Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Spoor010
Vandaag om 00:22:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
Vandaag om 00:18:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Loco Engineering- ESP32 zelfbouw DCC Accessoire decoder door KC
07 September 2024, 23:41:53
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
07 September 2024, 23:38:02
7 en 8 september terug naar toen door Bert55
07 September 2024, 23:27:51
Sporen rond Wachstadt en Eschburg door C_Jabaaij
07 September 2024, 23:20:31
Dubbele Engelse wissel configureren in YD7010 door Karst Drenth
07 September 2024, 22:58:02
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
07 September 2024, 22:40:51
Raadplaatje door BrightonBelle
07 September 2024, 22:27:50
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 September 2024, 22:18:48
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Thom
07 September 2024, 22:06:07
Les Billards du Vivarais door Hans1963
07 September 2024, 21:46:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
07 September 2024, 21:30:49
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door 1795
07 September 2024, 21:22:03
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door Stootjuk
07 September 2024, 21:16:50
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door Rob Bennis
07 September 2024, 21:10:36
US diorama in H0 door bigboynl
07 September 2024, 21:00:31
Kracht van het netwerk: Zoek Trix express expert in omgeving Grou (FR) door Syb030
07 September 2024, 20:59:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2024, 20:22:42
Mijn verzameling door hette
07 September 2024, 20:04:04
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
07 September 2024, 19:34:46
Roco Printplaat voor analoog rijden activeren? door Roadtrain
07 September 2024, 19:31:38
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
07 September 2024, 18:45:17
Philotrain 37 kit ovaalramer door Erwin 054
07 September 2024, 18:12:15
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door grossraumwagen
07 September 2024, 16:57:28
MFX decoder loc 1202 NS wordt na kortsluiting niet meer herkend in CS3 door The_Hofmeister85
07 September 2024, 16:47:40
USA h0 shelf layout ‘The Paintshop’ (mijn droombaan) door Ronald Halma
07 September 2024, 16:27:56
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Ronald Halma
07 September 2024, 16:23:38
Bauarbeiten im gange door 741230
07 September 2024, 16:22:25

Poll

Wat vinden we van deze plannen?

Goed, kan alleen maar de stad ten goede komen.
Slech, het karakteristieke stationsgebied werk je zo compleet de vernieling in.
Neutraal.
  

Auteur Topic: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.  (gelezen 1832 keer)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6425
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #15 Gepost op: 01 December 2023, 01:11:00 »
Hoezo verkooppRaatjes?

De verbindingen naar zowel Duitsland als België liggen er al en worden al gebruikt.
Met meer ruimte in het station zou er dan best wel eens een marktpartij in kunnen gaan stappen ja.

Zijn de afgelopen maanden voldoende nieuwe diensten online gegooid door de partijen.

Altijd maar via het noorden moeten reizen geeft voor de Zuid-Limburger nu niet echt tijdwinst boven de huidige diensten direct vanuit het station lijkt me.

Dat kan ook met de huidige situatie.
qua afhandeling van de treindiensten gaat het ondergronds hetzelfde verlopen als nu in de huidige situatie.

Echter verdwijnt het midden en zuid rangeeremplacement volledig.
Wat weer betekend dat de afhandeling van goederentreinen in het geding kan koimen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6425
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #16 Gepost op: 01 December 2023, 01:22:35 »
Wat zo in mij opkomt.
Op dit moment is er volgens mij een grotere prioriteit om de schaarse bouwcapaciteit in te zetten voor “volkshuisvesting”.
Natuurlijk het maakt ruimte vrij om daarop te bouwen. Maar dat is dan dure grond.
Welk probleem gaat het oplossen: Betere verbindingen dankzij een verzonken station. Eerdere intercity’s zoals naar Brussel zijn vooral gestrand door tegenwerking van NS.
Ook voor de intercity naar Aken vanuit Eindhoven wist men allerlei obstakels te vinden. Hebben we dan behoefte aan IC naar Berlijn of Parijs… zou fijn zijn. Maar het probleem bestaat niet. Immers binnen 25 kilometer zijn in Aken en Luik deze verbindingen prima voorhanden. Als de  Arriva drielanden expres na alle tegenwerkingen door de drie betrokken landen eindelijk rijdt is er een prima verbinding vanuit heel Zuid Limburg. In Limburg is men sowieso al georiënteerd op het buitenland.
Zo zijn we er inmiddels achter dat reizen per OV in België en Duitsland veel goedkoper is. Het loont om daar je kaartje te kopen ipv in NL. Afgezien van dat NS int. vind dat je reis van Limburg naar Parijs via Rotterdam ipv via Aken of Luik moet lopen.
🤔Een begroting van drie kwart miljard. Wedden dat dit getrouw andere prestigieuze infraprojecten minimaal 1 miljard gaat worden. Nee zeggen is dan natuurlijk geen optie meer want er is al veel gemeenschapsgeld in gestoken.
Overigens maakt Maastricht daar wel een positieve uitzondering op de regel. Men had hier wel de moed om de bouw van de Calatrava Campus te stoppen. In mindere mate is dat ook van toepassing op de streep door de tramlijn Hasselt Maastricht.
En de A2 tunnel schijnt binnen budget te zijn gerealiseerd.

Geheel correct.
wel nog een kanttekening wat betreft de 3-landentrein: die rijdt nog niet volledig.
De verbinding met België gaat dit jaar niet gerealiseerd worden.
De Belgen, met name de Walen doen nog steeds moeilijk.
Dit is doorgeschoven naar medio januari/februari 2024.


Als het zo gaat worden, dan komt er niet veel bouwgrond vrij en blijft het spoor een barrière.
Verder zou je denken dat ze in Maastricht de buik een beetje vol hebben van dit soort grootschalige werkzaamheden na het A2-project. Hoe zit dat Jos?

De A2 zat vooral zichzelf in de weg, dat was al een hele Barriere op zicht.
Zowel de splijting van de stad was een zwaar probleem, en de doorstroming op de A2 zelf was een ramp.
Dat is met die tunnel in 1 klap opgelost.
Nu heden ten dagen hoor je vooral positieve geluiden nu de tunnel gerealiseerd is.

En ja, Maastricht heeft inderdaad de buik vol van al die grote bouwprojecten.
Belvedére, Sphinx kwartier, Bosschstraatkwartier, Omlegging stadsring naar Fort Willemweg.
Zo zijn nogal wat grote projecten kort na elkaar in dezelfde hoek van de stad geweest

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang