Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€35.00
Per saldo:
€-215.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:49:39
Marklin/Trix koploper
door
Martijn193
Vandaag
om 16:49:00
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
hrp
Vandaag
om 16:46:10
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2)
door
Ronald69
Vandaag
om 16:41:21
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst
door
Hans Reints
Vandaag
om 16:21:08
C 7401/5 BTD deel 5 1988 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst
door
Hans Reints
Vandaag
om 16:12:53
Halte Assel, een nieuw baantje in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:09:09
ICM gaat uit dienst
door
Dave.......
Vandaag
om 16:01:56
Modelspoor enquete
door
schipcas
Vandaag
om 15:59:54
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 15:57:01
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
MOVisser
Vandaag
om 15:46:42
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
door
Pauldg
Vandaag
om 15:43:53
Voeding Digikeijs DR60710 (regelbaar)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 15:39:48
Nederland in Z
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 14:18:20
Buitenlust
door
hervé
Vandaag
om 13:06:00
Geprul in nul, het vergeten eendje
door
Pauldg
Vandaag
om 13:03:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
nighttrain1
Vandaag
om 12:57:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
Vandaag
om 12:55:02
Onbekende loc printplaat, wie herkent deze?
door
Duikeend
Vandaag
om 12:31:22
NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
door
Mispoes
Vandaag
om 11:50:44
Doornvliet
door
cor_b
Vandaag
om 11:42:18
Beginnen met een spoorbaan
door
Theovh
Vandaag
om 11:35:28
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
Vandaag
om 11:29:58
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Rick
Vandaag
om 10:39:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:23:47
The Micro Model Railway Dispatch
door
Erik_omBC
Vandaag
om 10:14:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
tuurtje
Vandaag
om 10:12:44
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen?
door
Antal
Vandaag
om 06:54:16
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 06:10:44
Port MacArthur 009 (een freelance Schotse smalspoor modulebaan)
door
NS1220
Vandaag
om 00:19:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Paarden
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Paarden (gelezen 667 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Online
Berichten: 12080
Paarden
«
Gepost op:
23 maart 2023, 11:41:12 »
Na de runderen zijn nu de paarden aan de beurt
021 De wekelijkse Veetrein in model
Algemeen.
De Europese Transportverordening (verordening (EG) nr. 1/2005) stelt tal van eisen aan het veevervoer. Zo moeten vervoerders in veel gevallen een vergunning en een certificaat hebben. Voor elk transport geldt dat de vervoerder vooraf alle nodige voorzieningen moet hebben getroffen om de duur van het transport tot een minimum te beperken en tijdens het transport in de behoeften van de dieren te voorzien. Dit houdt in:
-De dieren zijn geschikt voor het voorgenomen transport.
-Het vervoermiddel is zodanig ontworpen en geconstrueerd, en wordt op zodanige wijze onderhouden en gebruikt, dat de dieren letsel en lijden bespaard blijft en dat hun veiligheid is gegarandeerd.
- De laad- en losvoorzieningen zijn zodanig ontworpen en geconstrueerd, en worden op zodanige wijze onderhouden en gebruikt, dat de dieren letsel en lijden bespaard blijft en dat hun veiligheid is gegarandeerd. (Bij het in- en uitladen van de dieren moet gebruik worden gemaakt van daarvoor geschikte middelen, zoals bruggen, vlonders of loopplanken
-Tijdens het vervoer mogen de dieren niet met mechanische middelen in een hangende positie worden gehouden en evenmin bij kop of vacht worden opgetild of over de grond gesleept.
-De vloer van de vervoermiddelen of de containers moet sterk genoeg zijn om het gewicht van de vervoerde dieren te dragen. Hij moet bedekt zijn met een voldoende laag strooisel voor het absorberen van uitwerpselen. Dit mag zilverzand, hooi, stro, turfstrooisel of zaagsel zijn. Met kans op vorst mag geen zand gebruikt worden!)
-Het transport wordt zonder oponthoud tot de plaats van bestemming uitgevoerd, en de omstandigheden voor het welzijn van de dieren worden regelmatig gecontroleerd en naar behoren in stand gehouden.
-Ten einde tijdens het vervoer de nodige verzorging van de dieren te waarborgen, dienen zij te worden vergezeld door een begeleider, tenzij :
a) de vervoerder als begeleider optreedt;
b) de verzender een gemachtigde heeft belast met verzorging van de dieren op daarvoor geschikte halteplaatsen
De dieren beschikken, gelet op hun grootte en op het voorgenomen transport, over voldoende vloeroppervlak en stahoogte. De dieren krijgen op gezette tijden water, voeder en rust, in kwaliteit en in kwantiteit afgestemd op hun soort en grootte. Zoals eerder aangehaald hebben dieren ruimte nodig om te kunnen staan, te eten en te gaan liggen/rusten cq slapen. NS geeft de aanbevelingen van ruimte voor het vervoer per spoor van Eenhoevige huisdieren (Paarden), uitgaande van de bruikbare 2,60 a 2,70 m standaardbreedte van wagons.
Voor Volwassen paarden is dit 1,75 m2 (0,70 x 2,50 m).
Jonge paarden (6-24 maanden) (voor reizen van ten hoogste 48 uur) 1,2 m2 (0,60 x 2,00 m). Jonge paarden (6-24 maanden) (voor reizen van meer dan 48 uur) 2,4 m2 (1,20 x 2 m),
Pony’s (kleiner dan 144 cm) 1 m2 (0,60 x 1,80 m) en Veulens (0-6 maanden) 1,4 m2 (1 x 1,40 m) Wanneer paardachtigen in groepen worden vervoerd, moeten zij onbeslagen achterhoeven hebben.
Paarden die bestemd zijn voor de slacht
Europese regels schrijven voor dat paarden, pony's en ezels die naar het slachthuis gaan, naast een paspoort ook een ondertekende 'voedselketeninformatie' (VKI) bij zich hebben. Via de VKI informeert de paardenhouder het slachthuis over het paard. De VKI-verplichting geldt uiteraard niet voor paarden waarvoor in het Paardenpaspoort (deel I) is aangegeven 'niet bestemd voor humane consumptie'. Deze dieren mogen immers niet geslacht worden. De paardenhouder moet alle informatie doorgeven die van belang is voor de veiligheid van het vlees. Het gaat dus vooral om de gezondheid van het dier, resultaten van uitgevoerd onderzoek en om toegediende diergeneesmiddelen. Ook moet de naam en het adres van de dierenarts worden genoteerd. Na het invullen moet de eigenaar of houder de formulieren ondertekenen en met het paard meegeven, ook als het paard via een veehandelaar naar de slacht gaat.
Wanneer dieren in spoorwagons aan boord van schepen worden vervoerd,(Veerboten) moeten speciale maatregelen worden getroffen om ervoor te zorgen dat tijdens de gehele duur van de reis voldoende luchtverversing aanwezig is voor de dieren.
022 ook in moeilijke tijden wordt het spoor ingeschakeld voor het transport van Manschappen, paarden en materiaal. Hier de voorbereidingen voor het mobilisatievervoer eind jaren dertig van de vorige eeuw. In augustus 1939 was het ernst en werd het reizigersvervoer enkele dagen vrijwel stilgelegd om de militaire transporten onbelemmerd te kunnen uitvoeren. Den Haag Alexanderkazerne
023 Inladen van volledig bepakte trekpaarden in Den Haag. De Stukspaarden trekken oa. het veldkanon (stuk) en de munitiewagen. Voor dit geschut zijn 6 paarden nodig.
024 Een van de weinige echte kleuren foto’s uit de mobilisatietijd Apeldoorn Aug. 1939. De mobilisatie is in volle gang.
025 Veel van deze militaire transporten gingen in 1939 naar de Veluwe en omstreken waar veel kazernes te vinden waren. Van hier uit ging het dan naar hun inkwartiering in oa. De Grebbenberg en de Roode Haan bij Veenendaal. Uitladen van de paarden in Ede
026. Een van de meest gebruikten wagens die samen met de reguliere gesloten wagen voor het (mobilisatie) paarden en manschappen transport gebruikt werden.
027 Een compleet ander transport is dat van circus paarden. Doel en gebruik staat in schril contrast met elkaar. In dit geval reizen de “Circus Krone” paarden in aangepaste goederenwagens van de DB Hier het uitladen van paarden
028 Dit gaat allemaal stress loos aan toe. Voor deze schimmels is het haast dagelijkse kost
Op deze plaat is duidelijk te zien dat de paarden de ruimte hebben
029 Zo kan het er in model uit zien. Scene is uit een Preiser catalogus gekopieerd.
030 Deze “Hongaar” heeft een triplexdeur en is dus uitgesloten voor het transport van paarden. Dit is een messing model uit de “stal”van Jan Dul en door mij gebouwd.
031 Deze Chhp van Artitec is voorzien van een stalen deur en kan probleemloos gesteld worden in de maandagse veetrein naar het slachthuis.
032 Van een heel ander kaliber zijn de Amerikaanse wagens die circus gigant Barnum & Baily Bros gebruikt om zijn dieren te vervoeren ( Kom hier nog op terug bij het Olifantenvervoer)
033 Er gaan heel wat makke schapen, pardon Paarden, in zo’n 4 en/of 6 asser.
034 Scene aan de los-en laadweg in de haven van Vlieringen. De Gls-t waar de ventilatieluiken van werden vastgezet en met gladde multiplex wanden zijn uitgesloten van het paarden vervoer.
035 Nu we toch in de haven zijn even verder kijken bij het laden van de door de spoorwegen aangevoerde paarden voor de export.
036 Hier worden nog steeds de laadkisten gebruikt om de kostbare lading aan boord te zetten.
037 De lading is aan dek. Achter de laadkist zijn de tijdelijke stallen voor de paarden gebouwd.
038 Aan dek is een speciale stal voor de paarden gebouwd welke tijdens slechtweer met de voor de stal liggende planken kan worden afgesloten.
Volgende zijn de Kleinveewagens.
De voorgaande reakties zijn opgeslagen en komen weer terug.
«
Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 20:08:47 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Online
Berichten: 12080
Re: Paarden
«
Reactie #1 Gepost op:
16 april 2023, 17:02:38 »
j.ossebaar
PAARDENWAGENS .
Overgenomen uit SPOORWEGTECHNIEK , HET ROLLEND MATERIEEL uit 1943
Paardenwagens gelijken meer op normale gesloten wagens . Deze zijnn voorzien van een roldeur in elken zijwand en van een z.g. koplading , bestaande uit een paar draaideuren in elken kopwand en daar buiten een overloopbrug . De ventilatie bestaat uit jalouzieën met schuiven in de zijwanden en ventilators op het dak . Verder zijn deze wagens voorzien van de bij het vervoer van paarden gebruikelijke latierboomen .Vloer en zijwanden zijn extra zwaar uitgevoerd , om doortrappen te voorkomen .
In het wagenpark der N.S. komt nog een tweetal luxe paardenwagens voor , ingericht voor het vervoer van kostbare paarden als renpaarden e.d. Deze wagens zijn ingericht met een zestal boxen , gescheiden door halfhooge wanden . In het midden is een verblijf met zitplaatsen voor de begeleiders . In elken zijwand zijn twee roldeuren voor de lading en een draaideur , welke toegang geeft tot de verblijfplaats van het personeel . De boxen zijn onderling verbonden door zwaaideuren .
MVG Sjaak
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Paarden