Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door henk
Vandaag om 11:29:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door WimC
Vandaag om 11:28:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 11:24:17
Hoe slaan jullie materieel op? door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:17:03
Overstap naar HTM? door Jan Bennink
Vandaag om 11:16:16
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door bellejt
Vandaag om 11:08:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 09:41:06
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:34:44
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Remunj
Vandaag om 09:33:37
Dubbele Engelse wissel configureren in YD7010 door Peter van B
Vandaag om 08:43:24
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door VAM65
Vandaag om 08:22:57
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 07:01:37
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Martin Hornis
Vandaag om 03:39:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Spoor010
Vandaag om 00:22:09
Loco Engineering- ESP32 zelfbouw DCC Accessoire decoder door KC
07 September 2024, 23:41:53
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
07 September 2024, 23:38:02
7 en 8 september terug naar toen door Bert55
07 September 2024, 23:27:51
Sporen rond Wachstadt en Eschburg door C_Jabaaij
07 September 2024, 23:20:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
07 September 2024, 22:40:51
Les Billards du Vivarais door Hans1963
07 September 2024, 21:46:38
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door 1795
07 September 2024, 21:22:03
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door Rob Bennis
07 September 2024, 21:10:36
US diorama in H0 door bigboynl
07 September 2024, 21:00:31
Kracht van het netwerk: Zoek Trix express expert in omgeving Grou (FR) door Syb030
07 September 2024, 20:59:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2024, 20:22:42
Mijn verzameling door hette
07 September 2024, 20:04:04
Roco Printplaat voor analoog rijden activeren? door Roadtrain
07 September 2024, 19:31:38
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
07 September 2024, 18:45:17
Philotrain 37 kit ovaalramer door Erwin 054
07 September 2024, 18:12:15
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door grossraumwagen
07 September 2024, 16:57:28
  

Auteur Topic: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant  (gelezen 12327 keer)

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 802
  • Gotthardbahn
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #60 Gepost op: 03 August 2024, 23:27:18 »
Iemand enig idee welk voorbeeldjaar die Holland-Italië sets weergeven? Er staat tijdperk V, maar ben benieuwd naar een exact jaar :). Gelet op de kleurstelling lijkt het namelijk eerder tijdperk IV.

Gaat om sets HR4374 en HR4375.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5239
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #61 Gepost op: 04 August 2024, 09:35:13 »
Gezien de kleurstelling van de FS rijtuigen gaat het dan wel om de laatste jaren van Tp. IV. Vanaf 1982 kwam de rood/grijze kleurstelling op de rijtuigen. Eerst werden de rijtuigen nog met aluminiumkleurige deuren afgeleverd, later werden de deuren in de kleuren van de rijtuigbak geschilderd. Wanneer dat precies was, weet ik niet. Set HR4374 heeft zo’n rijtuig. Ik weet niet hoe dat precies zit met het Mu slaaprijtuug met blauw dak. Het is voor set HR4374 raadzaam om na te gaan vanaf wanneer de Mu’s met blauw dak rond reden.

In set HR4375 zit nog een grijs FS rijtuig, dus die set is sowieso van de periode dat de FS rijtuigen omgekleurd werden tot het rood grijze uiterlijk. Die set is dus hoe dan ook prima bruikbaar in de laatste jaren van Tp. IV (1982-1989).

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 802
  • Gotthardbahn
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #62 Gepost op: 05 August 2024, 00:22:08 »
Dank voor je duiding zover Jeroen.

Ik rij alleen tijdperk V en VI, maar die DB-rijtuigen reden toch al grotendeels niet meer zo in 1990? In 1986 werden immers de "Produktfarben" ingevoerd.

Lijkt ook overeen te komen met deze video van de trein in model in 1984: https://www.youtube.com/watch?v=t19fuG3vs4M

Hopelijk heeft iemand nog wat goede beelden uit bijvoorbeeld begin jaren '90.

Met vriendelijke groet,
Dennis
« Laatst bewerkt op: 05 August 2024, 00:26:39 door Dennis1984 »

Edwin2121992

  • Online Online
  • Berichten: 886
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #63 Gepost op: 05 August 2024, 00:54:11 »
In 1990 was nog lang niet alles in productfarbe geschilderd en heel veel oudere rijtuigen hebben deze eeuw nog gehaald in oceanblau-beige. De ligrijtuigen van de DB in die set lijken me bundesbahn logo’s te hebben. Dus voor circa 1993 toen DB AG kwam. Daarna hebben deze rijtuigen in die kleur ook nog lang met DB AG logo gereden. Denk dat de set dus op ‘t randje van IV-V zit.

Groeten Edwin.

Michiel 80

  • Online Online
  • Berichten: 726
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #64 Gepost op: 05 August 2024, 20:28:49 »
Ik rij alleen tijdperk V en VI, maar die DB-rijtuigen reden toch al grotendeels niet meer zo in 1990? In 1986 werden immers de "Produktfarben" ingevoerd.

De ligrijtuigen kregen die kleurstelling pas toen ze verbouwd werden naar bijvoorbeeld de Bcvmz 248 en Bvcmbz 249. Daarover zou ik mij dus geen zorgen maken 😉

Waar ik mij wel (wat) zorgen over zou maken:
1. Het aantal FS rijtuigen. In de Holland Italie bestond (in Nederland) standaard maar uit 1 B-rijtuig
2. Het type ligrijtuig: in de Holland Italië zaten twee Bcmh246-rijtuigen

Ik vermoed (ook) dat het uitgebeelde tijdsbeeld begin jaren 90 moet zijn

Groet,

Michiel

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 802
  • Gotthardbahn
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #65 Gepost op: 05 August 2024, 22:21:54 »
Dankjewel Michiel.

Voor de goede orde trouwens: ik rij Gotthard, dus dan zou de hoeveelheid FS rijtuigen in ieder geval de werkelijkheid beter kunnen benaderen. Blijft het punt van de Bcm/Bcmh waarschijnlijk staan.

Met vriendelijke groet,
Dennis

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #66 Gepost op: 05 August 2024, 23:54:57 »
Bij de verbouwing naar Bcvmz 248 en Bvcmbz 249 kregen de rijtuigen geen produktfarben, maar verkeersrood/grijswit.

Op de tekeningetjes lijken het echter Bcm 243 (met dakluchters) ipv Bcmh 246.


Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 802
  • Gotthardbahn
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #67 Gepost op: 06 August 2024, 23:55:36 »
Op de tekeningetjes lijken het echter Bcm 243 (met dakluchters) ipv Bcmh 246.
Dat is ook precies waarom hierboven werd gezegd dat die samenstelling van Rivarossi onjuist lijkt te zijn.

Met vriendelijke groet,
Dennis

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #68 Gepost op: 07 August 2024, 09:08:13 »
Voor de jaren 90 of voor alle tijden?

Ik heb me nooit zo verdiept in de verschillen 243/246, qua inzet.

Martijn193

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 3911
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #69 Gepost op: 07 August 2024, 09:20:32 »
Ik kon alleen deze vinden uit 1996. Zegt misschien niets over vroege jaren 90, maar toch

https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=SBB&cislo=201&nazev=Italia-Holland-Express&rok=1996&lang=en
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 802
  • Gotthardbahn
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #70 Gepost op: 07 August 2024, 09:46:50 »
Voor de jaren 90 of voor alle tijden?

Ik heb me nooit zo verdiept in de verschillen 243/246, qua inzet.

Ik denk voor alle tijden. Als ik Michiel goed begreep reed er gewoon altijd een 246 in plaats van 243. Maar misschien heb ik het anders geïnterpreteerd.

Ik kon alleen deze vinden uit 1996. Zegt misschien niets over vroege jaren 90, maar toch

https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=SBB&cislo=201&nazev=Italia-Holland-Express&rok=1996&lang=en

Dank Martijn. Ik ken inderdaad iemand die de samenstelling in die periode nabouwt. Dat is ook een leuke samenstelling en past goed in mijn tijdperk, maar volgens mij is het lastig (een groot deel van) die betreffende rijtuigen te vinden.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Martijn193

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 3911
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #71 Gepost op: 07 August 2024, 10:19:53 »
Ja, ik denk dat een aantal moeilijk zijn. Ik kom een eind, maar zou graag nog een setje Bcvmh hebben. Tenminste, tegen een normale prijs
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1032
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #72 Gepost op: 07 August 2024, 20:57:08 »

Waar ik mij wel (wat) zorgen over zou maken:
1. Het aantal FS rijtuigen. In de Holland Italie bestond (in Nederland) standaard maar uit 1 B-rijtuig


Ik vermoed dat de sets van Rivarossi de samenstelling op het Italiaanse traject moeten uitbeelden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 3911
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #73 Gepost op: 07 August 2024, 21:10:13 »
Maar die komen dan toch voor een deel uit NL?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Michiel 80

  • Online Online
  • Berichten: 726
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #74 Gepost op: 07 August 2024, 23:24:42 »
Tuurlijk. In Emmerich werd de trein versterkt met extra zitrijtuigen, maar uit mijn hoofd werd er onderweg gecombineerd. Dus dan zou de trein voor het Italiaanse deel weer tekort zijn.

Bij de verbouwing naar Bcvmz 248 en Bvcmbz 249 kregen de rijtuigen geen produktfarben, maar verkeersrood/grijswit.

Op de tekeningetjes lijken het echter Bcm 243 (met dakluchters) ipv Bcmh 246.



In de beschrijving van elke set staat dat het bcm243 is. Bcmh246 reed echter al sinds begin jaren 80 in deze trein.

Verder ben ik het niet met je eens mbt de productfarben.
Oceaanblauw/beige was dat niet, maar lichtgrijs met verkeersrode raamband was de productfarbe van het lange afstandsverkeer, waar de nachttreinen uiteindelijk ook onder vielen.
« Laatst bewerkt op: 07 August 2024, 23:26:58 door Michiel 80 »