waarom deze aansluitingen allemaal de min- aansluiting schakelen?
Dit heeft , volgens mij, als voordeel dat spoelen spanningsvrij zijn, terwijl ze alleen even spanning voeren als er daadwerkelijk geschakeld dient te worden.
Overigens worden spoelen vaak met wisselspanning gevoed en is er dus helemaal geen sprake van plus en min.
Bij marklin is bruin 0V en geel +-16V. Die spoel maalt daar echter niet om... Echter als je diode matrixen gaat toepassen... dan wordt het natuurlijk weer een iets ander verhaal.
Ik ben gewend aan het schakelen van de plus. Dit heeft , volgens mij, als voordeel dat spoelen spanningsvrij zijn,
Uit een Märklin trafo komt gewoon wisselspanning! Maakt niet uit of Märklin dat 0 noemt.
4) Spanning meten tov radiator? Sorry, ik begrijp niet wat je bedoelt?
5) Volgens mij, en ik denk een heleboel elektriciens ook, is een stroomkring opgebouwd als volgt: een voedingsbron (gelijk of wisselstroom) draad, schakelaar, verbruiker ( lamp, spoel, relais oid), nog een draadje en terug naar de voedingsbron. Heel eenvoudig en het werkt.
6) De schakelaar zit, wederom volgens mij, voor zover ik weet, altijd aan de voeding, plus of fase maakt niet uit. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat de complete stroomkring constant onder spanning staat, behalve als de verbruiker ingeschakeld is.
Als de schakelaar in de - of nul leiding zit is de hele stroomkring altijd aan de voedingsbron verbondenEn dus spanning voerend! Ook als de verbruiker uitgeschakeld is! Geen goed idee! Denk ik!
7) Dus terug naar mijn vraag: waarom wordt de min geschakeld door marklin?