Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:47:01
PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk? door barry1972
Vandaag om 02:35:38
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
Vandaag om 02:05:34
5 november Ruilbeurs De Zwitserse Treinclub door Seinhuis
Vandaag om 01:54:26
Marklin/Trix koploper door barry1972
Vandaag om 01:54:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 00:55:58
Piko NS 2200 zwaailicht verbeteren. door Biesje
Vandaag om 00:36:13
Modelspoor enquete door barry1972
Vandaag om 00:24:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 00:11:29
Lux stofzuiger veroorzaakt kortsluiting op Intellibox door jerrytrein
23 september 2023, 23:44:09
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
23 september 2023, 23:28:23
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door the_gold
23 september 2023, 23:23:10
Fleischmann 6052 draaischijf H0 ombouwen naar spoor N door breaker
23 september 2023, 23:10:10
Beginnen met een spoorbaan door breaker
23 september 2023, 23:03:55
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door MOVisser
23 september 2023, 23:02:09
30 september en 1 oktober opendeurdagen De Zwitserse Treinclub door Seinhuis
23 september 2023, 22:46:03
Raadplaatje door Rody v. G.
23 september 2023, 22:32:43
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
23 september 2023, 22:11:25
Mehano Lint - Motorproblemen? door Te 2/2
23 september 2023, 21:57:24
Digitale Infodag 2023 - Zaterdag 23 september - Ermelo door Martin Domburg
23 september 2023, 21:56:27
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
23 september 2023, 21:53:36
Multimaus Error 13 door Paul67
23 september 2023, 21:36:41
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Spoor010
23 september 2023, 21:25:28
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door jerrytrein
23 september 2023, 21:09:17
Probleem met de Ecos besturing door Rene de Haan
23 september 2023, 21:04:12
Bauarbeiten im gange door 741230
23 september 2023, 20:58:03
Frans loodsje et cetera door Noordernet
23 september 2023, 20:30:33
Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen' door BlauweEngel-fan
23 september 2023, 20:19:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Lolke Bijlsma
23 september 2023, 20:12:07
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
23 september 2023, 19:48:15
  

Auteur Topic: Nieuwe trihybride treinen in Italië  (gelezen 1861 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24373
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #15 Gepost op: 05 juli 2023, 12:06:37 »
Accutreinen bestaan al heel lang. Ik heb het gezien in Zwitserland, in Zürich Hbf om precies te zijn.
Treinstel kwam binnen, accu zat in een soort kist die onder het rijtuig hing. Die kist werd er opzij onderuit getrokken en een kist met een volle accu er onder geschoven. Treinstel kon meteen weer terug zonder op het laden te hoeven wachten.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #16 Gepost op: 05 juli 2023, 13:11:58 »
Je vraagt je af waarom dat nooit voor personenauto's is bedacht?

Bor

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
  • 🇳🇴
Med venligst hilsen,

Lennert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24373
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #18 Gepost op: 05 juli 2023, 13:29:44 »
Dat met die auto-accu's snap ik ook niet. Er zijn wel modellen waar de accu snel is te wisselen. Maar bij de meeste komt er een boel sleutelwerk aan te pas. Ik heb eens gelezen dat er een automerk is waar twee monteurs een hele werkdag nodig hebben om een accu uit te bouwen en een nieuwe in te bouwen. Als ik zo iets zie dan denk ik maar één ding: dat doet die fabrikant opzettelijk.

Menno 1846

  • NS Tp4-heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1757
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #19 Gepost op: 05 juli 2023, 19:04:01 »
Ah, accu treinstellen bestaan immers al een tijdje (DB BR 515 etc.) Punt is echter, dat er nooit op voortgeborduurd is (diesel/benzine lobby) Erg jammer.

Nu moet het allemaal maar weer even, en met opmerkelijk lagere actieradius nu, dan eerdaags het geval was. En dat deden de machines ook nog eens zonder pantograaf. Daar waar de treinstellen eerdaags een 350-450Km haalden op 1 acculading, halen ze tegenwoordig nog, of eigenlijk sléchts 150-250Km op één acculading.

Overigens: de mening van de zwakkere lijntjes niet elektrificeren is klinkklare onzin natuurlijk! Een lijn als Harlingen Haven - Leeuwarden - Groningen - (Bad) Nieuweschans - Leer/Bremen, is prima te oormerken als een internationale spoorverbinding. Komt de lijn geheid in aanmerking voor elektrificatie en volledig spoorverdubbeling van deze oude Staatsspoorlijn B.

And besides: Zie ook eens naar de keuzes die de Provincies Drenthe en Overijssel hebben gemaakt: Elektrificatie ging zelfs boven de Batterijentreinen optie  ;)

Gr. Menno(1846)
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2023, 19:07:37 door Menno 1846. Reden: Txt correctie »
Wat must jongûh?!  🤣🤣

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8093
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #20 Gepost op: 05 juli 2023, 19:41:30 »
Dat met die auto-accu's snap ik ook niet. Er zijn wel modellen waar de accu snel is te wisselen. Maar bij de meeste komt er een boel sleutelwerk aan te pas. Ik heb eens gelezen dat er een automerk is waar twee monteurs een hele werkdag nodig hebben om een accu uit te bouwen en een nieuwe in te bouwen. Als ik zo iets zie dan denk ik maar één ding: dat doet die fabrikant opzettelijk.


Dat komt omdat een accupakket van een elektrische auto iets heel anders is dan een normale accu van een auto of bv. een fietsaccu. Er worden wel zogenaamde "battery swap" systemen ontwikkeld maar dat is nog veel te zwaar en log om in een beetje leuk model auto in te bouwen. Je wil ook geen auto met een hele grote batterijklep aan de achterkant  ;D

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1000
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #21 Gepost op: 06 juli 2023, 10:23:38 »
Wisselaccu's zijn welicht vooral een goede oplosing voor vrachtverkeer, bij laden/lossen wordt de accu verwisseld en daarna kan je meteen weer verder. De oude accu vervolgens wordt opgeladen voor de volgende. Maar dan moet de boel wel goed gestandaardiseerd zijn natuurlijk...

Accutreinstellen zijn er overigens al veel langer dan de genoemde ETA150, de Pruisische spoorwegen hadden die al in 1907, de latere ETA 177. Die konden destijds al 100 kilometer (en latere deelseries nog meer) op een accu rijden:
https://de.wikipedia.org/wiki/Wittfeld-Akkumulatortriebwagen

Begin 20e eeuw was het aandeel accu-auto's ook behoorlijk groot, maar met de massale productie benzine-auto's die op gegeven moment op gang kwam (met name sinds de T-Ford), en de soms beperkte toegang tot elektriciteit, verloren die al snel terrrein
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2023, 10:28:45 door Quinzeedied »

Menno 1846

  • NS Tp4-heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1757
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #22 Gepost op: 06 juli 2023, 19:05:58 »
Zou ze haast vergeten, maar inderdaad ja, die zaten er immers ook nog voor...
Wat must jongûh?!  🤣🤣

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 715
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #23 Gepost op: 06 juli 2023, 19:50:28 »
Je vraagt je af waarom dat nooit voor personenauto's is bedacht?

Bor

https://www.taxipro.nl/innovatie/2012/09/03/accuwisselstation-schiphol-alleen-open-voor-elektrische-taxis/?gdpr=accept

Ach, in Nederland pas een jaar of 10. Geen idee of het nog in gebruik is.
René

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7658
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #24 Gepost op: 07 juli 2023, 11:25:34 »
Ik weet het niet hoor, maar als ik een treinmaatschappij was zou ik voorlopig geen treinen meer in Italië bestellen, hoe mooi het ook klinkt...  ::)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.