Doel:€250.00
Donaties:€142.00

Per saldo:€-108.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat betekent geel rond teken op talbot zelflosser NS? door becasse
Vandaag om 09:00:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:36:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 08:29:11
Modelbaan Beltheim. door Frank 123
Vandaag om 08:03:58
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 07:52:09
18 mei modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
Vandaag om 07:40:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:21:41
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door henk
Vandaag om 07:12:27
De Stripwinkel door MarcoTrix
Vandaag om 00:41:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MOVisser
Vandaag om 00:01:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 mei 2024, 22:43:58
Ton bouwt goederenwagens door TonM
17 mei 2024, 21:30:25
brug over troebelt water door Mark Lin
17 mei 2024, 21:24:32
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door ingenium
17 mei 2024, 21:09:44
NTM Postwagen, Spoor-1 door mwdb
17 mei 2024, 21:05:33
NS 8400 van Werps door mwdb
17 mei 2024, 21:01:32
Doornvliet door Mark Lin
17 mei 2024, 20:29:46
Laag-Baarlo door 741230
17 mei 2024, 20:25:18
Modelspoor baan van Einte door Ronald Halma
17 mei 2024, 20:13:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
17 mei 2024, 19:49:23
Onshape cursus door AlbertG
17 mei 2024, 19:42:06
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Martijn193
17 mei 2024, 19:10:04
Hoe (opnieuw) te beginnen? door iron666maiden
17 mei 2024, 18:06:07
Goederentreinen door iron666maiden
17 mei 2024, 17:39:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door ca.gorter
17 mei 2024, 16:42:29
Soldeerstation storing door Paulus
17 mei 2024, 15:53:10
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
17 mei 2024, 13:44:28
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
17 mei 2024, 13:14:07
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door Arjen52
17 mei 2024, 13:00:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
17 mei 2024, 12:35:43
  

Auteur Topic: Nieuwe trihybride treinen in Italië  (gelezen 2112 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25384
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #15 Gepost op: 05 juli 2023, 12:06:37 »
Accutreinen bestaan al heel lang. Ik heb het gezien in Zwitserland, in Zürich Hbf om precies te zijn.
Treinstel kwam binnen, accu zat in een soort kist die onder het rijtuig hing. Die kist werd er opzij onderuit getrokken en een kist met een volle accu er onder geschoven. Treinstel kon meteen weer terug zonder op het laden te hoeven wachten.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #16 Gepost op: 05 juli 2023, 13:11:58 »
Je vraagt je af waarom dat nooit voor personenauto's is bedacht?

Bor

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
  • 🇳🇴
Med venligst hilsen,

Lennert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25384
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #18 Gepost op: 05 juli 2023, 13:29:44 »
Dat met die auto-accu's snap ik ook niet. Er zijn wel modellen waar de accu snel is te wisselen. Maar bij de meeste komt er een boel sleutelwerk aan te pas. Ik heb eens gelezen dat er een automerk is waar twee monteurs een hele werkdag nodig hebben om een accu uit te bouwen en een nieuwe in te bouwen. Als ik zo iets zie dan denk ik maar één ding: dat doet die fabrikant opzettelijk.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1791
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #19 Gepost op: 05 juli 2023, 19:04:01 »
Ah, accu treinstellen bestaan immers al een tijdje (DB BR 515 etc.) Punt is echter, dat er nooit op voortgeborduurd is (diesel/benzine lobby) Erg jammer.

Nu moet het allemaal maar weer even, en met opmerkelijk lagere actieradius nu, dan eerdaags het geval was. En dat deden de machines ook nog eens zonder pantograaf. Daar waar de treinstellen eerdaags een 350-450Km haalden op 1 acculading, halen ze tegenwoordig nog, of eigenlijk sléchts 150-250Km op één acculading.

Overigens: de mening van de zwakkere lijntjes niet elektrificeren is klinkklare onzin natuurlijk! Een lijn als Harlingen Haven - Leeuwarden - Groningen - (Bad) Nieuweschans - Leer/Bremen, is prima te oormerken als een internationale spoorverbinding. Komt de lijn geheid in aanmerking voor elektrificatie en volledig spoorverdubbeling van deze oude Staatsspoorlijn B.

And besides: Zie ook eens naar de keuzes die de Provincies Drenthe en Overijssel hebben gemaakt: Elektrificatie ging zelfs boven de Batterijentreinen optie  ;)

Gr. Menno(1846)
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2023, 19:07:37 door Menno 1846. Reden: Txt correctie »
Er gaat niets boven een Eminent 310 🎹🎶

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8138
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #20 Gepost op: 05 juli 2023, 19:41:30 »
Dat met die auto-accu's snap ik ook niet. Er zijn wel modellen waar de accu snel is te wisselen. Maar bij de meeste komt er een boel sleutelwerk aan te pas. Ik heb eens gelezen dat er een automerk is waar twee monteurs een hele werkdag nodig hebben om een accu uit te bouwen en een nieuwe in te bouwen. Als ik zo iets zie dan denk ik maar één ding: dat doet die fabrikant opzettelijk.


Dat komt omdat een accupakket van een elektrische auto iets heel anders is dan een normale accu van een auto of bv. een fietsaccu. Er worden wel zogenaamde "battery swap" systemen ontwikkeld maar dat is nog veel te zwaar en log om in een beetje leuk model auto in te bouwen. Je wil ook geen auto met een hele grote batterijklep aan de achterkant  ;D

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1087
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #21 Gepost op: 06 juli 2023, 10:23:38 »
Wisselaccu's zijn welicht vooral een goede oplosing voor vrachtverkeer, bij laden/lossen wordt de accu verwisseld en daarna kan je meteen weer verder. De oude accu vervolgens wordt opgeladen voor de volgende. Maar dan moet de boel wel goed gestandaardiseerd zijn natuurlijk...

Accutreinstellen zijn er overigens al veel langer dan de genoemde ETA150, de Pruisische spoorwegen hadden die al in 1907, de latere ETA 177. Die konden destijds al 100 kilometer (en latere deelseries nog meer) op een accu rijden:
https://de.wikipedia.org/wiki/Wittfeld-Akkumulatortriebwagen

Begin 20e eeuw was het aandeel accu-auto's ook behoorlijk groot, maar met de massale productie benzine-auto's die op gegeven moment op gang kwam (met name sinds de T-Ford), en de soms beperkte toegang tot elektriciteit, verloren die al snel terrrein
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2023, 10:28:45 door Quinzeedied »

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1791
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #22 Gepost op: 06 juli 2023, 19:05:58 »
Zou ze haast vergeten, maar inderdaad ja, die zaten er immers ook nog voor...
Er gaat niets boven een Eminent 310 🎹🎶

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 763
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #23 Gepost op: 06 juli 2023, 19:50:28 »
Je vraagt je af waarom dat nooit voor personenauto's is bedacht?

Bor

https://www.taxipro.nl/innovatie/2012/09/03/accuwisselstation-schiphol-alleen-open-voor-elektrische-taxis/?gdpr=accept

Ach, in Nederland pas een jaar of 10. Geen idee of het nog in gebruik is.
René

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7859
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #24 Gepost op: 07 juli 2023, 11:25:34 »
Ik weet het niet hoor, maar als ik een treinmaatschappij was zou ik voorlopig geen treinen meer in Italië bestellen, hoe mooi het ook klinkt...  ::)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.