Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€160.00
Per saldo:
€-90.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schip vaart tegen spoorbrug bij Alphen aan den Rijn, nog uren geen treinverkeer
door
Thom
Vandaag
om 01:50:39
Boek over de NS in 1984-1985
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 00:29:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:01:18
Witmoosdorf
door
Wim Vink
11 October 2024, 23:53:01
Mini baantje `` De visafslag``
door
DV modelspoor
11 October 2024, 23:15:03
Rondom Charlois
door
Alewijn
11 October 2024, 23:13:57
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
raymond erdtsieck
11 October 2024, 22:54:00
Liliput Domino-treinstel SBB
door
Kandersteg2020
11 October 2024, 22:48:11
US diorama in H0
door
Benrail
11 October 2024, 22:39:19
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Huup
11 October 2024, 22:34:51
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
11 October 2024, 22:25:17
Modules van Kees Gorter
door
basjuh1981
11 October 2024, 22:10:37
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
Karst Drenth
11 October 2024, 22:08:20
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
11 October 2024, 21:55:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Marlon Hübner
11 October 2024, 21:31:13
Besto Kraftfutter; een industriediorama in 1
door
Hans1963
11 October 2024, 21:27:48
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
door
prutser
11 October 2024, 21:08:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
11 October 2024, 20:25:01
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
11 October 2024, 20:20:13
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
11 October 2024, 20:12:11
Een tram voor de kikker
door
Rob Bennis
11 October 2024, 19:53:44
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum.
door
basjuh1981
11 October 2024, 18:46:48
Pfarrerwinkel bahn
door
basjuh1981
11 October 2024, 18:44:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Deetrein
11 October 2024, 17:08:54
Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
door
MOVisser
11 October 2024, 17:00:06
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W)
door
Ronald69
11 October 2024, 16:55:44
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
11 October 2024, 16:53:56
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B)
door
Simplex
11 October 2024, 16:48:47
z21 start probleem
door
spoorijzer
11 October 2024, 16:17:09
Line-up foto's van modellen
door
MarcNL
11 October 2024, 15:38:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw van materieel 40 treinstellen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Vorige
-
Volgende
-
1
...
10
11
[
12
]
13
14
...
33
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw van materieel 40 treinstellen (gelezen 60455 keer)
AB 7216
Offline
Berichten: 1554
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #165 Gepost op:
10 September 2023, 11:29:20 »
Hij is wel heel erg mooi geworden, klasse werk!
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Rob Bennis
Stroomlijners, mijn favorieten
Offline
Berichten: 989
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #166 Gepost op:
13 September 2023, 20:35:38 »
Ik heb een paar van die voorzet lensjes voor mijn iphone en vond dit wel een mooi onderwerp om de wide angle uit te proberen.
De kop komt beter tot zijn recht vind ik
Hier maar eens een mat' 40 neus naast een mat' 46 gezet.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
YouTube
Mat 46
Mat 40
Oosterspoor
Offline
Berichten: 163
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #167 Gepost op:
13 September 2023, 21:05:54 »
Heel mooi Rob, chapeau!
Gelogd
Groeten, Martien
Weerd
Offline
Berichten: 1268
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #168 Gepost op:
13 September 2023, 21:24:39 »
Ziet er heel goed uit, Rob!
Gelogd
GerardvV
Offline
Berichten: 3631
Enge buur bij de buren
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #169 Gepost op:
13 September 2023, 21:39:51 »
Fraaie bakken
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175*hier
134* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
A.J.
Offline
Berichten: 41
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #170 Gepost op:
13 September 2023, 21:43:08 »
Diepe buiging..!! Prachtig, zeg...
Gelogd
Een vriendelijke groet,
Albert Jan
cor_b
at ,t moar exact 1:87 is
Offline
Berichten: 2635
Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #171 Gepost op:
14 September 2023, 09:52:01 »
Cor
Gelogd
Rob Bennis
Stroomlijners, mijn favorieten
Offline
Berichten: 989
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #172 Gepost op:
18 September 2023, 20:54:25 »
Even een tussendoor projectje voordat ik met de ElD5 ga beginnen
Ik wil nu een Dec maken, lekker een klein rijtuigje, nou ja klein het is zo een beetje de langste als je het rijtuig vergelijkt met de Pec's (26,2 m versus 24,5 m).
De geschiedenis van de Dec is een interessante, door iedereen fietsenrijtuig genoemd, de bestelling in 1942 is echter veel simpeler. In het verlengde van het elektrificatieplan van 1940 ontstond er de behoefte aan grotere bagagecapaciteit dan wat de elektrische en diesel-elektrische treinstellen voor de lange afstanden. Eigenlijk een voortzetting op de DIV en DV bagagewagens voor de getrokken treinen maar dan voor de treinstellen. De bestelling is in 1942 bij Allan gedaan maar door het grondstoffen gebrek is er niets van gerealiseerd.
Pas na de oorlog was er capaciteit gekomen om ze te bouwen. De NS heeft willen inspelen op de situatie na de oorlog waar het prive autobezit nog niet aanwezig was en er grote behoefte was aan het vervoer van fietsen. In 1947 is de opdracht aan Allan aangepast om er voorzieningen aan te brengen voor het vervoeren van fietsen. Allan heeft de twee rijtuigen Dec 8501 en 8502 in 1948 opgeleverd. De navolgende foto's laten gloednieuwe Dec 8502 zien in Rotterdam DP.
Beschrijving: De wagonfabriek Allan leverde in april 1948 de gestroomlijnde bagagewagens NS D 8501 en 8502 af, die waren bedoeld voor het vervoer van fietsen, maar al spoedig werden omgebouwd tot postrijtuig. Op het emplacement van Rotterdan DP staat bagagewagen Dec 8502.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum: 09-05-1948
Locatie: Nederland; Rotterdam DP
Bestandsnummer: NEG1598-0741
Beschrijving: De wagonfabriek Allan leverde in april 1948 de gestroomlijnde bagagewagens NS D 8501 en 8502 af, die waren bedoeld voor het vervoer van fietsen, maar al spoedig werden omgebouwd tot postrijtuig. Op het emplacement van Rotterdam DP staat bagagewagen Dec 8502.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum: 09-05-1948
Locatie: Nederland; Rotterdam DP
Bestandsnummer: NEG1598-0740
Deze foto heb ik al eerder gebruikt maar voor het verhaal gebruik ik hem weer.
Beeldbank NVBS
Beschrijving: Stroomlijn-bagagewagen NS Dec 8501 in Rotterdam DP. NS schafte voor het fietsenvervoer twee dergelijke voertuigen aan, die echter al spoedig tot postrijtuig werden omgebouwd. Hier wordt de bagagewagen ingesloten door een mat'40 ElD-2 en een mat'40 ElD-5 voor een van de weinige inzetten.
Fotograaf:Voerman, J.
Datum: 15-05-1948
Locatie: Nederland; Rotterdam DP
Bestandsnummer: NEG547-073
Het fietsen vervoer was echter geen succes. Een fiets is voor de spoorwegen een erg onhandig en moeilijk te vervoeren object. Ook de gekozen methode om fietsen aan hun voorwielen op te hangen was ook niet echt handig. Je hebt minsten twee man nodig om de toenmalige zware stalen rossen aan hun voorwiel op te hangen. Bij groot fiets aanbod had je zo een flinke vertraging te pakken en dat dan op elk station. Amper na één jaar werden ze terug gestuurd naar Allan om ze om te bouwen naar iets nuttiger en wel een Pec!
Na een verbouwing waar een post sorteer afdeling werd gecreëerd in een bagagecompartiment kwamen ze in 1949 weer in dienst.
Beschrijving: Het in 1949 door Allan verbouwde postrijtuig NS Pec 8551 (voorheen rijwielwagen Dec 8501) met rolluiken bij de Werkplaats te Utrecht.
Fotograaf:Bonthuis, J.A.
Datum: 12-03-1950
Locatie: Nederland; Utrecht Werkplaats - HTMU
Bestandsnummer: NEG509-411
Beschrijving: Op het emplacement van Rotterdam DP staat postrijtuig Pec 8551, de voormalige Dec 8501. De wagonfabriek Allan leverde in april 1948 de gestroomlijnde bagagewagens D 8501 en 8502 af, die vooral waren bedoeld voor het vervoer van fietsen. Al vrij snel bleek dat het gebruik van deze wagens niet zinvol was, waarna de wagens werden verbouwd tot postrijtuig. Hierbij werd een sorteerruimte ingebouwd en verdween een van de rolluiken.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum: 21-08-1948
Locatie: Nederland; Rotterdam DP
Bestandsnummer: NEG1598-0742
Beschrijving: Op het emplacement van Rotterdam DP staat postrijtuig Pex 8551, het voormalige bagagerijtuig Dec 8501.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum: 21-08-1948
Locatie: Nederland; Rotterdam DP
Bestandsnummer: NEG1598-0743
Nadat er meldingen waren gekomen over weg waaiende brieven door de tochtige roldeuren zijn de roldeuren in 1953 vervangen door schuifdeuren.
Beschrijving: Stroomlijnpostrijtuig NS Pec 952 (ex Dec 8502) met schuifdeuren in de sneeuw te Utrecht.
Fotograaf:Bonthuis, J.A.
Datum: 18-02-1956
Locatie: Nederland; Utrecht CS
Bestandsnummer: NEG509-413
Er valt nog genoeg te vertellen over deze bijzondere rijtuigen maar ik wou verder gaan met de bouw.
Rob
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
YouTube
Mat 46
Mat 40
Pauldg
Offline
Berichten: 6757
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #173 Gepost op:
18 September 2023, 21:21:00 »
Wordt het inderdaad een mDec Rob? En wat ga je voor de neuzen gebruiken? Lima met volgestopte ramen? Of de ouderwetse spoorcuriosa neusjes?
Bouw ze! Paul
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
hrp
Offline
Berichten: 4226
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #174 Gepost op:
18 September 2023, 21:26:56 »
Interessant artikel en afbeeldingen.
Succes met bouw.
Gelogd
Groet,
Ronald
Rob Bennis
Stroomlijners, mijn favorieten
Offline
Berichten: 989
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #175 Gepost op:
18 September 2023, 21:49:24 »
Paul,
Ik ben er nog niet uit of het een mDec wordt. Omdat ik hem wil combineren met de 40-2 en straks de 40-5 kan ik hem dan uitrusten met een Piko hondenkop aandrijving. Ik ga eerst de kap maken. De neusjes zie je de volgende keer
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
YouTube
Mat 46
Mat 40
Pauldg
Offline
Berichten: 6757
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #176 Gepost op:
18 September 2023, 22:01:57 »
Het blijft nog even spannend dus
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
klusser
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Offline
Berichten: 1047
zwols......maar geen balletje!!
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #177 Gepost op:
19 September 2023, 07:36:23 »
Maak nu maar gewoon een Dec
, die plak je zo achter je mat 40!
Gelogd
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25786
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #178 Gepost op:
19 September 2023, 09:43:00 »
Citaat van: Rob Bennis op 18 September 2023, 21:49:24
Ik ben er nog niet uit of het een mDec wordt.
Vanwaar die m? Die rijtuigen hadden toch geen eigen aandrijving?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5243
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #179 Gepost op:
19 September 2023, 11:44:27 »
Nee, maar in model is het natuurlijk wel een ideale bak om er een flinke aandrijving in te zetten en waarmee je dan stroomlijntreinstellen kunt helpen met extra tractie.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Vorige
-
Volgende
-
1
...
10
11
[
12
]
13
14
...
33
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw van materieel 40 treinstellen