Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: TGV motorwagen cabineruiten  (gelezen 1189 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
TGV motorwagen cabineruiten
« Gepost op: 31 januari 2023, 01:28:53 »
Toen ik nog een klein Biesje was ging ik met een paar kameraden naar de speelgoed beurs in de RAI. Ik was een jaar of 10 denk ik, het was lang geleden en ik ben iets ouder geworden intussen.

Ik bleef natuurlijk wat langer plakken bij de modelspoor dingen, tot ongenoegen van de anderen die er niks mee hadden. Daar zag ik een oranje Lima TGV voorbij snorren op een demo baan. Gaaf ding vond ik toen. Maar had er geen geld voor en ik was op dat moment ook niet echt met de hobby bezig.

Poos geleden een keer een ding op een beurs gekocht voor weinig. Er misten panto's, maar die waren toch al niet veel soeps van Lima. Er zitten inmiddels Sommerfeldt exemplaren op (1500 volt) die ik nog had liggen en de 25kv exemplaren die ik van de Thalys had gehaald.

En nu we het over de Thalys hebben: ik heb een PBA en een PBKA stel, de laatste heeft nieuw vormgegeven motorwagens oals de TGV POS en Duplex en deze heeft nu panto's van LS Models die beter op de correcte panto's lijken. En de PBA is in principe een TGV Reseau met een kopvorm die veel lijkt op de originele oranje TGV Sud Est. Maar het valt mij op dat de cabine ramen van de Sud Est veel kleiner zijn. En van mijn baas van de week een Jouef TGV Atlantique overgenomen die mooiere panto's had dan de Lima, en die heeft weer grotere ramen dan de Lima Thalys! Welke is nu correct?

Mvg,

Robert

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: TGV motorwagen cabineruiten
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2023, 08:06:38 »
Welke modellen wel of niet kloppen, weet ik niet. Wat je wel duidelijk op foto’s van de echte TGV’s kunt zien dat de cabineramen van de TGV Sud Est (de twee frontruiten en de driehoekige ruiten ernaast) in hoogte kleiner zijn dan bij de Réseau stellen. De Sud Est hebben ook een verhoging in het dak waar het derde frontsein zit, bij de Réseau is dat sein geïntegreerd in de dakronding. Er zijn dus duidelijk wijzigingen aan de TGV koppen doorgevoerd toen de Réseau stellen werden gebouwd.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: TGV motorwagen cabineruiten
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2023, 19:08:53 »
Dag Jeroen, dank voor je antwoord (y)

Dan ligt het dus niet aan mij, ik had die indruk namelijk ook. Maar ik wilde een second opinion (en liefst nog 27464538 andere opinions) :D . De oude Lima TGV Sud Est is dus zo gek nog niet wat vorm betreft (Lima is prima), alleen de detaillering van de ruiten is bagger (niet ingezet, of uit 1 stuk plastic zoals bij de Thalys/Reseau modellen)

Er is ook een nieuwer model van Jouef van de TGV Sud Est, ziet er mooi uit en heeft natuurlijk een mooiere aandrijving en detaillering (Panto's!) dan de oude, maar ik heb even geen 450 euro over voor nostalgie :( Ook de sets met tussenrijtuigen zijn gillend duur. Daar viel het mij ook op dat de ramen lager zijn, maar dat weet ik aan luie Hornby mensen die de mal niet verder aan wilden passen :P Maar dan klopt het dus schijnbaar allemaal toch. Dus mocht ik morgen eindelijk het schip met geld verwelkomen dan komt er wellicht een verse Jouef... ooit.

Had wel bijna een Reseau gekocht op Ebay, maar werd overboden :P had er niet meer voor over dan 150 euro, het was maar voor onderdelen :)

Blijft gaaf, die flitstreinen 8)

Mvg,

Robert

Gino

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
  • 🇨🇳 & 🇯🇵 HST N
Re: TGV motorwagen cabineruiten
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2023, 20:04:26 »
Voor 150e had je een maand terug een gloednieuwe Thalys PBA van Kato in schaal N met alle rijtuigen  :P

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: TGV Pimpen
« Reactie #4 Gepost op: 01 februari 2023, 11:55:34 »
Ik vind de Kato niet goed op schaal ten opzichte van mijn andere modellen ;D Ik heb er al een PBA van Lima die best prima is. Alleen de kopelingen tussen motorwagens en eindrijtuigen stoort mij. Bakken sluiten niet mooi aan door gebrek aan kortkoppel mechaniek op motorwagens.

Nu de TGVs pimpen, zowel de Lima Sud Est als de Jouef Atlantique hebben nu een Mehano PBKA aandrijving. Het hele chassis gewoon getransplanteerd, bij de Sud Est oranje isolatietape er op geplakt om het grijs te camoufleren tot ik een passende oranje verf er op kan klodderen :P .

De cabineramen ga ik proberen aan te passen tzt... (op de projecten hoop)

Mvg,

Robert