Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 01:43:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 00:40:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 00:20:27
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:11:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
04 October 2024, 23:23:07
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door basjuh1981
04 October 2024, 23:16:50
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door MOVisser
04 October 2024, 23:10:44
Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor door Matthijsfh
04 October 2024, 23:09:33
EifelBurgenBahn door Bert V
04 October 2024, 22:58:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
04 October 2024, 22:51:37
Wenskaarten Beneluxforum. door Bor de Wolf
04 October 2024, 22:45:31
Besto Tierfutter; een industriediorama in 1 door Jan-Peter
04 October 2024, 22:40:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
04 October 2024, 22:13:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 October 2024, 22:01:12
Privé smalspoorbaan in de tuin door StefanNL_Plays
04 October 2024, 21:46:51
Een tram voor de kikker door Rob Bennis
04 October 2024, 21:27:52
Aachenau West door Jelmer
04 October 2024, 21:19:05
Surava in modules door Frank 123
04 October 2024, 21:01:37
Ombouw Piko NS 2200 AC digitaal naar DCC door Ton013
04 October 2024, 20:48:59
"Rushbrook" een BMB branchline module door Thijs1271
04 October 2024, 20:36:30
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
04 October 2024, 19:54:15
Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S) door odaoda
04 October 2024, 19:35:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
04 October 2024, 18:25:57
Laag-Baarlo door Mark Lin
04 October 2024, 18:05:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
04 October 2024, 16:50:36
Wie levert er kleine trekveertjes? door Peter Kleton
04 October 2024, 16:50:10
Lima IRM wielen door jan55
04 October 2024, 16:21:09
CHA werps door Sikje248
04 October 2024, 15:10:34
LS Models 2024 door Martijn193
04 October 2024, 14:29:36
Marklin rolbrug hapert door Jelmer
04 October 2024, 13:51:37
  

Auteur Topic: Snelheid servo; grote verschillen per wissel  (gelezen 1222 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
    • Spoor en Staal
Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Gepost op: 24 May 2023, 20:41:06 »
Hallo,

ik heb Peco code 55, N-spoor, wissels.

Deze laat ik omgaan met de ESU Switch Pilot 3 Servo, met hartstukpolarisatie.
De servos  zijn ook van ESU en met de meegeleverde beugel gemonteerd.

Ik heb ingesteld dat de polarisatie met vertraging omgaat. (DELAY = ON)

Het valt mij op dat er per wissel grote verschillen zijn voor wat betreft de snelheid van omgaan.  De ene heb ik ingesteld op 15, de andere op 4.

Dit om te zorgen dat er geen kortsluiting ontstaat, doordat het hartstuk al is omgeschakeld, terwijl de tongen nog aanliggen.

Komt dit door positie van de servo t.o.v. het wissel, zit deze dan bijvoorbeeld te ver links/rechts van het gat?

Hoe positioneer je de servo's optimaal?

Jeroen

N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 331
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #1 Gepost op: 25 May 2023, 07:57:25 »
Hallo Jeroen,

Om de servo's eenvoudig te kunnen monteren, kijk eens op dit draadje;

Algemeen / servo montage onder wissel

groet

Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #2 Gepost op: 25 May 2023, 08:46:59 »
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25763
    • Pagina van klaas
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #3 Gepost op: 25 May 2023, 10:08:27 »
Heb je dat snapveertje wel uit het wissel gehaald?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
    • Spoor en Staal
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #4 Gepost op: 25 May 2023, 10:12:04 »
Jazeker.
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
    • Spoor en Staal
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #5 Gepost op: 01 June 2023, 08:37:05 »
Zo,

na een weekje rondkijken op het  web over montage tips hier nog eens naar gekeken.

Het voordeel van de ESU Switch Pilot is dat deze een schermpje heeft en knopjes voor het inregelen.

Eerst de decoder weer ingesteld op de middenstand voor de servo. Het armpje stond toen absoluut niet in de middenstand.
Dit gecorrigeerd.

Na montage weer aan het afstellen, en dat ging niet lekker.
Met veel turen, bijlichten, ontdekt dat verenstaal lang rand van gat schuurt.

Het gat verruimt, en het gaat nu al beter. Zit nog hoekje in dat ik moet wegboren, maar toen kwam er  iets tussen.

Weer wat  geleerd.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
    • Spoor en Staal
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #6 Gepost op: 07 June 2023, 20:42:12 »
En nu het hoekje weggeboord, servo eronder. Afstellen.

Ik hoef niet eens de standaard snelheid aan te passen.

Belangrijkste les geleerd: nauwkeuriger boren.

Na proefleggen was de rails toch nog verschoven waardoor de gaten niet meer uitkwamen.

Gelukkig is het in mijn schaduwstation, dus de wat grotere gaten storen niet.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
    • Spoor en Staal
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #7 Gepost op: 10 April 2024, 20:50:01 »
Duidelijk dat ik geleerd heb van dit.

Moest weer enkele servo's plaatsen. Deze keer met kleine boor begonnen en in stappen opgeboord.

Servo eronder, en hoefde nauwelijks af te stellen. De eindstanden paar tandjes terugzetten omdat anders het overlopen te lang duurde. Dan was het relais voor het ompolen al om en kreeg je dus kortsluiting.

Maar al met al zo gedaan.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.