Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: z21 maintanance tool werkt niet  (gelezen 2990 keer)

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 142
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Re: z21 maintanance tool werkt niet
« Reactie #15 Gepost op: 22 maart 2023, 15:47:14 »
En je weet zeker dat je op het programmeerspoor staat en je hebt ook de spanning erop gezet? Misschien een overbodige vraag, maar je zal niet de eerste zijn....
Met vriendelijke groet,
Ron

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Re: z21 maintanance tool werkt niet
« Reactie #16 Gepost op: 22 maart 2023, 16:09:46 »
Het daadwerkelijk uitlezen doet de z21 zelf. Als het met de MM ook niet werkt, ligt het niet aan de maintenance tool of andere software. Bij het uitlezen doen decoders stroompjes trekken om zo informatie naar de z21 terug te sturen met bijvoorbeeld een adres.

1 enkele lok en niks anders op het spoor moet gewoon goed werken met een z21.

Aangezien de z21 niet goed werkt, kom ik tot 3 mogelijke oorzaken.
1). De decoders die je probeert uit te lezen, kunnen niet worden uitgelezen. Nu heb je een zimo geprobeerd, die zou zich moeten laten uitlezen. Nu weet ik ook niet uit mijn hoofd wie zich wel en niet laat uitlezen.
2). Er staan toch meerdere stroomverbruikers op de baan die het inleesproces verstoren. Maar gij zij:
Citaat
Dus ik doe dat op mijn testbaantje met 1 loc  dus daar was ik al mee bekent gelukkig.
Dus tenzij er toch nog iets anders op aan de DCC draadjes hangen, is dit het ook niet.

Dan blijft eigenlijk alleen nog over:
3). Het kan een elektrisch defect zijn in de z21. Als het circuit wat de stroompjes van de treinen inlees niet goed werkt, dan kan je niks inlezen. Ik kan alleen geen methode bedenken om dat te bevestigen... behalve een trein proberen uit te lezen.

Nou heb ik nog een long shot. Volgens mij kan het aanstaan van Railcom ook niet echt leiden tot dit resultaat. Echter nu heb je niet veel te verliezen en je kan proberen om railcom uit te zetten. Een decoder met railcom kan zich via railcom ook laten uitlezen. Zo kan je ook uitlezen met meerdere loks op het spoor. Ik weet niet precies hoe de z21 er mee om gaat. Volgens mij wordt het niet eens gebruikt tijdens programmeren op conventionele wijze.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: z21 maintanance tool werkt niet
« Reactie #17 Gepost op: 22 maart 2023, 20:10:09 »
:-)

Inderdaad. op het test baantje is maar 1 lok aanwezig.  Ik heb ook een Roco decoder getest en ook hier weinig response ipv 255.   Tot een tijd geleden heb ik geen problemen gehad met CV's programmeren.   hmmmmm  Wel gaat de lok met kleine schokjes op het spoor heen en weer als ik probeer uit te lezen met Decoder pro.  Dus e rgebeurt wel iets...

Railcom staat uit. Wel staat er ergens een optie bij uitlezen ---  bit  , byte  allebei.  ----  Deze staat op beide. Dit kan ik ook niet wijzigen in bit only (dat schijnt veel sneller te zijn dan byte)   

Dus zou zomaar optie 3 aan de hand kunnen zijn ....

Ik heb bij Roco al een support vraag uitstaan of ik iets verkeerd doe.  in mijn Roco NS lok 1631 zit een Roco decoder, z21, multimaus ook van Roco....   Even afwachten hoe Roco reageert op deze vraag.   En anders wordt het een andere centrale....  (wellicht de zwarte Z21)

Volgende maand is er een grote beurs in Dortmund waar ik al iets voor geplanned had   ;-)
Met vriendelijke groet,   Ronald

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Re: z21 maintanance tool werkt niet
« Reactie #18 Gepost op: 22 maart 2023, 20:24:53 »
Citaat
Wel gaat de lok met kleine schokjes op het spoor heen en weer als ik probeer uit te lezen met Decoder pro.  Dus e rgebeurt wel iets...
Dit is wat ik beschreef als

Citaat
Bij het uitlezen doen decoders stroompjes trekken om zo informatie naar de z21 terug te sturen
Treinen doen hun motor bewegen en met lampen knipperen om terug te babbelen.

Die zwarte Z21 is wel aan de prijs, desondanks dat je witte niet helemaal goed meer werkt, zou ik alsnog een nieuwe witte terugnemen. Je kan ook even wachten en de yamorc centale kopen. Dan heb je meer voor minder

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: z21 maintanance tool werkt niet
« Reactie #19 Gepost op: 23 maart 2023, 09:27:48 »
Afgelopen weekend heb ik het POM programmeren met de witte z21 en DecoderPro gedemonstreerd, werkt als een zonnetje.

Ik neem even aan dat je ook de router hebt en de Ethernet verbinding in orde is

Maar:
Je gebruikt Roco als fabrikant
Je gebruikt Roco z21 als device
In het beginscherm zijn linksonder alle 2 de vakjes groen
In die vakjes staat XpressNet en geen LocoNet

Rechtsonder open je een decoderfile in POM modes, Standaard staat die op programmeerspoor

Van een decoderfile kies te het tabblad CV tabel en daar kan je dan goed werkend CV's veranderen.

Het nadeel van POM is dat je geen feedback krijgt dat een decoder cv is geaccepteerd. Hiervoor zou je de SPROg IIv4 programmeren kunnen gebruiken op je testspoor icm DecoderPro. Dan kan je alle voordelen gebruiken van het programma.

Of investeren in een volwaardige centrale, die hebben een programmeeruitgang.
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: z21 maintanance tool werkt niet
« Reactie #20 Gepost op: 24 maart 2023, 09:39:07 »
hi Martin, 

Op jouw vragen:

Ik neem even aan dat je ook de router hebt en de Ethernet verbinding in orde is         Yep IP technisch is het prima in orde, immers ik kan alle loks gewoon aansturen via de z21 + multimaus of via Racrail.  Dus qua aansturing werkt de z21 prima.  Versie 1.42 is geinstalleerd op de z21   Programmeren heeft wel gewerkt tot voor een aantal weken / maanden geleden.

Je gebruikt Roco als fabrikant                                                   In Decoder pro ja, Roco als fabrikant
Je gebruikt Roco z21 als device                                                Yep
In het beginscherm zijn linksonder alle 2 de vakjes groen       Yep
In die vakjes staat XpressNet en geen LocoNet                       Yep

Als ik een lok probeer uit te lezen krijg ik van de Xbus monitor volgende terug:

REQUEST: Emergency Off
 Broadcast: Emergency Off (short circuit)
 REQUEST: Normal Operations Resumed
 Broadcast: Normal Operations Resumed
 23 11 00 07 35
 Broadcast: Service Mode Entry
 Programming Result CV: 8 Value: 255
 23 11 00 06 34
 Programming Result CV: 7 Value: 255
 23 11 00 1C 2E
 Programming Result CV: 29 Value: 255
 23 11 00 00 32
 Programming Result CV: 1 Value: 255
 23 11 00 10 22
 Programming Result CV: 17 Value: 255
 23 11 00 11 23
 Programming Result CV: 18 Value: 255
 23 11 00 12 20
 Programming Result CV: 19 Value: 255
 REQUEST: Normal Operations Resumed
 Broadcast: Normal Operations Resumed

Ik heb even gezocht hoe ik de z21 kan terugzetten naar factory default maar das nog niet gelukt. De maintenance tool heeft geen button voor resetten...  In het geval de z21 stuk is is dat vervelend maar dan is het duidelijk dat ik een andere nodig heb. Echter dat kan ik dus niet constateren.... 

Het öpenen van een file dmv de program button in Decoder pro werkt wel maar dan dien ik een decoder type te selecteren.  Dat weet ik voor sommige loks niet altijd. De xbus monitor is ook een scan op zoek naar de fabrikant door decoder pro.   Maar resultaat is dat 255 retour komt van de z21 terwijl ik bijna zeker weet dat er een zimo inzit.    Ook heb ik getest met ee lenz slver decoder..  result is ook 255 helaas.....




Met vriendelijke groet,   Ronald

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: z21 maintanance tool werkt niet
« Reactie #21 Gepost op: 24 maart 2023, 12:51:29 »
Je kan de z21 toch resetten door de knop aan de voorkant langer dan 7 seconden ingedrukt te houden. Dit staat volgens mij ergens in de gebruiksaanwijzing.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: z21 maintanance tool werkt niet
« Reactie #22 Gepost op: 24 maart 2023, 14:35:19 »
RTFM:

Blz. 41 van de Engelstalige gebruiksaanwijzing:

2.6 Resetting the z21start digital centre
If your digital system no longer operates flawlessly, please reset your z21start digital centre to the
factory setting as follows:
▶ Press the stop key on the front of the unit.
▶ Keep the key depressed for 5 seconds. The LED light starts flashing in purple.
This shows the z21start digital centre has been reset to the factory setting. If the digital system still
does not operate flawlessly, contact your dealer.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: z21 maintanance tool werkt niet
« Reactie #23 Gepost op: 25 maart 2023, 09:38:26 »
Hi Waalspoor...   :-)  Ik heb even de manual moeten downloaden (die zat niet meer in de doos) en  Read The Fine Manual gedaan...     Je hebt idd gelijk. 7 seonden knoppie indrukken en factory reset.   Unlock code erin klaar...

Maar helaas blijft het resultaat hetzelfde...   Aansturen locs werkt prima, CV's uitlezen resultaat 255 (FF) 

Ik heb er een lokpilot basic (default settings, CV1=3) ingedaan.  Even geprobeerd om het lokadres te wijzigen.  Helaas blijft dit 3..    Dus zowel lezen als schrijven van CV's werkt niet... 

Het lijkt erop dat het een gevalletje uithuilen, nieuwe kopen en opnieuw beginnen wordt of iemand moet nog een goede tip hebben  :-)  ?
Met vriendelijke groet,   Ronald

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: z21 maintanance tool werkt niet
« Reactie #24 Gepost op: 25 maart 2023, 10:05:00 »
Lukt het ook niet als je een decoder/lok gelijk met 2 draden aan de z21 hangt?
Oftewel: zit er mischien een storing in je programmeerbaan?

Bart

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: z21 maintanance tool werkt niet
« Reactie #25 Gepost op: 25 maart 2023, 10:38:02 »
@ Bahn-AG

Ik heb zelfs mijn testbaan los gekoppeld. De lok staat op 50 cm rails en direkt aangesloten op de z21.    De z21 (witte)  heeft geen programmeer spoor. Zowel de app, multimaus & Decoder pro komen met zelfde resultaten.. 
Met vriendelijke groet,   Ronald

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: z21 maintanance tool werkt niet
« Reactie #26 Gepost op: 25 maart 2023, 12:55:23 »
Jammer dat het programmeren nog steeds niet lukt met je z21.
Dan zit er niet veel anders op om deze door Roco te laten repareren (dure grap vrees ik) of op zoek te gaan naar een alternatief. Bijv. een Sprog II of 3, zoals Martin Domburg hiervoor al schreef. Daarmee kan je Decoder Pro echt optimaal gebruiken.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: z21 maintanance tool werkt niet
« Reactie #27 Gepost op: 31 maart 2023, 15:09:07 »
Update: 
Blijkbaar heeft mijn witte z21 af en toe ergens een los kontaktje...  helaas....   

Na aanschaf van een Z21 (zwarte) kan ik met de maintencetool wel CV's uitlezen programmeren etc..  :-)   

Ik ben nu nog een het stoeien met Decoder pro want die wil nog niet echt lekker decoders herkennen met de Z21 maar dat ga ik opnieuw installeren en zal wel loslopen..  En anders een sprogje aanschaffen en dan maar via usb    Maar dat komt later wel...

Dank allen voor het meedenken  :-)
Met vriendelijke groet,   Ronald

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Re: z21 maintanance tool werkt niet
« Reactie #28 Gepost op: 31 maart 2023, 16:03:16 »
Kan je misschien dat ding open maken en even kijken of je iets los of iets verbrand of iets-wat-niet hoort kan zien. En maak ook wat foto's met een beetje mazzel is het repareerbaar.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: z21 maintanance tool werkt niet
« Reactie #29 Gepost op: 31 maart 2023, 17:20:18 »
Openmaken was geen probleem  :-)     Ik zag geen verbrande componenten, ook rook het niet naar te warme elctronica.   Geen losse stekkertjes of andere zaken gezien...

Dus ik heb niets fysieks gezien wat de oorzaak kan zijn..... 

Ik ben al blij dat ik met de nieuwe Z21 wel kan programmeren als ik he tlok adres weet op een separaat prog spoor....  :-)

Decoder pro wilde het niet doen, ook niet na installatie vd laatste versie...  Decoder pro ziet wel de centrale maar kan geen lok decoders herkennen, hij leest nog steeds de verkeerde waarde uit...   hmmmm

Wellicht als ik dit met een sprog probeer dat het dan beter gaat..   Over een paar weken zal er in Dortmund wel zoiets te vinden zijn denk ik...  :-)

Met vriendelijke groet,   Ronald