Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€100.00
Per saldo:
€-150.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
YaMoRC komt met R-bus terugmeldmodule YD6016RB-CS
door
Bert_Apd
Vandaag
om 12:48:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 12:44:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:34:31
Fleishmann draaischijf 6152C digitaliseren met DSD2022 Drehscheibendekoder
door
Von Rondstadd
Vandaag
om 12:18:03
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
NS1220
Vandaag
om 12:11:31
Raadplaatje
door
spoorzeven
Vandaag
om 11:55:33
Vrijdag 9 juni Veronica Express (De Karel)
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 11:52:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Marc tramt
Vandaag
om 10:40:09
ESU BR151 (31030) defect
door
M@rk
Vandaag
om 10:40:07
Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
Rody v. G.
Vandaag
om 10:39:52
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 10:39:38
Mat 46 Rivarossi aandrijfassen
door
Spoor010
Vandaag
om 10:33:49
Daz
door
Alewijn
Vandaag
om 10:15:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 09:08:15
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
door
NS264
Vandaag
om 08:42:54
BiensBacherWalt
door
tothebeach
Vandaag
om 08:11:13
ACME Traxx BNL openen
door
Martijn193
Vandaag
om 08:03:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 01:20:09
probleem met Fleischmann draaischijf
door
Frederikus
09 juni 2023, 23:49:30
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Rob Bennis
09 juni 2023, 23:19:21
Ton bouwt goederenwagens
door
TonM
09 juni 2023, 22:24:34
Haandrecht zolderdam H0
door
Benelux795
09 juni 2023, 21:41:46
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :)
door
Ronald Halma
09 juni 2023, 21:11:19
Witmoosdorf
door
Jelmer
09 juni 2023, 21:03:42
NTM Veewagen. Messing Spoor-1
door
FritsT
09 juni 2023, 20:49:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
VictorPM
09 juni 2023, 19:30:57
RET - autobussen aan de Dnjepr ?
door
Eelco Storm
09 juni 2023, 18:33:56
Restauratie Fleischmann 1215 (kunststof versie), waar onderdelen verkrijgbaar?
door
Ferdinand Bogman
09 juni 2023, 17:06:47
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288
door
VAM65
09 juni 2023, 16:41:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Sven
09 juni 2023, 15:52:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Station Eibergen - Digitalisering
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
1
...
7
8
[
9
]
Omlaag
Auteur
Topic: Station Eibergen - Digitalisering (gelezen 24513 keer)
De Stoker
Offline
Berichten: 781
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #120 Gepost op:
06 maart 2014, 10:52:21 »
Zoals in mijn baan topic beschreven ga ik de opzet veranderen.
Daarbij komen de blokken 6 en 9 te vervallen.
De schaduwsporen worden langen met name blok 10 maar ook blok 1.
Nu heb ik nog wel een vraag/opmerking. Voor Koploper hoeft de eindmelder toch niet perse aan het eind van het blok te liggen? maar kan toch ook eerder in het blok liggen. Of zou het toch handiger zijn het resterende stuk rail voor de wissel gewoon bij aan de bezetmelder te trekken. Lengte van de bezetmelder wordt dan ongeveer 50 cm.
Zal later vandaag nog even de aangepaste baanplan plaatsen
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3597
Als het maar elektrisch is.
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #121 Gepost op:
06 maart 2014, 12:25:07 »
Je mag in Koploper ook instellen, dat de melder bij binnenkomst de melder is die je blok vrijgeeft. Echter dan heb je meer kans op kop staart botsingen, omdat een gedeelte van je trein dan in het vorige blok kan staan. Hier helpt alleeen continue detektie tegen.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
De Stoker
Offline
Berichten: 781
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #122 Gepost op:
06 maart 2014, 12:28:21 »
Klopt, dit ga ik misschien nog toepassen op de twee blokken voor de lok loods.
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
De Stoker
Offline
Berichten: 781
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #123 Gepost op:
06 maart 2014, 12:34:33 »
Het vernieuwde baanplan.
Links en rechts zijn blok 6 en 9 verdwenen. Blok 4 komt tussen de loc loods en het station door. Als toevoer naar fabrieken er achter maar ook om lange treinen in het zicht te parkeren.
Enige punt dat me opvalt is dat als je van blok 8 naar bv Blok 5 gaat, je een lang stuk Blok loos en ongedetecteerd is. Zou dit problemen op kunnen leveren?
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
henk
Offline
Berichten: 21100
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #124 Gepost op:
06 maart 2014, 13:05:05 »
Nee, je geeft in Koploper immers aan welke rijweg daarbij hoort en die wisels en sporen zullen dan worden geblokkeerd voor andere treinen totdat de trein in het blok van bestemming is aangekomen. Je kan je alleen afvragen of het blokkeren niet nodeloos lang duurt. Dus als je rechtsom een trein van blok 10 naar blok 6 stuurt, dan kunnen er eveneens rechtsom pas andere treinen van blok 1 naar blok 8 gaan rijden als de betreffende trein in blok 6 is gearriveerd. Terwijl dat in beginsel al mogelijk zou zijn als de trein de wissels 2 en 3 is gepasseerd.
Keuzes, keuzes.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
De Stoker
Offline
Berichten: 781
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #125 Gepost op:
06 maart 2014, 13:11:08 »
Kun je met bezetmelders in de wisselstraat hier nog wat aan verbeteren?
Ik heb 32 bezetmelders, ik heb ze nog niet nageteld maar 9 blokken maal 2 is 18 heb ik er nog 12 over
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
henk
Offline
Berichten: 21100
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #126 Gepost op:
06 maart 2014, 13:17:52 »
Je moet je vooral afvragen of je het een probleem vindt. Wat geeft het eigenlijk?
Maar met bezetmelders valt er wat mee te doen en bij mijn weten bieden de laatste versies van Koploper de mogelijkheid om (delen van) wisselstraten vrij te geven als een bepaalde afstand is afgelegd. Daar moeten anderen maar wat over vertellen, want ik werk nog in versie zes.zoveel. Wat werkt, werkt.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
De Stoker
Offline
Berichten: 781
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #127 Gepost op:
06 maart 2014, 13:38:31 »
Ik denk op zich ook niet dat het een heel groot probleem gaat geven omdat ik toch een "sloom" beeld wil geven.
Langzaam rijdende treinen dus dan hoeft het niet echt een probleem te zijn maar ik weet niet of ik iets over het hoofd zie.
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
phdirk
Offline
Berichten: 1760
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #128 Gepost op:
06 maart 2014, 19:36:18 »
Hallo Gerwin,
Als je bezetmelders op de wissels zet en deze ook opneemt in de te verwachten bezetmelders, kun je elke wissel apart vrijgeven. Je moet dan wel met volledig gedetecteerde treinen rijden, zodat Koploper ook weet wanneer een trein voorbij is.
Je kunt in de nieuwe versie van Koploper (8.2.19) ook de wissels vrijgeven nadat de volledige trein een bepaald aantal cm heeft afgelegd. Ook dan moet je de hele trein detecteren.
Overigens zijn bezetmeldstukken van 50 cm geen uitzondering. Ik gebruik ook bezetmeldsecties van ongeveer die lengte en dat gaat prima.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
De Stoker
Offline
Berichten: 781
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #129 Gepost op:
22 juli 2014, 22:25:49 »
Kleine update alhier, ondanks dat de treintafel als boekenplank in gebruik is, ben ik even uitgeweken naar de vensterbank.
Laatst een oude computer gekocht om eens te kijken wat ik er nog meer kan. Bij toeval draaide hij met een bestaande HD op Ubuntu. Dit gaf mij de uitdaging om deze computer volledig open source op te zetten.
Inmiddels draait Linux Mint 13 op deze computer. Maar nu de besturing van de trein baan nog?
Eerst Rocrail geprobeerd, na wat instellingen draait Rocrail wel maar kreeg de centrale niet aangestuurd, heb inmiddels een vermoeden dat het aan de instellingen van de so speciale opties in de twincenter ligt.
Maar een beetje zoekende naar een alternatief kwam ik bij JMRI uit, een platform onafhankelijk treinbesturingsysteem. Ook deze kreeg ik in eerste instantie niet aan het communiceren met de TC. JMRI ook op een w7 machine staan en deze geprobeerd met hetzelfde resultaat. Conclusie: Ligt niet aan het besturingssysteem. De TC weer aan de LM13 machine gehangen en kwam in de instructie nog een stuk tegen over instellingen van de TC zelf. Deze netjes ingevoerd en ziedaar er was contact.
JMRI decoderpro 3 heeft de mogelijkheid om bijna alle decoders uit te lezen en te programmeren mits je CS het ondersteund. De Tc doet dat dus gelijk met decoderpro de CV uitgelezen van loc 12.
Vervolgens de handmatige bediening gestart en er kwam gelijk beweging in de loc vooruit achteruit was geen probleem.
Nu verder met de bezetmelders, twee blokken en drie melders. Dus een gecombineerde in en uit melder. In koploper was het me al gelukt om daar een pendel loc te laten rijden.
De reden om koploper niet te gebruiken op deze computer is omdat er voor Windows progs een programma tussen moet die daarmee Linux ontvankelijk maakt voor oa virussen.
Koploper blijft voorlopig voor mij nog koploper in de trein besturing programma's
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
De Stoker
Offline
Berichten: 781
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #130 Gepost op:
22 december 2018, 13:26:42 »
Hallo Iedereen,
Het is alweer 4 jaar geleden dat ik iets met het forum en de treinbaan heb gedaan. Persoonlijk best veel gebeurt in die tijd maar alles positief eigenlijk.
Helaas las ik vandaag dat Peter (HOllandsBouwwerk) twee jaar geleden alweer is overleden. Daar was ik erg van ontdaan, ik heb altijd met veel plezier zijn topics gelezen en veel gehad aan de tips die hij heeft gegeven. Peter alsnog bedankt voor alle inspiratie. Het is wel mooi om te zien dat zijn website en de topics nog aanwezig zijn zodat zijn nalatenschap blijft bestaan.
Groet Gerwin
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8146
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #131 Gepost op:
22 december 2018, 14:52:35 »
Hoi,
Heel goed om weer wat van je te lezen Gerwin.
Te lang geleden.
Gr Koen.
Gelogd
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train
.
nighttrain1
Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
Offline
Berichten: 5437
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #132 Gepost op:
22 december 2018, 16:57:01 »
Welkom terug!
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
De Stoker
Offline
Berichten: 781
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #133 Gepost op:
22 december 2018, 20:01:21 »
Baan ligt er weer ongeveer zoals hij er vier jaar geleden ook lag, alleen nog niet via koploper oid besturing. De terugmelders en de wisselbesturing mist nog
Op dit moment rijdt ik alleen via de TC of via de rijregelaars van de diverse software programma's Koploper en JMRI, dus handmatig.
Ook ben ik het station aan het tekenen zodat ik hem in karton kan maken, de eerste propeersel zijn er ook, maar dat is om te kijken of de tekening klopt.
Tegen een technische uitdaging ben ik ook al aangelopen. voor de kinderen had ik Thomas van Hornby gedigitaliseerd maar die rijd maar op 2 standen, hard en nog harder.
De spoorvolging over de gebogen wissels wil ook niet dan ligt hij er uit, er liggen er vier in in een ronde dus je blijft er mee aan het terug zetten.
Weten jullie toevallig wat het kan zijn met de snelheid die niet goed te regelen is?
Denk er toch sterk over om de Bachmann variant te kopen, daar zijn de referenties beter van.
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
De Stoker
Offline
Berichten: 781
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #134 Gepost op:
04 februari 2023, 08:21:21 »
Wat in het vat zit verzuurd niet.
Vorige week begonnen met het digitaliseren van mijn treinbaan. Na er vijf jaar geleden een laag isolatie, ivm geluid, onder te hebben gelegd.
Baan is iets anders geworden. Om de rij mogelijkheden te vergroten heb ik de gebogen wissels links en rechts dubbel gemaakt.
Ben nu met Koploper 9.4 gestart en heb de communicatie tussen PC windows 11 en de Twincentre weer aan de gang.
De baan draait op de PC in Koploper test omgeving naar behoren.
Zal me nog weer verdiepen in het plaatsen van plaatjes, dat is weggezakt.
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
1
...
7
8
[
9
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Station Eibergen - Digitalisering