Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:27:05
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
07 juni 2023, 23:50:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
07 juni 2023, 23:40:45
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door System-M
07 juni 2023, 22:58:11
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door hrp
07 juni 2023, 22:54:37
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
07 juni 2023, 22:41:31
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001 door Roelof Hartholt
07 juni 2023, 22:23:28
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
07 juni 2023, 22:19:26
Pfarrerwinkel bahn door Erik01
07 juni 2023, 22:19:12
Modelbaan Beltheim. door Modelbaan BeltHeim
07 juni 2023, 22:14:13
Vrijdag 9 juni Veronica Express (De Karel) door piksov
07 juni 2023, 22:12:37
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
07 juni 2023, 21:37:46
Mooie topics weer op slot door geplas van derden door Reinout van Rees
07 juni 2023, 21:20:28
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door PeterC
07 juni 2023, 21:19:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
07 juni 2023, 21:06:15
Snelheid servo; grote verschillen per wissel door everh003
07 juni 2023, 20:42:12
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Frank 123
07 juni 2023, 20:34:01
Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100 door Sikko
07 juni 2023, 18:50:09
Plaatsen waar vroeger ooit eens een spoorlijn liep. door hrp
07 juni 2023, 18:36:19
Interieur kleuren DB uic-X BD4um door meino
07 juni 2023, 18:35:20
Stadsreiniging en Nutsbedrijven gemeente Maasdal. door NS 1607
07 juni 2023, 18:10:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
07 juni 2023, 17:11:02
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Marijn
07 juni 2023, 16:44:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
07 juni 2023, 16:37:23
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KoploperMau
07 juni 2023, 16:35:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
07 juni 2023, 15:21:04
NS 2400 serie in spoor 0 door edwin1974
07 juni 2023, 15:20:04
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
07 juni 2023, 14:49:44
Tekeningen materieel RTM door Silvolde
07 juni 2023, 13:09:58
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 juni 2023, 12:04:00
  

Auteur Topic: Vervoer van levende dieren  (gelezen 2931 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11968
    • sleutelspoor
Vervoer van levende dieren
« Gepost op: 21 maart 2023, 16:44:06 »

000 Een vooroorlogse vee trein in h0. De gedeeltelijk omgebouwde wagens in de trein zijn van de merken Roco, Liliput, Fleischmann en Jan Dul. De trein wordt getrokken door een 3900 DJH die gebouwd is uit een bouwdoos van DJH

Richtlijnen voor het vervoer van levende dieren

In de bloeitijd van hun onafhankelijkheid beschikten de spoorwegmaatschappijen in binnen– en buitenland over een grote hoeveelheid aparte goederenwagens voor het transport van levende dieren. In die jaren lieten rond de eeuwwisseling lieten alle groten en wat minder groten maatschappijen in Nederland volop nieuwe wagens voor dit vervoer bouwen. Ook de bij de modelspoorder bekende wagens van toen zijn o.a. de door de SS in 1913 in dienst gestelde serie 88001-88125. Na de fusie van de SS met de HSM kregen deze wagens het serie nummer FCKS 72301-73425. Na het afnemen van de niet meer noodzakelijke stoomleiding, de wagens werden immers niet meer in personentreinen mee genomen, werd de registratie gewijzigd in FCK. Andere bekende veewagens zijn die uit de verzamelserie 77000-77904, de zgn. kleinveewagens. Hiertoe behoorde ook de kippenwagens van o.a. de firma Moorman en van Rijn. De in 1958 omgebouwde stalen D-s (personentrein bagagewagens). 6310 en 6311 t.b.v. het vervoer van eendagskuikens van Arnhem naar Italië waren de laatst in dienst gestelde speciale wagens voor het vervoer van levende dieren. Zij kregen als kuikenwagen het nummer D7631en D7632. De meeste van deze veewagens zijn na de reorganisatie van het goederenvervoer buiten dienst gesteld en vervolgens gesloopt. De FCK heeft het al met al toch nog ruim 40 jaar op de vaderlandse spoorstaven volgehouden. Anno 2023 hebben de Nederlandse spoorwegmaatschappijen voor het transport van levende dieren geen speciale wagens meer in hun commerciëlewagenpark in omloop. Als een van de weinige particulieren had tot voor kort Circus Krone een eigen speciale olifanten wagen in dienst.
Bij onze oosterburen kan je nog steeds wagens met “luftdurchlassigen Seiten- und Stirnwanden (Lattenwanden) und met zwei Ladenboden”in dienst aantreffen. Deze wagens hebben als registratie Vhlmms
Voor het vervoer van levende dieren hebben de spoorwegen dikke boekwerken met voorschriften en regels samen gesteld. Deze voorschriften beginnen altijd met een door de spoorwegen voorgestelde wagen type en voorwaarden waar de wagens aan moeten voldoen. De wagen moet voorzien zijn van houtenwanden en van ringen en/of stangen, er moeten voldoende ventilatie luiken zijn aangebracht en de deuren moeten voorzien zijn van koehaken zodat de deuren bij grote dieren 35 cm  en bij kleine dieren 15 cm veilig open kunnen blijven staan. Als de deuren tijdens de reis open blijven staan moeten er voor de deuropening hekken  van tenminste 1.50 meter hoogte worden aangebracht. De onderzijde van deze hekken moet tot op 10 cm ( bij de FS, JZ, MZV en OBB 30 cm) boven de bodem bedekking worden dicht gemaakt. In principe zijn dat tegenwoordig alle gesloten wagens van het type Gs, Gls, Gbs en Hbcs met uitzondering van de Gls-t waar de ventilatieluiken werden vastgezet en de Gbs-en die uitgerust zijn met gladde multiplex wanden zijn uitgesloten van het paarden vervoer.

Ook in deze tijd worden er nog steeds levende dieren getransporteerd en daar zijn dan ook voorschriften voor zoals het KB van 18 december 2000 (BS 01/10/01) tot wijziging van het koninklijk besluit van 9 juli 1999 betreffende de bescherming van dieren tijdens het vervoer en de erkenning voorwaarden van vervoerders, handelaars, stopplaatsen en verzamelcentra.
Enkele van deze erkenningvoorwaarden zijn o.a.:
1). Drachtige dieren die tijdens het vervoer waarschijnlijk zullen werpen of dieren die minder dan 48 uur tevoren hebben geworpen, en pasgeboren dieren waar bij de navel nog niet helemaal is genezen, worden niet geschikt geacht voor vervoer.
2.a) De dieren moeten over voldoende ruimte beschikken om in hun natuurlijke houding rechtop te blijven staan en zo nodig moeten zij door hekken tegen de bewegingen van het vervoermiddel worden beschermd. Zij moeten plaats hebben om te gaan liggen, tenzij dit om speciale redenen in verband met de bescherming van de dieren ongewenst is.
b) De vervoermiddelen en de containers moeten zo zijn geconstrueerd en worden gebruikt dat de dieren worden beschermd tegen slechte weersomstandigheden en grote verschillen in klimaat. De luchtverversing en de hoeveelheid lucht moeten aangepast zijn aan de omstandigheden waarin het vervoer plaatsvindt en geschikt zijn voor de vervoerde diersoort.
c) De vervoermiddelen en de containers moeten gemakkelijk te reinigen zijn, zo zijn ingericht dat de dieren niet kunnen ontsnappen, zo zijn geconstrueerd dat verwondingen of onnodig lijden van de dieren worden voorkomen en zo zijn uitgerust dat hun veiligheid gegarandeerd is
f) Wanneer de dieren vastgebonden worden, Paarden met een halster en runderen met een halstouw, moet het daarvoor gebruikte materiaal zo sterk zijn dat het onder normale vervoersomstandigheden niet kan breken en lang genoeg zijn om de dieren, indien nodig, de gelegenheid te geven te gaan liggen, te eten en te drinken. Voorts moet dit materiaal zo ontworpen zijn dat ieder risico van wurging of verwonding wordt voorkomen. De dieren mogen niet aan de hoorns of aan neusringen worden vastgebonden.
g) Eenhoevige moeten in individuele hokken worden vervoerd die zo ontworpen zijn dat zij tegen schokken worden beschermd. Deze dieren mogen even wel vervoerd worden in groepen; in die omstandigheden dient erop te worden toegezien dat elkaar vijandig gezinde dieren niet samen worden vervoerd. Wanneer zij in groep worden vervoerd, moeten zij onbeslagen achterhoeven hebben.
3 a) Wanneer dieren van verschillende soort in hetzelfde vervoermiddel worden vervoerd, moeten zij naar soort worden gescheiden, tenzij het gaat om gezellen die door de scheiding van streek zouden raken. Bovendien moeten bijzondere maatregelen worden genomen ter vermijding van nadelige gevolgen die kunnen voortvloeien uit het gezamenlijke vervoer van soorten die elkaar van nature vijandig gezind zijn. Wanneer dieren van verschillende leeftijd worden vervoerd met hetzelfde vervoermiddel, moeten de volwassen dieren gescheiden worden gehouden van de jonge dieren; deze beperking geldt evenwel niet voor vrouwelijke dieren die worden vervoerd met hun jongen die zij zogen. Niet gecastreerde volwassen mannelijke dieren moeten gescheiden worden gehouden van vrouwelijke dieren. Fokberen moeten van elkaar worden gescheiden. Dat geldt eveneens voor hengsten. Deze bepalingen zijn alleen van toepassing voor zover de dieren niet in bij elkaar passende groepen zijn opgefokt of niet aan elkaar gewend zijn geraakt.
4. Bij het in- en uitladen van de dieren moet gebruik worden gemaakt van daarvoor geschikte middelen, zoals bruggen, vlonders of loopplanken Tijdens het vervoer mogen de dieren niet met mechanische middelen in een hangende positie worden gehouden en evenmin bij kop, horens, poten staart of vacht worden opgetild of over de grond gesleept.
5. De vloer van de vervoermiddelen of de containers moet sterk genoeg zijn om het gewicht van de vervoerde dieren te dragen. Hij moet bedekt zijn met een voldoende laag strooisel voor het absorberen van uitwerpselen. Dit mag zilverzand, hooi, stro, turfstrooisel of zaagsel zijn. Met kans op vorst mag geen zand gebruikt worden!
6. Ten einde tijdens het vervoer de nodige verzorging van de dieren te waarborgen, dienen zij te worden vergezeld door een begeleider, tenzij :
b) de vervoerder als begeleider optreedt;
c) de verzender een gemachtigde heeft belast met verzorging van de dieren op daarvoor geschikte halteplaatsen.
b) Melkgevende koeien moeten met tussenpozen van ongeveer twaalf uur, maar niet langer dan vijftien uur, worden gemolken.
7 De dieren mogen uitsluitend in vervoermiddelen worden geladen die zorgvuldig zijn gereinigd en zo nodig ontsmet. Dode dieren, vervuild strooisel en uitwerpselen moeten zo spoedig mogelijk worden verwijderd.

B. Bijzondere bepalingen voor vervoer per spoor
Elke spoorwagon die voor het vervoer van dieren wordt gebruikt, moet worden gemerkt met een symbool waaruit de aanwezigheid van levende dieren blijkt, tenzij de dieren worden vervoerd in containers. Als geen speciaal voor het vervoer van dieren ingerichte wagons beschikbaar zijn, moeten de dieren worden vervoerd in overdekte wagons die met hoge snelheid kunnen rijden en die voorzien zijn van voldoende grote ventilatieopeningen of beschikken over een ook bij lage snelheid adequaat ventilatiesysteem. De binnenwanden van deze wagons moeten van hout zijn of van een ander volledig glad materiaal en moeten op een passende hoogte voorzien zijn van ringen of staven voor het geval dat de dieren moeten worden vastgemaakt.
Eenhoevige dieren moeten, wanneer zij niet in individuele hokken worden vervoerd, hetzij langs dezelfde wand hetzij met de hoofden naar elkaar toe worden vastgemaakt. Veulens en niet afgerichte dieren mogen echter niet worden vastgebonden. Grote dieren moeten zo in de wagons worden geladen dat de begeleider tussen hen door kan lopen.
Wanneer overeenkomstig het bepaalde in punt 3, onder a), dieren van elkaar gescheiden moeten worden gehouden, kan dat gebeuren door hen in aparte delen van de wagon vast te binden, indien daartoe voldoende ruimte is, of door middel van daarvoor geschikte tussenschotten.
Bij het samenstellen van treinen en bij elke andere verplaatsing van de wagon moeten de nodige voorzorgen worden genomen om heftige schokken tegen wagons waarin zich dieren bevinden, te voorkomen.

Ruimte aanbevelingen door NS voor het Vervoer per spoor van Eenhoevige huisdieren
Volwassen paarden 1, 75 m2 (0, 7 x 2, 5 m)
Jonge paarden (6-24 maanden) (voor reizen van ten hoogste 48 uur) 1, 2 m2 (0, 6 x 2 m)
Jonge paarden (6-24 maanden) (voor reizen van meer dan 48 uur) 2, 4 m2 (1, 2 x 2 m)
Pony’s (kleiner dan 144 cm) 1 m2 (0, 6 x 1, 8 m)
Veulens (0-6 maanden) 1, 4 m2 (1 x 1, 4 m)
De bruikbare standaardbreedte van wagons is 2, 6 a 2, 7 m.

Pluimvee

Beladingdichtheid voor het vervoer van pluimvee in containers:
Categorie: Ruimte:
Eendagskuikens 21-25 cm2 per kuiken
Pluimvee van minder dan 1, 6 kg 180 a` 200 cm2/kg
Pluimvee van 1, 6 tot 3 kg 160 cm2/kg
Pluimvee van 3 tot 5 kg 115 cm2/kg
Pluimvee van meer dan 5 kg 105 cm2/kg
Deze getallen kunnen variëren, afhankelijk van niet alleen het gewicht en de grootte van de dieren, maar ook van hun fysieke conditie, de weersomstandigheden en de vermoedelijke reistijd.

Kooien en kisten

Een ander vervoer van levende dieren is dat in kisten of kooien. Ook hier gelden in hoofdzaak dezelfde bepalingen als die voor het vervoer in wagens. De kisten moeten geschikt zijn voor het soort dieren wat er gebruik van maakt. Ook moet er op toegezien worden dat de dieren geen lichaamsdelen naar buiten kunnen steken, maar ook dat zij geen vreemde delen naar binnen kunnen trekken. Op de kooien of hokken moeten aan beide zijde de opschriften “LEVENDE DIEREN” en ”RECHTOP PLAATSEN” worden aangebracht. Ook moeten er op de kisten en kooien duidelijk leesbare beschrijvingen worden aangebracht over evt. bijzonder gevaar, bv. Giftige reptielen of “ROOFDIER:  Deze laatsten mogen slechts in deugdelijke kooien van staal of hard hout met vast verankerde dwarsverbindingen vervoerd worden.De hoeken van deze kooien moeten met ijzerbeslag versterkt worden en de dwars verbindingen moeten met dicht houtbeslag of sterk gevlochten draad worden afgeschermd. Als er Beren vervord moeten worden, dan moet de kooi geheel aan de binnenkant  van staalplaat zijn voorzien. Wilde en uitheemse dieren mogen slechts vervoerd worden, als de wijze van verlading geen gevaar voor mens en diuer kan opleveren. O ja, loopse teven moeten van reuen gescheiden worden gehouden. Anders komt waarschijnlijk het afgesproken tarief in gevaar!


001 Zo kan ik mij de veemarkt aan de Goudserijweg in Rotterdam nog herinneren. Een deel van de te verhandelende waar ging terug naar de boerderij terwijl een ander afgedankt deel rechtstreeks naar het om de hoek gelegen slachthuis ging. De meeste van hen zagen hier voor het laatst het daglicht !.


002 het traditionele handjeklap was niet van de lucht.


003 Toen het nog druk was op de verladingen. De verschillende seksen en soorten worden volgens voorschrift van elkaar gescheiden. De koeien worden in groepjes naar de klaar staande  FCKS-en gebracht, terwijl ongeveer in het midden van de foto, rechts, een stier, en links, een geit op hun beurt staan te wachten om ingeladen te worden. De plaats moet Leeuwarden zijn geweest, de datum is onbekend


004 Deze in 1913 genomen foto laat ons enkele bijzondere details zien. Het nummer van deze SS-wagens staat in de Nederlandse vlag op de wagenzijkant. Op de randen van het dak zien we de zgn. varkensstaartjes staan. Door deze gebogen ogen liep het treinkoord, waar mee gecommuniceerd werd tussen de conducteurswagen en de trekkende locomotief. Rotterdam DP, 1913


005, Het laden van stamboekvee in Leeuwarden, Gezien de grote variëteit aan wagens, zoals de Hongaar en de Gbs150, moet dit in de jaren 70 van de vorige eeuw zijn. De Vaarsen en Pinken zijn bestemd voor de export als fokvee. Veel naar overzee  emigrerende boeren namen hun eigen fokvee mee. Deze gingen, net als het baasje scheep bij Thomson in Rotterdam .


006 Na aankomst van de trein aan de Thomsonkaai in Rotterdam werden de runderen gelost en voorzichtig aan het halster naar de gereedstaande laadkist gebracht.


007 In 1950 nam het Duitse MS “Aliot”, liggende aan de Rotterdamse Thomssonkade 61 koeien, 50 families en 325 personsembarkingen in die de reis naar het overzeese gingen meemaken.


008 Koeien op de Thomsonkaai. Duidelijk zijn aan Stuurboord van de Alioth de achterzijden van de houten stallen voor de overtocht te zien. Zo zijn de dieren redelijk beschut tegen evt. overkomend water.


009 Dieren die bovendeks bleven gingen niet met de laadkist aan boord maar maakten gebruik van hun eigen loopplank of gangway.


010  Na het transport van vee werden de wagens schoongemaakt en ontsmet. Op een van de vele veeverladingen die NS in de laren dertig van de vorige eeuw nog onder zijn beheer had wordt wagen 74242 (serie 74181-74280, Werkspoor 1913/14) gereinigd en opnieuw gekalkt. Dit kalken van de binnenkant wagen was voorschrift om zo de boel te ontsmetten. Dat de wagen gekalkt was is duidelijk te zien aan de witte sporen  op/aan de wagen.


012  Eigen tekening van een FCK(S) 72301-72425


013 Voor de (om)bouw naar een FCK(S) uit de serie SS 88001-88125 is gekozen voor een ROCO CHOK met het nummer NS 14236.


014 Met een “messcherp” hobbymesje zijn de planken die voor de luchting van de wagen moeten zorgen, voorzichtig tussen de staande blijvende planken uitgesneden.


015 Een uitzondering op de regel is een wagen met een dichte deur. Deze deur is vermoedelijk geplaats na/bij een herstelling van een schade geval?


016 De ex HSM/NS  FCKS 72301-73425 De wagen voorzien van lading! Let op het wit gekalkt zijn van de zijwanden.! Met het dak gelicht zijn de stieren en het kortkoppelingsmechanisme goed te zien. De beestjes moeten nog volgens voorschrift aan de ringen en stangen worden vast gezet.


017 Een schitterend messingmodel van de FCKS. (Foto BNLS)Ter aanvulling: De wagen op foto 017 is gemaakt uit een etsplaat van Gerard van de Weerd van de Mitropagroep.(Thonis)


018 Zoals al op plaatje 007 te zien was werden op het laatst van het veevervoer per spoor ook de dan nog gangbare wagens gesteld zoals deze Gs.


019 Het laden van runderen in een Gs aan de openbare laad- en losplaats aan de haven van Vlieringen.


020 Hier zien we links paarden staan! Deze viervoeters hebben een eigen protocol en dat komt hierna!
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 10:09:31 door Hans Reints. Reden: foto 017 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: Vervoer van levende dieren
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2023, 11:48:27 »
Med venligst hilsen,

Lennert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11968
    • sleutelspoor
Re: Vervoer van levende dieren De reakties
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2023, 12:21:44 »
spoorzeven
 
Re: Vervoer van levende dieren
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2023, 17:29:19 »
Interessant, Hans. Bedankt!

Groet, Frank
----------------------------------------------------------
hervé
 
Re: Vervoer van levende dieren
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2023, 17:34:53 »
Goeienamiddag,
boeiend onderwerp alleszins
en met een minimum aan fantasie kan je ergens een ex-PKP-G-wagen neerpoten (zie foto hieronder)via deze stallen aan de grens werd toentertijd Nederlands eetbaar gedierte naar België uitgevoerd nu wonen er in Q-Ville mensen
https://www.lijn-12.be/essen-veeramp1915.php( website Lijn12 )
Gccgle via  Quarantaine B-Essen vind je nog wel enkele beestige zw/w-foto's https://www.herbergq.be/wp-content/uploads/2019/08/149.jpg (foto in Hemelrijck(straat) B-Essen,foto richting noord, dwz. NL-Nispen, NL-huis bovenaan foto staat in B/NL-Grensstraat, links de Q-stallen,rechts spoorwagens aan Lijn12) ( on ) bruikbaar  ?   mooie DR-Verschlagwagen voor kleinvee:http://www.rst-modellbau.de/rstshop/index.php/verschlagwagen.html?limit=25 inclusief enkele uren waarachtige modelbouwpret
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2023, 21:29:36 door hervé »
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MathynK
 
Re: Vervoer van levende dieren
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2023, 10:27:57 »
Als ik het goed herinner kan je bij Maykel Kastelijn mooie kits van HSM veewagens met en zonder remmershuis kopen én veewagens type ‘28 FOTK. Bij Seinarm(Gerard) de SS tegenhangers. Daarnaast heeft Gerard ook andere leuke pluimvee wagens in de collectie. Die staan momenteel ook in zijn webwinkel aangeboden. Samen met de Roco look-a-like en de nieuwe Hongaren zijn er hele leuke samenstellingen te maken!

Gr, Mathyn
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wil uit ZO drenthe
 
Re: Vervoer van levende dieren
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2023, 10:40:23 »
Hallo,
Als er vee met een zeeschip vervoert werd, gingen er (bijna) altijd een of twee dieren verzorgers, als extra bemanning mee.Het was niet ideaal om vee met een schip te vervoeren voor de matrozen, dus werden er veetransport schepen gebouwd. Deze schepen vervoeren alleen levende have, paarden, koeien, schapen, kamelen, kippen, etc. etc. Een van de vaste bemanningsleden op die veetransportschepen is een veearts.
Nou maar weer een spoorfeitje.
Op mijn laatste reis in 1974 als leerling stuurman lag ms. Simonskerk met bakboord (links) langszij de kade in Kaapstad Zuid Afrika.De lading werd gelost uit goederenwagons. Mijn hut was aan bakboord. s'-nachts werden de lege wagons weg gehaald door.......................een stoomlocomotief en die rangeerde ook weer volle goederen wagons langs het schip de hele nacht door. Ik had geen oog dicht gedaan. Ik heb nu nog steeds een hekel aan stoomlocomotieven.
Groetjes
Wil
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Alewijn
 
Re: Vervoer van levende dieren
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2023, 11:36:02 »
Heel mooi, Hans!
Die foto's van de Thomsonkade - dat is toch aan de Maashaven NZ? - maakten me nieuwsgierig.Hier vond ik nog enkele gegevens: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Op_de_Thomsonkade_te_Rotterdam_is_men_begonnen_met_de_inscheping_van_61_koeien_a,_Bestanddeelnr_905-2943.jpg
Beschrijving : Op de Thomsonkade te Rotterdam is men begonnen met de inscheping van 61 koeien aan boord van de MS "Alioth", die vertrekt met aan boord 50 gezinnen (325 personen) die een kolonie gaan stichten in Brazilië.Datum : 5 september 1952

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
TonM
 
 
Re: Vervoer van levende dieren
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2023, 12:46:21 »
Citaat van: MathynK op 22 maart 2023, 10:27:57
Als ik het goed herinner kan je bij Maykel Kastelijn mooie kits van HSM veewagens met en zonder remmershuis kopen én veewagens type ‘28 FOTK.
Dat zijn deze wagens:


De SS-veewagens heb ik al een tijd niet meer op de site van Seinarm zien staan, maar wie weet komen ze nog eens terug? Er is ook nog een kit voor een veewagen met verdieping geweest van Philotrain:
Seinarm heeft die in het verleden ook uitgebracht in een set van 2 wagens; 1 met en 1 zonder remmershuis.En de FCKS van de tekening is heel lang geleden als kit uitgebracht door Sabro models:
Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2023, 12:49:11 door TonM »
-------------------------------------------------------------------------------------------------

hervé
 
Re: Vervoer van levende dieren
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 09:45:17 »

Goeievoormiddag,
Op de meeste -interessante-foto's ziet men alleen maar uniforme veewagens van de NS.Reed er dan nooit RIV-materieel mee van andere Europese landen ?Evenmin in de latere 'roodbruine' periode ?Denk hierbij ook aan eventueel transit-verkeer.( zie m'n vorige post over Lijn12, grens NL/B )
Bestonden er trouwens Europ-veewagens ? Gewone G-wagens wel uiteraard, maar...
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 12:26:08 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11968
    • sleutelspoor
Re: Vervoer van levende dieren
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2023, 20:59:44 »
Wil uit ZO Drenthe bedoel je dit?





Lossen uit de Montferland van de Klompen Lloyd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Vervoer van levende dieren
« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2023, 17:28:01 »
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,10384978
scrol na het item nog door voor plaatjes uit Zwitserland.

Grusse! Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 432
Re: Vervoer van levende dieren
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2023, 20:07:46 »

Veeladen in model.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 432
Re: Vervoer van levende dieren
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2023, 20:09:35 »

En de mobilisatie in 1914 in model.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Vervoer van levende dieren
« Reactie #7 Gepost op: 03 april 2023, 16:36:11 »
dank je
goede info voor mijn kleinvee verlading .
groet kees

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Vervoer van levende dieren
« Reactie #8 Gepost op: 03 april 2023, 17:38:54 »
.  Goeienamiddag,

   Zeer interessante, beestige foto's.
 
   Bij de DR  (voor 1949)  heette de Kleinviehwagen ook Verschlagwagen "Altona"
   Verschlag staat dan ongeveer voor 'beestenhok'
   ( http://www.rst-modellbau.de/rstshop/index.php/verschlagwagen.html?limit=25 )

   Bij de DR  (voor 1949)  heette de gewone, standaard G-wagen met vlak en (later, dwz. vanaf jaren 1920) ) rond dak:
   "München" of  "Kassel".
   Bij de DB  (na    1949)  had de G10 het vlakke dak en de G20 het ronde (ton)dak  (beide dus ex-Kassel of ex-München)
« Laatst bewerkt op: 03 april 2023, 17:49:07 door hervé »

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 432
Re: Vervoer van levende dieren
« Reactie #9 Gepost op: 04 april 2023, 11:43:27 »

En de kippenwagens van Koens in model van Gerard van de Weerd/ Mitropa.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11968
    • sleutelspoor
Re: Vervoer van levende dieren
« Reactie #10 Gepost op: 15 april 2023, 12:05:37 »
Ik heb vwg de leesbaarheid dit topic opgesplitst in de delen Runderen, Paarden en klein vee. ben nu bezig aan circus dieren.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Vervoer van levende dieren
« Reactie #11 Gepost op: 16 april 2023, 15:30:47 »
PAARDENWAGENS .
Overgenomen uit SPOORWEGTECHNIEK , HET ROLLEND MATERIEEL uit 1943
Paardenwagens gelijken meer op normale gesloten wagens . Deze zijnn voorzien van een roldeur in elken zijwand en van een z.g. koplading , bestaande uit een paar draaideuren in elken kopwand en daar buiten een overloopbrug . De ventilatie bestaat uit jalouzieën met schuiven in de zijwanden en ventilators op het dak . Verder zijn deze wagens voorzien van de bij het vervoer van paarden gebruikelijke latierboomen .Vloer en zijwanden zijn extra zwaar uitgevoerd , om doortrappen te voorkomen .
In het wagenpark der N.S. komt nog een tweetal luxe paardenwagens voor , ingericht voor het vervoer van kostbare paarden als renpaarden e.d. Deze wagens zijn ingericht met een zestal boxen , gescheiden door halfhooge wanden . In het midden is een verblijf met zitplaatsen voor de begeleiders . In elken zijwand zijn twee roldeuren voor de lading en een draaideur , welke toegang geeft tot de verblijfplaats van het personeel . De boxen zijn onderling verbonden door zwaaideuren .
MVG Sjaak