Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Delft NGSF  (gelezen 7660 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Delft NGSF
« Gepost op: 27 maart 2023, 17:03:44 »
Een opvallende aansluiting waar ik jaren aan voorbij ben gereden, was die van Gist Brocades en Calve in Delft. Officieel heette deze aansluiting blijkbaar Nederlandse gist en spiritus fabriek, afgekort NGSF. Tegenwoordig is het complex onderdeel van DSM; na de bouw van de oostelijke spoortunnel en ligt er wel weer een aansluiting, maar verder gebeurd er weinig.

Mijn herinnering beperkt zich enkel tot eind jaren '90, van tijd tot tijd een 6400 met 1 of 2 VTG 4-assige ketelwagen. Zoals ik het mij kan herinneren was een klein, maar relatief 'uitgebreid' emplacement; alleen kon je niet omlopen. Aan het noordelijke uiteinde bevond zich een overdekte vulinstallatie; welllicht voor spiritus? Hoe de combinatie vanuit Delft pendelde, kan ik mij niet herinneren; lok voor of achterop, afhankelijk van rijrichting? Of er met heftrucks werd gerangeerd? Niet gezien of ik weet 't niet meer..

Het emplacement zoals ik het mij herinner kwam aardig overeen met deze foto: https://www.flickr.com/photos/harold_cargo-onder-de-40kmh/4368946386
Hieronder als schets:



Maar nu kwam ik deze link tegen: https://hovm.nl/%F0%9F%93%B7terug-in-de-tijd-23-april-2001/

Het verhaal suggereert dat je wel kon omlopen dus..? Sporenplan.nl geeft in 1985 die mogelijkheid niet, maar laat ook een ander emplacement zien. Dus hoe zat het nou? Weet iemand hier meer over..?

Ik ben ook benieuwd naar de producten die werden getransporteerd en de overlag operatie/installatie.
Zie hier nog wat andere beeldmateriaal wat ik heb gevonden:
https://www.flickr.com/photos/steefieonapple/6817538557/in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/50942937553/in/photostream/

Toevoeging, ondertussen wel dit gevonden:

DSM Gist ontvangt heden ten dage ammoniakwater van DSM Geleen in VTG ketelwagens en zwavelzuur in Nacco ketelwagens van Nyrstar Budel (voorheen Budelco etc.). Tot begin jaren negentig ook nog trimethylchloorsilaan in 2-assige blauwe Wacker ketelwagens en op containerwagens De Rijke tankcontainers, maar dat werd beëindigd door de omschakeling van een chemisch naar een bacteriologisch proces. Gist, alcohol en melasse e.d. worden al decennia niet meer per spoor afgevoerd.
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2023, 17:11:14 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Delft NGSF
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2023, 17:49:02 »
Hi Vincent,

Mij duizelt het: de foto's, je tekening en sporenplan.nl.
Dat laatste, schrijf je,  'laat ook een ander emplacement zien".
Iets anders, volgens mij, maar er zit wel een decennium tussen.
In die tijd is Calvé ook uit Delft vertrokken.
Overigens staan bij sporenplan.nl (1985) "Gist Brocades en Calve" verwisselt...

Op basis van de kleurenfoto lijkt het me dat de ketelwagens stuk voor stuk naar het vulstation gereden werden.
Dan zal er wel een Unimog, etc. zijn geweest voor het rangeren.
Anders moest er bij het laden/lossen steeds een NS-lok met bemanning present zijn.



Is het misschien duidelijker voor de lezer als je wat schetsjes op basis van de foto's toevoegt?

Overigens, aparte foto met 4 plan-V stellen.
Dat kwam niet vaak voor, dacht ik, vier tweetjes.
Foto aan de zuidzijde van station Delft.



« Laatst bewerkt op: 27 maart 2023, 18:17:43 door hrp »
Groet,
      Ronald

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Delft NGSF
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2023, 17:52:32 »
Vincent, zoals ik mij persoonlijk (lees: toen ik nog een klein manneke was) het "pre-tunnel" emplacement kan herinneren kon op het terrein niet omgelopen worden.
Het verhaal waarnaar jij verwijst suggereert dat er omgelopen moest worden op station Delft, dus ook dat er mogelijk geen omloop mogelijkheid was op het raccordement  ;)
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2023, 17:55:44 door Marijn »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Delft NGSF
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2023, 18:18:44 »
Dat laatste, schrijf je,  'laat ook een ander emplacement zien".
Iets anders, volgens mij, maar er zit ook een decennium tussen.

Mijn punt was dat je 'toen al' niet kon omlopen. Het lijkt mij sterk dat als ze in '85 al niet hoefden om te lopen, dat ze dit in de laatste jaren van het emplacement wel nodig achten.. ;)

Is het misschien duidelijker voor de lezer als je wat schetsjes op basis van de foto's toevoegt?

 ??? Ik heb een schets toegevoegd zoals het in mijn geheugen was, en wat correspondeert met de foto..? Of bedoel je iets anders?

Het verhaal waarnaar jij verwijst suggereert dat er omgelopen moest worden op station Delft, dus ook dat er mogelijk geen omloop mogelijkheid was op het raccordement  ;)

Dan herinneren we in ieder geval beide hetzelfde... :angel:

De link meldt "Tijdens het rangeren blijkt de trein een wagen te lang voor het terrein, zodat de loc met één wagen terug moet naar station Delft om daar ‘om te lopen’: rangeren naar de andere kant van de wagon. ". Ik trok de conclusie dat de trein te lang is om om te lopen, anders hoef je dat ook niet met een enkele wagon op station Delft te doen..? Als de trein te lang is voor de diverse kopspoortjes, zet tie de wagon eenvoudig op het emplecement tijdelijk weg, lijkt mij?

Dan ben ik overigens ook wel benieuwd hoe de diverse kopspoortjes gebruikt werden. Als je doorklikt op de flickr foto's, zie je ook een hijsarm; voor een slang?
https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/50943637861/in/photostream/

Edit: op 1 van de foto's in de link over het opmlopen, lijkt er een wagon met tankcontainer in de laadinstallatie te staan, dus die zou dan voor trimethylchloorsilaan zijn...? Overigens staat op de flickr foto's de door Frank genoemde Wacker ketelwagon op het spoortje bij de hijsarm; leeg? Dan zou ik 'm niet op een spoor in andere richting dan de losinstallatie verwachten..?
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2023, 18:34:42 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Delft NGSF
« Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2023, 20:04:37 »
Misschien gewoon leuk voor de historie:


De link moet ik nog even fixen, maar de pdf waar het om gaat vond ik via Google zoeken op industrie spoor gist.
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2023, 21:27:50 door Jeronimos »
Jeroen

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Delft NGSF
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2023, 20:30:48 »
Jetoen,

De link werkt niet. :(

Volgens sporenplan.nl was er in het verleden ook een smalspoor.
Groet,
      Ronald

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Delft NGSF
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2023, 20:43:15 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Delft NGSF
« Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2023, 20:52:50 »
 ;)
Groet,
      Ronald

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Delft NGSF
« Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2023, 10:08:45 »
Voor zover dat niet al duidelijk was: het oude raccordement werd bediend vanuit station Delft: geduwd ernaartoe (na omlopen in station Delft), getrokken terug naar het station.
Het nieuwe raccordement zou dit jaar (2023) in dienst moeten komen. De bediening zal 's nachts zijn, omdat richting Rotterdam een stuk links moet worden gereden. In de nacht rijden verder alleen de nachttreinen, dus dan is er plek. Het behoeft weinig betoog dat ProRail het raccordement niet wilde handhaven, maar DSM vond dat niet acceptabel (bron: DSM-krant, verspreid in Delft juni 2022)
Groet, Frank

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Delft NGSF
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2023, 11:14:47 »
Op sporenplan.nl is in de tekeningen van 1965 een uitgebreide tekening van het emplacement te vinden. Dat lijkt wel te kloppen met oude foto's die ik in onderstaande artikelen vind over het smalspoor (volgens mij werd er al verwezen naar deze artikelen in de Stoomkroniek, maar dit zijn de originelen artikelen met foto's):

http://www.industriespoor.nl/VuurlozenGist%20Stoomkroniek25.pdf
http://www.industriespoor.nl/VuurlozenGist%20Stoomkroniek27.pdf

Wat mij opvalt is dat het aanvoerspoor in de oude situatie vanaf het spoor naar achter op het terrein kruiste. In de nieuwere situatie (die je ook schetst) loopt het aanvoerspoor eerder naar achteren op het terrein, en liggen de rangeersporen tussen het aanvoerspoor en de hoofdbaan. Een flinke verandering van het emplacement dus.

Ook opvallend, op de oude tekeningen van Sporenplan.nl zijn wel 4 plekken geweest waar omgelopen kon worden.

Overigens blijkt de NGSF ook zelf materiele te hebben gehad, in elk geval een ketelwagon, welke uiteindelijk bij Spoorijzer te Delft is geëindigd:

http://www.industriespoor.nl/Tweede%20Wereldorlog.htm

De foto met paard is niet in Delft gemaakt, maar dat was natuurlijk een prima mogelijkheid tot omlopen  (y). Overigens zou dat ook met behulp van een kabel en 1 van de vuurloze locjes gebeurd kunnen zijn. Helaas zie ik geen kabel op de foto's, maar dat kan ik mij best voorstellen.

Overigens, misschien leuk om te weten, beide vuurloze locjes zijn nog bewaard gebleven!

De ene is nu bij het Rijssens Leemspoor:
http://leemspoor.nl/images/artikelfotos/maaike-locomotief.jpg

De andere is als monument opgesteld in de Efteling. Overigens zijn beide locs verbouwd tot heuse stoomlocs. Het schijnt dat van de loc in de Efteling de originele vuurloze ketel bewaard is bij het Smalspoormuseum in Valkenburg (ZH).

Groeten,
Rogier


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Delft NGSF
« Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2023, 11:23:38 »
Leuke links! Gaaf zo'n fabriekeigen spoorlijn..  :)
Sporenplan.nl toont overigens ook een hulpbaan in '65 en die wordt in stoomkroniek dan weer niet getoont in de situatie rond '30; aangelegd voor de bouw van het viaduct?

Uitwijden over smalspoor is uiteraard prima, maar vooral nog de vraag over de recente geschiedenis situatie ca '80 en '90; wat en hoe werd er gelost/geladen?

EDIT: over eigen loks en kabels:


Dan zou het kunnen zijn dat 'omlopen' ook op die manier gebeurde; wagons werden met lier of heftruck kop-/parallelspoor op getrokken, lok reed terug en passeerde wissel, wagons werden weer terug geplaats en lok koppelde aan andere eind aan. Alleen zoals de lieren, zie ik nergens op de foto's een vorkheftruck...
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2023, 11:49:31 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Delft NGSF
« Reactie #11 Gepost op: 28 maart 2023, 11:26:35 »
 :) :)
De naam Spoorijzer las ik in de post van Spoorijzer hiervoor...
Die had spooraansluiting aan de andere kant van station Delft.
Er tegenover aan de Vulcanusweg volgde ik 50 jaar terug opleiding met prima zicht op de langkomende treinen.
Vanaf de schoolbank uitzicht op een spoorpoort van de NKF, waar duidelijk geen gebruik meer van werd gemaakt.
Op gegeven moment stond daar een antieke groene goederen wagen.
Heeft er lang gestaan.
Heeft iemand idee?
Schoot mij vanochtend te binnen dat het onderstel van die wagon nu weleens in de 's-Gravenlandsepolder bij Lekkerkerker staat.
Ik schoot deze foto twee jaar geleden als raadplaatje en schreef er bij dat bij die firma eerder een gesloten goederen wagen stond... (pagina 5185)


« Laatst bewerkt op: 28 maart 2023, 11:52:23 door hrp »
Groet,
      Ronald

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Delft NGSF
« Reactie #12 Gepost op: 28 maart 2023, 11:48:30 »
Mij staat bij dat die groene goederenwagen een ex-WSM wagen was, die helaas niet is bewaard.
Edit: Ja, zie pagina 372 van het boek Rook over het Westland.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2023, 11:56:34 door spoorzeven. Reden: Aanvulling »
Groet, Frank

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Delft NGSF
« Reactie #13 Gepost op: 28 maart 2023, 11:55:53 »
 :)
Maar waar kwam die dan ineens vandaan?  Ik zag hem toen eerst net buiten zo'n NKF deur staan, later stond hij honderd meter verder te verkommeren.

Dan hebben we bijna alle Delftse fabrieken in het draadje gehad: Gistfabriek, Calvé, Spoorijzer en NKF.
Nog een: Lijm en Gelatinefabriek. Volgens sporenplan nog in 1965 met spooraansluiting...
Was er dan een brug over de Schie naar de fabriek aan de Rotterdamscheweg?
Groet,
      Ronald

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Delft NGSF
« Reactie #14 Gepost op: 28 maart 2023, 12:00:07 »
Nee, geen spooraansluiting aan de overkant van de Schie.

Die wagen stond, voordat hij dus naar de NKF werd gerangeerd, te Loosduinen. In genoemd boek ook foto's van de overbrenging.
Groet, Frank