Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door Ronald Halma
17 September 2024, 23:49:14
10de Modelspoor Expo 2024 (28 en 29 September te Wieze) door Frans Peeters
17 September 2024, 23:36:41
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Frans Peeters
17 September 2024, 23:34:33
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door Frank 123
17 September 2024, 23:20:02
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Frank 123
17 September 2024, 22:55:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
17 September 2024, 22:40:39
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door mDDM
17 September 2024, 22:26:01
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
17 September 2024, 22:22:47
Raadplaatje door grossraumwagen
17 September 2024, 22:20:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
17 September 2024, 22:19:51
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
17 September 2024, 22:18:14
Lima nr9021 door 008200
17 September 2024, 22:11:10
Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor door Matthijsfh
17 September 2024, 21:50:56
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Arjan6511
17 September 2024, 21:42:45
verf voor betonnen brug van ammo mig door orientexpress
17 September 2024, 21:29:30
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
17 September 2024, 21:27:57
Doornvliet door basjuh1981
17 September 2024, 21:25:04
Programmer problemen en vragen door HugoB123
17 September 2024, 20:41:48
Evergreen platen lijmen, maar hoe? door Marco Staartjes
17 September 2024, 20:20:27
Bauarbeiten im gange door 741230
17 September 2024, 20:09:01
Aanpassen Aux functies LokPilot door VAM65
17 September 2024, 17:29:44
Pfarrerwinkel bahn door Erik01
17 September 2024, 17:00:09
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door Olaf
17 September 2024, 16:28:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
17 September 2024, 16:09:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
17 September 2024, 14:53:05
Rivarossi mat 46 rijd niet door hette
17 September 2024, 14:26:50
Aachenau West door wob
17 September 2024, 12:26:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door henkspoorho
17 September 2024, 10:29:43
Overstap naar HTM? door Jan Bennink
17 September 2024, 10:24:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
17 September 2024, 10:17:15

Poll

Wat vinden we van deze plannen?

Goed, kan alleen maar de stad ten goede komen.
Slech, het karakteristieke stationsgebied werk je zo compleet de vernieling in.
Neutraal.
  

Auteur Topic: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.  (gelezen 1853 keer)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6425
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #15 Gepost op: 01 December 2023, 01:11:00 »
Hoezo verkooppRaatjes?

De verbindingen naar zowel Duitsland als België liggen er al en worden al gebruikt.
Met meer ruimte in het station zou er dan best wel eens een marktpartij in kunnen gaan stappen ja.

Zijn de afgelopen maanden voldoende nieuwe diensten online gegooid door de partijen.

Altijd maar via het noorden moeten reizen geeft voor de Zuid-Limburger nu niet echt tijdwinst boven de huidige diensten direct vanuit het station lijkt me.

Dat kan ook met de huidige situatie.
qua afhandeling van de treindiensten gaat het ondergronds hetzelfde verlopen als nu in de huidige situatie.

Echter verdwijnt het midden en zuid rangeeremplacement volledig.
Wat weer betekend dat de afhandeling van goederentreinen in het geding kan koimen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6425
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #16 Gepost op: 01 December 2023, 01:22:35 »
Wat zo in mij opkomt.
Op dit moment is er volgens mij een grotere prioriteit om de schaarse bouwcapaciteit in te zetten voor “volkshuisvesting”.
Natuurlijk het maakt ruimte vrij om daarop te bouwen. Maar dat is dan dure grond.
Welk probleem gaat het oplossen: Betere verbindingen dankzij een verzonken station. Eerdere intercity’s zoals naar Brussel zijn vooral gestrand door tegenwerking van NS.
Ook voor de intercity naar Aken vanuit Eindhoven wist men allerlei obstakels te vinden. Hebben we dan behoefte aan IC naar Berlijn of Parijs… zou fijn zijn. Maar het probleem bestaat niet. Immers binnen 25 kilometer zijn in Aken en Luik deze verbindingen prima voorhanden. Als de  Arriva drielanden expres na alle tegenwerkingen door de drie betrokken landen eindelijk rijdt is er een prima verbinding vanuit heel Zuid Limburg. In Limburg is men sowieso al georiënteerd op het buitenland.
Zo zijn we er inmiddels achter dat reizen per OV in België en Duitsland veel goedkoper is. Het loont om daar je kaartje te kopen ipv in NL. Afgezien van dat NS int. vind dat je reis van Limburg naar Parijs via Rotterdam ipv via Aken of Luik moet lopen.
🤔Een begroting van drie kwart miljard. Wedden dat dit getrouw andere prestigieuze infraprojecten minimaal 1 miljard gaat worden. Nee zeggen is dan natuurlijk geen optie meer want er is al veel gemeenschapsgeld in gestoken.
Overigens maakt Maastricht daar wel een positieve uitzondering op de regel. Men had hier wel de moed om de bouw van de Calatrava Campus te stoppen. In mindere mate is dat ook van toepassing op de streep door de tramlijn Hasselt Maastricht.
En de A2 tunnel schijnt binnen budget te zijn gerealiseerd.

Geheel correct.
wel nog een kanttekening wat betreft de 3-landentrein: die rijdt nog niet volledig.
De verbinding met België gaat dit jaar niet gerealiseerd worden.
De Belgen, met name de Walen doen nog steeds moeilijk.
Dit is doorgeschoven naar medio januari/februari 2024.


Als het zo gaat worden, dan komt er niet veel bouwgrond vrij en blijft het spoor een barrière.
Verder zou je denken dat ze in Maastricht de buik een beetje vol hebben van dit soort grootschalige werkzaamheden na het A2-project. Hoe zit dat Jos?

De A2 zat vooral zichzelf in de weg, dat was al een hele Barriere op zicht.
Zowel de splijting van de stad was een zwaar probleem, en de doorstroming op de A2 zelf was een ramp.
Dat is met die tunnel in 1 klap opgelost.
Nu heden ten dagen hoor je vooral positieve geluiden nu de tunnel gerealiseerd is.

En ja, Maastricht heeft inderdaad de buik vol van al die grote bouwprojecten.
Belvedére, Sphinx kwartier, Bosschstraatkwartier, Omlegging stadsring naar Fort Willemweg.
Zo zijn nogal wat grote projecten kort na elkaar in dezelfde hoek van de stad geweest

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang