Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelfbouw Staatsspoor goederenloods met 3D print onderdelen door Matthijsfh
Vandaag om 11:57:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 11:56:33
R37 door bellejt
Vandaag om 11:55:10
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door WimC
Vandaag om 11:45:26
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door orientexpress
Vandaag om 11:43:37
Brawa 2024 H0 door spoorzeven
Vandaag om 11:37:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 11:24:36
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:14:47
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RetroJack
Vandaag om 11:11:45
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door Bor de Wolf
Vandaag om 11:10:21
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 11:08:45
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:55:30
Olaerts 2024 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 10:53:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 10:49:31
EifelBurgenBahn door Benelux795
Vandaag om 10:48:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:53:47
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door grossraumwagen
Vandaag om 09:45:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:43:26
Roco 2024 door grossraumwagen
Vandaag om 09:33:37
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 09:29:29
Dekas, nieuws voor 2023/2024 door Martijn193
Vandaag om 09:12:57
LS Models 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:59:04
PIKO 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:57:53
Märklin 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:53:16
Trix 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:51:36
Faller 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:48:39
Lemke 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:47:53
Noch 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:46:59
Busch 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:45:22
NS6000 voor Kranenberg door Dave.......
05 October 2024, 23:51:30
  

Auteur Topic: Bouw van materieel 40 treinstellen  (gelezen 60237 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1552
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #165 Gepost op: 10 September 2023, 11:29:20 »
Hij is wel heel erg mooi geworden, klasse werk!

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 982
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #166 Gepost op: 13 September 2023, 20:35:38 »
Ik heb een paar van die voorzet lensjes voor mijn iphone en vond dit wel een mooi onderwerp om de wide angle uit te proberen.

De kop komt beter tot zijn recht vind ik





Hier maar eens een mat' 40 neus naast een mat' 46 gezet.



Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Oosterspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #167 Gepost op: 13 September 2023, 21:05:54 »
Heel mooi Rob, chapeau!
Groeten, Martien

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1268
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #168 Gepost op: 13 September 2023, 21:24:39 »
Ziet er heel goed uit, Rob!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3628
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #169 Gepost op: 13 September 2023, 21:39:51 »
Fraaie bakken  (y)
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

A.J.

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #170 Gepost op: 13 September 2023, 21:43:08 »
Diepe buiging..!! Prachtig, zeg...
Een vriendelijke groet,

Albert Jan

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2624
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #171 Gepost op: 14 September 2023, 09:52:01 »
 (y)

Cor

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 982
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #172 Gepost op: 18 September 2023, 20:54:25 »
Even een tussendoor projectje voordat ik met de ElD5 ga beginnen ;D

Ik wil nu een Dec maken, lekker een klein rijtuigje, nou ja klein het is zo een beetje de langste als je het rijtuig vergelijkt met de Pec's (26,2 m versus 24,5 m).
De geschiedenis van de Dec is een interessante, door iedereen fietsenrijtuig genoemd, de bestelling in 1942 is echter veel simpeler. In het verlengde van het elektrificatieplan van 1940 ontstond er de behoefte aan grotere bagagecapaciteit dan wat de elektrische en diesel-elektrische treinstellen voor de lange afstanden. Eigenlijk een voortzetting op de DIV en DV bagagewagens voor de getrokken treinen maar dan voor de treinstellen. De bestelling is in 1942 bij Allan gedaan maar door het grondstoffen gebrek is er niets van gerealiseerd.

Pas na de oorlog was er capaciteit gekomen om ze te bouwen. De NS heeft willen inspelen op de situatie na de oorlog waar het prive autobezit nog niet aanwezig was en er grote behoefte was aan het vervoer van fietsen. In 1947 is de opdracht aan Allan aangepast om er voorzieningen aan te brengen voor het vervoeren van fietsen. Allan heeft de twee rijtuigen Dec 8501 en 8502 in 1948 opgeleverd. De navolgende foto's laten gloednieuwe Dec 8502 zien in Rotterdam DP.



Beschrijving:   De wagonfabriek Allan leverde in april 1948 de gestroomlijn­de bagagewagens NS D 8501 en 8502 af, die waren bedoeld voor het vervoer van fietsen, maar al spoedig werden omgebouwd tot postrijtuig. Op het emplacement van Rotterdan DP staat bagagewagen Dec 8502.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum:   09-05-1948
Locatie:   Nederland; Rotterdam DP
Bestandsnummer:   NEG1598-0741



Beschrijving:   De wagonfabriek Allan leverde in april 1948 de gestroomlijn­de bagagewagens NS D 8501 en 8502 af, die waren bedoeld voor het vervoer van fietsen, maar al spoedig werden omgebouwd tot postrijtuig. Op het emplacement van Rotterdam DP staat bagagewagen Dec 8502.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum:   09-05-1948
Locatie:   Nederland; Rotterdam DP
Bestandsnummer:   NEG1598-0740

Deze foto heb ik al eerder gebruikt maar voor het verhaal gebruik ik hem weer.



Beeldbank NVBS
Beschrijving:   Stroomlijn-bagagewagen NS Dec 8501 in Rotterdam DP. NS schafte voor het fietsenvervoer twee dergelijke voertuigen aan, die echter al spoedig tot postrijtuig werden omgebouwd. Hier wordt de bagagewagen ingesloten door een mat'40 ElD-2 en een mat'40 ElD-5 voor een van de weinige inzetten.
Fotograaf:Voerman, J.
Datum:   15-05-1948
Locatie:   Nederland; Rotterdam DP
Bestandsnummer:   NEG547-073

Het fietsen vervoer was echter geen succes. Een fiets is voor de spoorwegen een erg onhandig en moeilijk te vervoeren object. Ook de gekozen methode om fietsen aan hun voorwielen op te hangen was ook niet echt handig. Je hebt minsten twee man nodig om de toenmalige zware stalen rossen aan hun voorwiel op te hangen. Bij groot fiets aanbod had je zo een flinke vertraging te pakken en dat dan op elk station. Amper na één jaar werden ze terug gestuurd naar Allan om ze om te bouwen naar iets nuttiger en wel een Pec!

Na een verbouwing waar een post sorteer afdeling werd gecreëerd in een bagagecompartiment kwamen ze in 1949 weer in dienst.



Beschrijving:   Het in 1949 door Allan verbouwde postrijtuig NS Pec 8551 (voorheen rijwielwagen Dec 8501) met rolluiken bij de Werkplaats te Utrecht.
Fotograaf:Bonthuis, J.A.
Datum:   12-03-1950
Locatie:   Nederland; Utrecht Werkplaats - HTMU
Bestandsnummer:   NEG509-411



Beschrijving:   Op het emplacement van Rotterdam DP staat postrijtuig Pec 8551, de voormalige Dec 8501. De wagonfabriek Allan leverde in april 1948 de gestroomlijn­de bagagewagens D 8501 en 8502 af, die vooral waren bedoeld voor het vervoer van fietsen. Al vrij snel bleek dat het gebruik van deze wagens niet zinvol was, waarna de wagens werden verbouwd tot postrijtuig. Hierbij werd een sorteerruimte ingebouwd en verdween een van de rolluiken.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum:   21-08-1948
Locatie:   Nederland; Rotterdam DP
Bestandsnummer:   NEG1598-0742



Beschrijving:   Op het emplacement van Rotterdam DP staat postrijtuig Pex 8551, het voormalige bagagerijtuig Dec 8501.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum:   21-08-1948
Locatie:   Nederland; Rotterdam DP
Bestandsnummer:   NEG1598-0743

Nadat er meldingen waren gekomen over weg waaiende brieven door de tochtige roldeuren zijn de roldeuren in 1953 vervangen door schuifdeuren.



Beschrijving:   Stroomlijnpostrijtuig NS Pec 952 (ex Dec 8502) met schuifdeuren in de sneeuw te Utrecht.
Fotograaf:Bonthuis, J.A.
Datum:   18-02-1956
Locatie:   Nederland; Utrecht CS
Bestandsnummer:   NEG509-413

Er valt nog genoeg te vertellen over deze bijzondere rijtuigen maar ik wou verder gaan met de bouw.

Rob

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6750
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #173 Gepost op: 18 September 2023, 21:21:00 »
Wordt het inderdaad een mDec Rob? En wat ga je voor de neuzen gebruiken? Lima met volgestopte ramen? Of de ouderwetse spoorcuriosa neusjes?

Bouw ze! Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #174 Gepost op: 18 September 2023, 21:26:56 »
Interessant artikel en afbeeldingen.
Succes met bouw.
Groet,
      Ronald

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 982
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #175 Gepost op: 18 September 2023, 21:49:24 »
Paul,

Ik ben er nog niet uit of het een mDec wordt. Omdat ik hem wil combineren met de 40-2 en straks de 40-5 kan ik hem dan uitrusten met een Piko hondenkop aandrijving. Ik ga eerst de kap maken. De neusjes zie je de volgende keer ;D
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6750
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #176 Gepost op: 18 September 2023, 22:01:57 »
Het blijft nog even spannend dus  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #177 Gepost op: 19 September 2023, 07:36:23 »
Maak nu maar gewoon een Dec  ;D ;D, die plak je zo achter je mat 40!

Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25770
    • Pagina van klaas
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #178 Gepost op: 19 September 2023, 09:43:00 »
Ik ben er nog niet uit of het een mDec wordt.
Vanwaar die m? Die rijtuigen hadden toch geen eigen aandrijving?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5242
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #179 Gepost op: 19 September 2023, 11:44:27 »
Nee, maar in model is het natuurlijk wel een ideale bak om er een flinke aandrijving in te zetten en waarmee je dan stroomlijntreinstellen kunt helpen met extra tractie.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974