Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Artitec Ford 5000  (gelezen 2288 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Artitec Ford 5000
« Gepost op: 26 maart 2023, 19:19:28 »
Een rubriek voor trekkers is er niet, daarom gooi ik 'm maar tussen de otootjes.

Op Ontrax kwam ik het bouwdoosje tegen en na wat gepriegel en verven (en tussendoor een hele hoop wachten tot de boel weer droog was) staat er zomaar een leuk trekkertje op tafel.
De bouw op zich gaat mooi vlot, waarbij er een verrassend detailgetrouwe hefinrichting tevoorschijn komt. Sowieso is het trekkertje mooi gedetailleerd, dankzij de  de fraai gegoten onderdelen uit resin en fijn geëtste onderdeeltjes (waarvan er een paar, de vooras en de uitlaat, 3-D gevouwen moeten worden).



Iets minder enthousiast ben ik over de waterschuifplaatjes, die zijn tamelijk dik en laten zich, ook bij ruim gebruik van Micro set en sol, niet of nauwelijks strak over oneffenheden aanbrengen.

r.bles

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
  • 1:87 modelletjes
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2023, 21:20:03 »
Da's inderdaad een leuke!
Jammer van de decals!
Balen dat veel fabrikanten dat als sluitpost zien

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2023, 00:00:15 »
Eigenlijk denk ik niet dat Artitec de waterschuifplaatjes als sluitpost ziet, daarvoor zijn ze (althans in mijn ogen) veel te serieus bezig. Waarom zouden ze zoveel zorg en aandacht aan de geëtste en de resin-onderdelen besteden en het dan, als het op de waterschuifplaatjes aankomt, laten afweten?
Kortom, ik denk niet dat het nonchalance is of zo, of zoiets als kostenbesparing of weet ik veel wat. Maar uit mijn ervaringen met bouwdozen van merken als Revell, Tamiya, Hasegawa etc weet ik dat er aanzienlijk dunnere en beter handelbare waterschuifplaatjes mogelijk zijn.
Misschien moest ik maar eens op zoek naar een alternatief, zelf maken of laten maken. Er is tegenwoordig heel wat mogelijk... 

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
  • Bnlx treinendokter.
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2023, 07:06:54 »
Dat is een leuk trekkertje geworden!

Moet ik ook eens op de kop tikken. Is t eerste 4-wielig voertuig geweest dat ik zelfstandig als 14 jarige mocht besturen op t erf.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2023, 08:11:34 »
Bekende trekker en fraai geworden  (y)

Bedankt voor het delen Jan en de herinnering Jan-Peter  ;D

Er stond me iets van bij dat ik daar nog een foto van had :)


Ondergetekende zomer 1978, dus ook 14 jaar (*okt 1963), tijdens de tarweoogst op het gemengde bedrijf aan het Noordeinde in Boskoop, waar wijlen mijn oom Sjaak werkte als bedrijfsassistent knecht. Onder het motto "als de knecht een knecht heeft, heeft de baas er twee" heb ik daar menig schoolvakantie werkend doorgebracht :)
Het akkerland waar de foto destijds gemaakt is, maakt nu deel uit van het natuur- en recreatiegebied Bentwoud.

Ook meteen een model besteld bij H te Hwd :), nu nog op jacht naar een Miedema HST 120 kipper in 1:87 en een passende cowboy ;D
 
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2023, 08:13:53 »
Eigenlijk denk ik niet dat Artitec de waterschuifplaatjes als sluitpost ziet, daarvoor zijn ze (althans in mijn ogen) veel te serieus bezig.

nee, dat geloof ik ook niet! ik ben stiekem een Artitec fan en heb daarom ook best veel van Artitec.
Ze hebben altijd messcherpe decals en het kan zomaar zijn dat de drukker die deze print net een slag dikker decal spul heeft.

oh ja, en hij is mooi geworden maar dat had ik je al in de preview gemeld  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2023, 22:51:42 »
Voor mij is dit het eerste Artitec-bouwdoosje met waterschuifplaatjes, of Naßschiebebilder, zoals onze oosterburen plegen te zeggen. Of Artitec eerder, of bij andere bouwpakketten, een ander soort waterschuifplaatjes heeft gebruikt, vermag ik dus niet te zeggen.
Het kan natuurlijk ook zijn, dat ik met al dat soppen met Set en Sol helemaal verkeerd bezig geweest ben.

Eric B: dankjewel voor de foto! Mooi tijdsbeeld  (y)

Jan-Peter: ik was, als ik het me goed herinner, ietsje jonger, een jaar of tien, elf. En dat was op een Fiat, voor de hooiwagen. De grote mannen prikten met hun vork het hooi op de wagen en ik moest steeds een stukje verder rijden: koppeling los, de boel een eindje laten rollen en dan de koppeling weer intrappen. Zwaar werk, herinner ik me. Met paard en wagen was veel makkelijker.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2023, 06:16:43 »
Zo'n Fiat Jan?
Met zo'n hooiwagen?

Met het paard weet ik ook nog van, met lage, platte driewielde hooikrossen zoals ze die hier noemde, die schuin opliepen en met een lange achterklep.
Kros voor de hooimijt, een touw d'r omheen en dan trok 't paard de boel de kros op.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2023, 21:49:20 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2023, 21:36:23 »
Of het nou precies die Fiat was weet ik niet, naar mijn gevoel had "die van mij" wat rondere vormen. Qua bouwjaar zou het best kunnen - mijn oom heeft 'm destijds nieuw gekocht - maar het is wel een behoorlijk aantal jaren geleden (bijna 55 jaar)...

Bij het hooien werd de Miedemawagen gebruikt, zonder zijschotten en met hoge hekken voor en achter.
Overigens leidt jouw koppeling naar dezelfde Fiat-trekker als je eerste koppeling...  ;D

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2023, 21:50:11 »
Nee hoor nu niet meer  ;D


Deze Miedema dan waarschijnlijk, die (her)ken ik ook nog wel :)
Foto van Farmmodeldatabase.com, een handige site als je op zoek bent naar een model met een agrarische achtergrond.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2023, 21:58:13 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2023, 22:09:40 »
Dat lijkt erg op een Miedemawagen. Die van mijn opa had echter sturende wielen in plaats van een draaibare vooras en op de plaats van de middelste "spijl" op het bankje zat een handrem. Bovendien was de "draagbeugel" op de disselboom aanmerkelijk groter. De extra hekken kloppen wel met wat ik me herinner.

De koppeling gaat nu inderdaad naar de hooiwagen van Artitec. Ook een leuk ding, maar geen Miedema.

Die farmmodeldatabase is wel handig. Als ik daar naar Fiat's zoek kom ik wel bij "rondere" modellen, zoals de Fiat 18 'La Picolla', maar als dat 'm was heeft mijn oom 'm nooit nieuw kunnen kopen...

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2023, 05:59:57 »
Ook een leuk ding, maar geen Miedema.

Ik durf het oneens te zijn met je. Miedema heeft zowel wagens gemaakt met fusee besturing als schamels.
De fusee besturing was erg handig bij paardentractie. Liepen de paarden een keer achteruit of moest je steken, dan had je minder kans - vergeleken met een schamel - dat de wagen beladen omviel. De paardentractie was ook de reden voor de handrem. Immers, achter een trekker was deze niet nodig, die remde zelf wel.
Het was dan ook de opkomst van de trekker, wat Miedema bewoog om de schamel te gebruiken. Scheelde een geremde as en de schamelconstructie was goedkoper te maken.

Wel een leuk ding op een baan van 1945 to eind 60.  (y)
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2023, 07:03:09 door C-rails. Reden: Typfout verwijderd »
Mvg.

Cor

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2023, 16:19:54 »
Dat is een mooie uitleg! Zie nu ook het trekoog aan de dissel van de Miedema 1 : 32, ipv een haak voor paardentractie.
Ik had geen idee dat er verschil was in wagens voor paarde- dan wel trekkertractie. Dank voor de uitleg!

Het citaat

Citaat
Ook een leuk ding, maar geen Miedema.

...sloeg overigens op de hooiwagen van Artitec, waar de koppeling van Eric B naar toe leidt. Met "geen Miedema" bedoel ik dan "geen Miedema zoals die van mijn grootvader".

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2023, 19:19:25 »
Om die trekhaak kwam dan de trekbalk (en aan de trekbalk de strengen naar de haam) en de menner zette dan de klomp tegen de haak zodat de trekbalk er niet uit kon schieten bij het manoeuvreren.
Op de boom van de schamel zie je de trekhaak nog lange tijd gebruikt worden (weliswaar kleiner, omdat het paard er zelden meer voor kwam), maar dan om de boom op te pakken om hem aan de trekker te koppelen. Later werden het een gesloten beugel.

Vroeger dachten ze ook al na. ;D
Mvg.

Cor

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2023, 19:35:04 »
Mogelijk wel meer dan tegenwoordig  ;) ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.