Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-12-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht. door NS 1607
Vandaag om 00:43:39
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NS 1607
06 december 2023, 23:46:06
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
06 december 2023, 23:44:23
Minder treinen over Zeeuwse Lijn door verzakkingen door Bahn-AG
06 december 2023, 23:41:08
Verlichting ROCO BR 132 door Bert54
06 december 2023, 23:19:02
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
06 december 2023, 23:10:47
US diorama in H0 door Wim Vink
06 december 2023, 23:05:38
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
06 december 2023, 23:00:03
Raadplaatje door GerardvV
06 december 2023, 22:54:32
chinese preisers door MOVisser
06 december 2023, 22:46:45
9 december Modelspoorbeurs Houten door Bahn-AG
06 december 2023, 22:45:34
Overbrenging 50 0073 van VSM naar ZLSM 3 december door Benelux795
06 december 2023, 22:23:46
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Rody v. G.
06 december 2023, 22:07:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans v H
06 december 2023, 22:05:39
16 en 17 december Modelspoorbeurs Zutphen door Wim Vink
06 december 2023, 21:59:15
D236 Nord-West-Expres door 1200blauw
06 december 2023, 21:28:52
3D volledig operationele railgemonteerde portaalkraan (RMG) in schaal HO door Freo
06 december 2023, 21:12:47
Modelbaan Beltheim. door Modelbaan BeltHeim
06 december 2023, 20:36:46
Welke decoder is dit? door henk
06 december 2023, 20:32:16
Rondom Charlois door Noordernet
06 december 2023, 20:11:47
reparatie NS MP3000 motorpost Märklin hamo gelijkstroom door Andries
06 december 2023, 20:10:37
Havenspoor Dordrecht door Hans Reints
06 december 2023, 19:36:28
Roco NS plan V door henk
06 december 2023, 18:43:36
Ton bouwt goederenwagens door TonM
06 december 2023, 17:27:51
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
06 december 2023, 17:14:16
SECR River Class (K Class) door Biessendorf
06 december 2023, 16:14:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
06 december 2023, 15:53:55
PB models: koplopers (voorbespreking) door PBModels
06 december 2023, 15:45:02
DE1 loksound v4 AC programeren met 6021 door Klaas Zondervan
06 december 2023, 12:49:07
VERPLAATST: zwaailicht voor NS2400 door Reinout van Rees
06 december 2023, 12:13:03
  

Auteur Topic: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda  (gelezen 5419 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24626
    • Pagina van klaas
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #45 Gepost op: 03 februari 2023, 21:35:03 »
Voordeel van de Jacobs draaistellen is dat je een mooiere doorloop tussen de bakken krijgt. En een bijna doorlopend zicht door de hele trein. Dat is gunstig voor het veiligheidsgevoel.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #46 Gepost op: 03 februari 2023, 21:51:44 »
Wat betreft de lengte en bakborden, er hebben vertaaltabellen in de cabines gehangen. Of die er nog hangen weet ik niet. Misschien zit het wel in de TimTim.
Zit inderdaad in TimTim
Groeten Joop, machinist Lls

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3067
    • SpoorObjecten
Dit was aan de hand van de eerste 2 foto's.


l]

Later op de dag zijn de eerste spotfoto's binnen gekomen.


En ondertussen is de gehele set al naar de printer toe:




Tada,, vandaag eindelijk even alle draaistellen eronder:



Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4019
    • Bahnstrecke 5867
Jij hebt hem eerder in de dienstregeling dan de NS  ;D mooi gemaakt  (y) (y)
En we stomen door....

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8374
Jeroen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3279
    • Mijn van-alles website
Ik zie niet goed wat het met de capaciteit heeft te maken. Die wordt niet bepaald door de lengte van de afzonderlijke bakken, maar door de lengte van het hele stel en uiteindelijk de trein. SLT bestaat niet voor niets zesdelig.
Toch heeft het wel degelijk invloed: 1 bak DDM/IRM/ICM/ICR is met 26,4 meter maximaal (dat zal niet voor elk genoemd materieeltype gelden) beduidend langer dan 1 bak SLT/FLIRT/SNG, omdat er voorbij het draaistel geen rijtuigruimte meer zit voor extra zitplaatsen. De ruimte tussen de draaistellen is echter net zo lang, want langer zou door de overhang in bochten niet kunnen.

Dus ja, het ligt natuurlijk aan de totale lengte, maar een ICNG-6, voor zover die bestaat (? weet het even niet meer) is nog altijd ruim veel korter dan een IRM-6 of elk ander pre-jacobsdraaistel-tijdperk zesje, idem voor een SLT-6 en 3 SGM-II's.

@ Jeronimos: zoals ik verwachtte dus vooral economische motieven ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7934
  • Spoor N
Je zegt nu dat een trein met korte bakken korter is dan een trein met langere bakken als deze uit evenveel bakken bestaan.  ???
In ieder geval heeft een ICM-IV van 107 meter meer zitplaatsen dan een ICNG-V van 110 meter (300 tegenover 276).
In het artikel worden zes voordelen genoemd waarvan er eentje over kosten spreekt, dat is niet bepaald vooral.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21400
Zesdelig bestaat inderdaad niet, wel vijf- en achtdelig. Daarmee kan je aardig combineren en treinen op soortgelijke lengte brengen als met Koplopers of wat dan ook.
Ik begrijp dat er boven de draaistellen geen stoelen kunnen staan en dat scheelt iets. Het zijn weer wel fijne staanplaatsen en dat kan je van een gewone bakovergang niet zeggen.  :D

Voor zover ik weet heeft de reden die Klaas noemt een belangrijke rol gespeeld. Zelf ben ik ook wel gecharmeerd van de ‘open’ treinen.
Voor zover ik interieur heb gezien, valt me wel weinig coach-opstelling van de banken op. Dacht eigenlijk dat uit reizigerspeilingen bleek dat mensen grote voorkeur hadden voor coach-opstelling.
Tafeltjes zijn ook leuk, maar met mate.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2023, 09:22:41 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3825
Als ik even google op interieur foto's van ICNG, dan staan er gewoon stoelrijden met hun rug strak tegen de kopwanden van de rijtuigen, en dan dus ook precies boven de draaistellen :p?

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
  • Steel is king!
Het zijn weer wel fijne staanplaatsen en dat kan je van een gewone bakovergang niet zeggen.  :D
  ???

Daarom reis ik nog steeds met de auto. Als ik dan toch moet staan (file's) dan kan ik in elk geval fijn zitten.  (y)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje