Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 14:36:20
Resinprinter; welke zou je nu kopen? door Biessendorf
Vandaag om 14:05:55
Rangeerder met Sik door Biessendorf
Vandaag om 14:03:10
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Arjan6511
Vandaag om 13:48:21
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door MacArthur
Vandaag om 13:34:07
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:32:36
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Montanbahn
Vandaag om 13:06:04
USA h0 shelf layout ‘The Paintshop’ (mijn droombaan) door Mudhen
Vandaag om 12:26:56
Onshape cursus door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:24:55
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 12:08:55
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:02:16
Baureihe 52 001 in de Reichsbahn tijd (en 50 377) door Bert Jolink
Vandaag om 11:27:50
modelspoor in slovenie door jerrytrein
Vandaag om 11:22:42
Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn door 1200blauw
Vandaag om 11:08:59
(V)IRM, hoe waarschijnlijk? door 008200
Vandaag om 10:54:14
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door Benelux795
Vandaag om 10:41:13
Silberthal in H0e voor Dick Schuurman door MacArthur
Vandaag om 10:30:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 10:28:47
Inbouw verlichting exact train rijtuigen D. door zuylen
Vandaag om 10:15:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 09:11:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:09:17
Zelfbouw decoders: vraag aan de loconet experts door bask185
Vandaag om 08:04:04
Probleem Marklin Mobile Station 2 60653 door Ronald Halma
15 July 2024, 23:42:31
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 July 2024, 22:59:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
15 July 2024, 22:21:57
HSM trams kop van noordholland door jjg koopmans
15 July 2024, 21:02:24
Overstap naar HTM? door Marc tramt
15 July 2024, 20:53:11
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Benelux795
15 July 2024, 20:00:01
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door 4020 281-4
15 July 2024, 19:21:41
NEM-schacht koppeling van maat veranderd? door jerdenberg
15 July 2024, 19:00:21
  

Auteur Topic: ingebouwde decoder van Haber & Koenig  (gelezen 968 keer)

dutchbuilder

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
    • www.pe2tr.nl
ingebouwde decoder van Haber & Koenig
« Gepost op: 20 September 2023, 11:09:19 »
Beste medespoorders
Ik heb hier een loc van ROCO met een ingebouwde decoder.
Als ik JMRI naar een decoder laat scannen is het een decoder van Haber & Koenig.
Is voor mij een first, nog nooit van gehoord.
Om het programmeren wat makkelijker te maken gebruik ik JMRI  bij de PC.
Bij de spoorbaan doe ik alles met Lenz.
Nu doet zich het rare voor dat met JMRI de loc het uitstekend doet maar met de Lenz zo dood als een pier is.
Dit is voor mij de eerste keer dat ik dit meemaak.
Kan iemand mij een opheldering geen voor dit verschijnsel?

Ton

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1403
Re: ingebouwde decoder van Haber & Koenig
« Reactie #1 Gepost op: 20 September 2023, 11:21:55 »
Op welk adres staat hij?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4215
Re: ingebouwde decoder van Haber & Koenig
« Reactie #2 Gepost op: 20 September 2023, 11:47:45 »
Programmers gebruiken een algemeen broadcast om te rijden en te programmeren. Elke decoder luistert hiernaar, daarom rijdt een trein altijd op een programmer ongacht wat zijn adres daadwerkelijk is.
Het komt voor dat mensen een adres programmeren, denken dat het gelukt is omdat de trein rijdt op de programmer (wat dus door de broadcast komt) terwijl het programmeren helemaal niet gelukt is.

De trein rijdt niet op de Lenz centrale omdat het adres van de decoder niet is, wat jij denkt dat het is.

Dit kan zijn omdat het programmeren dus niet goed is gegaan
Dit kan zijn omdat jij het primaire adres programmeert terwijl de decoder op extended adressen staat-> bit 5 van CV29 is '1'. Dan haalt de decoder zijn adres uit CV17 & CV18 en niet uit CV1.  Of het is vice versa, dus je probeert extended adressen maar bit 5 van CV29 staat nog op '0'.

Ik ken die decoder verder ook niet. Er bestaan decoders die niet goed werken als railcom aanstaat in de Lenz centrale. Of die van jou er een van is, weet ik niet. Ik zou er aanvankelijk wel van uit gaan dat hij goed werkt met railcom. Dus pas als je 100% zeker weet dat de decoder echt goed geprogrammeerd is en hij rijdt nog niet? Dan pas zou ik railcom uitzetten in de centrale.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10291
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: ingebouwde decoder van Haber & Koenig
« Reactie #3 Gepost op: 20 September 2023, 12:42:25 »
Programmers gebruiken een algemeen broadcast om te rijden en te programmeren. Elke decoder luistert hiernaar, daarom rijdt een trein altijd op een programmer ongacht wat zijn adres daadwerkelijk is.
Het komt voor dat mensen een adres programmeren, denken dat het gelukt is omdat de trein rijdt op de programmer (wat dus door de broadcast komt) terwijl het programmeren helemaal niet gelukt is.

Sorry Bas, dit is volledig kletskoek…

Overigens vraag ik me af waarmee JMRI dan praat.  ::)

Grtzz,
Karst

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4215
Re: ingebouwde decoder van Haber & Koenig
« Reactie #4 Gepost op: 20 September 2023, 13:18:14 »
Ik weet dat je me niet mag, maar alleen roepen dat is kletskoek en vervolgens niks verbetert, vind ik persoonlijk niet echt bevorderlijk ofzo. Kan je dan tenminste wat constructiever zijn en inhoudelijk aangeven wat er volgens jou niet aan klopt, Karst?

Voor zover ik weet werken meeste programmers/programmersporen met broadcast adres/adres 0. Het is dit wat ze instaat stelt om een adres uit te lezen.

Ik heb eerder meegemaakt op BNLS met een of andere amerikaanse trein die 2 decoders had, dat beiden decoders prima werkten op het programmeerspoor maar op het hoofdspoor wilde er maar eentje luisteren naar zijn adres. Dat kwam toen doordat een van die twee decoders niet goed zijn adres had meegekregen tijdens het programmeren.  Dan kan het toch niet anders dat dat programmeerspoor adres 0 gebruikt voor het rijden?

Citaat
Overigens vraag ik me af waarmee JMRI dan praat.
Hoewel dit totaal nergens op gebasseerd is, gok ik vandaag op een Sprog  ::) maar dat wachten we af.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

momfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: ingebouwde decoder van Haber & Koenig
« Reactie #5 Gepost op: 20 September 2023, 13:20:28 »
Wat rondzoeken in on eigen BNLS en stummiforum.de leert dat deze fabrikant ook verantwoordelijk is voor veel van de Märklin/motorola decoders.

Helaas heb ik in mijn korte zoektocht geen H&Ke handleidingen kunnen vinden, maar mijn gok zou zijn om de resetwaarden van verschillende Märklin decoders eens te proberen, om zo verder te komen.

Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10291
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: ingebouwde decoder van Haber & Koenig
« Reactie #6 Gepost op: 20 September 2023, 14:03:35 »
Ok, omdat je het zo vriendelijk vraagt:

Citaat van: bask185
Ik weet dat je me niet mag, maar alleen roepen dat is kletskoek en vervolgens niks verbetert, vind ik persoonlijk niet echt bevorderlijk ofzo.

Nog meer kletskoek ;) Ik vind het niet in orde, dat mensen met grote stelligheid iets beweren dat overduidelijk niet correct is (of op ongefundeerde aannames berust). Dat heeft niets met dat ik je niet of wel zou mogen te maken, ofschoon het jou wel regelmatig overkomt...

Citaat van: bask185
Kan je dan tenminste wat constructiever zijn en inhoudelijk aangeven wat er volgens jou niet aan klopt, Karst?

Jazeker kan ik dat, het programmeren van een decoder onder het DCC protocol, vindt plaats middels ongeadresseerde DCC pakketten, namelijk z.g. Service-Mode packets. Dit zijn géén broadcast pakketten. Ze dienen uitsluitend en alleen voor het programmeren. Er kan niet mee gereden worden.

Citaat van: bask185
Voor zover ik weet werken meeste programmers/programmersporen met broadcast adres/adres 0. Het is dit wat ze in staat stelt om een adres uit te lezen.

In dit geval zou ik mijn kennis bij gaan spijkeren als ik jou was. Zie boven de uitleg hoe het wel zit.

En je zou hier: https://www.railcommunity.org/index.php?option=com_content&view=article&id=49&Itemid=61 de normen RCN210 t/m RCN216 eens aandachtig kunnen nalezen. Daar heb je je hele verdere modelspoorelectronicaontwikkelleven iets aan ;)

Hier alvast een quote:

Citaat van: RailCommunity
2.1 Hinweise zur Benutzung des Programmiergleises
     Der Programmierausgang darf keine elektrische Verbindung zum Rest der Anlage haben.
     Die Datenpakete des Programmiergleises benutzen keine Adressen und sollten daher nicht auf der Anlage verwendet werden, wo ggf. mehrere Fahrzeuge ungewollt umprogrammiert werden.
     Damit ein Lesen der Konfiguration auf dem Programmiergleis möglich ist, sollten in einem Fahrzeug alle Verbraucher, die nicht von einem Decoder versorgt werden, auf andere Art abschaltbar sein.

Citaat van: bask185
Ik heb eerder meegemaakt op BNLS met een of andere amerikaanse trein die 2 decoders had, dat beiden decoders prima werkten op het programmeerspoor maar op het hoofdspoor wilde er maar eentje luisteren naar zijn adres. Dat kwam toen doordat een van die twee decoders niet goed zijn adres had meegekregen tijdens het programmeren.  Dan kan het toch niet anders dat dat programmeerspoor adres 0 gebruikt voor het rijden?

Wederom een incorrecte conclusie c.q. aanname. Adres 0 onder DCC wordt gebruikt voor Analoge "zero-stretching" een oude techniek die het mogelijk maakt 1 analoge lok te rijden op je digitale centrale.
Inmiddels wordt dit nog nauwelijks geïmplementeerd, omdat het, zeer, slecht is voor je analoge motor.

Citaat van: bask185
Hoewel dit totaal nergens op gebasseerd is, gok ik vandaag op een Sprog  ::) maar dat wachten we af.

Dat bedoel ik nu, en gokken zou ik in het Casino doen ;)

Grtzz,
Karst

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4215
Re: ingebouwde decoder van Haber & Koenig
« Reactie #7 Gepost op: 20 September 2023, 14:49:31 »
Ik beken alleen schuld aan het niet weten dat service pakketen ongeadresseerd waren en dus niet een broadcast adres gebruikte. Ik dacht namelijk aangezien je ook met POM kon programmeren dat je dus met 0 en met een keuze adres kon programmeren. Nu snap ik dat POM programmeren andere instructies zijn en die service pakketten ongeadresseerd zijn... Fout zekerweten, ongefundeerd? nee.

Citaat
Dit zijn géén broadcast pakketten. Ze dienen uitsluitend en alleen voor het programmeren. Er kan niet mee gereden worden.
Programmeren terzijde.. je kan wel rijden op een programmeerspoor met normale pakketen. Het feit dat die lok die ik opnoemde wel reed op een programmeerspoor en niet op het hoofdspoor, hoe verklaar jij dat dan?

Citaat
Wederom een incorrecte conclusie c.q. aanname. Adres 0 onder DCC wordt gebruikt voor Analoge "zero-stretching" een oude techniek die het mogelijk maakt 1 analoge lok te rijden op je digitale centrale.
Ik vind het niet eerlijk dat je dit zegt en dan appels met peren vergelijkt. Ik weet dat sommige oude centrales adres 0 deden misbruiken voor zero-stretching maar daar heb ik het niet over.

Ik heb het hierover.
Citaat
B: Broadcast Command for Multi Function Digital Decoders50
The format for this packet is:
{preamble} 0 00000000 0 {instruction-bytes} 0 EEEEEEEE 1
Instructions addressed to "broadcast address" 00000000 must be executed by all Multi Function Digital Decoders.55
The single instruction has the same definition as defined by the Multi Function Digital Decoder packet and can be
one, two, or three bytes in length depending on the instruction. Digital Decoders should ignore any instruction they
do not support. The manufacturer must document which broadcast commands a decoder supports
https://www.nmra.org/sites/default/files/s-9.2.1_2012_07.pdf

Dit zit onder andere in de z21 om alle treinen te laten noodstoppen. De z21 stuurt dan continu een noodstop bericht onder adres 0. Je kan dit zaterdag bij de BMB aanschouwen. Maar eh.. jij bouwt dit toch ook in in die centrale van jou?

Je hebt toch ook van die remboosters die snelheid 0 sturen naar adres 0 om elke trein te kunnen stilzetten?
https://dccwiki.com/Braking_District

Dus daarom en om dit zinnetje
Citaat
Nu doet zich het rare voor dat met JMRI de loc het uitstekend doet maar met de Lenz zo dood als een pier is.
denk ik dus dat het testrijden op d'n programmer wel goed ging omdat dat gebeurt met adres 0, het programmeren mislukt is en dat daarom de lok niet op de Lenz wilt rijden.

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1403
Re: ingebouwde decoder van Haber & Koenig
« Reactie #8 Gepost op: 20 September 2023, 14:53:49 »
Of hij heeft een adres tussen 100 en 127, wat door de ene centrale als kort adres wordt gezien en door de andere als lang adres.
Mijn oplossing: geen adressen toepassen tussen 100 en 127.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10291
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: ingebouwde decoder van Haber & Koenig
« Reactie #9 Gepost op: 20 September 2023, 15:51:44 »
@Bask

Ik denk dat Dirk het zeer wel mogelijk bij het rechte eind heeft. Eventueel kan het ook nog de ingestelde snelheidsstappen zijn.

En rijden op het prog-spoor... ja logisch, het is wat de packet generator aanbiedt. Ik doe dat zelf niet, maar biedt het signaal van de maintrack packet generator aan ;)


Grtzz,
Karst

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4215
Re: ingebouwde decoder van Haber & Koenig
« Reactie #10 Gepost op: 20 September 2023, 17:08:21 »
Dat denk ik ook, ik legde in mijn eerste antwoord uit dat hij waarschijnlijk probeerde kort adres te programmeren terwijl het eigenlijk een hoog adres is. Of andersom.

Ik las ook dat sommige fabrikanten de grens tussen hoog-laag bij 127 trekken en anderen zoals Lenz bij 99. Ook niet echt handig lijkt mij  ::).
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10291
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: ingebouwde decoder van Haber & Koenig
« Reactie #11 Gepost op: 20 September 2023, 17:24:42 »
Lenz 99

Roco en YaMoRC: instelbaar

Rest vd wereld: 126

dutchbuilder

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
    • www.pe2tr.nl
Re: ingebouwde decoder van Haber & Koenig
« Reactie #12 Gepost op: 20 September 2023, 22:39:07 »
Dirk bedankt voor jouw meedenken.
Ik had de decoder naar het locnummer geprogrammeerd namelijk 120.
Ik heb de loc terug geprogrammeerd naar adres 3 en zie daar ik heb leven op de lenz.
Nu kan ik weer wat doen.
Tnx Ton