Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Awe Viaduct door bask185
Vandaag om 22:40:15
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:51:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 21:50:39
Puntstukpolarisatie Engels wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:47:37
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 21:43:05
Tillig rails door Frans Peeters
Vandaag om 21:37:54
Fleischmann 4351 BR120 (H0) hoe moet ie open? door grossraumwagen
Vandaag om 21:36:49
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:30:57
Mooi weer om buiten te spelen door HuubvG
Vandaag om 21:27:05
Nieuw huis, nieuwe baan door ruudns
Vandaag om 21:07:20
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:41
Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? door phdirk
Vandaag om 20:18:05
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:06:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door lrrw
Vandaag om 20:03:59
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 19:57:15
El18 in Stavanger Noorwegen door Luc2000
Vandaag om 19:54:43
De Ronde van de Randstad met de Karel door Harryku
Vandaag om 19:53:02
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:44:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 19:41:42
Station Baarn HIJSM door N-Sven
Vandaag om 19:27:06
Wie wilt er een EX-MotorShield8874 door momfer
Vandaag om 19:20:50
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Henk, of Erwin
Vandaag om 19:19:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 19:17:56
Flevodienst Modelbouw in H0 door Carl
Vandaag om 19:07:16
Action matte vernis door RBlok
Vandaag om 19:05:18
NME Uagpps open halen. door IJmc
Vandaag om 18:45:03
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:03:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:47:48
Tekening NMBS Serie 62 door hervé
Vandaag om 17:30:53
Piko Zags LPG tank versus Roco door ES44C4
Vandaag om 16:59:58

Auteur Topic: Ton bouwt goederenwagens  (gelezen 20045 keer)

Noordernet

• Offline Offline
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #120 Gepost op: 07 december 2023, 10:03:44 »
Deze bouwverslagen vind ik heel interessant, hoor.

Mvg,
Wolter
Moins mais mieux.

hervé

• Offline Offline
« Reactie #121 Gepost op: 07 december 2023, 18:19:27 »

Goeienavond,

Deze bouwverslagen vind ik erg leerrijk.

TonM

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 14 december 2023, 21:50:50 »
Bedankt voor de aanmoedigingen.  :)

Niet dat ik wilde stoppen met dit draadje maar ik kan mij voorstellen dat als ik voor de vierde keer de bouw van een CHD van MK laat zien, het niet zo spannend meer is om te volgen. Bij nieuwe, andere modellen ligt dat natuurlijk anders.

Tot nu toe lijkt het in dit draadje alsof MK Modelbouwstudio en Seinarm de enige leveranciers zijn voor kits van Nederlands materieel. Niets is minder waar. Daarom nu een kitje van een andere fabrikant: VdW Scale Models.
In mijn draadje over de GL’s van Seinarm had ik dit plaatje al laten zien: een bouwset voor een rongenwagen HLK, afkomstig van de HSM. (Het origineel wel te verstaan, niet de kit.)

Net zoals de kits van Seinarm bestaat hij eigenlijk alleen uit een etsplaat en opschriften. Buffers, wielen, aspotten, etc. moet je zelf nog erbij zoeken. Geen probleem; MK, Werps en Weinert leveren dat. En misschien zijn er ook nog anderen.
Een verschil met de kits van MK en Seinarm is, dat de kits van VdW niet echt gemaakt zijn om als eerste kit te bouwen (al zou het sommige mensen best lukken). Deze rongenwagen ziet er niet echt moeilijk uit, maar is wel een beetje ingewikkelder opgebouwd dan die anderen. Het etswerk is uitgevoerd in nieuwzilver in plaats van messing: ragfijn en mooi gedetailleerd, maar daardoor ook vrij kwetsbaar. Alles heel voorzichtig aanpakken en behandelen dus. Mijzelf kennende, zal ik wel eens iets onbenullig verbuigen of afbreken tijdens het bouwen. Maar dat lossen we dan wel weer op.

Bij aankoop van de kits kreeg ik van Laurence, de man achter VdW Scale Models, een PDF van de bouwbeschrijving. Die is uitgebreid, duidelijk en voorzien van veel plaatjes. Dus als je Asterix kan lezen, lukt het met de bouwbeschrijving ook.

Nadat ik alles goed had bekeken en nagedacht hoe ik deze kit ging aanpakken, ben ik begonnen met het samenstellen van de stelbalken. Per stelbalk drie onderdelen die uit de etsfret moeten worden gesneden, braampjes wegvijlen, één deel ombuigen en de boel aan elkaar bakken. In de bouwbeschrijving staat uitgebreid beschreven hoe je de boel aan elkaar kan solderen. Als je het leest lijkt het ingewikkeld, maar als je gewoon begint en doet wat er staat dan wordt het vanzelf duidelijk. Overigens heb ik het net ietsje anders gedaan; iedereen heeft nu eenmaal zijn eigen manier van werken. Wel goed opletten dat alle gaatjes goed zijn uitgelijnd; die hebben we straks nog nodig.

Op de foto een samengstelde stelbalk en eentje nog in onderdelen.

De kop is eraf, binnenkort verder.

Grtz, Ton

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #123 Gepost op: 15 december 2023, 08:15:53 »
Hoi Ton,

Ik heb zaterdag ook een stapeltje van deze kits gekregen, dus ik kijk lekker de kunsten af bij je!
Veel plezier met de bouw

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #124 Gepost op: 15 december 2023, 09:06:14 »
Bofferd ;D
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

TonM

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 15 december 2023, 09:29:13 »
....., dus ik kijk lekker de kunsten af bij je!

Alsof jij dat  nodig zou hebben  ;)

Maar je hebt gelijk: het is immers verstandig om te leren van je fouten, maar veel verstandiger om te leren van andermans fouten.  ;D

Grtz, Ton

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #126 Gepost op: 15 december 2023, 09:51:37 »
Leuk dat je deze kit doet.
Ik heb ook een doosje en wilde laatst even iets simpels tussendoor doen maar na alles uitgestald en doorgelezen te hebben leek het wat ingewikkelder dan ik dacht en dus de boel voor even aan de kant gelegd en de molen van Faller uitgepakt.
Nu kan ik fijn meekijken  (y).

Stephan.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 15 december 2023, 11:05:19 »
Mooi draadje zeg! Even inspringend op de voorafgaande opmerkingen: 'de wijze wordt wijzer van andermans fouten en de dwaze wordt wijzer van zijn eigen fouten'. Een spreuk uit een boek met spreekwoorden en gezegden dat ik niet meer heb, dus de bron is me onbekend.

Over het afwerken van bouwsets: ik zie op paar plaatjes terug een grote sik / NS 400. Heb je daar een lopende draad over, of verdere plannen mee?

Verder kijk ik ook graag mee, gezien mijn bezigheden aan de eerste messing (en resin) kit van MK, een Dg, waar je me laatst nog de handleiding van toegestuurd hebt.  (y) Ik ben nog niet toe aan het messing gedeelte, het volgen van iemand die het voortouw neemt is dus meer dan gewenst.

orientexpress

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 15 december 2023, 11:42:13 »
Ton,

Spiek hier altijd weer om te kijken wat voor moois je aan het bouwen bent. Hoop er ook af en toe wat op te steken voor mijn eigen projecten.

Maar is er meer informatie te vinden welke VDM scale models er allemaal zijn? Een website of iets dergelijks?

MVG,

Adriaan

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #129 Gepost op: 15 december 2023, 12:02:35 »
Over het afwerken van bouwsets: ik zie op paar plaatjes terug een grote sik / NS 400. Heb je daar een lopende draad over, of verdere plannen mee?

Als ik ook mag antwoorden, er zijn hier wel wat draadjes over de grote sik geweest waaronder:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74945.0

Stephan.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 15 december 2023, 13:21:32 »
Dankjewel Stephan.  (y)

TonM

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 15 december 2023, 22:05:54 »
Leuk al die reacties. En helemaal dat jullie op elkaar reageren; dan hoef ik tenminste niet alle vragen te beantwoorden  ;)

Huub,

Zoals Stephan al aangaf zijn er al bouwdraadjes van, ga ik zeker niet overdoen. Het plan dat ik met dit model heb is om hem ooit nog eens af te bouwen. Gaat lukken, maar ik weet nog niet wanneer  ;D

Maar is er meer informatie te vinden welke VDM scale models er allemaal zijn? Een website of iets dergelijks?

Adriaan,

Op deze pagina laat Laurence zien welke modellen hij ontwikkelt. Beetje terugscrollen en je ziet alle modellen langskomen (plus modellen van anderen die hij heeft gebouwd).

Grtz, Ton

TonM

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 16 december 2023, 14:38:48 »
Gisteren nog even verder gegaan met de stelbalken. Volgens de bouwbeschrijving worden die als volgende stap aan de onderplaat worden gezet. Als je dat doet moeten de aspothouders en aspotten later worden bevestigd. Dat kan natuurlijk, want in de bouwbeschrijving laat Laurence het zien. Zelf vind ik het makkelijker om dat soort zaken aan te brengen als de stelbalken nog plat om mijn werkblad liggen. Betekent wel dat ik ook de veerpakketten al in dit stadium moet bevestigen en dat ik moet oppassen dat de soldeerverbindingen niet loslaten wanneer straks de stelbalk wordt bevestigd. Kortom: ik ben eigenwijs en doe het op mijn manier.

Aan de aspothouders zitten kleine klinknagelstrips die je moet omvouwen en vastsolderen. Dit ziet er erg mooi uit.

Die strips zorgen er wel voor, dat de W1 aspotten van MK, waarvan de pot en de zijkanten aan de achterkant op dezelfde hoogte zitten, alleen met een klein randje op die strips komen te rusten. Dat geeft niet echt een stevige soldeerverbinding, terwijl er op de aspotten wel krachten komen te staan als je met de wagen gaat rijden. Daarom gebruik ik voor deze kit de aspotten van Werps, waarvan het middenstuk tussen de strips valt en dus een groter oppervlak geeft voor de hechting. Onderstaande foto verduidelijkt e.e.a.

Links de aspotten van MK, rechts die van Werps. Gelukkig heb ik een redelijke voorraad van dit soort zaken liggen, ook van de puntlagers die je bij de aspotten van Werps nog nodig hebt.

Voordat de aspotten worden aangebracht, moeten de veerpakketten worden gevouwen en bevestigd. Misschien kan het ook andersom, maar het lijkt mij een uitdaging om de veerpakketten dan ongehavend tussen de stelbalk en de aspotten te krijgen. En waarom zou je het jezelf moeilijker maken dan nodig is?
En wanneer die fraaie aspotten van Werps dan zijn aangebracht, kom je erachter dat de klinknagelstrips nauwelijks meer zichtbaar zijn ….. Dus als het alleen gaat om het aanzien, kan je die strips ook weglaten en toch aspotten van MK gebruiken.

Grtz, Ton

« Laatst bewerkt op: 16 december 2023, 19:55:48 door TonM »

Sikje248

• Offline Offline
    • Flickr fotopagina
« Reactie #133 Gepost op: 16 december 2023, 19:26:43 »
Erg leuk om de bouw te zien Ton :D
Mocht iets verbuigen of afbreken, dan weet je me te vinden. De andere volgorde had ik eerder nog niet aan gedacht, die ga ik ook benoemen in de handleiding 8)

Succes!

TonM

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 22 december 2023, 16:17:52 »
De afgelopen dagen heb ik niet zoveel aan de wagen gedaan. Dat krijg je als je met meerdere modellen tegelijk bezig bent  ;)  Nu dan toch even verder: de stelbalken met alles erop en eraan monteren onder de bodemplaat.

Om het makkelijk te maken zitten er lipjes aan de stelbalken die door sleufjes in de bodemplaat gestoken worden. De lipjes moeten worden getordeerd om de boel op zijn plaats te houden tijdens het vastsolderen. De sleufjes zijn echter erg ruim (of de lipjes erg smal) waardoor de stelbalken niet echt vastzitten; ze donderen er niet uit, maar echt stevig is het niet. Het is dus goed oppassen tijdens het solderen om te zorgen dat de stelbalken netjes recht komen. Een blokje hout bewijst hier goede diensten.

En om misverstanden te voorkomen: na het solderen zitten de stelbalken wèl stevig.

Grtz, Ton