Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

handleiding trix 22528 door wol57
Vandaag om 14:20:07
Digikeijs? door Dirk
Vandaag om 14:18:17
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 14:17:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 14:11:05
Botenlak tbv sloot, hoeveel? door Ben
Vandaag om 14:10:39
koolborstels door Voske
Vandaag om 14:07:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Willem1951
Vandaag om 14:04:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:57:50
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 13:48:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarkSpoor
Vandaag om 13:45:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 13:02:03
z21 maintanance tool werkt niet door Waalspoor
Vandaag om 12:55:23
La Plaine Saint-Denis [H0, 0.5m²] door Noordernet
Vandaag om 12:45:55
Schaal liniaal voor modelbouw in diverse modelbouw schalen door Menno
Vandaag om 12:45:15
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:41:47
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door Dirk
Vandaag om 11:32:20
Groningen HS 1953 door Luud H
Vandaag om 11:26:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric v C
Vandaag om 11:05:13
Rhb treinen door Boertje
Vandaag om 10:46:37
LSM NS Plan W door Olaf
Vandaag om 10:39:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:36:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 10:09:08
Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation door 1op160
Vandaag om 09:32:58
Modelspoorbeurs en HCC kennisdag Expo Houten 25 maart- de voor- en nabeschouwing door Ad Cleijsen
Vandaag om 09:12:38
Testdiorama door AlbertG
Vandaag om 08:39:41
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 07:32:15
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 07:27:32
Z21 met 2 mausen tegelijk? door RemcoStarter
Vandaag om 07:20:08
Module MOx door NS264
Vandaag om 01:07:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 00:54:44
  

Auteur Topic: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker  (gelezen 2267 keer)

JoopSpoort

  • Online Online
  • Berichten: 166
  • Een uit de hand gelopen ovaaltje
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #30 Gepost op: 07 februari 2023, 15:52:20 »
Er zijn verschillende scenario's mogelijk. Amsterdam naar Groningen/Leeuwarden. Op de oude lijn van Rotterdam/Den Haag naar Leeuwarden/Groningen met overstap in Zwolle of Amersfoort.
Verder zijn er denk ik niet alleen maar belangen voor het snellere vervoer, maar ook economische motieven en de verdeling van de druk op de huisvesting.
En als belangrijkste vraag: Wat vinden de mensen in het noorden er van? We moeten oppassen dat "we" niet nog een keer gaan bedenken wat goed voor ze is.
Hartelijke groet,
Joop
Joop ter Laak

Geef een modelspoorder de ruimte

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
    • Spoor en Staal
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #31 Gepost op: 07 februari 2023, 16:10:26 »
Als Emmeloorder zou ik de Lelylijn verwelkomen.

Ik denk ook dat het succes van de Hanzelijn wel aangeeft dat een betere spoorverbinding in de noordelijke regio's zeker bestaansrecht heeft.

En passend bij de trend van minder vliegen zou een verbinding naar Scandinavie zeker passen

Jeroen
N-spoor, HCC!m aansturing. aan het switchen naar een z21 Start.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #32 Gepost op: 10 februari 2023, 20:06:02 »
Er is een plan waarin de Lelylijn de A-7 volgt en dus ten noorden van station Heerenveen de spoorlijn naar Leeuwarden kruist. Incluis verplaatsing van het huidige station naar dat kruispunt. Zonder verbindingsbogen. Kan de link naar dat plan nu even niet snel vinden.
plaatje nu wel gevonden en mét boog richting Leeuwarden dus:

Bron nog niet gevonden...

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #33 Gepost op: 18 februari 2023, 20:58:33 »
Als initiator van de discussie ben ik nog niet benaderd. De voorgestelde uitwerking langs de A6 en A7 (inclusief bypass voor Leeuwarden) is funest voor de bereikbaarheid van het Noorden. Gelukkig heb ik een deal met de woordvoerder van een van de grotere partijen in de 2e kamer om hem bij te staan in het debat. De fractie voorzitter van de grootste partij binnen de gemeente heeft mij toegezegd dat hij mij gaat introduceren bij de staatssecretaris. Dit gezegd hebbende weet ik dat een aantal lieden op dit forum meteen in de telefoon klimmen om  te voorkomen dat ik met deze partijen in contact kom.

Jammer dat je hier niet meer op terugkomt. Ik heb vandaag nog nagevraagd, maar het initiatief is puur gekomen uit het ministerie en projectgroep Lelylijn. Je doet een hoop uitspraken die je niet kunt staven. Ik ben wel eens benieuwd naar bewijs van je bijdrage/input.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2013
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #34 Gepost op: 21 februari 2023, 19:27:54 »
Ik vraag mij af of de lijn echt zo'n impact gaat maken op de regio, dat het karakter van delen van Friesland en Groningen daardoor kan veranderen. Zou dan bv Oost Groningen echt interessant worden voor grootschalige woningbouw?
Natuurlijk niet.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #35 Gepost op: 21 februari 2023, 21:12:07 »
Oost-Groningen en NoordOost-Friesland misschien niet maar rond de halteplaatsen van deze lijn kan dat zeker. Het is wel meer dan alleen die rails ook internet moet op orde zijn. Je ziet het nu zelfs in ZuidOost Drenthe dat er mensen komen wonen die werken aan de andere kant van de IJssel. Die gaan niet met de trein maar met de auto omdat die A37 zo lekker doorrijdt.
Dus wel impact maar niet in het gehele gebied al kan het natuurlijk wel zo zijn dat de import er dan weer voor zorgt dat de eigen bewoner ook weer verder de provincie intrekt.