Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tuurtje
Vandaag om 09:30:54
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?  (gelezen 5335 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #45 Gepost op: 08 februari 2023, 11:26:39 »
Alleen RailCom werkt niet bij gebruik van de diode methode.

En of dat werkt, als een trein  (y) (y) Dat is ook de reden geweest dat ik de ABC Module heb gemaakt.

Net een modelbaan opgeleverd met ABC techniek en RailCom voor de onzichtbare sporen. Werkt prachtig, het is wel even zoeken of de decoders liever 3 of 4 diodes willen. Bij 5 is de spanningsval te laag voor RC om te functioneren. Al verschilt dat echt wel per decoder, bij de TOM super, de Piko soms wel/soms niet, D&H wil 4 diodes en ZIMO wil er 3.

Het zit hem erin dat de RC soms wel/ soms niet in de ABC sectie zit. Daarom moet je even wat expirimenteren.
Overigens ben ik nu de Lenz aan het proberen, maar ben nog niet kapot ervan. Ze hebben het misschien uitgevonden, echt bediengemak is ze vreemd. En dat zegt een ZIMO liefhebber  ;D ;D ;D ;D
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

VvKan

  • Gast
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #46 Gepost op: 08 februari 2023, 12:00:12 »
Kijk, zo leer je nog eens wat bij.
Net even de info van Lenz bekeken, maar ik kan het niet eens terugvinden, dat het bij de diode methode niet zou werken (bij Lenz spullen).  Terwijl ik zeker weet, dat dat er wel gestaan heeft, maar waar ?  Of het is inmiddels vervallen, hopelijk ?
Ga ik even mee experimenteren.

Overigens ben ik nu de Lenz aan het proberen, maar ben nog niet kapot ervan. Ze hebben het misschien uitgevonden, echt bediengemak is ze vreemd.
Wat bedoel je met deze opmerking, over welke bediening van wat ?


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7801
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #47 Gepost op: 08 februari 2023, 13:00:00 »

De volgende stap is het maken van blokken, die ik vooral nodig denk te hebben om het schaduwstation in de gaten te kunnen houden. Ik heb begrepen dat ik dan tussen de blokken telkens één rail moet isoleren ( maakt het nog uit welke?) en dat ik binnen het blok aan het begin en aan het einde nog een geisoleerd stuk moet hebben wat dienst gaat doen als bezet/terugmelder. Ik ga rijden met zowel verlichte passagierswagons als onverlichte goederenwagons, en die zullen zowel getrokken als geduwd gaan worden.
Excuses voor alle beginnersvragen, maar heb ik het tot nu toe goed? Naast de Ecos 2 heb ik nog geen hardware voor de aansturing aangeschaft. Wat heb ik als eerste nodig om het bloksysteem werken te krijgen ( zonder dat ik al teveel hoef te solderen )? Ik heb begrepen dat dat een S88 module is en daar lijkt mij de Digikeijs DR4088CS de beste oplossing voor?
Welke besturingssoftware ga je gebruiken? Wel belangrijk om naar te kijken of de Ecos2 ondersteund wordt.
En voor de rest van de hardware die je nog wilt aanschaffen even checken of je die ook op de Ecos2 kunt aansluiten.

Wat betreft de blokken. Sowieso liggen die altijd tussen wissels. En isolaties altijd in dezelfde railstaaf aanbrengen. De andere is een ononderbroken geheel.

Maar als ik je baanplan bekijk heb ik daar eerlijkgezegd wel wat twijfels bij. Om vanuit die tunnelingang rechts naar je bovenste station te komen krijg je een steile helling. Max is toch 3% en die haal jij hier niet. Ik zie diverse hoogtes ingetekend maar heb je ook rekening gehouden met je frame? neem bijvoorbeeld de tunneluitgang in het midden. Daar staat een hoogte van 50. De rails in het bovenste station zie ik op 115 liggen. Dat is 65 mm. Maar daar gaat ook nog de ruimte van je frame vanaf. Dan blijft er toch weinig ruimte over voor de trein. Heb je hier over nagedacht.
Gr.
Eric

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15260
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #48 Gepost op: 08 februari 2023, 13:57:23 »
Is jullie opgevallen dat TS niet meer gereageerd heeft sinds zijn eerste post? Dit ondanks dat er diverse mensen hem vragen hebben gesteld.

Nu dus wel :)

ReinBijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #49 Gepost op: 08 februari 2023, 14:49:18 »
Hoi WimC, ik heb naast deze hobby nog wel meer te doen, en dan heb ik als leek ook nog de nodige tijd besteed aan het opzoeken van extra info met betrekking tot de antwoorden die gegeven zijn.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2023, 14:50:51 door ReinBijlsma »

ReinBijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #50 Gepost op: 08 februari 2023, 14:55:33 »
Welke besturingssoftware ga je gebruiken? Wel belangrijk om naar te kijken of de Ecos2 ondersteund wordt.
En voor de rest van de hardware die je nog wilt aanschaffen even checken of je die ook op de Ecos2 kunt aansluiten.

Wat betreft de blokken. Sowieso liggen die altijd tussen wissels. En isolaties altijd in dezelfde railstaaf aanbrengen. De andere is een ononderbroken geheel.

Maar als ik je baanplan bekijk heb ik daar eerlijkgezegd wel wat twijfels bij. Om vanuit die tunnelingang rechts naar je bovenste station te komen krijg je een steile helling. Max is toch 3% en die haal jij hier niet. Ik zie diverse hoogtes ingetekend maar heb je ook rekening gehouden met je frame? neem bijvoorbeeld de tunneluitgang in het midden. Daar staat een hoogte van 50. De rails in het bovenste station zie ik op 115 liggen. Dat is 65 mm. Maar daar gaat ook nog de ruimte van je frame vanaf. Dan blijft er toch weinig ruimte over voor de trein. Heb je hier over nagedacht.
Qua besturingssoftware denk ik aan iRail of Koploper, met voorkeur voor iRail. Maar ik wil voornamelijk met de hand rijden, dus via de knoppen op de Ecos. De baan is ook niet al te ingewikkeld en er zulen denk ik max 3 treinen op gaan rijden.
De diverse hoogte op het baanplan zijn in werkelijkheid wat aangepast, en ook is de baan iets langer en iets dieper geworden door wat extra railstukken te plaatsen. Ik heb de hellingen getest met twee locs  en een rijtje qwagons, en dat gaat allemaal goed, ook in de tunnels. wordt ook geen gebruik gemaakt van bovenleiding.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 381
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #51 Gepost op: 08 februari 2023, 16:23:49 »
Een discussie die ook vast eerder is gevoerd: waarom een softwareprogramma gebruiken naast de Ecos? Ik ben geen digibeet maar heb in mijn werkzame leven genoeg/teveel computers gezien en gebruikt. Fijn om dit bij de modelbaan te kunnen beperken. In de Ecos (intuitief) programmeren, lekker verder te bouwen aan de scenery en rijden. Ieder zijn ding natuurlijk en de software zal vast nog meer de diepte in kunnen gaan voor wat betreft het rijden. Maar de 'verplichte' koppeling Ecos - besturingssoftware is er dus niet.

Rian

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #52 Gepost op: 08 februari 2023, 16:51:24 »
Qua besturingssoftware denk ik aan iRail of Koploper,

Gaaf, is er weer een nieuw besturingsprogramma op de markt! Ik denk wel dat de maker daarvan een klein akkefietje kan verwachten met de maker van iTrain. Al heb ik zo'n vermoeden dat dit op een verspreking (vertikking klinkt zo negatief) is gebaseerd. Overigens let daar goed op bij de maker van iTrain. Die gaat heel slecht op mensen die zijn naam verkeerd uitspreken, is leuk om hem mee te plagen als je hem goed kent. Maar als starter waardeert hij het als je de naam van het programma goed schrijft en uitspreekt.

En ergens snap ik hem ook wel, het lijkt me ook vermoeiend als mensen mij de hele tijd Martijn of Martien noemen.

Een discussie die ook vast eerder is gevoerd: waarom een softwareprogramma gebruiken naast de Ecos? Ik ben geen digibeet maar heb in mijn werkzame leven genoeg/teveel computers gezien en gebruikt. Fijn om dit bij de modelbaan te kunnen beperken. In de Ecos (intuitief) programmeren, lekker verder te bouwen aan de scenery en rijden. Ieder zijn ding natuurlijk en de software zal vast nog meer de diepte in kunnen gaan voor wat betreft het rijden. Maar de 'verplichte' koppeling Ecos - besturingssoftware is er dus niet.

Rian

Hier heb je absoluut gelijk in. Veel mensen verheerlijken het computergestuurd rijden. Maar dat is verre van een verplichting. Je gaat digitaal rijden, en de manier waarop kan van heel simpel tot heel complex, met een handregelaar, app, ABC of blokken met secties en software.

Dit moet je echt voor jezelf bepalen.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2023, 16:53:20 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

VvKan

  • Gast
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #53 Gepost op: 08 februari 2023, 17:06:42 »
computergestuurd rijden. Maar dat is verre van een verplichting.
Helemaal mee eens.  Vooral met de Ecos niet nodig, tot een bepaald niveau/complexiteit.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #54 Gepost op: 08 februari 2023, 23:11:04 »
Even een paar (niet onterechte, hoor) berichten rechtstreeks over een specifiek persoon (die zich hier niet kan verdedigen) verwijderd. Leek me wel zo netjes?

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #55 Gepost op: 09 februari 2023, 00:02:50 »
duidelijk  ::)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)