Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Finest Сasual Dating Live Women door Conner
Vandaag om 01:05:46
Overbrenging 50 0073 van VSM naar ZLSM 3 december door V200-G2000
Vandaag om 00:36:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:22:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 00:13:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:38
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 maart 2024, 23:45:13
Raadplaatje door Benelux795
01 maart 2024, 23:44:55
liliput L131999 (NS 3500 "Goudvink") handleiding gezocht door ArjanB
01 maart 2024, 23:31:28
Bestaande STL voor houder Lima CD motor aanpassen door Pauldg
01 maart 2024, 23:24:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Schachbrett
01 maart 2024, 23:11:18
opbouw treinbaan weer opgepakt door Schachbrett
01 maart 2024, 22:54:44
Bouw Bührtal III door Schachbrett
01 maart 2024, 22:50:27
US diorama in H0 door bigboynl
01 maart 2024, 22:31:02
Driewegwissel en rocrail door GeerC
01 maart 2024, 22:24:38
Hulp bij digitaliseren LS Models 17021 (6-delige TEE RAe) door SplatmanNL
01 maart 2024, 20:27:45
DR5000 doet niet wat die zou moeten doen. door Ben
01 maart 2024, 19:44:18
Van V36 naar Staatsmijnen 123 door Nez Cassé
01 maart 2024, 19:40:28
LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa door grossraumwagen
01 maart 2024, 19:38:36
Laag-Baarlo door Mark Lin
01 maart 2024, 19:25:46
Treinverzameling verzekeren door Ronald Halma
01 maart 2024, 19:13:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Piet Groot
01 maart 2024, 19:11:28
Station Baarn HIJSM door Ronald Halma
01 maart 2024, 18:46:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
01 maart 2024, 17:44:49
n-spoor locs vallen stil (stroomafname) door Nijboer
01 maart 2024, 17:25:20
Trapje tender Br 01 104 (Roco 63210) door Hasenwald
01 maart 2024, 17:19:00
H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'. door Klaas Zondervan
01 maart 2024, 17:09:40
Industriële scenery door MarcNL
01 maart 2024, 16:26:34
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald Halma
01 maart 2024, 16:01:54
Tillig rails door cor_b
01 maart 2024, 15:17:11
Oplichting.. ? door Tinus Trein
01 maart 2024, 14:11:00
  

Auteur Topic: SECR River Class (K Class)  (gelezen 2201 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6031
SECR River Class (K Class)
« Gepost op: 28 september 2023, 20:15:44 »



In 2016 waren Jan Bouwman en ik aan het pionieren met Onshape. We besloten om samen een locomotief te ontwerpen waardoor we gedwongen waren om alle relevante technieken binnen het toen nog relatief nieuwe CAD ontwerpprogramma te verkennen. We stonden er bij stil dat het echt kunnen maken van dit model veel te hoog gegrepen was. De 3D printtechnieken waren nog niet zover, of belachelijk duur. En traditionele modelbouw technieken waren ook niet praktisch (beginnende artrose en slechte ogen...).

Vandaag was mede BMB lid Ed op bezoek. We bespraken het ontwerp van toen, en al discussiërend bleek het daadwerkelijk maken toch dichterbij dan gedacht. Belangrijk daarbij was dat het oorspronkelijke model van de body bedacht was op een bestaand onderstel. En wel het rolling chassis van de Bachmann N Class 2-6-0. Dat is echter een locomotief met een tender, terwijl de River Class een loc is met een aangebouwde kolenbunker boven een extra bogie aan de achterzijde.



Om e.e.a. te kunnen maken moet er een voetplaat gemaakt worden op het bestaande chassis, met ruimte voor de motor en plaats voor de extra bogie. En verder moet er ruimte zijn voor de bedrading om een DCC decoder in te bouwen, waarbij gedacht werd deze op te nemen in de ketel. Jan en ik hadden hiervoor het beoogde tekenwerk gedaan, wat resulteert in het volgende model:



Toch blijken we tegen een issue aan te lopen. Het chassis van de donor loc is net te lang. Als we de extra bogie plaatsen, kan deze niet goed draaien. Er moet dus wat van het chassis weggenomen worden. Een klusje dat Ed voor zijn rekening wil nemen. Ed is een ervaren Loc-dokter, en vervuld die rol met verve binnen de BMB ModuleBaan groep.


 

Een leuk detail is het vormgeven van de bedieningshandels etc in de cabine. Dit deel kan worden geprint met een HighRes 3D printer.



En uiteindelijk kan dit het resultaat worden:



Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 28 september 2023, 21:53:28 door Hans van de Burgt »

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2065
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: SECR River Class (K Class)
« Reactie #1 Gepost op: 29 september 2023, 07:33:11 »
Mooi project, en een interessante loc. Toch een opmerking. De aangedreven wielen van de N class lijken mij wat aan de kleine kant in vergelijking met die van de K class? Komt een chassis van een BR standard 4MT 2-6-4 niet aardig in de buurt? Ik heb niet de maten opgezocht om het te vergelijken, mogelijk wijkt een 4MT te veel af.  Het is tenslotte een op de LMS 2-6-4 gebaseerd ontwerp. Een niet zo heel goede foto van mijn spoor N exemplaar:


Groeten,
Gerard

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6031
Re: SECR River Class (K Class)
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2023, 12:09:48 »
@Gerard,

Ik kom graag terug op je opmerking. De Bachmann 4MT is l.o.b. 185mm lang. Dat is ruim 10cm langer dan de SECR River Class.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6031
Re: SECR River Class (K Class)
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2023, 17:10:58 »
@Gerard,

Het maken van een loc op een bestaand chassis is natuurlijk altijd een compromis. We hebben indertijd gezocht naar het onderstel met de beste afmetingen. Ik heb even een compilatie gemaakt van enkele plaatjes. Bovenaan zie je de tekening van de Bachmann MT4 Tank. Hiervan zijn  de drijfwielen 24mm. De middelste tekening is onze referentie. Hier zijn de wielen 23mm, net als die op onze ontwerptekeningen. De lengte o.b. van de twee onderste is 173,509mm, terwijl de Bachmann 185mm lang is. Bovendien liggen de cilinders van de 4MT scheef ten opzichte van het chassis. Bij de donor loc liggen deze horizontaal, zoals op de referentiefoto.



Gr, Hans


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6031
Re: SECR River Class (K Class)
« Reactie #4 Gepost op: 02 oktober 2023, 11:05:23 »
Het eerste deel, de voetplaat, wordt geprint. Ben heel benieuwd.



Gr, Hans

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2065
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: SECR River Class (K Class)
« Reactie #5 Gepost op: 03 oktober 2023, 07:48:24 »
Hans, dank voor je toelichting, ik snap je keuzes. De plaatjes onder elkaar verduidelijken een hoop. Ik ben benieuwd hoe dit project verder gaat.

Groeten,
Gerard

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6031
Re: SECR River Class (K Class)
« Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2023, 19:08:56 »
De koppelplaat tussen het rolling chassis van de Bachmann N Class en de te maken SECR River Class (K Class) is gereed. Hij past precies. Ook de extra bogie past perfect, maar deze kan niet getoond worden op de foto’s want van het donor chassis moet aan de achterzijde een aantal onderdelen verwijderd worden.





De pasprint is gemaakt met een FDM printer. De definitieve print wordt echter uitbesteed. Op deze industriële printer zal ook het nu nog ontbrekende gedeelte aan de voorzijde worden geprint.

Nu de passing goed is, kan ik verder gaan met het uitwerken van de body.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6031
Re: SECR River Class (K Class)
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2023, 18:47:10 »
Mede BMB groepslid Ed (Merlin) heeft van het eerste van de twee donorchassis een stuk afgezaagd. Niet te veel om de bestaande elektrische verbindingen niet te beschadigen. Aan de achterzijde is nu een extra bogie toegevoegd. Deze kan vrij draaien.



Klik voor een filmpje op dit plaatje of op onderstaande link:
https://youtu.be/iKm9pJNSDIo?si=QBWH-X1p4-qXb8ke

De combinatie is verzwaard met enkele gewichtjes voor de tractie. Ed heeft hem ook (tijdelijk) van een DCC decoder voorzien. De combinatie rijdt prima over de verschillende wissels. Alles goed? Nee, nog niet helemaal. De extra bogie is nu met een schroef verbonden met de grondplaat. De bogie kan dus niet zijwaarts bewegen. Dit veroorzaakt een ontsporing in een R2 radius boog. In plaats van een schroefgat moeten we er dus een gleuf gebruiken.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6031
Re: SECR River Class (K Class)
« Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2023, 11:15:42 »
Ed (Merlin674) heeft de ophanging van de bogie aangepast. Het SECR River Class/K Class rolling chassis kan nu ook moeiteloos door de 438mm bogen. Dit is de minimum radius voor OO materieel op 16mm breed spoor.





Klik voor een filmpje op deze link:
https://youtu.be/iB7qnBZCz9g?si=Zv9Y4220uKLGxm8W

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2023, 16:52:39 door Hans van de Burgt »

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1012
Re: SECR River Class (K Class)
« Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2023, 14:28:41 »
Samen met Hans van de Burgt hebben we een sluimerend projectje nieuw leven ingeblazen; het bouwen, d.m.v. 3D printen, van een SECR/SR River Class lokomotief. De River Class loco was een beetje ondergewaardeerde locomotief die na korte tijd compleet werd geschrapt door de Southern Railway. De frames werden vervolgens hergebruikt voor de bouw van tender locomotieven van de U Class. De aanleiding voor dit besluit waren een aantal ontsporingen als gevolg van instabiel rijgedrag van de locomotief. Dit resulteerde in de ontsporing van No. 800 River Cray in de 'Sevenoaks Disaster' op 2 augustus 1927 met als gevolg 13 doden en meer dan 40 zwaargewonden. Overigens werden de van de River Class overgebleven onderdelen later weer hergebruikt bij de constructie van de W-Class. In feite eenzelfde type locomotief, echter met iets kleinere wielen en puur gericht op vrachtvervoer. Ook deze locs bleken instabiel te zijn op hogere snelheden. Saillant detail is echter dat de Rivers, na geconstateerde instabiliteit, werden getest door de LNER op goed onderhouden rails en daar was van de instabiliteit niets te merken. Het had dus ook alles te maken met de staat van onderhoud van de rails.

Afijn, Hans had al in 2016, samen met Jan Bouwman, een eerste ontwerpstudie van deze loc gemaakt en beschikte ook over twee Bachmann N Class chassis die prima als donor kunnen worden gebruikt. We weten dat de wielen iets te klein zijn maar die kunnen we nog vervangen voor een correcte Alan Gibson wielset. Hans heeft zich vooral bezig gehouden met het 3D printer ontwerp en in de posts hierboven heb je kunnen zien dat de footplate inmiddels als proef is geprint en gepast. Dat was ook nodig omdat achteraan de loco een bogie moet worden toegevoegd en deze moet worden bevestigd aan de footplate. Verder moest het chassis een beetje worden ingekort, maar dat is hierboven allemaal beschreven.

Inmiddels zijn we op het punt gekomen dat we verder kunnen kijken naar het defintieve ontwerp van de footplate en waar nodig aanpasingen kunnen doen aan de bovenkant van de loco. Op de tekeningen hieroven is te zien dat veel details nu nog zijn ingetekend maar dat deze wellicht niet worden meegeprint omdat we ze tijdens de bouw als losse onderdelen aan de loc monteren. Daar zijn we nog niet helemaal uit.

Onderstaand een kleine opsomming van de onderdelen die we wellicht nog nodig zullen hebben voor de afbouw en beschildering van de loc.



« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2023, 17:10:01 door Merlin674 »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6031
Re: SECR River Class (K Class)
« Reactie #10 Gepost op: 31 oktober 2023, 19:49:19 »
We hebben twee aanvullende filmpjes van de testritten van ons SECR River Class rolling chassis.

- https://youtu.be/mfi8XDnop04?si=doJlSUF4wzmy9ch2

- https://youtu.be/vN9QQFpA7G8?si=QM63GCtbQxsvhl5E

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6031
Re: SECR River Class (K Class)
« Reactie #11 Gepost op: 30 november 2023, 19:20:14 »
Naar aanleiding van de rijtesten van het eerste prototype, heb ik enkele nieuwe .STL bestanden gemaakt.





Vooral de voetplaat is behoorlijk aangepast. Zo zijn de toleranties veel ruimer, waardoor de wielen meer ruimte hebben gekregen. Verder is het gat voor de achter bogie vervangen door een spleet. Ook heb ik de cabine passend gemaakt op de nieuwe voetplaat.

Beide onderdelen gaan geprint worden op een Snapmaker printer met twee koppen. Een kop werkt met standaard FDM filament, de ander met wateroplosbare ondersteuning. Gezien de complexiteit van de cabine is dat écht nodig. Maar ook voor de voetplaat geeft het een voordeel.
Nu maar hopen dat het echt past allemaal. Want theorie is helaas niet altijd praktijk. Maar dat maakt het wel spannend.

Mocht de print op tijd gereed zijn, heb ik eea bij me op de NVM Modelbouwbeurs op 9/12 in Houten. Je vindt me daar in stand nr. 21 bij de Onshape Modelspoor Groep.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6031
Re: SECR River Class (K Class)
« Reactie #12 Gepost op: 06 december 2023, 15:34:02 »
De prints die Lex met zijn Snapmaker dubbele printkop heeft gemaakt zijn gereed. Spannend of eea (beter) past op het donor onderstel en of de proefprint van de cabine past op de voetplaat.
In ieder geval neem ik deze prints mee naar de NVM Modelbouw Beurs in Houten a.s. zaterdag 9/12.









Gr, Hans

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5518
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: SECR River Class (K Class)
« Reactie #13 Gepost op: 06 december 2023, 16:11:11 »
Ziet er strak uit!  (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
  • Carpe diem
Re: SECR River Class (K Class)
« Reactie #14 Gepost op: 06 december 2023, 16:14:20 »
Tsjonge jonge, 't wordt steeds professioneler hier op 't forum  (y)

Knap hoor.
Carpe Diem