Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€160.00
Per saldo:
€-90.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 17-10-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:16:38
Baan in Los Angeles
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:09:00
Modelspoorbaan van Einte
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:03:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:00:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 00:49:24
Aachenau West
door
MichielB
06 November 2024, 23:44:31
Diorama Daarhuizen
door
HenkN
06 November 2024, 23:35:07
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
MichielB
06 November 2024, 23:33:58
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
KNed
06 November 2024, 22:52:16
De 3737 die gaat rijden... (replica in Nienoord)
door
Jeroen Vreeken
06 November 2024, 22:39:50
ACTS containerwagens
door
Kees-Jan
06 November 2024, 22:38:14
Bouw van een modelbaan in het 3de tijdperk met Nederlandse aspecten.
door
xanders0907
06 November 2024, 22:33:54
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
door
FritsT
06 November 2024, 22:20:43
Haandrecht materieel
door
orientexpress
06 November 2024, 22:09:10
De fabriek - Spoor 0
door
BartvD
06 November 2024, 22:01:13
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in.
door
FritsT
06 November 2024, 21:58:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
06 November 2024, 21:55:41
Maasmuiden Haven
door
Dennis.
06 November 2024, 21:28:02
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
door
Peter Kleton
06 November 2024, 21:23:55
Exact-train 2024
door
Corné81
06 November 2024, 20:37:05
Loksound 58928
door
Marcel112
06 November 2024, 20:15:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
06 November 2024, 19:42:52
Grote ronde penselen
door
Biessendorf
06 November 2024, 19:20:14
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
06 November 2024, 18:11:39
Eerste treinbaan met mijn zoontje van 5
door
AlbertG
06 November 2024, 17:53:46
Kalkwagens van NS
door
MOVisser
06 November 2024, 17:29:31
Rondom Charlois
door
Alewijn
06 November 2024, 16:24:23
Gewoon wat busfoto's
door
R1954
06 November 2024, 14:41:39
Zee. Land.
door
NS264
06 November 2024, 14:28:45
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
door
Mitchell
06 November 2024, 14:28:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Roosendaal SS in twee delen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roosendaal SS in twee delen (gelezen 4135 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12347
Roosendaal SS 2-6
«
Reactie #15 Gepost op:
04 December 2023, 16:17:41 »
We gaan verder met het model van de loods en werkplaats in H0
096 [875] De wagenwerkplaats bestaat alleen maar uit deze twee getoonde gevels. Er zit voor de bereikbaarheid van het achterom lopende spoor GEEN zij en achterwand in. Het dak is de vormgever en stevigheid. Het model van de wagenwerkplaats ius gereed tot aan de daglichtvensters. De hoge loods sluit mooi aan op de werkplaats.
097 [902] Op het dak van de werkplaats komen diverse daglichtdoorlaten. De schuine doorlaten zorgen buiten goed licht, ook voor een beter zicht op het binnenwerk van de werkplaats. Deze “Schijnlichten” zijn gemaakt van het zelfde hardschuim als gebruikt voor het staande werk. De ramen zijn gemaakt van het zelfde materiaal als die van de ramen voor de hoge loods(afvalstukken). Zagen doe je weer met een los ijzerzaagblad direct uit de hand. Voor de afwerking gebruiken we de bekende profielen van Evergreen.
098 [904] De opstaande kanten van de lichtdoorlaten zijn overblijfselen van de uitgesneden rechthoeken in het platte dak van de loods zijn overgebleven.. Een goede modelbouwer gooit nooit iets weg!! Dat rechthoekige gat, waar het Mat’54 achterstaat, blijft open voor onderhoudsmogelijkheden. Als de hoge loods ervoor staat zie je er straks niets meer van!
099 [903] Het eerst schijnlicht heeft zijn definitieve vorm gekregen. (lijkt wel op een broeikas uit het Westland). De glaslatten zijn nog getekend met de edding3000 maar worden later vervangen door passende strips van Evergreen.
100 [905] De binnenzijde (onderkant) van het staandewerk is verstevigd met vierkanten balkjes die op 1 januari van de straat zijn opgeraapt.!
101 [907] Gedeelte van het dak van de “Lage loods” voorzien van een kleurtje. De twee achterste schijnlichten hebben een open V als ondersteuning gekregen, dit voor een betere lichtdoorlaat. Al het glas is van glas en glaslatten voorzien en hebben boeiborden gekregen. Het lage bijgebouw krijgt nog twee schoorstenen en de “kantoren” moeten nog van een rookkanaal (kachel) voorzien worden..
102 [915] De twee loodsen weer met elkaar verenigd. De uit het directe zicht gelegen dak helften zijn van een tijdelijke kartonnen dakbedekking voorzien. Wat opvalt is het ontbreken van de twee halve spanten aan de binnenkant van de loods.
103 [916] Vanuit een ander perspectief gezien valt het nog meer op dat de spanten niet aanwezig zijn. De achterwand houden we dicht en mooi egaal grijs. Het een stomp voorwerp zijn wel de contouren van de ramen en deuren aangebracht.
104 [912] Door de schijnlichten, welke zich in het dak van de lage loods bevinden, is nog net een gele streep door het gat in de lage loods te zien. Die gele streep blijkt een mat 54 te zijn die daar tijdelijk is opgeborgen..
105 [943]. De afgehangen deuren zijn allemaal handgesneden exemplaren! Om de deuren te beschermen zijn er tijdelijke vangers geplaats. Deze “vangers” worden later vervangen door stukjes op lengte geknipte model N-rail staven. De hier getoonde DDR model rails laten zich niet makkelijk solderen en bewerken. De kunststof bielsenmat smelt al bij het zien van de soldeerbout
106 [942] Het mooie graveerwerk van de lange zijde komt van de vakman uit Valkenburg ZH. Door de “glasplaten” komt voldoende licht binnen om een kijkje in het interieur te nemen. Zo heb ik de binnen zijde niet helemaal voor jan met de korte achternaam gemaakt.
107 [Rsd 030] De hoofdspanten met de nodige klinknagels aan de buiten zijde van de loods. Na al die jaren zijn de kogelinslagen die een geallieerd vliegtuig op zijn geweten heeft, nog altijd in de muur te zien
108 [980] Nog eenmaal een gedetailleerd kijkje op het sublieme plotwerk uit Valkenburg ZH (Katwijk)
109 [996] Let even op het “vuurpijlenhout” wat in de loods verwerk is.
«
Laatst bewerkt op: 04 December 2023, 20:11:15 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12347
Re: Roosendaal SS 2-7
«
Reactie #16 Gepost op:
08 December 2023, 14:34:43 »
Rsd SS 2-7/1
110 [926] Bij het bestuderen van de werktekening zag ik dat er aan de binnenkant van de loods, recht boven de sporen, zgn. rookvangers waren geïnstalleerd. Deze moeten dus ook op het model worden toegepast.
111 [945] Zo zag in 1954, de nadagen van het stoombedrijf, de voormalige SS locomotievenloods met werkplaats op Roosendaal er uit. De aflossing staat al klaar om de diensten van de 6300 over te nemen.
112 [929]. Een wat “schoner” plaatje uit 1934 van de frontgevel en aangebouwde dienstgebouwen. Duidelijk zijn hier de talloze rookafvoerkanalen op het dak van de hoge loods te zien...
113 [911] Om beter aan de loodsen te kunnen werken de loodsen naar gehaald. In mijn kantoortje op de begane grond heb ik meer licht en ruimte om de verdere opbouw af te maken. De opbouw verwijderd om beter om zo de bedrading voor de stroomtoevoer naar de rails te realiseren
114 [931] Na het technisch gepiel met de draadjes tot een goed einde te hebben gebracht ,de bovenbouw weer op zijn plaats gezet. Ik overweeg om een gedeelte van de zichtzijde van het dak transparant te maken om zo een inkijk met voldoende lichtval in het interieur te garanderen. Het dak waardoor de rookkanalen steken is van transparant poly om het zicht op het binnenste te kunnen garanderen. De door het dak stekende rookafvoerpijpen zijn gemaakt van ordinaire HEMA of Action limonade rietjes maar blijken bij nader inzien toch een kleine diameter te hebben en moeten vervangen worden door wat forsere exemplaren.
115 [938] De doorvoergaten voor de rookafvoerpijpen in het dak zijn alle voorzien van een verstevigingsplaat die gemaakt is uit het zelfde materiaal als waar de gevel en achterwand van gemaakt zijn (afval stukken dus). Voor de rookafvoerpijpen is nu gekozen voor een wat dikker rietje van 8 mm rond. Deze staan bij de Action bekent als cocktailrietje!
116 [941] Door het gebruik van een transparanten kunststof is een goed zicht op het binnenwerk te zien.
117 [947] Zo ziet het dak er dan van de werkplaats zijde uit. De zichtbare rookafvoeren worden op hun plaats gehouden door saté bamboe spiesjes. Deze rusten nog op de onderliggende rails en worden later op lengte gebracht! De dakbedekking tussen de twee loodsen zal om om om bestaan uit transparanten stukkende kunststof die overgebleven zijn uit de voorgevel (deurgaten) en strookjes dik verpakkingen karton. Het zicht is wel helder
118 [946] Overzichtje van de straks niet meer zichtbare kant van het project. Daar deze zijde niet zo in het zicht ligt vraagt het ook wat minder aandacht voor de detaillering. De “glas” platen liggen allemaal op hun plek.
119 [989] Als het straks weer bij elkaar komt ziet het er weer gelikt uit!
120 [949] De laatste loodjes. Alle dakbedekking is aangebracht, en de rookafvoeren staan op hun plaats.
121 [951] Het dak en de boeiborden staan in de verf en in de zon te drogen. De gebruikte verf is van Super Nova Vollton und Abtonfarbe. Deze verf is eigenlijk bedoeld om witte muurverf op kleur te brengen. Je heb ze dan ook in alle basiskleuren. De verf zit in flesjes van 250 ml en kosten 3.49 euro. Zij zijn te koop bij “Posten Borse, een soort Duitse Chinees! Geeft wel enige voldoening om het zo in de zon te zien schitteren.
122 De in de bijschriften genoemde verven van Posten Borse.
123 [928] Plaatje uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Voor de Glazenloods zien we veel 3700-en staan. Deze vormde in die periode een belangrijk deel van de Roosendaalse sneltrein vloot. Aan de hoge kant van de hoge loods is nog de bezandingsinstalatie waar te nemen. Vraag is nog of deze ook gemaakt moet worden.
124 [933] Het interieur van de hoge loods met de vele typen stoomlocomotieven onder de opgehangen rookafvoeren.
125 [932] Plaatje van de helaas gesloopte poligonaleloods die naast de hoge loods stond. Ook hier ontbreken de rookafvoer kanalen niet. Fotograaf van de z/w plaatjes is mij onbekend.
126 [930] Van de model rookopvangkappen maken we een uitslag op dik tekenpapier, knippen deze uit en versterken het midden met een stukje hardschuim van 10 x 10 mm zodat een soort ijzeren kruis of vlinder ontstaat.
127 [934] De geknipte en versterkte vlinders op de lijntjes vouwen en vast lijmen.
128 [935] Na uitharden worden de kappen mat zwart gespoten en na droging onderaan de pijp gelijmd..
129 [940] De rookafvoerkanalen moeten nog op maat gemaakt worden. De vrije doorrijruimte moet nog proefondervindelijk worden vastgesteld
130 [941] Door het transparante dak is een redelijk zicht op het binnenwerk van bovenaf mogelijk.
131 [952] Het mooie graveerwerk van de vakman uit Valkenburg komt aan de lange zijde goed tot zijn recht. De grote loc deuren zijn allemaal uit de handgesneden exemplaren!
132 [954] Als je goed kijkt kan je de rookvangers ontwaarden. Twee rijtjes is ruim voldoende voor het zicht, de rest kan je vergeten, zie je toch niet van als het dak gesloten is.
133 [956] Dit is het zicht op Preiser en/of Artitec niveau. Het is net of dat je je op verbodenterrein bevind en stiekem een kijkje naar binnen waagt. De rookafvoerkappen moet nog d.m.v. “staaldraden” recht en op hoogte gehangen worden!
134 [944] Vergeet je de achtergrond even dan waant je weer terug in de jaren 40-50 van de vorige eeuw.
135 [957] Dit zijn wat sfeer plaatjes.
136 [960] De afvoerpijpen zijn alle op gelijke hoogte
137 [979] Zij moeten alleen nog een hoedje krijgen tegen het inregenen.
«
Laatst bewerkt op: 11 December 2023, 13:05:49 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Robkop
in 1964 met modelspoor begonnen
Offline
Berichten: 963
M* & bezig te digitaliseren
Re: Roosendaal SS in twee delen
«
Reactie #17 Gepost op:
08 December 2023, 22:23:26 »
Ziet er uit als "dat heb ik toch eerder gezien" en na het doornemen vd tekst aan het begin begint het duidelijk te worden.
Mooie loods die echt veel mogelijkheden biedt om allerhande materieel zowel oud als nieuw, in te zetten.
Leuk dat het een vervolg krijgt.
Veel mooie plaatjes erbij (9dec)
«
Laatst bewerkt op: 10 December 2023, 00:13:26 door Robkop. Reden: plaatjes
»
Gelogd
De groeten van Rob
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12347
Roosendaal SS 2-8 138 -152
«
Reactie #18 Gepost op:
11 December 2023, 12:37:31 »
138 [979] Het emplacement van Roosendaal in de glorietijd van het stoom. Poligonale SS loods met draaischijf, rechte lokloods met aangebouwde wagenwerkplaats en de in de oorlog gesneuvelde rechte HSM loods met 18 meter draaischijf. Zoals gebruikelijk in die tijd zijn alle sporen in zand geballast!
139 [968] Uitsnede van het tractie terrein met alle hierboven genoemde loodsen
140 [966] Loods en werkplaats op hun plek, nu nadenken over het te realiseren van het sporenplan. Het moet wel dicht bij de werkelijkheid blijven!
141 [894] Met de loods alleen ben je er nog niet. Er moeten aan en afvoer en de nodige opstelsporen voor en naast de loods komen Van de onder naar boven lopende sporen gaat is het middelste spoor de doorgaande lijn. De rechter aftakking gaat naar de haringpakhuizen aan de haven en het linker spoor gaat naar het toekomstige rangeerterrein van het station en de werkplaatsen.
142 [1002] Tijdens het opruimen kwam ik nog een doos met zelfgemaakte Nederlandse portalen tegen. Enkele van deze portalen hebben nog dienst gedaan op de HSM-modules van station Vogelenzang. Vogelenzang was een onderdeel van de “Oude lijn”, een voormalig project van het Hollandsch Spoor Modelspoorgroep en al een hele tijd ter ziele. De zware overspanningen zijn gemaakt uit messing profielen en enkele Sommerfeld onderdelen..
143 [1006] Om een goed idee te krijgen hoe of dat het tractieterrein er uit kan gaan zien, enkele rails, wissels en materieel los geplaats. Onderin de dagelijkse vistrein van de haven naar het achterland.
144 [1007] Na aankomst van de bestelde driewegwissels (overname forumlid) zijn deze optisch aangepast en op hun plek gelegd. Ballast is tijdelijk en ligt nog los. Zo’n code 100 Vleesman wissel in de ballast komt minder massief over als onbehandelde code 100 messing railstaven. Helaas blijven het “speelgoed” wissels
145 [1015] De as en/of inspectieputten die voor de loods deuren moeten komen zijn hier nog niet geplaatst. Simpele reden, zij zijn moeilijk tot niet meer in de reguliere handel verkrijgbaar. Afwachten is het devies! Het Artitec/Railhobby seinhuis staat hier maar tijdelijk. Zal later vervangen worden door Seinhuis B
146 [1008] Het bovenste vleesman3wegwissels is hier goed gecamoufleerd door middel van ballast en roest op de railstaven.
147 [6545] . Zoals te zien zijn de afbuighoeken naar links en rechts vrij fors. Het meeste door mij gebruikte materiaal ontspoort hier dan ook op. Twee assers blijven steken op de geïsoleerde puntstukken. Ben er niet kapot van! Het blijft speelgoed!
148 [6546] Soms verander je van inzicht en moet er wat vervangen worden, zoals dit wissel door een slanke LIMA Engelsman.
149 [1019] Alle loods en tractiesporen zijn op het centrale (analoog) bedieningspaneel aangesloten. De sporen zijn geballast, het gras is ingezaaid, de toegangsweg aangelegd en de commando’s kunnen ontvangen worden.
150 [1011] Op het spoor waar eigenlijk de droogzandinstalatie moet komen, staat nu de zelfgebouwde NS ongevallenkraantrein te wachten op zijn volgende inzet.
151 [982] Overzichtje van het terrein naast de loods. Het hoofdspoor loopt hier nog enkelsporig achter de loods om. De Mansardekaphuisjes op de achtergrond komen ook uit de plotter van de kunstenaar uit Katwijk!
152 [985] Het “keldertje”” voor de wagenwerkplaats is keurig weggewerkt.
«
Laatst bewerkt op: 11 December 2023, 12:45:34 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
defender
Offline
Berichten: 835
Re: Roosendaal SS in twee delen
«
Reactie #19 Gepost op:
11 December 2023, 19:20:19 »
Mooie loods Hans!
Mooi om het vervolg te lezen/ zien.
Mvg Koen
Gelogd
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Roosendaal SS in twee delen