Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 11:24:17
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:23:02
Hoe slaan jullie materieel op? door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:17:03
Overstap naar HTM? door Jan Bennink
Vandaag om 11:16:16
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door bellejt
Vandaag om 11:08:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 11:05:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 09:41:06
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:34:44
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Remunj
Vandaag om 09:33:37
Dubbele Engelse wissel configureren in YD7010 door Peter van B
Vandaag om 08:43:24
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door VAM65
Vandaag om 08:22:57
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 07:01:37
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Martin Hornis
Vandaag om 03:39:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Spoor010
Vandaag om 00:22:09
Loco Engineering- ESP32 zelfbouw DCC Accessoire decoder door KC
07 September 2024, 23:41:53
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
07 September 2024, 23:38:02
7 en 8 september terug naar toen door Bert55
07 September 2024, 23:27:51
Sporen rond Wachstadt en Eschburg door C_Jabaaij
07 September 2024, 23:20:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
07 September 2024, 22:40:51
Les Billards du Vivarais door Hans1963
07 September 2024, 21:46:38
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door 1795
07 September 2024, 21:22:03
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door Rob Bennis
07 September 2024, 21:10:36
US diorama in H0 door bigboynl
07 September 2024, 21:00:31
Kracht van het netwerk: Zoek Trix express expert in omgeving Grou (FR) door Syb030
07 September 2024, 20:59:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2024, 20:22:42
Mijn verzameling door hette
07 September 2024, 20:04:04
Roco Printplaat voor analoog rijden activeren? door Roadtrain
07 September 2024, 19:31:38
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
07 September 2024, 18:45:17
Philotrain 37 kit ovaalramer door Erwin 054
07 September 2024, 18:12:15
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door grossraumwagen
07 September 2024, 16:57:28

Auteur Topic: Aansturen wissels  (gelezen 6519 keer)

Bert55

• Offline Offline
Re: Aansturen wissels
« Reactie #30 Gepost op: 13 February 2023, 15:04:20 »
Vvkan (iemand aanspreken met naam vind ik leuker trouwens): ik begrijp jouw reactie niet, TS Age heeft DCCnext plus servo’s. Elke andere aangedragen oplossing heeft hij denk ik weinig aan.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 15 February 2023, 10:30:33 »
Nog even nagekeken, In DCCnext kun je zoals gezegd meerdere wissels op 1 DCC adres zetten maar ook per wissel de stand instellen met commando C. Dus indien wissel 1 op rechtdoor staat kan 2 op afslaand staan
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

Age van Dijk

• Alle begin is... best leuk, want je bent nooit te oud om te leren
  • Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 15 February 2023, 13:11:27 »
Allen hartelijk dank voor de informatie en de suggesties.
Ik ga nu even aan de slag met wat ik er uit heb geleerd en kom er binnenkort op terug.

Age van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 25 May 2024, 16:59:16 »
Beste Bas,

Ik heb je zojuist een PB gestuurd

bask185

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 07 August 2024, 01:15:57 »
Voor diegene die mijn ideeen draadje niet volgen. Ik heb dus inderdaad PB gehad en ik heb een bijna helemaal werkend paneel opgeleverd (werk in uitvoering  ;))

Ik wilde hier iets inhoudelijks vertellen over de manier van schakelen en de routes. Age die had een eis dat het duidelijk moest zijn waar de treinen naar toe gingen. En uiteraard moest het gebruikersvriendelijk zijn  :police:, maar dat eis ik zelf altijd  :police:.

Je kan op meer dan 1 manier wissels schakelen. Ik heb 'dat' zelf in 3 groepjes verdeeld. Er is nooit 1 beste optie, per emplacement kan het verschillen en soms moet je dingen door elkaar gebruiken.
1). Losse schakelaar per wissel, zelden de beste optie. Vooral bij overloop wissels wil je toch al gauw dat beide wissels onder dezelfde knop zitten
2). Start stop knopjes. Je selecteert op je paneel, de gewenste start en stop locaties en de wissels worden goed gelegd.
3). 1 route per schakelaar.

Voor deze wisselstraten links en rechts, vond ik optie 3 het makkelijkst. Er zijn ook maar drie combinaties waarin die wissels kunnen liggen. Dus daarom bedacht ik me om een toggle switch toe te passen met 3 standen.

Standje midden => al het verkeer over het hoodspoor.

Standje boven, het station gaat naar het bovenste spoor:

En standje onder, het station gaat naar het onderste spoor:

Ik meen dat de leds wel duidelijk laten zien hoe de wissels nou liggen.

De overloop wissels in het midden. Die hebben 1 druk knopje per setje. 1 druk op het knopje laat de wissels toggelen van stand.
Dat kan zijn, rechtdoor uiteraard

Of gebogen.

Dus zo kan dit emplacement aangestuurd worden met vier schakelaars.

Qua werking, hou ik het kort.  Althans ik ga het proberen.
- Het paneel is met flatcable verbonden aan een 'standaard' schakelpaneel controller. Deze regelt de lampjes en schakelaars.
- De controller zelf wordt met loconet aan een DCC centrale gehangen. Zo kan je met het paneel instructies versturen.
- De DCC centrale stuurt via DCC 4 servo decoders aan. Dit zijn ook dingen die ik zelf maak, maar in principe werkt elke DCC servo decoder waaronder de mardecs. Dit heb ik ook uitgelegd.

Desondanks dat elke decoder 8 servo's kan aansturen, zijn het er 4 geworden (je hebt er eigenlijk maar 2 nodig) omdat de gehele baan uit 4 modules bestaat. De doelen waren hier korte servo kabels die geen bakken oversteken en zo kan je met slechts 2 DCC draadjes alle vier de modules aan elkaar knopen. Omdat dit een gescheiden DCC bus is, worden de decoders ook gevoed vanuit deze DCC bus en dat scheelt je weer 2 draden bij de bakovergangen.

De centrale dient uiteindelijk in een van die vier modules ingebouwd te worden. Het is geen grote print van 55x65mm. En het paneel kan je dan met 1 enkel loconet kabeltje inpluggen.

Met 2 DCC draden, 1 loconet kabel, 4 schakelaars en een partij LEDs, denk ik dat ik zowel bedrading als bediening zo simpel als mogelijk heb kunnen houden. En het mooie is, het systeem is uitbreidbaar. Je kan servo's toevoegen, de decoders liggen er al. En je kan meer schakelpaneel controllers toevoegen en je kan ook nog denken aan bezetmelders... kan je dan koppelen aan LEDjes op een paneel.

Dus dat zo'n beetje. Nu is het tijd om te maffen!

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

RBlok

• Offline Offline
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
« Reactie #35 Gepost op: 07 August 2024, 10:41:52 »
Laat ik het eens over een heel andere boeg gooien.
Ik ben zeker geen techneut maar leer graag. En wellicht heb ik in dit topic niet alle ins en outs begrepen. Werken met Arduinos gaat mij (ws volkomen onterecht) een stapje te ver. Sorry Bas ;) ! Een simpele interface bedienen vind ik het ongeveer het maximum. Maar soms kom je daar niet onderuit; bij bijvoorbeeld het instellen van Digikeijs decoders . Ik weet niet of dit ook voor de topichouder geldt.

Ik heb in dit verband al vaker een lans gebroken voor de ESU Ecos. Binnen deze besturingsmachine kun je in kleurenschermen één of meer (deel) baanplannen maken en eindeloos rijwegen creëren. Bovendien vertragingen inbouwen zodat de wissels (kort) opeenvolgend schakelen en van overbelasting geen sprake kan zijn. Tja, de Ecos kost een paar duiten (rond de 600 Euro) maar de intuïtiviteit en het gemak van het ding maken voor mij die prijs dubbel en dwars waard.

Rian   
« Laatst bewerkt op: 07 August 2024, 10:51:48 door RBlok »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #36 Gepost op: 07 August 2024, 10:54:01 »
Een simpele interface bedienen vind ik het ongeveer het maximum. Maar soms kom je daar niet onder uit; bij bijvoorbeeld het instellen van Digikeijs decoders . Ik weet niet of dit ook voor de topichouder geldt.

Soms is met een paneeltje bedienen op de plaats makkelijker dan op de centrale. Zeker als een baan 10 - 15 meter is. Maar ook bij kleine baantjes kan het fijner zijn om niet iedere keer naar de centrale te moeten. Dat is een verschil met uitgebreid op de Centrale. Dan is Arduino nu een goede stap. Maar je kan het ook bijvoorbeeld met spullen van Yamorc doen.

@Bas en Age: Ziet er goed uit! Alleen een vraag: Waarom geheel los van de centrale die al in de baan zit? Vanwege het rangeren op het extra stuk?
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hans van de Burgt

• BMB
  • Online Online
« Reactie #37 Gepost op: 07 August 2024, 11:45:55 »

Met het paneel dat Bas voor mij heeft gemaakt, kan ik de negen wissels op mijn BMB Module zowel met dat paneel, als met DCC (muis, PC of Traincontroller) bedienen. Vooral voor het rangeren, m.n. als ik de “inglenook” puzzel (B02 naar  A01, A02 of B01) wil gebruiken, is het schakelen met het paneeltje veel directer. Maar bij het rondrijden op de twee parade-banen, is het schakelen via Traincontroller weer handiger.

Gr, Hans

bask185

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 07 August 2024, 13:59:36 »
Citaat
Werken met Arduinos gaat mij (ws volkomen onterecht) een stapje te ver.
Er zitten helemaal geen Arduino's in dit plan verwerkt  ;). Er zitten 4 DCC OS-ServoDrivers in, 1 schakelpaneel controller (die nog een naam behoeft) en een DCC centrale.

In die panelen van Hans zitten wel Arduino's verwerkt. Een stuk of 5 dacht ik.

Citaat
bijvoorbeeld het instellen van Digikeijs decoders . Ik weet niet of dit ook voor de topichouder geldt.
De decoders in kwestie kan je instellen met de onboard drukknopjes. Standaard posities zijn wel ongeveer al goed voor ondervloerse wisselaandrijving.
Je kan ze ook inregelen met je DCC systeem waarbij je lok functies en throttle regeling van lok 9999 kan gebruiken om ze op die manier te configureren. Er komt geen computer bij kijken.

Ik vind je ecos oplossing, geenzins een slecht idee hoor. Dat is zeker het vermelden waard. Maar het is net wat je liever doet met je vingers. Fysieke knoppen en schakelaars zullen wel altijd als voordeel houden dat je ze blind kan bedienen. De Ecos forceert je daarentegen te kijken naar het scherm. Maar je hebt wel idd al die nice features van wisselstraten en ingebouwde terugmelding.

Citaat
Alleen een vraag: Waarom geheel los van de centrale die al in de baan zit? Vanwege het rangeren op het extra stuk?
Ik heb verscheidene opties aangedragen waaronder gebruik te maken van de reeds aanwezige infrastructuur van de BNLS baan. De keuze heeft Age gemaakt.
De centrale is nog niet klaar.

Citaat
Maar je kan het ook bijvoorbeeld met spullen van Yamorc doen
Nee volgens mij niet. Van wat ik lees uit de handleidingen zit er niks in die gehele product range wat de mogelijkheid geeft tot wisselstraten. Volgens mij kunnen de loconet terugmelders maar 1 item per ingang schakelen. En de centrale heeft vziw ook geen optie tot wisselstraten. In de DR5000 kon je nog wel S88 melders linken aan accessoires, ik durf alleen maar aan te nemen dat dat er nog in zit. Maar ook hier geen wisselstraten.

Daarbij hebben de terugmelders geen mogelijkheden om LEDs aan te sturen. Dus dan moet je of dubbel polige schakelaars toepassen, of DCC decoders in te bouwen.

En om €60,- te besteden om 16 leds op te kunnen lichten? Daar vind ik zelf wat van. En als je paneel al een beetje half groot is, moet je veel van die kastjes inbouwen.

De schakelpaneel controller in dit verhaal kan afhankelijk in welke modus je hem zet tot maximaal 64 schakelaars inlezen of 64 LEDs aansturen. Dit is equivalent aan 4x een YD6016LN-GND of 4x een YD8116.

@Age
Ik heb in NL ook maar 2 schakelaars besteld. Die krijg ik vandaag of morgen binnen. Dus met een beetje mazzel doet je test plankje volledig werken in Stroe.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Age van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 08 August 2024, 08:04:49 »
Ik heb al je berichten gelezen - Stroe wordt een bijzonder weekend.
Ik zet het Kippenlijntje zaterdag apart op zodat er in alle rust getest kan worden.
Kan dan later in het weekend altijd nog in opstelling opgenomen worden.

Frank 123

• Online Online
« Reactie #40 Gepost op: 08 August 2024, 08:51:46 »
Mooi systeem. Kijk er met belangstelling naar voor mijn module baan. Alternatief is om het toch met de Z21 aan te sturen.
Bouw dan oude iPad (hebben er hier nog wel een paar liggen) in in mijn baan waarmee de wissel bediend kunnen worden.
Krijg je zoiets als hieronder:

bask185

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 10 August 2024, 00:19:11 »
Laatste update voor Stroe (morgen alweer)

<a href="https://www.youtube.com/v/07eHjAaXIaI" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/07eHjAaXIaI</a>
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 20 August 2024, 00:14:20 »
De laatste video hoop ik  ::).

Mijn centrale leeft!!  (De 2e althans, de 1e heb ik naar de eeuwige rangeervelden geholpen.)

<a href="https://www.youtube.com/v/aPBxFx8PZrM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/aPBxFx8PZrM</a>

Ik heb ontdekt waar al mijn ellende vandaan kwam. De H brug chips hebben kleine problemen met condensatoren opladen. De DR5000 deed het goed tot en met 4 decoders, maar als ik nummer 5 bij plugde, kon ik na het afsluiten niet meer opstarten. Dat is ook niet echt raar. Wij doen met DCC dingen waarvoor deze chips niet ontworpen voor zijn.

Dit probleem is bij sommige mensen ook al aanwezig met locomotieven met stay-alive condensatoren aan board. Als je teveel van dat soort dingen op 1 centrale heb lopen, dan zorgen al die treinen er voor dat de centrale niet eens kan inschakelen. Desondanks dat de treinen dan stil staan.

Maar dan de oplossing. Ik kan
1). De condensatoren er af slopen. Die hebben we strikt gezien toch niet nodig.

2). De voeding apart naar de decoders lijden. Ik heb momenteel 2 draden aan de onderkant van de centrale gesoldeerd onder de DC jack. De voeding die de centrale voedt, voedt ook direct de decoders.

3). En die moet ik nog testen maar: De decoders 'opladen' met DC en dan overschakelen naar DCC. Ik wil dan een schakelaar gebruiken om de centrale te bypassen. De voeding wordt dan direct aan de DCC draden gehangen via de schakelaar, dit laadt de condensatoren op met gelijkspanning. En dan schakel je na een paar seconde over op DCC. Tijdens gebruik kan DCC prima de decoders voeden. Dit moet je 1x doen bij het aanzetten van de baan.

Nu wil ik nog steeds met DCC decoders gaan voeren. Dus dat gaat op de langere termijn een permanentere oplossing behoeven, waarbij ik een nieuwe centrale moet maken. En dan kan ik dit bijvoorbeeld automatisch doen met een ingebouwd relais.

Dit zou het ook stay-alive condensator probleem oplossen. Je moet er alleen op letten als je je treinen oplaadt met DC dat analoog herkenning uitstaat.  ;D. Maar ik denk dat dit een beetje off topic is :P.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 20 August 2024, 08:22:06 »
Hi Bas

Ik heb ontdekt waar al mijn ellende vandaan kwam. De H brug chips hebben kleine problemen met condensatoren opladen.

Welke chip gebruik je? DRV8874?
Indien ja, ken je dan: https://e2e.ti.com/support/motor-drivers-group/motor-drivers/f/motor-drivers-forum/1249338/drv8874-unrush-current-trippling-fault-due-to-capacitance-of-circuit

Kern is de beveiliging op de chip op een hoge stroom (Itrip) in te stellen (bv 5A). De "echte" stroombegrenzing / kortsluitbeveiliging doe je in software op de processor (door Isense te meten), maar die laat je met vertraging (100 à 500ms) triggeren op een lagere stroom (bv 3A).
Mocht je de 8874 gebruiken, dan de IMODE zo instellen dat hij het automatisch opnieuw probeert (na elke DCC fase wisseling).
Op die manier zou je geen probleem moeten hebben met grote condensatoren. Hierover was pas een discussie in het Z21PG Stummiforum.

Een tweede iets is op decoders een inrush beveiliging (weerstand van bv 5 Ohm) voor de elco te plaatsen.

Groet, Aiko

bask185

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 20 August 2024, 08:51:15 »
Citaat
Een tweede iets is op decoders een inrush beveiliging (weerstand van bv 5 Ohm) voor de elco te plaatsen.
Dat is wellicht wel een goede. Die kan ik voor nu voor de kroonsteen zetten.
Ik zat er aan te denken om ook gewoon AC (sinus) niet meer te gebruiken. Dan laat ik de gelijrichter wel zitten voor DCC maar dan laat ik elco gewoon weg.

Ik had de brug ingesteld op ongeveer 6A. Dat kan alleen de 12V voeding niet leveren.

Citaat
De "echte" stroombegrenzing / kortsluitbeveiliging doe je in software op de processor (door Isense te meten), maar die laat je met vertraging (100 à 500ms) triggeren op een lagere stroom (bv 3A).
Dit zit er al in, standaard practice toch  :P? Ik vind 500ms wel excessief hiervoor, ik hou meestal 50ms aan. Dat heb ik tot op heden toereikend gevonden voor zowel analoge als digitale treinen.

Ik had ook nog even getwijdeld of ik niet voor een good ol'd L298 moest gaan met een koelblokje er op. Die stouwen gewoon lekker door or will die trying;D Dan kan je vanuit software nog zeggen dat de 'sluiting' bij het opstarten iets langer mag duren. Dan zet je de kanalen parallel voor 5A max ofzo. Software begrens je dan op ~3A. En dan moet 'ie het wel doen.

Je levert alleen iets van 3V in wanneer er 3A doorheen stroomt. En een andere issue wat ik er mee had, was dat bij een sluiting de gehele voedingsspanning ook inkakt. Dat heb je zonder stroombegrenzing. Dat was ook de voornaamste reden waarom ik eens met de tijd mee wilde gaan en een duurdere chip met stroombegrenzing wilde hebben.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github