Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Ton bouwt goederenwagens  (gelezen 20624 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2377
Ton bouwt goederenwagens
« Gepost op: 05 februari 2023, 21:33:31 »
Nadat ik in een ander draadje de bouw van een paar kolenwagens had laten zien, kreeg ik de hint dat ik zoiets vaker moest doen. Daarom laat ik u graag meekijken met mijn gefrutsel. Om te beginnen iets waar ik al mee bezig was, namelijk de bouw van een paar graanwagens CHDG.

MK Modelbouwstudio heeft al een fors aantal jaren messing kits van HSM standaard goederenwagens in het assortiment: de CHD’s en varianten daarvan. Ik heb er al een aantal van gebouwd en nog meer op de stapel liggen om te gaan bouwen. Persoonlijk vind ik dat deze kits tot de meest geslaagde behoren: leuke wagentjes, ze bouwen lekker en je kunt er een heleboel varianten van maken. Op de site van MK Modelbouwstudio staat de nodige informatie daarover.
Intussen heeft MK ze als uitloopmodel aangemerkt; jammer maar de markt zal na zoveel jaar (en na de komst van de Artitec CHD’s) wel verzadigd zijn. Dus wie ze nog wil gaan bouwen moet niet te lang wachten. (Ook niet te snel kopen, want ik wil er zelf nog een aantal inslaan voordat ze helemaal op zijn.)

Op deze foto uit Het Utrechts Archief is een aantal van die wagens type CHDG te zien rond 1935.



Op het oog  zijn het standaard CHD’s uit een latere bouwserie, met aan de buitenste panelen van de zijwand een paar luiken toegevoegd (om het graan in de wagen te storten) en er zijn wat extra opschriften op de deuren aangebracht.

De eerste wagen heb ik naar dit voorbeeld gebouwd en die is intussen bijna af. Toen ik begon was ik nog niet van plan om er hier een draadje van te maken. De bouw was niet bijzonder; de enige afwijkingen van de bouwbeschrijving waren de stortluiken die op de zijwanden moesten worden aangebracht. De meegeleverde exemplaren van die luiken waren eigenlijk te breed, dus de vijl moest er aan te pas komen. Daarnaast heb ik de meegeleverde geëtste opstaptreden aan de bufferbalk vervangen. Ze verbuigen mij te snel en daardoor is het risico groot dat ze op een gegeven moment afbreken. Ik heb nieuwe treden gemaakt met behulp van 0,5mm fosforbronsdraad; lekker stevig spul. En nog een detail: deze wagens hebben korfbuffers i.p.v. de standaard stangenbuffers.

De wagen zoals hij er nu bij staat; klaar om te worden gestraald en gespoten. Van de verdere afwerking zal ik wel iets laten zien als het zover is.



In de loop der jaren is er in het grootbedrijf het een en ander aan deze wagens verbouwd. En om dat na te bootsen moet je afwijken van de kit zoals hij wordt geleverd. Dat maakt het in mijn ogen weer een stuk leuker om zo’n latere versie na te bouwen. En voor u om er iets over te lezen.

Wordt vervolgd, dus.

Grtz, Ton

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #1 Gepost op: 06 februari 2023, 07:38:20 »
Redenen genoeg om mee te lezen  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3708
    • MCKmodelbouw
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #2 Gepost op: 06 februari 2023, 07:39:25 »
Helemaal leuk! Ik lees mee! (y)
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #3 Gepost op: 06 februari 2023, 10:59:38 »
Leuk Ton, ben benieuwd! (y)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2377
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #4 Gepost op: 08 februari 2023, 19:35:43 »
Kijk, het vertrouwde team leest mee.  8) Bedankt voor jullie reacties.
Gelukkig zie ik dat mijn inleiding ook door een hoop anderen is bekeken. Al met al dus de moeite waard om een update te plaatsen. Oftewel: we beginnen met de tweede wagen, zoals het voorbeeld er na de nodige aanpassingen heeft uitgezien.

Voor deze wagen baseer ik mij op een foto  uit 1955 in de NVBS Beeldbank. Wegens copyright mag ik die hier niet plaatsen, maar voor wie zo slim was om lid te worden van de NVBS: zoeken op NEG639.246. En voor wie nog geen lid is: het is helemaal niet moeilijk te regelen.

Ik ben begonnen volgens de bouwbeschrijving met het nabootsen van de klinknagels in de kop- en zijwanden en het aanbrengen van de profielen. Voor alle profielen is een sleuf geëtst , dus het is niet moeilijk om ze op de juiste plaats te krijgen. De profielen op de kopwanden zijn bij deze versie niet meer de standaardprofielen van 1 x 0,6 mm, maar grotere die een kwartslag waren gedraaid. Daarvoor heb ik profielen van 1 x 1 mm worden aangebracht, met de open zijde naar het midden  gericht. Na de profielen de stortluiken (weer smaller maken met de vijl) en daarna extra profielen die dienden als versteviging om rangeerstoten op te vangen.
Hier is het even opletten: er is nergens aangegeven waar ze precies moeten komen, dus goed kijken op de foto. Daarnaast zijn voor deze profielen geen sleuven op de zijwanden aangebracht, dus ze liggen helemaal op de wand en daardoor iets hoger dan de oorspronkelijke profielen. Behalve het op maat maken en de uiteinden onder de juiste hoek afvijlen, moeten ze dus ook dunner worden gemaakt. Doe je dat niet, dan krijg je in ieder geval bij de deuren een probleem. (Dat laatste heb ik geleerd bij een eerdere wagen). Dus: eerst van ieder stukje profiel de achterkant zo veel mogelijk afvijlen. Als er een gat in valt, ben je te ver gegaan en begin je opnieuw. Als je aan de achterkant het maximale hebt weggehaald, dan aan de voorkant afvijlen totdat het vlak ligt met de oorspronkelijke profielen. En daarna vastsolderen.

Na deze noeste arbeid is dit het resultaat:



Grtz, Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2377
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2023, 19:14:58 »
Gisteren naar Houten geweest, dus vandaag weer tijd om leuke dingen te doen.  ;D

Verder met de wanden van de bak: Eerst heb ik de deurstuiten aangebracht en ben ik begonnen om de deuren voor te bereiden. Gewoon volgens de bouwbeschrijving, geen bijzondere fratsen.

Op de foto hieronder zijn de deuren gereed om aan de zijwand te worden gebakken. De geleiderails (messing draad 0,5mm) werden eerst geplaatst; die maak ik in eerste instantie alleen vast aan het oogje dat bij de deurstuit hoort. Daarmee voorkom ik dat de andere kant straks de regenlijst tegenhoudt en daarmee verhindert dat de deur goed tegen de profielen aanligt.



Naast de plaats voor de deuren heb ik een gaatje geboord voor de deurvergrendeling. Op de foto (die van de NVBS) is te zien dat hier geen plaat met gaten moet komen, zoals in de kit is voorzien, maar een simpel oog-op-een-stokje waar de deurhaak in valt. Voor de foto heb ik een paar handrailhouders genomen maar die bleken later toch minder geschikt. Gelukkig had ik nog een paar geëtste stukjes liggen die wel voldeden. Een splitpen van dun draad kan ook.

En dan ziet het er zo uit:



Grtz, Ton

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 772
    • DV modelspoor
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2023, 20:59:45 »
Leuk Ton (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3708
    • MCKmodelbouw
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2023, 10:52:57 »
Volgende stap is om de deur werkend te maken? ;D ;D

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2377
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2023, 11:33:36 »
Goed idee, Mathyn. (y) Gebruik gerust dit draadje om te laten zien hoe je dat doet.

En vergeet dan niet om ook de plaatijzeren bak in de wagen te maken waar het graan in kwam, inclusief de afsluitbare opening voor het lossen.  ;D

Grtz, Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2377
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2023, 22:01:27 »
Even terug naar CHDG nummer 1. Deze is intussen gestraald en in de primer gezet.



Dat heeft even geduurd, omdat de schilderswerkplaats bezet was door een paar andere wagentjes die ik nog moest afmaken. Dat waren hele oude kitjes, die jarenlang bij mij op de plank hebben gelegen. En toen ik ze eenmaal had gebouwd, lagen ze te wachten op afwerking totdat ik mijn GL’s van Seinarm klaar had.

Een GL ex-HSM van Spoorwerkatelier / AD&TE. Net zo’n kit als ik ooit als eerste bouwde; nu nog een keer gedaan met wat meer kennis en ervaring.



Een GZZ van MK Modelbouwstudio’s. Ook zo eentje uit de oude doos; al jaren niet meer verkrijgbaar. Seinarm heeft een modernere kit van deze wagen uitgebracht. Mathyn heeft hem gebouwd.



Grtz, Ton

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2023, 22:07:46 »
Heel mooi! Ben benieuwd naar het vervolg.

Mvg Koen

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2377
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2023, 21:41:40 »
Dank je wel Koen.

Voor het vervolg gaan we terug naar CHDG no. 2: De volgende aanpassing die ik op de foto zag, betreft de grijpstangen op de hoekstijlen. Oorspronkelijk waren die aangebracht op de zijkant van die hoekstijlen, zoals bij de kit is voorzien. Bij de verbouwde wagen zijn ze echter op de kopse kant aangebracht. Dus een paar nieuwe gaatjes boren en, omdat de nieuwe grijpstangen stangen ook anders van vorm zijn, uit messingdraad nieuwe stangen buigen.
Dan alleen nog de profielen op de kopwanden schuin vijlen en de wanden zijn klaar om aan het dak te worden bevestigd.

Toen dat gebeurd was – en de bevestiginglipjes weggeknipt en –gevijld waren – was er nog één aanpassing te gaan: op de foto is te zien dat er regengoten boven de schuifdeuren zijn aangebracht. Die heb ik gemaakt van een stukje messingdraad 0,5mm. Knik erin, op maat maken (net iets breder dan de regenlijst boven de deur), met een stukje schilderstape op de juiste plaats plakken en vastsolderen.

Toen ik de bak nog eens vergeleek met de foto, zag ik dat de profielen op de kopwanden toch niet het goede formaat hadden. Die heb ik dus losgehaald (brandertje) en vervangen door profielen van 1x1,5mm.  Dat ziet er een stuk beter uit.



En daarmee is de bak klaar en kan ik aan het onderstel beginnen. Daar zie ik geen bijzonderheden meer om iets over te schrijven, dus u ziet het wel wanneer het klaar is.

Binnenkort in dit theater…..

Grtz, Ton

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3708
    • MCKmodelbouw
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #12 Gepost op: 19 februari 2023, 09:52:51 »
Netjes in elkaar gezet. Leuk dat MK ooit een GZZ heeft uitgebracht. Dat wist ik nog niet! Het resultaat mag er in ieder geval zijn (y)

Zo te zien heb je de decals die over meerdere planken vallen, zoals NEDERLAND met daaronder het NS baknummer, in meerdere reepjes gesneden? Valt het in ieder geval stukken minder op. Dat moet ik de volgende keer ook gaan doen...


Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #13 Gepost op: 19 februari 2023, 12:35:11 »
 (y) (y) (y)
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2377
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #14 Gepost op: 19 februari 2023, 19:51:13 »
Dank weer voor de positieve reacties.  :laugh:

Zo te zien heb je de decals die over meerdere planken vallen, zoals NEDERLAND met daaronder het NS baknummer, in meerdere reepjes gesneden?

Ja en nee, Mathyn.
De oorspronkelijke opschriften waren net als de kits nog uit de jaren 1990 en daardoor niet goed meer te gebruiken. De opschriften die je ziet, heb ik samengesteld uit een setje algemene goederenwagendecals van MK (T-09) en wat restanten van andere modellen.
Zo zijn NEDERLAND en NS inderdaad los uitgesneden en opgebracht. De baknummers zijn samengesteld uit meerdere delen en bij de kolenbak is zelfs het soortmerk GL samengesteld uit twee losse letters. De opschriften op het tweede paneel van links (bodemoppervlak, volume en gewicht) zijn in een stuk opgebracht, over de planknaad heen. Toen de decal goed was opgedroogd heb ik hem met een scalpelmesje in de planknaad doorgesneden. Daarna heeft de MicroSol ervoor gezorgd dat de randen in de planknaad zijn gezakt.

Grtz, Ton