Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 11:25:01
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100  (gelezen 4392 keer)

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Gepost op: 06 juni 2023, 21:56:21 »
Ik ben inmiddels al een tijdje aan het broeden op een nieuw baanplan, omdat mijn oude baantje een aantal manco's heeft waardoor ik heb besloten om een nieuwe start te maken. Het wordt een rondlopende baan, maar met een aantal rangeeropties. Ik miste aan de rangeerbaan om de optie soms gewoon een trein eindeloos rondjes te laten rijden. De tijdzetting blijft gelijk, de overgangsperiode van tp. IV naar V, maar we schuiven wat door naar het zuiden, naar België. Kort over de grens in het Waals gewest, ligt het slaperige fictieve dorpje Gruxelles, een knipoog naar de naam van m'n oude rangeerbaantje.

Ik hoop dat ik redelijk wat van de scenery van Groezel opnieuw kan gaan gebruiken, maar het plan biedt genoeg ruimte zijn om allerhande nieuwe dingen te gaan bouwen. De beschikbare breedte is 340 centimeter. De beoogde diepte is 100 centimeter, maar als het echt iets oplevert dan kan er nog wel wat gesmokkeld worden tot max 120 centimeter.

Voor de baan wil ik nieuwe modules gaan bouwen, het geheel moet onder een schuin dak komen en verrijdbaar worden. Om het enigszins behapbaar te houden wil ik de baan op één niveau bouwen met een schaduw station aan de achterkant en een licht gebogen scheidingswand ongeveer over het midden van de baan. Vooralsnog denk ik om de baan in Rocoline zonder bedding uit te voeren en ik heb gekozen om zoveel mogelijk standaard delen te gebruiken, ik heb 0 ervaring met flexrails en ik wil vooral dat de rails echt GOED ligt deze keer...  :-X

 Daarnaast wil ik alvast voorsorteren op het (gedeeltelijk) automatiseren van de baan. Het zou leuk zijn om op de ovaal wat langere treinen om en om te kunnen laten rijden, terwijl je rondom de industrie en het station handmatig wat rangeerbewegingen uitvoert.

Ik vond de input vanuit het forum heel leuk en leerzaam, dus ik hoop dat jullie nog een keer met me mee willen denken. Dit is waar ik nu ben:





bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2023, 22:12:44 »
Het lijkt mij op een goed doordacht plan  :police:

Wat automatisch rijden betreft. Met ABC modules kan je treinen in het schaduwstation laten afwisselen zonder tussenkomst van een computer. Je kan het ook nog ouderwets oplossen door de stukken spanningsloos te schakelen. Alhoewel sommige treinen met powerpacks komen best ver op dat soort stukken  ::).

Ik heb per toeval vandaag een dingetje ontworpen om precies dit soort baantjes te (half)automatiseren waarbij je ook met knoppen kan spelen. Dan kan je ook automatisch omlopen zonder dat je moeilijk met computers moet gaan doen. Maar het is net wat je wilt, natuurlijk  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

d.vanaalst

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2023, 22:29:53 »
Ziet er leuk uit hoor! Ben erg benieuwd naar het vervolg.

Groet Dennis
Groeten Dennis

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #3 Gepost op: 07 juni 2023, 09:49:52 »




Hoi!
Persoonlijk zou ik het kruis naar de pijl toe schuiven.
1: je hebt wat meer perronlengte.
2: je rangeerspoortje onder wordt uitdagender.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #4 Gepost op: 07 juni 2023, 17:08:13 »
Bedankt voor de input zover  :)

@Dave, goed idee.  Ik heb in Anyrail geprobeerd om het kruis op te schuiven, maar dan komt het spoor bij de fabriek wel erg in de knoei. Of je moet een apart wissel daarvoor neerleggen, maar dat oogt dan weer niet zo mooi. Keuzes keuzes...

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #5 Gepost op: 07 juni 2023, 17:53:58 »
Volgens mij zou t wel moeten passen als je ipv een rechts een links wissel legt.
Dan buigt die van het perron weg en kan je het perron verlengen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #6 Gepost op: 07 juni 2023, 18:50:09 »
Ah, volgens mij snap ik je  :)


Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #7 Gepost op: 08 juni 2023, 05:52:43 »
Voila  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Steel is king!
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #8 Gepost op: 08 juni 2023, 14:33:42 »
Voor een mooier en vloeiender sporenverloop zou ik nog 2 dingen aanpassen.


Het linker spoor kun je natuurlijk nog steeds voor de straat laten stoppen.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #9 Gepost op: 08 juni 2023, 15:28:13 »
Ook nog een kleine aanvulling gemaakt op idee van Montanbahn:



mvg,

Matthijs

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #10 Gepost op: 08 juni 2023, 16:44:41 »
Voor een mooier en vloeiender sporenverloop zou ik nog 2 dingen aanpassen.

Het linker spoor kun je natuurlijk nog steeds voor de straat laten stoppen.

Het levert zeker een mooier plaatje op, maar in bochten kun je niet koppelen of ontkoppelen. Ik heb juist op veel van m'n rangeerlocs automatische koppeling zitten, zonde om die functie niet helemaal te kunnen benutten.

Ook nog een kleine aanvulling gemaakt op idee van Montanbahn:

Thanks voor de input, ben ook wel benieuwd waarom je dit een toevoeging vindt aan het plan.  :)

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2023, 00:14:59 »
In het kader van de goede voorbereiding (en niet dezelfde fouten maken) ben ik ook alvast begonnen met het plannen van de onderkant van de baan.
Het voelde als een logische eerste stap om alvast na te denken over de benodigde secties om met bezetmelders (stroomdetectie) te kunnen werken.

Uiteraard heb ik daar totaal geen kaas van gegeten, dus het komt vast goed (met wat hulp van hier).  ;D
Ik ben er vooralsnog van de meest eenvoudige variant uitgegaan, twee gedetecteerde secties per segment uitgegaan voor het hoofdspoor en van een enkele sectie per segment voor de rangeersporen.

Het idee is dat het hoofdspoor (uiteindelijk) geautomatiseerd kan worden, dus blokbeveiliging nodig heeft, terwijl het voor de rangeersecties volgens mij volstaat dat het er melding is wanneer er een trein op die sporen aanwezig is.

De roze secties zijn voor het hoofdspoor en de blauwe voor de rangeersporen.


Grote versie

Gaat het zo werken, of is het slim om een aantal van de tussenliggende secties ook gedetecteerd te maken, bijvoorbeeld bij het station?
Andere dingen die ik nog moet overwegen, of anders moet doen?



Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Steel is king!
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2023, 13:24:26 »
Geheel persoonlijk.

Ik heb alle segmenten (ook de wissels) gedetecteerd. De besparing in jouw geval is misschien iets van €100. Kan niet in je portemonnee kijken maar zelf zou ik dit wel doen.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2023, 13:46:04 »
Geld is natuurlijk een overweging, maar het is in dit geval niet de beslissende factor. Het enige dat ik belangrijk vind, is dat het iets toevoegt dat in verhouding met de investering staat.

Vind het lastig om te bepalen, probeer in eerste instantie de voors en tegens goed te begrijpen en vooral te leren wat de best practice is. :)
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2023, 13:50:51 door Sikko »

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Steel is king!
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2023, 14:56:28 »
Argument bij mij is dat ik altijd wil kunnen 'zien' of er ergens iets staat, maw een spoor toch op de een af andere manier bezet is. Uiteraard is al het gebruikte materiaal ook voorzien van tenminste een 'minimaal' stroomverbruik.

Maar goed, dat vind ik dus  ;)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje