Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 18:42:51
Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel door MOVisser
Vandaag om 18:41:40
De modeltreinen van Spoorijzer door Biessendorf
Vandaag om 18:37:12
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door Biessendorf
Vandaag om 18:32:57
Tape voor hele smalle belijning. Bestaat dat nog? door puntenglijder
Vandaag om 18:28:47
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Pauldg
Vandaag om 18:25:48
Intellibox IR met druk- en draaiknop kuren door Bahn-AG
Vandaag om 18:23:15
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 18:21:38
Wohnzimmer Rbf materieelshow door 1200blauw
Vandaag om 18:20:34
Roco NS Sik Pimpen, kleur groen gezocht. door klusser
Vandaag om 18:03:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:28:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:25:02
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 17:11:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eelco Storm
Vandaag om 17:06:01
hoe MS2 updaten naar nieuwe versie door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:00
Intellibox (1) gebruiken als 'slave controler'op YaMOrC YD7001 door Karst Drenth
Vandaag om 16:39:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:57:19
Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag door Ronald Halma
Vandaag om 15:33:21
NS6000 voor Kranenberg door meino
Vandaag om 15:20:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:11:00
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
Vandaag om 14:24:48
6400 boetes voor doorrijden bij gesloten spoorwegovergang... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:55:18
DJH NS 5000, de grote verbouwing door Met een sik
Vandaag om 13:53:16
openen Liliput(?) rijtuigen door Dick55
Vandaag om 13:29:21
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
Vandaag om 13:10:04
EifelBurgenBahn door jerrytrein
Vandaag om 12:40:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Biessendorf
Vandaag om 12:08:37
Overstap naar HTM? door Jan Bennink
Vandaag om 12:02:28
Roco kraan 41290 door RBlok
Vandaag om 11:59:38
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door RBlok
Vandaag om 11:57:34
  

Auteur Topic: Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo)  (gelezen 1447 keer)

Jop

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo)
« Gepost op: 30 September 2023, 13:36:06 »
Wij hebben in onze baan een dubbel overloopwissel met kruis.
Hierbij hebben we de 4 wissels gecombineerd op 2 uitgangen van de oc-32 (bespaart ons 6 uitgangen).
Hierdoor staan dus alle wissels krom of alle wissels recht.

Wanneer twee treinen elkaar hier willen kruisen wacht de laatste netjes tot het kruis vrij is, hij zet echter wel voor die tijd vast de wissels op zijn route. Doordat die elektrisch gekoppeld zijn met de kruisende route gaat dit echter fout.

We verwijzen bij alle wissels naar hetzelfde adres, maar het lukt ons niet om i-train duidelijk te maken dat deze wissels tegelijk schakelen. (en dus nog niet geschakeld mag worden als de andere twee nog bezet zijn)

Heeft een van jullie tips om dit op te lossen?

Foto situatie:



Screenshot Itrain:



-------------------
https://www.nzhhobbyclub.nl
« Laatst bewerkt op: 30 September 2023, 13:40:39 door Jop. Reden: Foto\'s embedded in bericht »

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo)
« Reactie #1 Gepost op: 30 September 2023, 13:53:30 »
Hallo Jop,

Je schrijft eerst dat je 4 wissels op 2 uitgangen gecombineerd hebt.
En later schrijf je dat de wissels op hetzelfde adres zitten  ????
Kan het programma de wisselstraat niet bezet houden ?
Jos

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25776
    • Pagina van klaas
Re: Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo)
« Reactie #2 Gepost op: 30 September 2023, 19:02:20 »
Doordat die elektrisch gekoppeld zijn met de kruisende route gaat dit echter fout.
Wat bedoel je met elektrisch gekoppeld? En wat gaat er fout?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 987
  • Metrop-Märklin
Re: Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo)
« Reactie #3 Gepost op: 01 October 2023, 00:00:41 »
Sommige mensen noemen dit een hosenträger (kruiswissel).
Op zich is het top om alle wissels recht of krom te zetten, in 1 handeling.

Jullie rijden digitaal en ik analoog, en daar zit een klein verschil tussen (polarisatie, oftewel keerlus-module).
Je komt pas op de oplossing als je het hele baanplan toont, opdat anderen kunnen aangeven waar je de keerlusmodule het beste kunt toepassen.

Als het goed is, dan is bij jullie het linker en rechter spoor van de kruising op dezelfde wijze plus en min (berg en dal, voor en achter). Als dat bij jullie niet zo is dan moet je ergens een keerlus module plaatsen om zorgen dat dit alsnog wel zo is, want anders heb je digitaal een polarisatie-probleem bij kruisende sporen.

Misschien helpt dat bij het denkproces?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Jop

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo)
« Reactie #4 Gepost op: 01 October 2023, 00:57:10 »
Hallo Jop,

Je schrijft eerst dat je 4 wissels op 2 uitgangen gecombineerd hebt.
En later schrijf je dat de wissels op hetzelfde adres zitten  ????
Kan het programma de wisselstraat niet bezet houden ?
Jos

Ja klopt, we hebben een OC32 functiedecoder, onderdeel van het Dinamo systeem. Hier bij zijn, in het geval van een wissel, 2 poorten onder 1 adres ingesteld (rechtdoor en afbuigend). We maken gebruik van motoraandrijving met H-brug.

Nee, hij houdt op dit moment alleen de route bezet. De twee wissels die dan niet bij de route van de eerste trein zitten kunnen door een andere trein alvast worden gereserveerd en goed gezet. Op dat moment gaan alle wissels om en kan de eerste trein ontsporen.

Wat bedoel je met elektrisch gekoppeld? En wat gaat er fout?

De wisselaandrijvingen zijn allen elektrisch gekoppeld.

Sommige mensen noemen dit een hosenträger (kruiswissel).
Op zich is het top om alle wissels recht of krom te zetten, in 1 handeling.

Jullie rijden digitaal en ik analoog, en daar zit een klein verschil tussen (polarisatie, oftewel keerlus-module).
Je komt pas op de oplossing als je het hele baanplan toont, opdat anderen kunnen aangeven waar je de keerlusmodule het beste kunt toepassen.

Als het goed is, dan is bij jullie het linker en rechter spoor van de kruising op dezelfde wijze plus en min (berg en dal, voor en achter). Als dat bij jullie niet zo is dan moet je ergens een keerlus module plaatsen om zorgen dat dit alsnog wel zo is, want anders heb je digitaal een polarisatie-probleem bij kruisende sporen.

Misschien helpt dat bij het denkproces?

Wij rijden met Dinamo, een systeem waar tegelijk gereden kan worden met digitaal en analoog. Elk blok is op zichzelf staan en wordt dus volledig gescheiden. Hierdoor kan het systeem de polariteit, digitale spanning en/of analoge pulsbreedtemodulatie zelf per blok bepalen. Bij Dinamo kennen we dus het "probleem" van keerlussen niet ;).

Ons probleem is dus voornamelijk itrain gerelateerd. De wissels werken, de rails krijgt de juiste spanning. We schakelen echter 4 wissels in 1 keer, terwijl itrain (voor zijn denken) alleen maar 1 wissel omhaalt (1 adres).

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21930
Re: Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo)
« Reactie #5 Gepost op: 01 October 2023, 01:30:38 »
Itrain een rijweg pas laten instellen als die vrij is? Een nieuwe rijweg over het kruiswissel kan nooit vrij zijn als een trein nog bezig is met een eerdere rijweg over het kruiswissel. Itrain weet dat.

Maar eigenlijk is het verkeerde zuinigheid als Itrain ervan in de war raakt.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo)
« Reactie #6 Gepost op: 01 October 2023, 07:31:31 »
Als je alle wissels in een keer schakelt. Moet je ze dus ook alle vier in je rijweg opnemen.
Dan zijn ze in ieder geval geblokkeerd voor nieuwe rijwegen.

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
  • Eschburg
Re: Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo)
« Reactie #7 Gepost op: 01 October 2023, 11:11:19 »
Het is handiger om de vraag op het iTrain forum te zetten, vergeet niet om je database erbij te doen.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

RobVille

  • Gast
Re: Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo)
« Reactie #8 Gepost op: 01 October 2023, 11:13:37 »
Volgens mij heeft elk object in iTrain een unieke naam en eigen adres, in dit geval jullie wissels. Als je alle vier de wissels een unieke naam en een gelijk adres geeft, dan schat ik in dat bij het reserveren van de route, bepaalde wissels (aan de hand van de naam en ligging tussen de blokken) worden gereserveerd en gelijktijdig, door de identieke adressen als zodanig ook alle vier de wissels worden geschakeld. Kortom, elk object heeft een unieke naam en adres (basisprincipe). Zelf heb ik ook een "Hosenträger" en bij mij worden de tegenover elkaar liggende wissels simultaan geschakeld. Eigenlijk moet je elke wissel apart definiëren en dat kost extra ingangen op je OC32. Volgens mij heb je meer dan 30 pinnen .... 

Rob

Jop

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo)
« Reactie #9 Gepost op: 01 October 2023, 12:42:58 »
Bedankt voor de reacties, dit betreft een clubbaan. We gaan bij de eerst volgende clubdag de situatie aan de hand van jullie opmerkingen nog eens nalopen en testen.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo)
« Reactie #10 Gepost op: 01 October 2023, 16:45:27 »
Ik ben beginnend iTrain - student, dus vergeef me aub als ik er naast zit.

In iTrain kun je wissels toch apart benoemen ?  Dus ook apart rijwegen instellen of reserveren ?
Dan kun je dus bij rechtuitstand 2 rijwegen tegelijk hebben en bij afbuigend maar 1.   Bij de stand rechtdoor kan dan geen reservering plaatsvinden voor afbuigend, van welke kant dan ook, want een ander spoor is al gereserveerd..  Bij stand afbuigend idem dito, zowel een stand rechtdoor als de andere afbuigende stand (reservering) kunnen niet, omdat altijd een al gereserveerd spoor betreden wil worden.

Dus in iTrain de wissels splitsen en fysiek aansturen over 1 wisselnummer, waarbij de andere (fictieve) wissels ook over dit nummer aangestuurd worden.
Voorbeeld:  wissels zijn in iTrain genummerd 1 tm 4.   Elk van deze staat in iTrain voor daadwerkelijke uitvoering gekoppeld aan wissel 5, de werkelijke wissel (alle 4 dus).
Volgens mij moet dit in de voorwaarden zo ingegeven kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2023, 16:48:00 door MartinRT »

Jop

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo)
« Reactie #11 Gepost op: 16 October 2023, 22:24:47 »
*****

We hadden je reactie over het hoofd gezien. Dit is misschien een oplossing maar hopelijk is er nog een schonere oplossing. Onderstaand onze bevindingen en wat we op het itrain forum hebben geplaatst.

-------------------------

Wij werken met het Dinamo systeem icm Itrain 5.1 (Linux). We lopen tegen onderstaand probleem aan. We hebben een 4 tal wissels welke op 1 adres van een OC32 functiedecoder wordt aangestuurd. Dit doen wij met een H-Brug welke door de kaart wordt aangestuurd. Alle wissels schakelen dus in 1x. In eerste instantie kregen wij dit niet goed in iTrain ingesteld want de wissels in het tableau "schakelde" visueel niet mee als 1 van de wissels werd aangestuurd. Dit bleek te liggen aan de wijze van invoeren, wij gebruikte namelijk OC32X aspect als uitvoerapparaat. Als we OC32 aspect gebruiken werkt het wel (bug?).

De wisselpartij liggen voor 2 korte stationsblokken dus de wissels aan de kant van het stationspoor staan soms bezet (mede door ingestelde vrijbalk).




Maar nu zouden wij verwachten dat wanneer 1 van de 4 wissels bezet is, de overige wissels niet gestuurd kunnen worden. Deze staan immers op hetzelfde adres. Een video zegt meer als duizend woorden dus zie onderstaand het "probleem" wat wij ervaren.

https://youtube.com/shorts/xyv-auOYruw

Hoe kunnen we dit goed werkend krijgen? We willen het liefst de wissel per 4 of per 2 blijven aansturen (dit bespaart ons uitgangen op de OC32 kaarten)


HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo)
« Reactie #12 Gepost op: 22 October 2023, 08:42:40 »
Dan zou ik per spoor een adres gaan gebruiken.
Kun je nooit per ongeluk op het andere spoor schakelen.

En bespaar je toch twee uitgangen.

De besparing van de derde uitgang lijkt me het probleem niet waard.

Mvg Robin.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo)
« Reactie #13 Gepost op: 22 October 2023, 12:15:29 »
in iTrain kun je overloopwissels met eenzelfde adres gebruiken. Zie plaatje. Of het met vier wissels werkt weet ik niet.


Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1427
Re: Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo)
« Reactie #14 Gepost op: 24 October 2023, 01:26:28 »
Het probleem ontstaat doordat wissels per stuk vrijgegeven kunnen worden.
Daarom is het noodzakelijk dat je minimaal per overloopwisselstel één adres gebruikt.
En dan Dubbel adres toegestaan aan te vinken.
Dus je hebt daardoor minimaal twee adressen nodig.
Vergeet niet om de kruising een naam te geven.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.