Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 11:39:14
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Kleinkinderdijk  (gelezen 4272 keer)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Kleinkinderdijk
« Gepost op: 27 mei 2023, 21:43:04 »
Beste mensen,
Ik start nu een nieuwe modelbaan met de naam Kleinkinderdijk. De naam doet denken aan de molens en polders. Het wordt dus een Nederlands landschap. Ik rijd hoofdzakelijk NL materieel, maar af ten toe schuift er een Duitser, een Belg en een Fransman over de baan.
Ik begin uiteraard eerst met de schaduwbaan, over hoe de paradebaan gaat lopen ben ik nog niet helemaal uit. Daar heb ik tijdens de aanleg van de schaduwbaan mooi de tijd voor om over na te denken.

Ik wil een beetje leren van het verleden, voortschrijdend  inzicht heet dat. Naast loconetmelders van Uhlenbrock gebruik ik ook S88LN melders. Er kwam wel eens overspraak voor en dat wist ik te overrulen door de schakeltijd van de bezetmelders te vertragen. Maar dat lukte niet altijd.
Ik heb heel wat draadjes gelezen die over het fenomeen overspraak gaan, maar ik heb het gevoel dat de meningen elkaar soms tegenspreken. Vandaar dat ik bevestiging zoek voor het onderstaande.

Concreet wil ik de indeling als volgt doen:

1.De trafo's staan apart van de rest. Conform "Betriebspraxis für die Digitale Modellbahn" worden de massa's van de trafo's met elkaar verbonden.
2. De uitgangen van de trafo's gaan naar de centrale en boosters en zoveel mogelijk ver weg van de digitale voeding aangelegd.
3. De boosters komen in de buurt van het deel dat ze moeten voeden. De bezetmelders staan ook zo dicht mogelijk bij de rails, korte draden dus. Tussen de secties van de melders is er een eenzijdige scheiding. De common railstaaf is dus niet gescheiden (behalve bij keerlussen).
4. De schakel- en servodecoders krijgen voeding van een aparte trafo, de digitale aansturing van de centrale die uitsluitend gebruikt wordt voor de schakeldecoders.
5. Gewone stroomdraden en digitale voedingsdraden worden zoveel mogelijk van elkaar gescheiden. Zal niet altijd lukken, vermoed ik.
6. Ik vraag me wel af of ik de DCC draden naar de railsecties enigszins kan bundelen voorzover ze uit dezelfde bezetmelder komen. En kan ik de common (bruin) van de rails in de buurt houden van de DCC-draden (rood)?

Als het begin van het project goed is werkt dat een stuk plezieriger.
Hieronder nog een foto van de "treinkamer". Er zijn twee beperkingen, namelijk het schuine zolderdak en de schoorsteenpijp. Verder geen last van CV-ketels en zo, die staat lekker veilig in een apart hok. De andere foto is het baanplan van de schaduwbaan. Recht toe recht aan.
Hartelijke groet,
Joop






Hartelijke groet,
Joop ter Laak

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Kleinkinderdijk
« Reactie #1 Gepost op: 10 juni 2023, 13:58:00 »
Al weer een aardig eindje opgeschoten. In de vroege ochtenduren, dan is het nog lekker koel op zolder.




Briljant idee, al zeg ik het zelf  ;D (maar ik zal niet de enige zijn) om een stukje mdf van 8cm hoog te gebruiken telkens bij de draadeinden. Overal hetzelfde hoogteverschil en een gelijkmatige stijging (2-2,5%)...



...en op een aantal plekken de bielsen vastlijmen met boekbinderslijm. Lekker taai spul. :) (Foto is een beetje onduidelijk)



Hartelijke groet,
Joop
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2023, 14:00:24 door JoopSpoort »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Kleinkinderdijk
« Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2023, 16:33:47 »
 :)
Boekbinderslijm?
Ik zie potje Bison houtlijm!
Groet,
      Ronald

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Kleinkinderdijk
« Reactie #3 Gepost op: 10 juni 2023, 16:38:45 »
De boekbinderslijm zal aangemaakt rechts op de onderste foto in de augurken pot zitten.  :angel:
René

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Kleinkinderdijk
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2023, 11:47:00 »
Ogenschijnlijk scherp gezien, maar het oog vertelt niet altijd wat er feitelijk is gebeurd.  :) De boekbinderslijm zit in een oude augurkenpot (augurken zijn eruit gehaald). Zo houd ik de grote pot zuiver van ongerechtigheden en kan ook op een koelere plaats bewaard worden.
Bolletjes op de draadeinden zijn doseerdopjes van de wasverzachter o.i.d. om te voorkomen dat mijn hoofd (of oog) beschdigd wordt bij het ondoordacht bukken. Het breiwerk is van mijn vrouw. Die ga ik later nog vervangen door kurkbolletjes. Of de draadeindes een stuk laten zakken, maar dat is een gedoe.
Hartelijke groet,
Joop

Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Kleinkinderdijk
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2023, 15:55:20 »
Het breiwerk is van mijn vrouw. Die ga ik later nog vervangen door kurkbolletjes.

Dat lijkt me een slechte ruil, ik prefereer mijn vrouw boven kurkbolletjes, maar goed, ieder zijn ding. ;D ;D ;D

Groeten,
Bert

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22093
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Kleinkinderdijk
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2023, 16:02:56 »
 ;D ;D ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Kleinkinderdijk
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2023, 16:08:52 »
Dat lijkt me een slechte ruil, ik prefereer mijn vrouw boven kurkbolletjes, maar goed, ieder zijn ding. ;D ;D ;D

Groeten,
Bert
Ja oeps...  :)
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1237
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Kleinkinderdijk
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2023, 08:01:07 »
Je kan de draadeinden ook afslijpen? wel even goed alles afdekken voor de vonken, maar dan ben je wel in 1x klaar. Kan ook met de modelbouwvariant van een slijptol (bv een dremel), alleen ben je dan iets langer bezig  ;D

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15262
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kleinkinderdijk
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2023, 11:19:42 »
De boekbinderslijm zit in een oude augurkenpot (augurken zijn eruit gehaald).

Gelukkig  ;D ;D Bij de nasi; "schat, 't plakt een beetje. Zijn de augurken nog wel goed?" ;D

EDIT: mooi project! (y)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Kleinkinderdijk
« Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2023, 23:31:05 »
Beste mensen, ik ben intussen alweer een eindje verder. De schaduwbaan is een beetje aangepast, hierna een afbeelding. Eén van de opstelsporen in het schaduwstation wil ik ook gebruiken als programmeerspoor ongeveer naar een idee van Fred Eikelboom in de encyclopedie. Het gaat als volgt:
1. Als de IB basic actief wordt (groen lampje brandt), gaat het relais om. Deze wordt gevoed door een keurig afgevlakte spanning die ik aftap van de IB. Het stuk spoor kan worden gebruikt voor normaal bedrijf.
2. Zodra de centrale niet actief is (rood lampje brandt) valt het relais af waardoor je het stuk rails als programmeerspoor kunt gebruiken.
3. Programmeren vindt plaats met de UB Multicontrol. Voordeel is dat je de de instellingen als bestand kunt bewaren.
4. Aan weerszijden van het programmeerspoor zit een stuk rails dat in de programmeerstand van de centrale neutraal is. Als de lok iets doorschiet bots hij niet tegen de buffer of komt aan de andere kant op de "gewone" rails.
Dit lijkt mij redelijk veilig, of zie ik wat over het hoofd?
Op de foto hangt het relais aan een analoge trafo, in het echt komt deze spanning uit de centrale



« Laatst bewerkt op: 31 juli 2023, 23:36:44 door JoopSpoort »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Kleinkinderdijk
« Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2023, 23:36:26 »
Hierbij een afbeelding van het aangepaste schaduwstation. De rails en wissels liggen er. Ik ben nu bezig om alles fysiek aan te sluiten. Foto's volgens nog.



Hartelijke groet,
Joop ter Laak

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Kleinkinderdijk
« Reactie #12 Gepost op: 04 augustus 2023, 22:53:53 »
Kan iemand nog een reactie geven op mijn berichtje #10 in dit draadje. Ik wil graag weten of mijn idee veilig genoeg is.
Thanks
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Kleinkinderdijk
« Reactie #13 Gepost op: 12 september 2023, 15:22:10 »
Inmiddels functioneert het schaduwstation, d.w.z. alle melders functioneren correct. Ik moest wel twee melders omdraaien, maar dat had meer te maken met een consistente indeling dan dat het problemen zou opleveren. Alle rails zitten goed aangesloten, want dat is bij Rocoline wel een dingetje. Als je niet uitkijkt schuif je de railstaaf over het lasje i.p.v. er in.
Wat nu moet gebeuren is alvast het schaduwstation invoeren in iTrain, Koploper en RocRail. Waarom drie? Ik vind alle drie programma's leuk om mee te werken. Ik heb mijn hele werkzame leven moeten werken met resultaatverplichtingen, ook voor de klas. Enerzijds heel normaal maar het "leuk" was wel vaak ondergeschikt. Ondertussen kan ik nog wat plannen tekenen in Railmodeler Pro. Altijd wel een beetje goed opletten. De kans is altijd aanwezig dat je een treinenloop een "loop" construeert waar een trein, eenmaal daar ingereden, er niet meer uit kan.







« Laatst bewerkt op: 12 september 2023, 15:25:18 door JoopSpoort »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6127
  • ***
Re: Kleinkinderdijk
« Reactie #14 Gepost op: 12 september 2023, 15:28:43 »
Pas je bij Koploper het "Dynamisch schaduw station" toe?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).