Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zaterdag 17 juni modelspoorbeurs in Houten door Seinhuis
Vandaag om 17:03:51
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001 door Hirschsprung
Vandaag om 16:57:45
Buitenlust door Huib
Vandaag om 16:35:41
Nieuw huis, nieuwe baan door cor_b
Vandaag om 16:33:25
NS-6000 in Spoor-1 door gdh
Vandaag om 16:12:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 16:08:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:05:09
Raadplaatje door Rody v. G.
Vandaag om 15:49:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 15:36:40
Diorama creation workshop door olaf99
Vandaag om 15:14:50
Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train. door spock
Vandaag om 14:52:11
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 14:04:40
Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC) door martijnhaman
Vandaag om 14:00:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
Vandaag om 13:39:48
Modelspoor baan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 13:06:57
19 Toen door Martin Hornis
Vandaag om 12:38:56
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 12:35:28
Mat 46 Rivarossi aandrijfassen door cor_b
Vandaag om 12:03:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 11:59:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:32:56
bouwen met modules in marokko door nkob
Vandaag om 11:28:28
Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - Een verslag van de bouw door gdh
Vandaag om 11:22:13
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 11:10:09
Hoe herken ik een gepolariseerde wissel? door JoopSpoort
Vandaag om 11:00:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door R v/d Hoven
Vandaag om 10:44:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 10:41:44
sterkere motoren voor Piko hondekop door henk
Vandaag om 08:39:41
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 08:34:48
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:33:30
Leuk Meuk door hervé
Vandaag om 00:20:03
  

Auteur Topic: De ene beugelkoppeling is de andere niet  (gelezen 1615 keer)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 312
De ene beugelkoppeling is de andere niet
« Gepost op: 22 maart 2023, 14:01:25 »
ik dacht dat beugelkoppelingen de makkelijke waren en de profi-koppelingen en automatische koppelingen de complexere.
Maar vandaag keek ik eens naar de beugelkoppelingen en ik vraag me echt af welke jojo dit nu weer bedacht heeft.

De foto laat het zien, de ene beugelkoppeling is groter dan de andere. Het viel me op toen een paar rijtuigen niet goed gekoppeld beleven en een deel in de bocht achterbleef.
Doordat de ene groter is dan de andere, vallen ze niet goed vanzelf in elkaar. Sindsdien druk de koppelingen met een pincet in elkaar zodat het ene beugeltje netjes over de andere valt.





Als IT-er is afwijken of een eigen draai geven aan een standaard mij niet vreemd, maar dat is kennelijk in de modelspoorwereld ook zo.

Hoeveel verschillende varianten van de beugelkoppelingen zijn er in omloop?
Laten jullie het aan elkaar gekoppeld rijden of vervangen jullie de koppelingen voor dezelfde versie?
Wat kan je doen als de koppeling niet afneembaar/uitneembaar is en vastzit aan het draaistel? vervangen voor iets anders wordt lastig misschien?


stoombr38

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: De ene beugelkoppeling is de andere niet
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2023, 14:12:34 »
is al tientallen jaren zo. Wat ik weet zo van 1970 misschien wel eerder.
Grt. Jo

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21093
Re: De ene beugelkoppeling is de andere niet
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2023, 14:47:14 »
Ja, is nooit anders geweest. Er kwam op den duur wel een soort norm, maar tegen die tijd had iedere fabrikant zijn eigen variant van de beugelkoppeling. Het principe van de beugelkoppeling is altijd gelijk, maar de afmetingen niet.

Er kwam ook al gauw wat beters. De universele koppelschacht volgens nem362.
https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem362_d.pdf
Daar houdt wel iedere fabrikant zich aan, zodat koppelingen wisselen in de regel een eitje is geworden.
Bij modellen zonder schacht zijn er wel mogelijkheden die alsnog aan te brengen of zelfs een heel kortmoppelmechaniek met schacht te plaatsen.
Om welke modellen gaat het?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: De ene beugelkoppeling is de andere niet
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2023, 14:55:08 »
Hallo Erik,
Wat stoombr38 al zegt: de beugelkoppeling is al erg oud en eigenlijk een standaard vanaf de jaren 60, dus niet vreemd dat er wat "varianten" bestaan maar juist mooi dat er toen al iets was gestandaardiseerd. Ikzelf ben erg liefhebber van de beugelkoppeling want het past altijd (ja klopt dat er soms wat hulp nodig is). De echte beugelkoppelingspecialist weet zelfs hoe je kan koppelen aan de oude Fleischmann. N.B. Wel een rangeerder nodig bij aan- en afkoppelen. Mooi is het gebruik van beugelkoppelingen zeker niet, zowel esthetisch als in technische zin.

Zover ik weet zijn er 3 soorten duidelijk te onderscheiden: de oorspronkelijke Marklin met een extra anti-losraak beugeltje, de grote van Lima en Jouef van het eerste uur, en de kleinere van alle andere merken van later, waar ook weer onderlinge verschillen in zitten.

Ik denk dat je niet te hoge eisen moet stellen aan de beugelkoppelingen. Zodra je denkt aan vervangen ben je eigenlijk al toe aan de mooiere kortkoppelingen. Die komen natuurlijk pas echt tot hun recht als er ook een kortkoppelmechaniek aan de wagen zit.

Groeten en succes,
Henk




Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24013
    • Pagina van klaas
Re: De ene beugelkoppeling is de andere niet
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2023, 15:31:51 »
....de oorspronkelijke Marklin met een extra anti-losraak beugeltje,
Dat extra beugeltje is niet tegen het losraken, maar om voorontkoppelen mogelijk te maken.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 312
Re: De ene beugelkoppeling is de andere niet
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2023, 18:29:56 »
Bedankt voor de reacties. Dit wist ik allemaal niet. De grote lellen die ik hem zitten op Lima rijtuigen. Die had ik ooit voor 10 euro per stuk in Houten gekocht en zijn niet de mooiste meer. Kunnen mooi dienen als een sleepje achter een V200.

Zoveel jaar loop ik nog niet mee in de modelspoorwereld. Maar ik begin steeds minder enthousiast te worden van Lima. Het rijdt niet zo lekker als iets van Roco en Fleischmann en het ziet er ook een beetje minder fraai uit.

Daarentegen heb ik uit diezelfde oogst en ook voor 10 euro een rijtuig van Lilliput gescoord. Die ziet er erg mooi uit en mechanisch is die echt top!
 

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: De ene beugelkoppeling is de andere niet
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2023, 19:55:00 »
Lima heeft vervang bogies met kleine beugels uitgebracht.
Die kan je onder oudere wagons plaatsen.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1552
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: De ene beugelkoppeling is de andere niet
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2023, 19:59:59 »
Er kwam ook al gauw wat beters. De universele koppelschacht volgens nem362.
https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem362_d.pdf
Daar houdt wel iedere fabrikant zich aan, zodat koppelingen wisselen in de regel een eitje is geworden.

Universeel ja, maatvast? Bij lange na niet.

Tussen alle merken zit overal een klein verschil in. Puntje bij paaltje is dus geen enkele schacht gelijk.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 2570
Re: De ene beugelkoppeling is de andere niet
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2023, 22:20:27 »
Nee, ze zijn lang niet gelijk. En sommige hangen wat in de eventueel aanwezige NEM-schacht en andere niet. Ook de beugels bewegen heel verschillend, van soepel tot stug.
Van de hedendaagse Roco-beugelkoppelingen knip ik altijd het verende lipje, dat ongewenst ontkoppelen moet tegengaan, weg. Ook versmal ik de haak, door wat materiaal weg te knippen. Dat ziet er beter uit.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

SjoerdB

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: De ene beugelkoppeling is de andere niet
« Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2023, 10:24:12 »
We hebben in onze eigen encyclopedie hierover een mooi uitgebreid artikel:

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Koppelingen_in_schaal_H0

Het lezen waard.

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 2570
Re: De ene beugelkoppeling is de andere niet
« Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2023, 14:43:31 »
Die beugelkoppeling gaat wat verloren in de koppelingsveelvoud, Sjoerd, en gaat ook wat voorbij aan verbeteringsmogelijkheden.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 312
Re: De ene beugelkoppeling is de andere niet
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2023, 10:15:43 »
Vanochtend  nog eens goed naar de koppelingen gekeken op een andere stam. Die van Lima (die grote lellen) zijn heel goed te herkennen. In een ander stammetje van de NS heb ik een uitneembare beugelkoppelingen zitten. Daar schoten steeds twee koppelingen los.
Hier zit een heel subtiel verschil in.



De linker is net iets kleiner dan de twee rechtse.
Ik had een combinatie van een linker en een van die twee rechtsen aan elkaar gekoppeld en dat ging niet helemaal goed.

Wat zou dit zijn? Zou de ene een nieuwere versie van de andere kunnen zijn maar beiden van dezelfde fabrikant? Of zijn dit twee fabrikanten door elkaar?
Ik heb het idee dat de kleinere linkse in zijn algemeenheid beter koppelt dan de twee rechtsen.

In ieder geval had ik nog een paar Fleischmann profi kortkoppelingen in de bak liggen en die ik heb ik er in gestoken ter vervanging. Staat ook nog eens mooier, omdat er minder ruimte is tussen de rijtuigen.

Ik zet kortkoppelingen nu wat hoger op mijn wensenlijstje.
Zouden jullie die Fleischmann profi koppelingen nog steeds aanraden of zijn er inmiddels daar ook weer betere alternatieven voor op de markt?

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 242
Re: De ene beugelkoppeling is de andere niet
« Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2023, 18:29:20 »
Je hebt inderdaad diverse beugelkoppelingen en de haakkoppelingen.

Meer let op, ook de bevesting aan wagons en rijtuigen verschilt. Als ze al verwisselbaar zijn, bij oudere modellen veelal niet eens.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • Een uit de hand gelopen ovaaltje
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: De ene beugelkoppeling is de andere niet
« Reactie #13 Gepost op: 24 maart 2023, 19:01:00 »
Erik
Als je al met beugelkoppelingen wilt rijden, zou ik op zoek gaan naar beugelkoppelingen met een veer. Niet te gebruiken om te ontkoppelen.
Maar persoonlijk vind ik de kortkoppelingen van Roco goed te gebruiken. De profikoppelingen van Fleischmann willen nog wel een langzaam opgetild worden uit hun mechanisme.
Voor het rangeerwerk voorzie ik de wagens en loks van de Fleischmann universal Kupplung. Je kunt er perfect mee ontkoppelen en wegrangeren
Hartelijke groet,
Joop
Joop ter Laak

Geef een modelspoorder de ruimte

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: De ene beugelkoppeling is de andere niet
« Reactie #14 Gepost op: 24 maart 2023, 21:48:55 »
De Fleischmann kortkoppeling is mijn favoriet.
De Roco vind ik ook prima maar steekt wat verder uit bij een open trein-einde en het uiteinde is kwetsbaar voor langdurig opzij buigen, b.v. tijdens opslag in een net te krap doosje. Het aardige van deze en de Fleischmann is dat je een gekoppelde wagen rechtstandig omhoog uit de trein kan nemen. De Marklin veroorzaakt bij mij ontsporingen omdat die gekoppeld in de bochten tegen de buffers aan loopt. Misschien ligt het aan mij want hoe kan dit gebeuren bij deze gerenommeerde fabrikant. Deze laat zich overigens netjes combineren met de beugelkoppelingen. Dan ken ik ook nog de Roco universeelkoppeling (blijkbaar kan deze koppelen met van alles en nog wat). Echter een lelijk ding bij een open trein-einde.

Kijk vooral ook even in de encyclopedie (zie SjoerdB in reactie #9). Erg interessant voor een objectieve keuze.

Groeten Henk