elkaar gedraaid) ijzerdraad. Dat geheel drijft een tuimelschakelaar aan. Die legt de stand van het wissel vast en polariseert ook het puntstuk van het wissel.

Met een slim gebruik van de tuimelaars kun je de beweging omkeren, of juist bewust niet.



Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en tram.

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 294
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2024, 19:05:48 »
Voor grotere afstanden kan je ook zg. Bowden kabels gebruiken. Dit zijn de kabels van een fiets die  de handremmer en de versnellingen bedienen.
Werkt prima.
Groet,
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2024, 09:04:33 »
Voor mijn 0e baantje gebruik ik Peco wissels, die zelf een (klein) veertje hebben waardoor de wisseltongen blijven aanliggen. Omzetten doe ik dmv fietsspaken, die door kroonsteentjes lopen. Aan de voorzijde heb ik een klein hoekje omgebogen zodat je een soort handel hebt. Redelijk vergelijkbaar met bovenstaande voorbeelden.

Enige nadeel, de fietsspaken zijn erg stug, dus hebben relatief veel geweld nodig om ze bv juist te buigen. Bij het monteren heb ik wel een wissel beschadigd. Wel kunnen repareren, maar helaas nog niet ideaal.....

Groeten,
Rogier

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2024, 10:47:54 »
Bij het monteren heb ik wel een wissel beschadigd.
Laatste stukje met verenstaal uitvoeren ?
Minder kans op beschadiging, beter af te stellen.  Verenstaal moet wel voldoende dik zijn om door de kracht van het veertje te kunnen gaan.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15536
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2024, 11:20:16 »
Was even langs gekomen op OntraXS, had ik je het zo kunnen laten zien. Buisje, draadje, schuifschakelaar van 2 piek en je hebt direct hartstuk polarisatie. Dat alles voor vreselijk weinig centen en betrouwbaar!

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2024, 11:21:47 »
Laatste stukje met verenstaal uitvoeren ?

Is wel een idee, maar had ik toen (en nu ook niet) voorhanden  ;)

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2024, 12:57:50 »
Was even langs gekomen op OntraXS, had ik je het zo kunnen laten zien. Buisje, draadje, schuifschakelaar van 2 piek en je hebt direct hartstuk polarisatie. Dat alles voor vreselijk weinig centen en betrouwbaar!

Dit staat met foto's ergens op dit forum, herinner ik me.
Maar: waar?
 :)

« Laatst bewerkt op: 19 maart 2024, 15:46:52 door Keska »
Walter

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2024, 15:36:00 »
Peco wissels zit al een veer in, of elke andere waar je een veertje inbouwt, kan je ook gewoon met een sate prikker omzetten. Zie je genoeg voorbij komen op youtiube.
Los koppelen en wissels stellen, alles met de sate prikker.

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2024, 15:47:34 »
Dit staat met foto's ergens op dit forum, herinner ik me.
Maar: waar?
 :)

Op dit draadje zijn diverse sijstemen te vinden: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71336.0
 :) :)
Walter

Gerard van de Weijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2024, 08:37:04 »
Ik heb spaken gebruikt, sinds 2010 gebruik lasdraadstaven. Voordeel ze zijn gemakkelijk te solderen.
Voor polarisatie gebruik ik de door Ronald Halma genoemde schuifschakelaar, maar een microswitch (afgekeken van Len de Vries) werkt perfect.
In de radiografische modelbouw kent men de bowdenkabel (https://www.conrad.nl/nl/p/reely-bowdenkabel-lengte-1000-mm-1-m-226750.html?WT.mc_id=affiliates%3Atradetracker%3Afeed%3A226750&refresh=true) met deze kabel kun je door deze in de bodem te frezen allerlei hindernissen omzeilen.

Een zoektochtje op YouTube wil diverse oplossingen geven.

Een voorbeeldje https://cs.trains.com/mrr/f/11/p/273482/3112731.aspx