Doel:€250.00
Donaties:€548.00

Per saldo:€298.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-11-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MTB MP1 motorische wisselaandrijving icm YD8116 door Bert_Apd
Vandaag om 21:35:55
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 21:15:45
US diorama in H0 door SvenW
Vandaag om 21:09:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 21:04:13
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door erwinz
Vandaag om 20:55:49
Sggmrss 90 Gigawood inzet door Falcon10
Vandaag om 20:30:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DBCargo
Vandaag om 20:21:33
Piko icm ESU lokpilot 5 Basic door MadhouseNL
Vandaag om 19:51:23
Containerdraagwagens door reMARKable
Vandaag om 19:49:51
Voordelige treinkaartjes door NL-modelspoor
Vandaag om 19:48:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 19:46:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:41:19
Welke seinen in station door fozziebear
Vandaag om 19:29:26
Rondom Charlois door basjuh1981
Vandaag om 19:27:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Pescher
Vandaag om 19:22:28
SECR River Class (K Class) door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:19:38
hoeveel interesse is er nog in de oude marklin rails door Bahn-AG
Vandaag om 19:09:17
9 december 2023 - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:08:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 18:42:13
Laten we eens een DCC Servo decoder maken. door Menno
Vandaag om 17:43:52
BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus door Forever Rocofan
Vandaag om 17:35:56
Modeltrein foto's uit je oude familiealbum door hrp
Vandaag om 17:10:27
Port MacArthur 009 (een freelance Schotse smalspoor modulebaan) door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:08:51
Kleurcode NS groen modelcolor door spoorfan
Vandaag om 15:07:28
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:46:06
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 14:32:06
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 13:52:28
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Eric v C
Vandaag om 13:33:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 13:27:43
  

Auteur Topic: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'  (gelezen 10445 keer)

hrp

  • Online Online
  • Berichten: 3988
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #105 Gepost op: 28 september 2023, 16:12:28 »
Citaat van: Ben
 Ik zou toch van Wouter Koolmees als aanvoerder van de club meer verwachten
[/quote

Koolmees zal toch uit ervaring weten hoe het functioneert. Ten tijde van zijn ministerschap zag ik hem in de spits wel bij Rotterdam CS. Waar hij om de hoek aan de singel woont.Misschien nu niet met NS naar domstad.

Naar eigen zeggen met OV-hart want opa werkte bij de RET. Vind ik altijd flauwekul zo'n opmerking, zijn voorgangster bij NS zei ook zo iets, opa was machinist...
Ze werkt nu weer bij KLM.
« Laatst bewerkt op: 28 september 2023, 16:14:39 door hrp »
Groet,
      Ronald

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3645
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #106 Gepost op: 28 september 2023, 18:03:44 »
Ik geloof je graag Dave maar ik ga ik af op wat ik zoal lees, bijvoorbeeld over de verdere afschaling van de dienstregeling vanaf dec '23. Ik citeer uit een brief een gedeputeerde van de Provincie Noord-Holland en de gezamenlijke gemeenten aan de directie NS:

En dat is dus precies mijn punt,
Je komt met allemaal berichtgeving enzovoorts
Ik geef aan dat het bij mij best meevalt.
Ook van mijn collega’s hoor ik zelden over enorme vertragingen en uitval van treinen.

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #107 Gepost op: 28 september 2023, 18:22:15 »
Laten we bij de les blijven; het gaat om de grote broek die Arriva wil aantrekken.
In een lokale krant lees ik dat verschillende treinen op het Groninger spoor deze week zijn uitgevallen wegens een personeelstekort bij Arriva.
Er zijn inmiddels vragen hierover gesteld aan Gedeputeerde Staten van Groningen, die Arriva subsidieert.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2290
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #108 Gepost op: 28 september 2023, 20:01:19 »
We hebben een gaatje voor Arriva gevonden: in Noord-Holland komen wat slots vrij! (y)

hrp

  • Online Online
  • Berichten: 3988
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #109 Gepost op: 28 september 2023, 20:37:27 »
Noemde ik eerder vandaag Lubach in dit draadje...
Vanavond gaat hij met treintjes spelen.
Kondigde hij zojuist aan.
NPO1 22.14h
Groet,
      Ronald

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #110 Gepost op: 28 september 2023, 21:50:05 »
Arriva baas heeft even geen media aandacht gehad en komt ineens weer met wat wilde plannen. Plannen, bekokstoofd samen met dat Flix Bus mannetje uit Groningen. Die 2 doen er momenteel alles aan om NS de gunning van het Hoofdrailnet afhandig te maken. Zelfs een gang naar het Europese Hof staat op de agenda. En Rikus moedigt dat via zijn social's hartstochtelijk aan.

Dan even over de dienstverlening. Op Zwolle is er veel overlast van mensen die naar Ter Apel willen (of er vandaag komen) Machinisten willen niet eens meer zonder beveiligers naar Emmen rijden. Op station Zwolle zelf is er niemand, dus wordt er steeds beroep gedaan op NS medewerkers van Service en Veiligheid. (dagtaak) Die helpen al een tijdje mee met ingangscontrole. Op Twitter/X komen elke dag tientallen berichten voorbij over uitval van treinen wegens gebrek aan personeel. En dat geldt helaas voor alle regio's waar Arriva momenteel de dienst uit maakt. En in Limburg vallen dagelijks ritten uit door ontbreken van geschikt materieel en bussen kunnen ze ook niet in zetten. En over die bussen nog iets leuks, al is het eigenlijk triest. NS had een paar jaar geleden en proef opgezet om bij een verstoring eigen bussen in te zetten bemenst met gecertificeerde mensen uit de organisatie. De eerste die toen het hardst begon te gillen dat het onacceptabel was, was de Arriva baas... Dat dus!

Ik lees veel kritiek op NS. Deels deel ik, en mijn collega's, ook zeker. Met name de te korte treinen is ons echt een doorn in het oog. Maar ook hiervoor geldt, net als bij Arriva, er is gewoon te weinig personeel. Er wordt ( ook hier) nogal bagatelliserend over gedaan, maar het wel een vast staand feit. Bij NS Opleidingen zitten de klassen vol tot zeker februari. En als de theoretische gedeelte klaar is, dan volgen er nog een x aantal
praktijkdagen. Kortom, een jaar bezig tot je machinist bent, en 8-9 maanden voordat je conducteur bent.

Hago Rail Service heeft momenteel een zeer ernstig te kort aan arbeidskrachten. Deze schoonmaak kanjers zetten zich maximaal in, en dan met name in de nachten, om de treinen weer keurig netjes klaar te maken voor de volgende dag. Let wel, ze kunnen helaas niet met 8 man (op Lelystad opstel als voorbeeld) 23 treinstellen blinkend schoon krijgen. Keerpuntreiniging is er ook niet elke dag. Zelfde reden, te weinig personeel. Je kan die mensen maar 1x per dag inzetten.

Het is natuurlijk zijn goed recht om plannen kenbaar te maken, maar laat hij er nou eerst eens voor zorgt dat zijn eigen toko weer gaat doen waar het voor het betaald krijgt, en zorgt dat de mensen binnen boord blijven, voordat hij NS weer eens een hak probeert te zetten. Overigens, dat de noordelijke nevenlijnen zo'n "succes" zijn sinds de aanbesteding is ook een fabeltje van de bovenste plank. Ja, er rijden meer treinen, maar wat het aan gemeenschapsgelden kost, dat wordt nooit ergens vermeld. En zeggen dat NS die lijnen wilde afstoten staat op die zelfde plank. Die lijnen zijn door de (lokale) politiek over genomen omdat men dacht het beter en goedkoper te kunnen exploiteren. Met de huidige subsidieregeling die er nu geldt, daar had NS het ook zeker voor willen doen. Maar dat te zijde.
Groeten Joop, machinist Lls

hrp

  • Online Online
  • Berichten: 3988
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #111 Gepost op: 28 september 2023, 23:05:00 »
Noemde ik eerder vandaag Lubach in dit draadje...
Vanavond gaat hij met treintjes spelen.
Kondigde hij zojuist aan.
NPO1 22.14h




« Laatst bewerkt op: 28 september 2023, 23:08:37 door hrp »
Groet,
      Ronald

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 7103
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #112 Gepost op: 28 september 2023, 23:08:32 »
Is er sprake van subsidie of van betaling? Dat is nogal een verschil.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2023, 21:57:47 door Huup »
Daz, Od,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 7103
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #113 Gepost op: 28 september 2023, 23:09:46 »
Jammer dat ook Lubach niet n de gaten heeft dat men in de spits al een spitsheffing betaalt, en wel tot 40%.....
Daz, Od,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7925
  • Spoor N
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #114 Gepost op: 29 september 2023, 07:55:13 »
@Rick van de Koekenclub: ik laat het voor wat het is. Wij gaan het niet eens worden en dat hoeft ook niet.
@Ben van ...: Dat bij de NS niet alles halleluja is ben ik met je eens.

Citaat
Ik ga jou antwoorden niet meer lezen, veel plezier in dit topic, ik piep er tussenuit. ;)
Nou ja, de helft daarvan bleek dus al niet waar.  :P

Net als het ertussenuit piepen als het lastig wordt.
Inderdaad, het aangeven van de moeilijkheden zoals het kennelijk niet-bestaande personeelstekort of de beperkte perron/spoorcapaciteit is probleemdenken en de oplossing is creatief zijn. Dat typt makkelijk maar als de oplossing zo simpel zou zijn had de NS of Arriva al lang verbeteringen doorgevoerd.

Laten we bij de les blijven; het gaat om de grote broek die Arriva wil aantrekken.
In een lokale krant lees ik dat verschillende treinen op het Groninger spoor deze week zijn uitgevallen wegens een personeelstekort bij Arriva.
Er zijn inmiddels vragen hierover gesteld aan Gedeputeerde Staten van Groningen, die Arriva subsidieert.
Ook in Limburg vallen daardoor treinen uit. Dat is niet iets wat verandert als de naam of kleur op de trein verandert.

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Online Online
  • Berichten: 3066
    • SpoorObjecten
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #115 Gepost op: 29 september 2023, 10:08:11 »
https://www.youtube.com/watch?v=RR1xFlRlzbk
Kijkersvragen: treinen-editie | De Avondshow met Arjen Lubach (S4)

Veel plezier  (y)

hrp

  • Online Online
  • Berichten: 3988
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #116 Gepost op: 29 september 2023, 16:46:29 »
Begreep ik Arjen Lubach nou goed, NS heeft dochteronderneming in Nederland en die rijdt als R-Net tussen Gouda en Alphen aan de Rijn?
NS trein dus met zwarte kleur...

Tenminste, als die rijdt, staat volgens mij met * in de top 10 van uitval wegens materieel- cq personeelsgebrek op TT751.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2023, 16:50:31 door hrp »
Groet,
      Ronald

hrp

  • Online Online
  • Berichten: 3988
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #117 Gepost op: 29 september 2023, 16:54:36 »
Jammer dat ook Lubach niet n de gaten heeft dat men in de spits al een spitsheffing betaalt, en wel tot 40%.....

Je beschouwt het kortingsdaltarief als basistarief!
Kijkersbrief sturen naar de Avondshow, Huup.
Groet,
      Ronald

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 7103
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #118 Gepost op: 29 september 2023, 17:14:10 »
Ja, voor 5€50 pm is dat vrijwel gratis. Nu zelfs nog gratisser, voor 2€nogwat. Maar als motivatie om niet in de spits te reizen, werkt het dus niet. Elke andere maatregel die het spitsrijden duurder maakt tov het dalrijden dus ook niet.
Daz, Od,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

hrp

  • Online Online
  • Berichten: 3988
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #119 Gepost op: 29 september 2023, 17:44:33 »
Ik neem aan dat de werkgevers de toeslag wel vergoeden.
Hoe scholieren/studenten het moeten ophoesten vraag ik mij af.
Later beginnen betekent later naar huis, of kortere lesdagen en weer op zaterdag in de lesbanken. Zat ik vroeger ook.
Dat lost natuurlijk ook niets op want dan moet er op zaterdag meer OV komen.
Groet,
      Ronald