Hoezo verkooppRaatjes?De verbindingen naar zowel Duitsland als België liggen er al en worden al gebruikt.Met meer ruimte in het station zou er dan best wel eens een marktpartij in kunnen gaan stappen ja.Zijn de afgelopen maanden voldoende nieuwe diensten online gegooid door de partijen.Altijd maar via het noorden moeten reizen geeft voor de Zuid-Limburger nu niet echt tijdwinst boven de huidige diensten direct vanuit het station lijkt me.
Wat zo in mij opkomt.Op dit moment is er volgens mij een grotere prioriteit om de schaarse bouwcapaciteit in te zetten voor “volkshuisvesting”. Natuurlijk het maakt ruimte vrij om daarop te bouwen. Maar dat is dan dure grond.Welk probleem gaat het oplossen: Betere verbindingen dankzij een verzonken station. Eerdere intercity’s zoals naar Brussel zijn vooral gestrand door tegenwerking van NS. Ook voor de intercity naar Aken vanuit Eindhoven wist men allerlei obstakels te vinden. Hebben we dan behoefte aan IC naar Berlijn of Parijs… zou fijn zijn. Maar het probleem bestaat niet. Immers binnen 25 kilometer zijn in Aken en Luik deze verbindingen prima voorhanden. Als de Arriva drielanden expres na alle tegenwerkingen door de drie betrokken landen eindelijk rijdt is er een prima verbinding vanuit heel Zuid Limburg. In Limburg is men sowieso al georiënteerd op het buitenland. Zo zijn we er inmiddels achter dat reizen per OV in België en Duitsland veel goedkoper is. Het loont om daar je kaartje te kopen ipv in NL. Afgezien van dat NS int. vind dat je reis van Limburg naar Parijs via Rotterdam ipv via Aken of Luik moet lopen.🤔Een begroting van drie kwart miljard. Wedden dat dit getrouw andere prestigieuze infraprojecten minimaal 1 miljard gaat worden. Nee zeggen is dan natuurlijk geen optie meer want er is al veel gemeenschapsgeld in gestoken.Overigens maakt Maastricht daar wel een positieve uitzondering op de regel. Men had hier wel de moed om de bouw van de Calatrava Campus te stoppen. In mindere mate is dat ook van toepassing op de streep door de tramlijn Hasselt Maastricht.En de A2 tunnel schijnt binnen budget te zijn gerealiseerd.
Als het zo gaat worden, dan komt er niet veel bouwgrond vrij en blijft het spoor een barrière.Verder zou je denken dat ze in Maastricht de buik een beetje vol hebben van dit soort grootschalige werkzaamheden na het A2-project. Hoe zit dat Jos?