Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:12:17
Rondom Charlois door hrp
Vandaag om 10:45:22
Foto gezocht van rode DE-1/2 met brandende sluitseinen door hrp
Vandaag om 10:32:54
Brawa BR 644 Talent repareren door virmfan
Vandaag om 10:29:49
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door ruudns
Vandaag om 10:25:20
Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen' door Mitchell
Vandaag om 10:08:11
Marklin/Trix koploper door Arjan6511
Vandaag om 09:59:26
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2) door Edsko Hekman
Vandaag om 09:55:52
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 09:42:59
PB Models Herfstnieuwtje 2023 door sneek
Vandaag om 09:38:35
EifelBurgenBahn door tothebeach
Vandaag om 09:05:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Bert55
Vandaag om 08:31:32
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 07:53:44
SECR River Class (K Class) door GD
Vandaag om 07:33:11
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
28 september 2023, 23:24:06
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
28 september 2023, 23:12:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
28 september 2023, 22:41:22
Les Billards du Vivarais door Edsko Hekman
28 september 2023, 22:41:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
28 september 2023, 22:34:13
Piets Pieck Plein door Peter Kleton
28 september 2023, 21:55:41
Mec regelsysteem handleiding door Treinenwilhelm1962
28 september 2023, 21:49:49
Nederland in Z door Mitchell
28 september 2023, 21:49:07
28 en 29 oktober Modelspoordagen Venlo door Spoorrelais
28 september 2023, 19:53:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Smalspoorfan
28 september 2023, 19:50:46
C 7401/5 BTD deel 5 1988 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
28 september 2023, 19:19:18
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door Dave.......
28 september 2023, 18:22:39
Het 01TREFF 2023. 18 & 19 November. door becasse
28 september 2023, 17:22:42
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
28 september 2023, 16:54:07
Nieuw in de winkel! door Rolf S
28 september 2023, 16:49:15
Diorama “oefen projectje” door Ronzol
28 september 2023, 15:47:04
  

Auteur Topic: High-rise overhead electric - Indian Railways  (gelezen 1076 keer)

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
    • Valleitrein
High-rise overhead electric - Indian Railways
« Gepost op: 09 mei 2023, 09:33:07 »
Via Instagram kwam ik een filmpje tegen 'First Semi-high-speed Train in India'

Mij viel op dat de bovenleiding enorm hoog hangt en bij verder zoeken op google kwam ik steeds de term  'High-rise' tegen.
Ik kan abuis zijn, maar ik ben het hier nog niet tegengekomen en het leek mij wel interessant om even te delen.
Wat is het geval, sinds een aantal jaar worden op enkele belangrijke goederencorridors de rijdraad bovenleiding op 7,57 meter hoogte gebracht zodat doublestackcontainertreinen, dus treinen met 2 containers boven elkaar kunnen rijden.
Dat ziet er best bijzonder uit.
Want i.p.v. 2 meter moeten de pantografen wel tot bijna 4 meter hoog kunnen reiken.

https://youtu.be/MMhMGfzMNKM



Om het e.e.a. te verduidelijken heb ik van de bovenstaande video de afbeelding die wordt getoond bij in Google afbeeldingen als afbeelding bijgevoegd.
(M.b.t. auteursrechten: Deze afbeelding is derhalve vergelijkbaar met het tonen voorkant van een boek en valt onder Fair use wetgeving US/UK (Fair use gaat verder als het Nederlandse citaatrecht). India heeft de Britse auteursrechtwetten overgenomen en is derhalve dan ook van toepassing op deze afbeelding.)

Hier een link naar een artikel: https://wr.indianrailways.gov.in/view_detail.jsp?lang=0&id=0,4,268&dcd=5182&did=1591949234061224FBE518C9AD7D80803464C605BCA0D
Met vriendelijke groet, Maarten

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24384
    • Pagina van klaas
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #1 Gepost op: 09 mei 2023, 10:24:47 »
Wel een apart gezicht, zo'n hoog ding. Ze hebben daar ook lange treinen, bij veel treinen tel ik meer dan 20 rijtuigen.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
    • Valleitrein
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #2 Gepost op: 09 mei 2023, 11:02:49 »
Klopt. Bekende locomotieven zoals de WAP-4 (3766 kW) en WAP-7  (4740 kW) zijn ontworpen om zware exprestreinen van 24-26 rijtuigen te trekken.
Subtype WAP 7HS zelfs 24 met 160 km/h. (7HS topsnelheid is 180 km/h)
Met vriendelijke groet, Maarten

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #3 Gepost op: 09 mei 2023, 11:21:57 »
In Amerika rijden al heel lang containertrein met twee containers op elkaar, ook wel double-stacks genoemd.
Dit in zogenaamde 'well-cars'.

In India rijden containertrein met twee containers op elkaar, maar op wagens met normale laadvloerhoogte.
Hier kunnen alleen een standard-height en een highcube container op elkaar, terwijl in de Amerikaanse well-cars wel twee highcube containers kunnen.

Een containertrein in India:

https://youtu.be/yNq8lP6cfL4
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2023, 11:28:11 door ES44C4 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24384
    • Pagina van klaas
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #4 Gepost op: 09 mei 2023, 12:43:56 »
Rijden de Amerikaanse double stacks ook onder bovenleiding? Dan moet de bovenleiding daar ook hoger hangen dan in Europa gebruikelijk is. In Europa past het niet, ook niet op een dieplader.

Rody v. G.

  • Online Online
  • Berichten: 379
    • YouTube
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #5 Gepost op: 09 mei 2023, 13:33:38 »
Interessant onderwerp, bijzondere constructie.

In de US hangt de draad op 4,75m (stuk lager dan de 7,5m hoogte in India). Volgens de AAR loading gauge (Plate-H) mag een double-stack wellcar 6,17m zijn https://en.wikipedia.org/wiki/Loading_gauge#Freight.

Dit past dus niet.
Heb overigens op de Northeast Corridor (Boston - Washington D.C.) ook ng nooit een double-stack gezien.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #6 Gepost op: 09 mei 2023, 13:39:31 »
In Amerika rijden er geen double-stack containertreinen op geëlectrificeerde lijnen.

Hier een flinke met de locomotieven in 5 - 3 -2 configuratie:
https://youtu.be/QDq90WD6mus


In India zal er dus wel een locomotiefwissel nodig zijn, alvorens de wagens te beladen/ontladen.

Rody v. G.

  • Online Online
  • Berichten: 379
    • YouTube
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #7 Gepost op: 09 mei 2023, 14:08:36 »
@ES44C4; Dat dacht ik dus ook, maar daar is toch een correctie op zijn plek...

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=233168
http://testplant.blogspot.com/2013/09/electrification-clearance-for-double.html

In ieder geval in Pennsylvania rijden ze wel degelijk met double-stacks onder de draad door.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24384
    • Pagina van klaas
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #8 Gepost op: 09 mei 2023, 14:35:47 »
Daar staat dat de bovenkant van de bovenste container 20 ft en 3 inches boven de spoorstaf komt. Dat is 6,17 meter.
De bovenleiding hangt dus nog hoger. Is ook te zien aan de trein die er naast staat, die heeft ook zo'n high rise pantograaf.

Rody v. G.

  • Online Online
  • Berichten: 379
    • YouTube
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #9 Gepost op: 09 mei 2023, 14:55:49 »
Ja, dat komt overeen met de AAR loading gauge waar ik hierboven naar refereer. De bovenleiding hangt alleen op +- 25 feet op deze plek, waarschijnlijk. Op de Northeast Corridor hangt het wel lager volgens mij.
 
Overigens weet iemand hier https://cs.trains.com/trn/f/111/p/292453/3405527.aspx te vertellen dat de SoCal elektrificatie van vrachtspoorlijnen onderzocht in de jaren '90 ook met Double-Stacking in het achterhoofd was bedacht (nooit uitgevoerd). Interessant.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
    • Valleitrein
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #10 Gepost op: 09 mei 2023, 15:37:36 »
De bovenleiding in de VS hangt inderdaad wel hoger dan gemiddeld in Europa.
Dat kan je ook zien aan de pantografen van de locs die soms flinke hoogtes bereiken, 6,7 meter rijdraad hoogte zag ik ook ergens staan.
Dit is een pantograaf stand die je vaak ziet:



This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license.
Fotograaf: Ryan Stavely Datum 7 augustus 2014.
Met vriendelijke groet, Maarten

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 3536
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #11 Gepost op: 09 mei 2023, 16:49:32 »
Het lijkt wel bijna Photoshop die eerste foto.
Ziet er erg vreemd uit haha.

Dat zoiets nog stabiel is…
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #12 Gepost op: 09 mei 2023, 17:03:39 »
Bedankt voor de foto's en informatie,  weer wat geleerd!

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #13 Gepost op: 09 mei 2023, 18:36:26 »
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2023, 18:41:18 door Jeronimos »
Jeroen

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
    • Valleitrein
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #14 Gepost op: 20 mei 2023, 19:18:19 »
Interessant!
Ik lees hier dat China ook bezig is om op goederencorridors 25kV op voldoende hoogte te hangen voor double-stack containervervoer.
Met vriendelijke groet, Maarten