Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door Robkop
Vandaag om 17:54:42
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
  

Auteur Topic: Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder  (gelezen 1492 keer)

RolfKeijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder
« Gepost op: 29 mei 2023, 23:06:26 »
De PIKO 1111 heeft een plux22 decoder interface, en daar heb ik ter digitalisering een ZIMO MX645P2 decoder ingestoken. De lok rijdt als een zonnetje, alle functies werken perfect, behalve dat de lok op onregelmatige momenten en plaatsen abrupt stopt. Na 1 of 2 seconden begint hij weer te rijden en accelereert dan volgens de acceleratieparameters langzaam naar de ingestelde snelheid. De verllchting blijft gedurende het stoppen en optrekken continu branden.

Dezelfde decoder als test in een perfect rijdende ROCO 1200 gestoken, en dan treedt dit euvel niet op. De decoder uit de ROCO 1200 tijdelijk in de PIKO lok gestoken (ook een zelfde ZIMO MX645) en de PIKO lok vertoont nog steeds hetzelfde euvel. In de log van de DR5000 centrale gekeken, en daar worden op het moment van stoppen geen DCC commando's naar de lok gestuurd. Natuurlijk wielen en baan nog eens extra schoon gemaakt, maar dat helpt niet en de rest rijdt prima. Vervolgens de CV's van de motorregeling 9, 112, 56 en 147 op de default waardes gezet. Geen verbetering.

Wie weet raad?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2023, 23:21:42 »
Als de decoder het goed doet in een trein, maar niet in een andere trein. Dan veroorzaakt de andere trein het probleem.

Hoe kan een trein iets doen wat de decoder niet leuk vindt? Weten doe ik niet, maar ik heb een vermoeden dat de condensator tussen de motorpolen er nog steeds zit. Als die condensator er nog zit, kan je die weghalen. Ik las wel eens dat Piko modellen die toch nog wel veel hebben in hun analoge modellen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2023, 09:52:10 »
Dat lijkt op een decoder met een kortsluitbeveiliging. Het lijkt er op dat de stroom die de motor trekt op de grens van de decoder capaciteit ligt. Ik heb dat ook wel eens gehad met een kleine Uhlenbrock decoder. Vervangen door een Esu micro met iets meer vermogen en toen waren de problemen over.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2023, 10:40:36 »
Vreemd gedrag van sommige decoders wordt zoals Bas zegt weleens veroorzaakt door een ongelukkig geplaatste condensator in het radio-ontstoringscircuit van de motor. Om Bas aan te vullen het gaat niet om de condensator over de motor (C3) maar om de condensator over de decoderaansluitingen (C4)



Ik weet niet uit mijn hoofd of de Piko serie 1000 deze condensator C4 nog heeft maar ik acht de kans groot. Voor meer info kan je op  deze site kijken (wel even Deens naar Nederlands vertalen). Voor de goede orde, C1, C2 en C3 kan je laten zitten. Alleen C4 verwijderen. Of een andere decoder plaatsen die er geen last van heeft.  ;D

« Laatst bewerkt op: 30 mei 2023, 15:25:21 door Fritsprt »
Groet Frits

RolfKeijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2023, 13:46:57 »
Dank voor jullie reacties. De decoder kan 1.2 Amps aan, dat is toch wel ruim voldoende voor een onbelast rijdende lok die zo hooguit 250 mA trekt. Maar het lijkt inderdaad wel wat alsof er een kortsluiting optreedt in het motorcircuit.

De decoder zit op een heel mooi SMD en complex circuitboard geplaatst (niet zo een pufje tussen de koolborstels als in oude Fleischmann modellen); ik zal eens kijken naar een C4 en hoe deze te verwijderen.


RolfKeijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2023, 14:10:18 »
Net de lok opengehaald. De print waar de plux22 decoder in wordt gestoken is niet alleen van SMD componenten voorzien maar is ook meerlagig en alleen al aan de bovenzijde van tenminste 13 condensatoren voorzien. Dus een C4 identificeren is (bijna) onmogelijk.

Kent iemand de ZIMO MX645 decoderfamilie en weet of er iets met de kortsluitbeveiliging is te tweaken?

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2023, 14:22:35 »
Is de loc mechanisch in orde? Als de motor veel weerstand moet overwinnen kan de opgenomen stroom snel oplopen. Je noemt 250mA. Heb je dat gemeten?

Kijk eens naar verhard vet in de aandrijving en/of smeer en olie een en ander na een schoonmaakbeurt eens opnieuw.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5816
Re: Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder
« Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2023, 14:25:24 »
Kijk hier en ongetwijfeld zit jouw print er ook tussen.

http://moppe.dk/PIKOC4.html

Ik weet dat C4 er bij een Zimo decoder voor kan zorgen dat de decoder te warm wordt en er dus af en toe mee stopt. Bron van dit verhaal heb ik even niet voorhanden maar ik meen Stummi's foren.

Gr, Ben.

RolfKeijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder
« Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2023, 18:01:19 »
De stroomafname heb ik zeker gemeten, rond de 124 mA bij 75% van de max. snelheid. De motor loopt soepel en de lok is nieuw. Het euvel treedt soms binnen een paar seconden op na een 'koude' start. In die tijd kan hij nog niet warmgelopen zijn.

Inmiddels de foto's op de genoemde Deense website vergeleken met het PCB bord in de lok. (gelukkig staat de toelichting ook in het Duits) Geen exacte gelijkenis, maar de BR221 lijkt er wel wat op. Wat opvalt is dat in alle gevallen de gewraakte condensator met C4 wordt aangeduid. Op mijn PCB bord zit ook een C4, in dezelfde configuratie als van de BR221. Daardoor weet ik vrij zeker dat dit de bedoelde C is. lossolderen van een SMD is een kunst, maar ik ga een poging doen.

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 474
Re: Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder
« Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2023, 18:09:56 »
Lijkt ook een beetje op mijn probleem.
Ondanks dat ik dacht het opgelost te hebben is het probleem terug gekeerd.
Groet Cor Lageweg.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74070.msg3222277505#msg3222277505

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder
« Reactie #10 Gepost op: 30 mei 2023, 19:08:35 »
Makkelijke manier om die C4 te verwijderen is deze doordemidden te knippen met een scherp kniptangetje. Daarna kan je gemakkelijk de beide helften los solderen
Groet Frits

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder
« Reactie #11 Gepost op: 30 mei 2023, 19:09:44 »
Citaat
lossolderen van een SMD is een kunst, maar ik ga een poging doen.
Oh dat gaat je reuze meevallen. Als je een druppel tin aan je bout hangt en je haalt die druppel langs een weerstandje of condensatortje dan neem je hem zo mee.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder
« Reactie #12 Gepost op: 30 mei 2023, 20:37:13 »
Makkelijke manier om die C4 te verwijderen is deze doordemidden te knippen met een scherp kniptangetje.
Dat is bij SMD echt hét recept om meer schade aan te richten dan noodzakelijk. SMD-eilandjes zijn niet zo vergevingsgezind als door-gemetaliseerde gaten.

Inderdaad gewoon met een flinke druppel tin beide helften in 1 keer verwarmen, dan komt 'ie gemakkelijk los.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder
« Reactie #13 Gepost op: 30 mei 2023, 20:50:04 »
Ik heb het pas honderden keren gedaan dus ik weet waar ik  het over heb. Grote klodder soldeer en een te zware soldeerbout is juist de reden dat de print kapot gaat en de eilandjes los komen. Nu is dat laatste in dit geval niet heel erg want er hoeft geen condensator te worden terug geplaatst
Groet Frits

RolfKeijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder
« Reactie #14 Gepost op: 31 mei 2023, 11:55:22 »
Het was inderdaad eenvoudig om de SMD condensator er af te solderen, geen schade aan soldeereilanden ontstaan. De punt van de bout goed schoon gemaakt en met een laagje soldeer overdekt, op 350 graden, beide polen van de condensator aangeraakt en de condensator naar opzij de print af geduwd.

Het was spannend om de lok op de baan te zetten en te kijken wat er zou gebeuren. De lok reed normaal weg. En na ruim 15 schaalkm gereden te hebben zonder één keer spontaan te stoppen, ook nog in de achteruit getest. Na een paar schaalkm ook geen enkel keer een spontane top gezien. Daarmee lijkt het probleem inderdaad te zijn opgelost.

Allen bedankt voor de hints, zonder jullie input (en de link naar de Deense website) had ik dit niet gevonden. Hoe zo een kleine condensator zo veel leed kan veroorzaken.