Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:51:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 21:50:39
Puntstukpolarisatie Engels wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:47:37
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 21:43:05
Tillig rails door Frans Peeters
Vandaag om 21:37:54
Fleischmann 4351 BR120 (H0) hoe moet ie open? door grossraumwagen
Vandaag om 21:36:49
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:30:57
Mooi weer om buiten te spelen door HuubvG
Vandaag om 21:27:05
Nieuw huis, nieuwe baan door ruudns
Vandaag om 21:07:20
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:41
Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? door phdirk
Vandaag om 20:18:05
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:06:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door lrrw
Vandaag om 20:03:59
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 19:57:15
El18 in Stavanger Noorwegen door Luc2000
Vandaag om 19:54:43
De Ronde van de Randstad met de Karel door Harryku
Vandaag om 19:53:02
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:44:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 19:41:42
Station Baarn HIJSM door N-Sven
Vandaag om 19:27:06
Wie wilt er een EX-MotorShield8874 door momfer
Vandaag om 19:20:50
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Henk, of Erwin
Vandaag om 19:19:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 19:17:56
Flevodienst Modelbouw in H0 door Carl
Vandaag om 19:07:16
Action matte vernis door RBlok
Vandaag om 19:05:18
NME Uagpps open halen. door IJmc
Vandaag om 18:45:03
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:03:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:47:48
Tekening NMBS Serie 62 door hervé
Vandaag om 17:30:53
Piko Zags LPG tank versus Roco door ES44C4
Vandaag om 16:59:58
De Achtbaan H0 315x200cm door BramFokke
Vandaag om 16:59:20

Poll

Wat vinden we van deze plannen?

Goed, kan alleen maar de stad ten goede komen.
Slech, het karakteristieke stationsgebied werk je zo compleet de vernieling in.
Neutraal.
  

Auteur Topic: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.  (gelezen 1563 keer)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6351
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #15 Gepost op: 01 december 2023, 01:11:00 »
Hoezo verkooppRaatjes?

De verbindingen naar zowel Duitsland als België liggen er al en worden al gebruikt.
Met meer ruimte in het station zou er dan best wel eens een marktpartij in kunnen gaan stappen ja.

Zijn de afgelopen maanden voldoende nieuwe diensten online gegooid door de partijen.

Altijd maar via het noorden moeten reizen geeft voor de Zuid-Limburger nu niet echt tijdwinst boven de huidige diensten direct vanuit het station lijkt me.

Dat kan ook met de huidige situatie.
qua afhandeling van de treindiensten gaat het ondergronds hetzelfde verlopen als nu in de huidige situatie.

Echter verdwijnt het midden en zuid rangeeremplacement volledig.
Wat weer betekend dat de afhandeling van goederentreinen in het geding kan koimen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6351
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #16 Gepost op: 01 december 2023, 01:22:35 »
Wat zo in mij opkomt.
Op dit moment is er volgens mij een grotere prioriteit om de schaarse bouwcapaciteit in te zetten voor “volkshuisvesting”.
Natuurlijk het maakt ruimte vrij om daarop te bouwen. Maar dat is dan dure grond.
Welk probleem gaat het oplossen: Betere verbindingen dankzij een verzonken station. Eerdere intercity’s zoals naar Brussel zijn vooral gestrand door tegenwerking van NS.
Ook voor de intercity naar Aken vanuit Eindhoven wist men allerlei obstakels te vinden. Hebben we dan behoefte aan IC naar Berlijn of Parijs… zou fijn zijn. Maar het probleem bestaat niet. Immers binnen 25 kilometer zijn in Aken en Luik deze verbindingen prima voorhanden. Als de  Arriva drielanden expres na alle tegenwerkingen door de drie betrokken landen eindelijk rijdt is er een prima verbinding vanuit heel Zuid Limburg. In Limburg is men sowieso al georiënteerd op het buitenland.
Zo zijn we er inmiddels achter dat reizen per OV in België en Duitsland veel goedkoper is. Het loont om daar je kaartje te kopen ipv in NL. Afgezien van dat NS int. vind dat je reis van Limburg naar Parijs via Rotterdam ipv via Aken of Luik moet lopen.
🤔Een begroting van drie kwart miljard. Wedden dat dit getrouw andere prestigieuze infraprojecten minimaal 1 miljard gaat worden. Nee zeggen is dan natuurlijk geen optie meer want er is al veel gemeenschapsgeld in gestoken.
Overigens maakt Maastricht daar wel een positieve uitzondering op de regel. Men had hier wel de moed om de bouw van de Calatrava Campus te stoppen. In mindere mate is dat ook van toepassing op de streep door de tramlijn Hasselt Maastricht.
En de A2 tunnel schijnt binnen budget te zijn gerealiseerd.

Geheel correct.
wel nog een kanttekening wat betreft de 3-landentrein: die rijdt nog niet volledig.
De verbinding met België gaat dit jaar niet gerealiseerd worden.
De Belgen, met name de Walen doen nog steeds moeilijk.
Dit is doorgeschoven naar medio januari/februari 2024.


Als het zo gaat worden, dan komt er niet veel bouwgrond vrij en blijft het spoor een barrière.
Verder zou je denken dat ze in Maastricht de buik een beetje vol hebben van dit soort grootschalige werkzaamheden na het A2-project. Hoe zit dat Jos?

De A2 zat vooral zichzelf in de weg, dat was al een hele Barriere op zicht.
Zowel de splijting van de stad was een zwaar probleem, en de doorstroming op de A2 zelf was een ramp.
Dat is met die tunnel in 1 klap opgelost.
Nu heden ten dagen hoor je vooral positieve geluiden nu de tunnel gerealiseerd is.

En ja, Maastricht heeft inderdaad de buik vol van al die grote bouwprojecten.
Belvedére, Sphinx kwartier, Bosschstraatkwartier, Omlegging stadsring naar Fort Willemweg.
Zo zijn nogal wat grote projecten kort na elkaar in dezelfde hoek van de stad geweest

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang