Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Huisvuil Rome naar Amsterdam  (gelezen 7804 keer)

old-fleischmann

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Huisvuil Rome naar Amsterdam
« Reactie #15 Gepost op: 28 maart 2023, 19:58:32 »
Hoe gek zijn ze in Amsterdam???????
Dankzij de linkse bakfietser wordt er huisvuil verbrand uit Italie.
De lucht wordt verpest, er wordt tonnen CO2 geproduceerd.
En laatst but not least, Gemeente Amsterdam blijft met een giftige berg bodemas achter.
De inwoners van Amsterdam en later van Nederland maar betalen.

Citaten tv programma Zembla:
Gouden bergen
ZEMBLA onderzoekt in ‘Gouden bergen’ de Amsterdamse afvalenergiecentrale. Door afval te verbranden krijgen huishoudens stadswarmte en energie, maar blijft er na verbranding een giftige berg achter: bodemas. Ook op het terrein van het AEB liggen grote bergen bodemas.

Het is een hoofdpijndossier voor de afvalverbranders. Ze proberen kostbare stoffen uit de bodemas terug te winnen. Het restant wordt als bouwstof gebruikt, bijvoorbeeld onder onze snelwegen. Maar het risico op milieufraude is groot in deze ondoorzichtige wereld van afvalstromen en tussenhandelaren. Inmiddels ligt er meer dan twintig miljard kilo bodemas in de Nederlandse bodem. Maar niemand weet precies waar.


Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Huisvuil Rome naar Amsterdam
« Reactie #16 Gepost op: 28 maart 2023, 20:07:28 »
Vraag me dan weer af wat de bakfietser er nu mee te maken heeft, en of iemand met een bakfiets dan ook links is?

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
Re: Huisvuil Rome naar Amsterdam
« Reactie #17 Gepost op: 28 maart 2023, 20:13:36 »




Ik was net te langzaam.
Maar er staat “ afval is warmte” op.
Zo denken ze in Amsterdam
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

jurrie-burrie

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
Re: Huisvuil Rome naar Amsterdam
« Reactie #18 Gepost op: 28 maart 2023, 20:24:31 »
Hallo.

Gelukkig doet er niemand moeilijk over het afval wat al jaren vanuit Engeland komt.
Om in Amsterdam of alkmaar te laten verbranden.
En zo'n 2 jaar terug moest ineens al het afval naar Rotterdam toe.
Ook voor het warmtenet was er tekort afval daar.

Groetjes

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Huisvuil Rome naar Amsterdam
« Reactie #19 Gepost op: 28 maart 2023, 20:42:45 »
Anders maak je die warmte uit het verbranden van aardgas of kolen, dan lijkt me dit duurzamer... het gesleep is gelukkig tijdelijk als ze daar in Italië de centrale af hebben.
Nog beter is als de hele wereld minder spullen gaat consumeren  ::)

Spoorslag 70

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
  • Periode III/IV
Re: Huisvuil Rome naar Amsterdam
« Reactie #20 Gepost op: 28 maart 2023, 21:46:47 »
Bij Twence in Twente wordt ook afval vanuit Osnabrück verbrand, maar er is ook sprake van afvalverbranding met afval uit Rome. Dit zal ergens in de regio Nijmegen overgeslagen worden op vrachtwagens voor het transport naar Hengelo. Bij Twence is op dit moment wel een project gaande CCU hiermee worden de CO2 gassen in de rookgassen met 40% gereduceerd.
https://www.twence.nl/innovaties/circulaire-economie/co2-afvangen-en-leveren

De bodemas is zeker een probleem, maar gereinigde bodemas wordt ook ingezet voor het maken van klinkers voor bestrating en als opvulling in een talud of onder het asfalt bij autowegen.

Spoorslag 70

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
  • Periode III/IV
Re: Huisvuil Rome naar Amsterdam
« Reactie #21 Gepost op: 28 maart 2023, 21:52:08 »
Rome heeft een nieuwe afvalverbrandingsinstallatie. Maar de gemeentelijke instanties hebben problemen met de vergunning aanvragen ivm de uitstoot van rookgassen en de daarin giftige stoffen. Maar er is ook in Italië ook een andere organisatie iets met (M**fia) die een vinger in de pap hebben.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Huisvuil Rome naar Amsterdam
« Reactie #22 Gepost op: 28 maart 2023, 22:17:20 »
Ik weet niks van afvalverwerking en lees dit voor het eerst. Maar als het om het geld gaat, hoe kan het dan veroorzaakt zijn door linkse bakfiets eigenaren. Geld verdienen zonder aandacht voor het milieu lijkt mij meer iets voor rechtse bakfiets eigenaren. Linkse bakfietseigenaren zouden er toch juist schande van moeten spreken.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat bakfiets eigenaren per definitie slechte mensen zijn en dat het niet uitmaakt of deze links of rechts zijn. Pfff, ingewikkeld hoor.

Ik heb trouwens geen bakfiets. Maar ik zou best een bakfiets willen hebben.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Huisvuil Rome naar Amsterdam
« Reactie #23 Gepost op: 28 maart 2023, 22:27:22 »
Rome heeft een nieuwe afvalverbrandingsinstallatie. Maar de gemeentelijke instanties hebben problemen met de vergunning aanvragen ivm de uitstoot van rookgassen en de daarin giftige stoffen. Maar er is ook in Italië ook een andere organisatie iets met (M**fia) die een vinger in de pap hebben.

In aanbouw, die is op zijn vroegst in 2026 klaar

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Huisvuil Rome naar Amsterdam
« Reactie #24 Gepost op: 28 maart 2023, 23:14:45 »

Vier jaar lang (2012 - 2016) is er zwaar chemisch vervuilde grond getransporteerd van Monthey (Zwitserland) naar Rijnmond vuilverbranding Rotterdam.


Overslag St Triphon van auto op trein.


Elke werkdag een trein St Triphon <-> Basel. Eerst ging het verder met binnenvaartschip later met ERS containertreinen naar Rotterdam.
Wij mochten de rootzooi houden grond ging niet terug.

En er kraaide geen haan naar .............

Mvg, Johan

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Huisvuil Rome naar Amsterdam
« Reactie #25 Gepost op: 29 maart 2023, 00:03:54 »
Ik denk dat ik de de VAM trein wat vaker over de baan laat rijden....   ;)
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Huisvuil Rome naar Amsterdam
« Reactie #26 Gepost op: 29 maart 2023, 07:03:24 »
We zijn toch 1 europa. Dus de kennis die we hier hebben om de rookgassen te zuiveren is dan ook beschikbaar voor een verbrandingsinstallatie in Italie.
Dus als het de grote europese leiders echt om het milieu gaat dan zetten ze daar z'n schone installatie neer. Nee, dan hadden ze dat al een aantal jaar geleden gedaan.
Maar wat ik er van lees is dat de burgemeester daar dat toen niet wilde omdat dit slecht was voor de bevolking.
En het is niet slecht voor ons Nederlanders? Nee zolang we er hier maar aan kunnen verdienen.

Ik kan ook wel een professor vinden die plastic de beste verpakkingstechniek vindt. Onze leiders waren er niet zo lang geleden ook nog van overtuigd dat het heel goed was om hout/biomassa te verbranden voor energie. Intussen denken ze daar iets anders over, al is het invoeren van subsidie hierop sneller te regelen dan het weer afschaffen blijkbaar.

Papier is als verpakkingsmateriaal beter dan plastic. Papier is ook te gebruiken zonder drukinkt!. En als ik met mijn lege glazen flesje hier naar de lokale winkel ga om die weer te laten vullen met olie is dat een veel betere verpakking dan plastic. Dus prima om eens naar een professor te luisteren, maar blijf zelf wel nadenken. Niet elke professor heeft altijd gelijk. Er is genoeg bewijs te vinden dat plastic toch echt wel heel slecht is en er in vele gevallen echt betere alternatieven zijn. (Wat niet wil zeggen dat die op dit moment ook altijd gebruikt worden. Ook hier worden keuzes gemaakt op basis van geld, niet van wat goed is )

En als die energiemaatschapij dan betaald krijgt om het afval te verbranden, en de bijkomstigheid is dat er energie beschikbaar is? Waarom moeten wij dan nog altijd de hoofdprijs betalen voor ons energie? Dan krijgt z'n bedrijf dus dubbel betaald?

Sorry, maar moet even lachen. Uiteraard is er een professor te vinden die het 1 beweert, maar dat betekent dus ook dat er een professor is die het ander beweert. En toevallig ben jij dan net de gelovige van de ene professor, en duikeend de gelovige van de andere. Dus blijf idd zelf nadenken, maar bedenk ook dat jouw waarheid niet de waarheid hoeft te zijn. En nee, het feit dat er 100 het 1 zeggen, en maar 1 iets anders maakt niet dat die 100 gelijk hebben. In de wetenschap is het wel vaker zo dat de boekjes herschreven moeten worden omdat 1 iemand een helder idee heeft (en de rest daarvoor vooral doorbouwde op eerder getrokken conclusies).

Plastic is 'slecht', als in dat het slecht verteert als het in de natuur komt. Maar volgens mij produceren we papier nog steeds uit boompjes (dacht ik). En die moeten groeien (ruimte, energie en water). Verwerkt worden, getransporteerd worden, herplant worden etc. Ingewikkeld. Dus wat is de beste keus? 'Hergebruik' of boompjes planten? Interessante casus
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2023, 07:50:46 door Martijn193 »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Huisvuil Rome naar Amsterdam
« Reactie #27 Gepost op: 29 maart 2023, 07:55:26 »
Is de politieke discussie hier niet off-topic?

Ik verwacht hier op dit spoorforum en in een ‘grootspoor’-rubriek eigenlijk info over wie dit vervoer gaat uitvoeren, hoe, wanneer en waarmee…?

Of zoals ik me de huidige staat van de spooraansluiting herinner vraagt die, en vooral de overwegen best wel wat achterstallig onderhoud?
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8041
  • Spoor N
Re: Huisvuil Rome naar Amsterdam
« Reactie #28 Gepost op: 29 maart 2023, 08:17:02 »
In een artikel werd gesproken over 16 wagons en balen geperst afval, dus ga ik uit van de gesloten wagons die ook naar het noorden reden (zie eerdere foto).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Huisvuil Rome naar Amsterdam
« Reactie #29 Gepost op: 29 maart 2023, 09:22:19 »
De spooraansluiting ziet er inderdaad niet berijdbaar uit als ik op Street**** kijk. Dus: opknappen of elders lossen.
Groet, Frank