Dat is een hardnekkig misverstand dat steeds weer opduikt. Er is geen principieel verschil tussen RP-25 en de NEM norm voor wielen. Het enige verschil is de flenshoogte. Bij RP-25 is die 0,635 mm, bij NEM kan die variëren tussen 0,6 en 1,2 mm. Dus waarom dan RP-25 in het gat valt en NEM niet, dat is mij een raadsel.
Ik denk dat jij dezelfde redenatiefout maakt als Veroniek.
De bocht is 1 voor zover mogelijk vloeiende bocht.
Er zit absoluut geen tegenbocht in de route die de trein volgt.
Inderdaad, de spoorstaaf buigt uiteindelijk wel af, maar daar liggen ze naast het puntstuk als strijkregels voor het puntstuk. Omdat het wissel naar modelspoormaatstaven zo slank is, zie je hier geen harde knik zoals bij de kortere wisseltjes, maar een hele flauwe hoek.
In een Baeseler EKW gebeurt dat overigens weldegelijk. Zie hier bij WeichenWalter.
De Roco wissels zijn (helaas) zo gemaakt dat NEM wielen op hun flensen over de bodem (d.w.z. de gleuf tussen de rails) van het puntsstuk rijden, de afstand tussen de koppen van de rails aan beide kanten van het puntstuk is te groot om het loopvlak van het wiel over die afstand te kunnen dragen, de spitse punt van het puntstuk is te kort, de afstand tussen de spoorstaven te groot, etc.
De door VvKan genoemde opvul plaatjes lossen het probleem niet werkelijk op.
Alleen korrekt gedimensioneerde puntstukken, zoals b.v. Tillig en Weinert die gebruiken, lossen het probleem op, het wiel (volgens NEM, RP-25 en zelfs RP-25 88) wordt dan wel overal door de kop van de rails gedragen.
Over welke Roco wissels gaat het dan?
Nooit gemerkt dat ze in het puntstuk vallen.
Maar als een puntstuk voldoet een de daarvoor geldende NEM norm, dan valt een wiel code 88 ook in het gat. Ik heb dat lang geleden bij de NMRA nagevraagd, en daar vertelde men heel stellig dat je bij H0 wielen code 110 moet hebben omdat 88 te smal is.
Nou kijk nog maar eens goed na dan
Dat wat de NMRA zegt zal best wel kloppen voor standard NMRA wissels. Die NMRA standaards zijn ook al weer vele jaren oud. Die (smallere) code 88 wielen bestonden toen waarschijnlijk nog niet, daarvoor is het niet bedacht denk ik.
Ze zitten in de aanhanger waar ik morgen mee naar Goes fiets.
Ik geloof, bij alle respect, niet dat ik een redenatie fout maak.Is z'n geheel gezien, dat wil zeggen vanaf het begin tot het einde van de wissel, zal dat met de beperking "zover mogelijk" (wegens de constructie van jouw wissel) wel kloppen.Maar daar gaat het me niet om, en dat heb ik ook niet geschreven. Ik zie inderdaad geen tegenbocht in de route die wielen volgen en dat heb ik dan ook niet geschreven.Ik heb geschreven "... dat de spoorstaaf, die in het midden van de wissel een onderdeel van het afbuigende spoor naar recht is, een bocht naar links (!) vormt" (daar moet rechts, niet recht staan).Misschien zijn de volgende zinnen duidelijker: "... dat de spoorstaaf, die in het midden van de wissel een onderdeel van het afbuigende spoor naar rechts is, geen(!) bocht naar rechts vormt. Als je heel vlak over de foto van jouw wissel kijkt kun je zien dat deze spoorstaaf over de hele lengte naar links buigt. In het midden over een lengte van ca. 8 bielsen is de spoorstaaf bijna recht (maar dat zou naar rechts gebogen moeten zijn)." Die geknikte stukken (over een lengte van ca. 4 tot 5 bielsen) zijn ook (erg) lang vergeleken met het middelste stuk. Bekijk de verhoudingen in een echte Baeseler wissel maar eens.Jouw wissel ziet er daarom vreemd en duidelijk anders als een echte Baeseler wissel uit.Dat heb ik wel gezien.Daar kun je, integendeel, heel duidelijk zien dat deze spoor staaf (natuurlijk) de kromming van de buitenste spoorstaaf perfekt volgt, en dat de "afgeknikte" einden (in/naast het puntstuk) in verhouding veel korter zijn.
Een modelbaan in een fietsaanhanger? Begrijp ik das goed? Fietsaanhangers, tenminste die die ik gezien heb veren niet of nauwelijks, gaat daar niks kapot? Middelburg - Goes is toch nog zo"n 25 km zie ik.
Ik heb even in een uitvergroting wat metingen gedaan. Daarmee kan ik bevestigen, dat de gebogen rail, die middendoor loopt, exact op dezelfde afstand ligt als bij de puntstukken. Dus hiermee bevestig ik ook het "optische bedrog", dat tot mijn (en een andersmans) eerdere foute opmerkingen heeft geleid.
Hoe kom je aan deze nieuwe foto ?