Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:12:44
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 14:01:37
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:31:53
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Einde Koemo ballast ??? door Boertje
Vandaag om 12:50:24
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Wat betekent wat bij de ICR's..?  (gelezen 5153 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #15 Gepost op: 16 augustus 2017, 12:39:21 »
Zo zijn ze ontworpen en toegelaten. Rond 1980 was er geen reden om meer dan 160 in Nederland te rijden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #16 Gepost op: 16 augustus 2017, 12:56:30 »
Wat is technisch de reden waarom ICRn niet harder mogen dan 160 km/u terwijl de Duitse (klassieke) intercity en TEE-rijtuigen in de jaren 70 en 80 al 200 km/u reden op bepaalde trajecten (achter zo'n BR 103-serie). En de huidig RailJet-rijtuigen van de ÖBB die op Neubaustrecke zelfs 230 kunnen achter een Taurus (is ook een trek-duwcombinatie net zoals nu bij de Intercity-direct). Heeft dit met de draaistellen te maken die eronder zitten of lopen ze uit de rails als ze harder gaan?
Heeft inderdaad met de draaistellen te maken  en het ontbreken van magneetremmen. Als die er, zoals bij ICL/ICK rijtuigen, wel onder hadden gezeten mochten ze ook 200 km/h. Navraag leerde mij dat het niet zo eenvoudig was om er een stelletje magneten onder te zetten. Daarvoor waren de draaistellen niet geschikt.
Groeten Joop, machinist Lls

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #17 Gepost op: 16 augustus 2017, 13:54:56 »
Heeft inderdaad met de draaistellen te maken  en het ontbreken van magneetremmen. Als die er, zoals bij ICL/ICK rijtuigen, wel onder hadden gezeten mochten ze ook 200 km/h. Navraag leerde mij dat het niet zo eenvoudig was om er een stelletje magneten onder te zetten. Daarvoor waren de draaistellen niet geschikt.

De draaistellen zijn toch gewoon Franse Y32-draaistellen? Die zijn ook geschikt gemaakt voor 200 km/h (zonder magneetrem zo te zien op foto's). Lijkt me toch vooral een kwestie van hoe zinvol het was (en nog steeds is) om 200 km/h te kunnen rijden.

En de huidig RailJet-rijtuigen van de ÖBB die op Neubaustrecke zelfs 230 kunnen achter een Taurus (is ook een trek-duwcombinatie net zoals nu bij de Intercity-direct).

De RailJet-rijtuigen zijn niet echt te vergelijken met de Intercity-direct of ICRm-trekduw, aangezien de rijtuigen van de Railjet onderling een vaste koppeling hebben in plaats van een schroefkoppeling.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2017, 15:32:07 »
En het zal misschien ook met afstanden te maken hebben? In Frankrijk en Duitsland kun je nog een beetje vaart maken. In Nederland ben je net een beetje op snelheid of je moet al weer in de remmen voor het volgende station  :)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #19 Gepost op: 16 augustus 2017, 16:12:51 »
De draaistellen zijn toch gewoon Franse Y32-draaistellen? Die zijn ook geschikt gemaakt voor 200 km/h (zonder magneetrem zo te zien op foto's). Lijkt me toch vooral een kwestie van hoe zinvol het was (en nog steeds is) om 200 km/h te kunnen rijden.
Mja, ik vertel alleen maar wat de ingenieur van Nedtrain (tevens goede kennis van ons) mij vertelt heeft. Draaistellen waren niet geschikt en ook niet voorbereid.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #20 Gepost op: 16 augustus 2017, 21:46:16 »
Wat is technisch de reden waarom ICRn niet harder mogen dan 160 km/u terwijl de Duitse (klassieke) intercity en TEE-rijtuigen in de jaren 70 en 80 al 200 km/u reden op bepaalde trajecten (achter zo'n BR 103-serie). En de huidig RailJet-rijtuigen van de ÖBB die op Neubaustrecke zelfs 230 kunnen achter een Taurus (is ook een trek-duwcombinatie net zoals nu bij de Intercity-direct). Heeft dit met de draaistellen te maken die eronder zitten of lopen ze uit de rails als ze harder gaan?

Het is een beetje appels met peren vergelijken, dan wel een kip en ei verhaal.

Eerst maakt men de keuze, of men heeft de ambitie dat men op bepaalde trajecten waar dat mogelijk is, 200 km/h wil gaan rijden.
Vervolgens wordt het traject en het materieel daarop aangepast.
De ambitie had men in Duitsland al in 1965, toen de E 03 gebouwd werd.
Na een aantal jaren proefritten bleek voor (TEE) rijtuigen de combinatie schijf- en magneetrailrem voldoende voor de remweg.
Voor het rijcomfort bleek nog een andere maatregel nodig, hydraulische dempers in de draairichting van de draaistellen, om het slingeren tegen te gaan.

In Nederland was er in die tijd nog lang geen sprake van zo snel rijden. Dus bestelt men rijtuigen met de op dat moment gebruikelijke maximum snelheid, 160 km/h, zonder extra aanpassingen om nog sneller te rijden.

In principe zijn alle rijtuigen die geschikt zijn voor 160 km/h, ook geschikt te maken voor 200 km/h. Maar dat vergt extra investeringen in reminstallatie en slingerdempers. Het is aan de spoorwegmaatschappij om dat wel of niet te doen.

De ICR's zijn nooit bedoeld geweest om over een HSL te rijden. Dat ze daar nu wel rijden, is en blijft een noodoplossing.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2017, 21:47:49 door VictorPM »

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #21 Gepost op: 16 augustus 2017, 22:49:12 »
ICR is bijvoorbeeld ook niet drukdicht en dat is wel zeer wenselijk.
Jeanne Kok