Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronaldk
Vandaag om 07:35:23
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Ton bouwt goederenwagens  (gelezen 20623 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #60 Gepost op: 09 juni 2023, 18:51:35 »
Zoals ik zei, naar mijn mening, dus dat hoeft niet jouw mening te zijn ;) Lijkt me ook niet belangrijk genoeg om discussie over te voeren en ik kan me voorstellen dat er op verschillende wijze invulling aan de instructies gegeven werd door SS, HSM en hun opvolgers. Ik blijf intussen je bouwdraadje met belangstelling volgen
RETROBAHN A.G.

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #61 Gepost op: 09 juni 2023, 21:01:30 »
Ton,

Welke versie fruitwagen ben je aan 't bouwen, de foto die je toont is er een uit 1929 zoals je zegt en de seinarmwagen is er toch een SSer uit 1910?
Kun je die dan wel vergelijken op constructie?

Caspar
Greetz Caspar

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2377
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #62 Gepost op: 09 juni 2023, 22:24:34 »
Caspar,

Sorry voor de verwarring. De foto van de 18-luiker is alleen bedoeld als illustratie over de kleur van de dakranden.
De wagen die ik aan het bouwen ben is inderdaad een Staatsspoor CHEW uit 1910-1913, later verbouwd tot fruitwagen / bananenwagen.
Ik bouw hem zoals hij in de 2e helft van de jaren 1930 heeft rondgereden.

Al heeft de 18-luiker meer gemeen met HSM-voorgangers dan met die van de SS, kan je zeker vergelijken. De constructie van het dak is feitelijk hetzelfde. Alleen kan ik een soortgelijke foto van een CHEW niet posten i.v.m. auteursrechten.

Grtz, Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2377
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #63 Gepost op: 11 juni 2023, 19:48:16 »
Ondanks het mooie weer heb ik de afgelopen dagen toch nog iets aan de wagen gedaan. En toevallig ook nog eens over het onderdeel waar we negen posts over vol hebben geschreven  :)

Want toen de wanden helemaal klaar waren, kon het dak erop. Dat is door de leverancier al voorgebogen; jammer genoeg een beetje te bol. Dus moest ik het zelf een beetje platter maken totdat de kromming gelijk was met de bovenkant van de kopwanden. Op zich niet moeilijk: gewoon voorzichtig omgekeerd in de rollenbank terugbuigen of, als je geen rollenbank hebt, met de bolle kant omhoog leggen en met een ronde staaf of roede met een lichte druk er overheen rollen. Net zolang totdat de kromming goed is.

In het dak zitten geëtste uitsparingen waar nokjes aan de wanden invallen. Lekker makkelijk, dan zit het gelijk goed. De nokjes zitten asymmetrisch vanwege de regenlijsten boven de deuren, waardoor het dak maar op één manier past en dus gelijk goed zit. Helaas. Bij mijn dak bleken de uitsparingen gespiegeld te zitten waardoor de boel niet paste.



Het bleek dus dat het dak verkeerd om was gekromd. Toen ik hem op zijn kop legde zaten de uitsparingen wel goed. (Maar zoals op de foto te zien is, vallen de lipjes van de zijwand er zo niet in…..)



Gelukkig heb ik een rollenbankje bij de hand. Voorzichtig terugbuigen en dan de goede kant op bollen. Ook weer opgelost.



Lipjes door de uitsparingen steken, torderen en vastsolderen. Bij de open naad van de wanden de planknaden goed uitlijnen en de uiteinden aan elkaar solderen.

Dan het dak afwerken: lipjes afknippen en gladvijlen en de torpedoventilatoren monteren. De plaats voor die laatste is al aangegeven met geëtste gaatjes. Op foto’s is te zien dat aan de voet van die ventilatoren een vrij brede kraag zat. Die zit dus niet aan de ventilatoren die ik heb. Daarom heb ik die kraag nagebootst met messing ringetjes die ik nog had liggen.



De bak is nu klaar. Verder met het remmershuis.
Als het weer niet te mooi blijft, tenmiste.  8)

Grtz, Ton

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #64 Gepost op: 11 juni 2023, 21:03:44 »
Ondanks het mooie weer heb ik de afgelopen dagen toch nog iets aan de wagen gedaan. En toevallig ook nog eens over het onderdeel waar we negen posts over vol hebben geschreven  :)

Geen dank  ;D.
Maar nu ik wel weer zin heb in het spuiten van de bak lijkt mij het daarvoor nu een ietsje te warm.

Stephan.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3708
    • MCKmodelbouw
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #65 Gepost op: 11 juni 2023, 22:10:13 »
Ziet er goed uit Ton, hij is bijna klaar voor de spuiter.
Wat voor rollenbankje heb jij? Ik heb een redelijk grote - maar bij hen de kleinste maat - van HBM, maar ben nog op zoek naar iets kleiners. Ik heb de hoop dat jij wat weet  ;)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #66 Gepost op: 11 juni 2023, 23:51:33 »

Hoi Mathyn,

Deze van GW models is een stuk kleiner dan die van HBM.
GW models is volgens mij helaas gestopt.
Die van mij, tweedehands, heb ik via Ebay.uk kunnen scoren.

Mvg, Frank


TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2377
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #67 Gepost op: 12 juni 2023, 08:17:28 »
@Mathyn,

Dit is het apparaat dat ik heb staan. Geen idee of die nog ergens verkrijgbaar is; ik heb hem al een fors aantal jaren.





Zoals je op het plaatje ziet, zijn de rollen ruim 30 cm lang; dat is ongeveer even groot als de kleinste van HBM.

Grtz, Ton

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3708
    • MCKmodelbouw
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #68 Gepost op: 12 juni 2023, 22:27:03 »
Ah die van jou is inderdaad nog best groot.
Ik doelde inderdaad op een kleinere, zoals die van CW models. Het gaat mij om de diameter van de rollen. Helaas is die niet meer te krijgen.

Neemt niet weg dat je wel een erg mooi rollenbankje hebt.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #69 Gepost op: 13 juni 2023, 16:36:13 »

Deze van GW models is een stuk kleiner dan die van HBM.
GW models is volgens mij helaas gestopt.
Die van mij, tweedehands, heb ik via Ebay.uk kunnen scoren.






Die heb ik volgens mij ooit gekocht bij Piet. Voor het rollen van daken van 4 as coupérijtuigen is deze bij mij helaas te kort. Maar prima voor ketels, daken van goederenwagons en daken van loks.
mvg,
Ivo

*


TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2377
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #71 Gepost op: 13 juni 2023, 21:08:17 »
Even terug on-topic.  8)

Het remmershuis is ook  in elkaar geflanst. Voornamelijk vouwen en buigen en een heel klein beetje solderen. Is niet echt spannend; gewoon de bouwbeschrijving volgen en voor je het weet zit hij in elkaar.
Intussen heb ik ook nog wat gaten in de zijwand dichtgesmeerd met soldeertin; dat maak ik later nog glad met een glasvezelpotlood. Die gaten waren bestemd voor het aanbrengen van handrails, die in het grootbedrijf zijn verwijderd toen de lange treeplank verviel.



Het remmershuis is op de foto nog niet goed gemonteerd. Hij hangt er een beetje los aan, vooral om even een indruk te krijgen. De bevestiging is met een schroef die je van de binnenkant door de kopwand steekt; de moer zit in het remmershuis gesoldeerd. Hij wordt pas goed bevestigd als alles is gespoten.
En nee Mathyn, hij is wat mij betreft nog steeds niet klaar voor de spuiter.  ;) Eerst nog het onderstel bouwen.

Grtz, Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2377
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #72 Gepost op: 18 juni 2023, 19:32:13 »
De CHD’s waar ik mee bezig was en die ik nog zou laten zien, zijn er eentje uit een vroege bouwserie en eentje uit een latere bouwserie. Op een aantal punten zijn die onderling afwijkend. Ik wilde ze tegelijkertijd afbouwen, maar….. de decals voor de kit van de eerdere bouwserie bleken hetzelfde probleem te hebben als de decals die oorspronkelijk bij de graanwagens zaten (zie post #17 hiervoor). Nu heb ik nog een paar van die kits liggen, maar de decals bleken allemaal slecht te zijn.
Dus maar weer een mailtje aan Maykel gestuurd met het verzoek om nieuwe decals te printen. Maykel is op dit moment druk met het treinstel 252 in het NSM, dus ik verwacht dat het zeker tot juni duurt voordat ik er iets van hoor.

Gisteren naar Houten geweest en daar van Maykel nieuwe decals gekregen.  (y) Binnenkort dus die CHD maar eens afmaken.

Maar eerst even terug naar de fruitwagen en laten zien wat ik daar de afgelopen dagen aan heb gedaan. Niet zo gek veel, maar het was ook niet echt weer om langdurig te gaan zitten modelbouwen.

Het werk aan het onderstel ben ik begonnen met het boren van gaten. Zoals ik eerder schreef moet het een versie met korte treeplanken worden. Deze zitten bij de kit, alleen zijn ze te lang.
Even uitleggen: de kit is eigenlijk ontworpen om gebouwd te worden met lange treeplanken. Die worden bevestigd aan een aantal steunen die weer in de stelbalk moeten komen, in voorgeëtste gaten. De positie van die steunen komt echter niet helemaal overeen met de tekeningen die ik in Het Utrechts Archief heb gevonden. En ook niet met foto’s uit het grootbedrijf die in de bouwbeschrijving staan. Bij de lange treeplanken valt dat niet echt op, bij de korte springt het echter wel in het oog (in ieder geval in het mijne).

De korte treeplank was in het grootbedrijf 2000 mm lang, nagenoeg gelijk aan de breedte van de deuren. De  steunen stonden 1500 mm uit elkaar en de treeplanken zaten midden onder de deuren. Als je ze bij het model monteert volgens de bouwbeschrijving, komt de steunen te ver uit elkaar te staan en komen de treeplanken te ver naar rechts van de deur.

Ik ben begonnen met het markeren van de positie van de deuren op de stelbalken. Vervolgens een lijn getrokken ter hoogte van de bestaande gaten en daarna 1500 mm / 87 afgemeten tussen de eerste markeringen.  En nog even controleren of het goed zit.



Overigens is op deze foto te zien dat de gaten voor de ingekorte treeplanken bij het remmershuis wel op de goede plek zitten.

Daarna ben ik gaten gaan boren op de plek waar de steunen moeten komen. En omdat ik toch met een boor bezig was, heb ik ook vast een gat in de bodemplaat gemaakt voor de bevestiging van het Westinghouse remwerk. De juiste positie daarvan heb ik gevonden op de tekeningen uit Het Utrechts Archief. Toen dat gedaan was kon de klinknagelpers weer aan het werk gezet worden.

Om al het gewauwel wat duidelijker te maken, even een foto van de gaten (aangegeven door de pijlen).



Hierna heb ik de bufferbalken omgezet, de stelbalken omgezet en vastgesoldeerd en is de basis van het onderstel klaar.



Omdat er nu nog geen frutsels en uitsteeksels aan zitten, is dit voor mij het stadium om de passing van de kap op het onderstel te controleren (en waar nodig een schroefgat een beetje op te ruimen) en  om de profielen aan de onderzijde af te vijlen zodat ze precies samenvallen met de onderkant van de buffer- en stelbalken.  Daarmee kom ik er ook achter of alle profielen goed vastgesoldeerd zijn.



Grtz, Ton

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3708
    • MCKmodelbouw
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #73 Gepost op: 19 juni 2023, 00:02:54 »
Goed dat je het aanpast! Het was mij nog niet eerder opgevallen. Het smoelt goed!

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #74 Gepost op: 19 juni 2023, 15:57:21 »
Gisteren naar Houten geweest en daar van Maykel nieuwe decals gekregen.  (y) Binnenkort dus die CHD maar eens afmaken.


Heb zaterdag de 3e vervanger opgehaald bij Maykel. De witte text gaat nu wel goed echter kleur geeft dit




als resultaat. ben benieuwd naar jou nieuwe versie?

Leuke fruit, ga 'm ook bouwen, past hier wel in SS uitvoering.
Wel NS nummer ga je hem geven?

Caspar
Greetz Caspar